AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #1 Skrevet 2. september 2013 Jeg har fått et merkelig utslett i ansiktet og lurer på om noen av dere kan ha noe lignende, eller vet hva det kommer av. Utslettet kommer og går. Jeg har hatt det tre ganger hittil. Det klør, men kan også svi litt hvis jeg bruker sminke over eller eksponeres for sterk sol. Den første gangen jeg fikk det var for vel over et år siden, og i år har det oppstått tre ganger. Hvis jeg behandler området med sårsalver og gir det masse fuktighet så forsvinner utslettet i løpet av tre dager. Det har dukket opp på samme sted, hver gang, rett ved siden av nesen, og brer seg over hele kjaken. Det er veldig ruglete og litt hovent, og rødt. Oppå den ruglete huden danner det seg knøttsmå kviselignende klumper, tett i tett. Det er ikke store verkebyller, som ved f.eks. herpes. Det er kjempelett å fjerne disse, ved rett og slett å tørke dem bort med en bomullsdott, og de henger ikke sammen i klaser. Når eksemen gir seg så er jeg tørr og skjellete i huden i en ukes tid i etterkant. Jeg har undersøkt litt og jeg vet at det verken er herpes eller rosacea. Tror heller ikke at det er psoriasis. Er det noen her som kanskje vet hva det kan være? Anonymous poster hash: 93216...ca8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #2 Skrevet 2. september 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 93216...ca8
Cata Skrevet 2. september 2013 #3 Skrevet 2. september 2013 Kan det være keratosis pilaris du har? Det passer sånn noenlunde med beskrivelsen i allfall. Du kan i det minste ta en sjekk på bildene jeg linket til eller google selv. Har det selv og det er skikkelig irriterende. Har hatt det på armer og bein i alle år, men i fjor bredte det seg opp på det ene kinnet og der driver det og flytter seg rundt litt. Smått er det oppe ved kinnbeinet og smått lenger ned mot haka. Er likevel litt merkelig om det trigges av sola. Mitt pleier å bli bedre hvis det får en god dose med sol, i allfall på armer og bein. Har ikke hatt det lenge nok i ansiktet til at jeg helt har funnet ut hvordan det reagerer der.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Kan det være keratosis pilaris du har? Det passer sånn noenlunde med beskrivelsen i allfall. Du kan i det minste ta en sjekk på bildene jeg linket til eller google selv. Mitt utslett ligner nok ikke på keratosis pilaris. Takker likevel for at du kom med forslag til hva det kan være. Er så frustrerende å ikke vite hva det er. :/ Har vært til lege for det, men han konkluderte bare med at det var herpes, og sendte meg hjem med det svaret. Fikk i etterkant vite at det ikke er herpes, ut fra prøven han tok, noe jeg selv var fullt klar over hele tiden. Det ligner absolutt ikke. Perioral dermatitt?? Har vært inne på tanken selv, faktisk. Men ut fra bildene på google, så ser det ikke ut som at de er plaget av alle disse små kviselignende nuppene som sitter tett i tett? Kan selvsagt være at de har fjernet dem før bildet er tatt. Anonymous poster hash: 93216...ca8
HvittHus Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 Jeg har hatt PD, og hadde små nupper rundt munn og nese. Utslettet var smertefullt og kløende. PD bør diagnostiseres hos hudlege siden kuren er temmelig tøff.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #7 Skrevet 2. september 2013 Utslettet er ikke smertefullt i den forstand, men det klør. Dukket ditt utslett også opp periodevis og forsvant etter få dager? Anonymous poster hash: 93216...ca8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #8 Skrevet 2. september 2013 Seboreisk eksem? Anonymous poster hash: 7be81...36a
Leopanter Skrevet 2. september 2013 #9 Skrevet 2. september 2013 Garantert perioral dermatitt! Det blir verre når man tar på hudkrem og hydrokortison. Jeg fikk små bobleblemmer, det er sikkert noe lignende som de kviselignende greiene som du opplever. Ta en tur til legen, så skriver han ut en god salve til deg Funket kjempebra på med.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #10 Skrevet 2. september 2013 Forsiktig så du ikke får mafian etter deg ... Anonymous poster hash: a5f90...21b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #11 Skrevet 2. september 2013 Garantert perioral dermatitt! Det blir verre når man tar på hudkrem og hydrokortison. Jeg fikk små bobleblemmer, det er sikkert noe lignende som de kviselignende greiene som du opplever. Ta en tur til legen, så skriver han ut en god salve til deg Funket kjempebra på med. Men mitt ble jo bedre av hudkremer og sårsalver, ikke værre. :O Første dagen var det rødt og betent, andre dagen hadde det små kviselignende bobler over alt, og tredje dagen fjerna jeg boblene bare ved å stryke over dem med en bomullsdott, og så påførte jeg en masse kremer. To dager etterpå var huden helt fin igjen, bare veldig tørr. Men siden jeg ikke vet hva det kommer av, så vil det sikkert være tilbake igjen om ikke lenge. Har jo allerede hatt det fire ganger. Anonymous poster hash: 93216...ca8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #12 Skrevet 2. september 2013 Forsiktig så du ikke får mafian etter deg ... Anonymous poster hash: a5f90...21b Unnskyld? Anonymous poster hash: 93216...ca8
Leopanter Skrevet 2. september 2013 #13 Skrevet 2. september 2013 Men mitt ble jo bedre av hudkremer og sårsalver, ikke værre. :O Første dagen var det rødt og betent, andre dagen hadde det små kviselignende bobler over alt, og tredje dagen fjerna jeg boblene bare ved å stryke over dem med en bomullsdott, og så påførte jeg en masse kremer. To dager etterpå var huden helt fin igjen, bare veldig tørr. Men siden jeg ikke vet hva det kommer av, så vil det sikkert være tilbake igjen om ikke lenge. Har jo allerede hatt det fire ganger. Anonymous poster hash: 93216...ca8 Når jeg tenker meg om, så er det vel hydrokortison som gjør det verre. Jeg brukte jo også hudkremer i lang stund før jeg gikk til legen. Men hudkremer stopper ikke problemet, det var vel det jeg skulle fram til Jeg kjenner meg uansett igjen i det du forteller. Det er forøvrig en hudlidelse som skjer hyppigere hos kvinner enn hos menn, og den blir gjerne utløst av stress. Gå til legen, du.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #14 Skrevet 2. september 2013 Men jeg har jo vært til legen, er det som er greia. Legen vet ikke... Jeg ble fortalt at det var herpes, liksom. Yay! Men det var det selvsagt ikke og nå står jeg på bar bakke igjen. Kan selvsagt prøve å få time hos hudlege, selv om ventetida er på 8 måneder. Kortison har funka bra for meg, forresten. Anonymous poster hash: 93216...ca8
Leopanter Skrevet 2. september 2013 #15 Skrevet 2. september 2013 (endret) Men jeg har jo vært til legen, er det som er greia. Legen vet ikke... Jeg ble fortalt at det var herpes, liksom. Yay! Men det var det selvsagt ikke og nå står jeg på bar bakke igjen. Kan selvsagt prøve å få time hos hudlege, selv om ventetida er på 8 måneder. Kortison har funka bra for meg, forresten. Anonymous poster hash: 93216...ca8 Oisann, da har jeg ingen forslag å gi. Kanskje dra til legen en gang til, foreslå perioral dermatitt og få behandling for det? Neida, jeg skal gi meg med den messinga om perioral dermatitt. ...Men jeg tror fortsatt det er det, altså. At jeg ikke klarer å huske på hva den salva het! God bedring uansett, får håpe du blir kvitt det Edit: En liiiten link om tilstanden Endret 2. september 2013 av leopanter
Gjest badeand1 Skrevet 2. september 2013 #16 Skrevet 2. september 2013 Du kan jo tenke på å gå til en privat hudlege, selvom det er latterlig dyrt. Og kanskje du kan sjekke andre hudleger og se om det er like lang ventetid der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå