Gå til innhold

Har jeg krav på sosialpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte hjem igjen etter at jeg har innsett at jeg har valgt feil studie. Jeg har ingen jobb å gå til og heller ikke rett på dagpenger.

Det jeg lurer på er om jeg vil ha krav på litt penger fra sosialkontoret? Bare litt så jeg kan ha råd til å kjøpe mat til meg selv og evt. månedskort. Skal bo med mine foreldre men de kan vel ikke forvente at dem skal betale for meg?

Er det slik at man skal betale tilbake penger som man har fått fra sosialen?

Vil også være ganske greit om noen kan vise til lovdata hvor det står hva jeg har krav på. Vet jo hvor dårlig mange NAV ansatte er i jobben sin. :rolleyes:

Takk for svar og vennligst spar kommentarer som ''naver''.

Anonymous poster hash: 4cb92...b96
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du registrert som student får du ingen penger av sosialen, og SKAFF DEG JOBB, ikke forvent at staten skal sponse livet ditt fordi du ikke gidder å studere.

Anonymous poster hash: d9c97...af4
  • Liker 2
Skrevet

Er du registrert som student får du ingen penger av sosialen, og SKAFF DEG JOBB, ikke forvent at staten skal sponse livet ditt fordi du ikke gidder å studere.

Anonymous poster hash: d9c97...af4

Å herregud. Kan du ikke lese? Skal jeg liksom forbli i et studie bare for å få penger?

Jeg er ikke fornøyd med valget mitt og JEG SKAL FINNE MEG EN JOBB OG JEG SKAL BEGYNNE Å STUDERE IGJEN TIL NESTE ÅR.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ei søster som i en overgangsperiode -i påvente av søknader om bidrag og overgangsstønad- flyttet hjem til foreldrene våre, med 3 barn. Hun fikk ingenting av sosialen, å foreldrene våre måtte forsørge de. Bleier osv ble kjøpt av våre foreldre.

Så du kan nok forvente at du ikke har krav på noe så lenge du bor hos dine foreldre.

Anonymous poster hash: 2eabd...e65
  • Liker 1
Skrevet

Du har krav på matpenger. Husk å dokumentere at du slutter på studiet ditt og ikke er student lengre. Behandlingstiden er to-tre uker.

Skrevet

Jeg har ei søster som i en overgangsperiode -i påvente av søknader om bidrag og overgangsstønad- flyttet hjem til foreldrene våre, med 3 barn. Hun fikk ingenting av sosialen, å foreldrene våre måtte forsørge de. Bleier osv ble kjøpt av våre foreldre.

Så du kan nok forvente at du ikke har krav på noe så lenge du bor hos dine foreldre.

Anonymous poster hash: 2eabd...e65

Oi, det er overraskende!

Skrevet

Du har krav på matpenger. Husk å dokumentere at du slutter på studiet ditt og ikke er student lengre. Behandlingstiden er to-tre uker.

Ja, så lenge jeg får matpenger. Men er det en egen søknad for det? Har aldri hørt om det? :vetikke:

Skrevet

Ja, så lenge jeg får matpenger. Men er det en egen søknad for det? Har aldri hørt om det? :vetikke:

Du går til NAV og velger sosialskranken. Da får du time hos saksbehandler, som opplyser deg om hva du må dokumentere. For eksempel må du ha med kontoutskrift fra alle steder du har konto, slik at du kan dokumentere at du ikke har penger.

Hvis du for eksempel har sparepenger på konto må disse brukes opp først.

Skrevet

Kjære deg! Jeg vil så absolutt anbefale deg å ikke slutte! Jeg vet det ikke er det du spør om, men jeg og flere andre har gått på den smellen med at vi bare skal jobbe et år og så kommer man seg aldri inn igjen på studentlivet. Det er mange som bytter studium etter både første og andre året, men det er viktig å huske på at mange studier er modningsfag som man må bruke tid på å komme inn i, og selv om man ikke får direkte bruk for det første året så har man ofte vokst mye som menneske og lært en hel del om seg selv og det å studere. Og det vil komme godt med året etter. I tillegg får du jo to poeng for høyere utdannelse.

Bit tennene sammen og hold ut! Du kommer til å være så glad for det!

Og nei, du har ikke krav på penger når du flytter hjem til foreldrene din.

Anonymous poster hash: 62aeb...df3

• Liker 7
Skrevet

Jeg skal flytte hjem igjen etter at jeg har innsett at jeg har valgt feil studie. Jeg har ingen jobb å gå til og heller ikke rett på dagpenger.

Det jeg lurer på er om jeg vil ha krav på litt penger fra sosialkontoret? Bare litt så jeg kan ha råd til å kjøpe mat til meg selv og evt. månedskort. Skal bo med mine foreldre men de kan vel ikke forvente at dem skal betale for meg?

Er det slik at man skal betale tilbake penger som man har fått fra sosialen?

Vil også være ganske greit om noen kan vise til lovdata hvor det står hva jeg har krav på. Vet jo hvor dårlig mange NAV ansatte er i jobben sin. :rolleyes:

Takk for svar og vennligst spar kommentarer som ''naver''.

§ 18 i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.

Avhengig av hvor gammel du er, oppfyller du kravene i § 18, men når du bor hjemme vil du få svært lite, og kun en symbolsk sum for å betale for at du bor der.

Min søster fikk 600 kroner i mnd som skulle gå til min mor, og så tror jeg det var 2500 på siden.

Anonymous poster hash: 35dfa...d2c

Skrevet

Kjære deg! Jeg vil så absolutt anbefale deg å ikke slutte! Jeg vet det ikke er det du spør om, men jeg og flere andre har gått på den smellen med at vi bare skal jobbe et år og så kommer man seg aldri inn igjen på studentlivet. Det er mange som bytter studium etter både første og andre året, men det er viktig å huske på at mange studier er modningsfag som man må bruke tid på å komme inn i, og selv om man ikke får direkte bruk for det første året så har man ofte vokst mye som menneske og lært en hel del om seg selv og det å studere. Og det vil komme godt med året etter. I tillegg får du jo to poeng for høyere utdannelse.

Nei. Jeg skal dra og ingen kan overbevise meg om å bli. Jeg har valgt feil studium og jeg har ikke tenkt å bli her i ett år slik at jeg kan sløse bort 90 000 kr i støtte. Hvis jeg ikke har krav på noe, da har jeg ikke det og da må jeg slite ekstra hardt for å finne meg en jobb.

• Liker 5
Skrevet

Jeg må si meg litt uenig i dette .. for når man virkelig har valgt feil studie, så har man det. Og kanskje man ikke er moden for det og bør vente noen år så motivasjonen og interessen er der også.

Jeg anbefaler alle å heller jobbe fremfor å slite seg gjennom et studie de ikke får fullført uansett.

Det er mange som jobber i mange år og heller sparer penger, reiser og gjør det de ønsker, og plutselig bestemmer de seg for et studie når de er 25 eller 30, eller eldre.

Det passer ikke for alle å begynne på et studium når de kommer rett fra vgs og er i begynnelsen av 20-årene.

I TS sitt tilfelle skriver hun at hun rett og slett har valgt feil, og ønsker heller å jobbe 1 år for så å studere noe annet til neste høst. Det syns jeg høres veldig fornuftig ut.

• Liker 2
Skrevet

Så klart har hun krav på sosialhjelp selv om hun flytter hjem. Eller kanskje jeg bare var et unntakstilfelle?

• Liker 1
Skrevet

Helt greit å velge å slutte på studiet og heller jobbe om det virkelig ikke er det rette studiet.. Men jeg reagerer på at du tenker du skal få sosialstønad - jeg har vært i samme situasjon en gang, sluttet på studiet jeg hadde begynt på fordi det var feil for meg og flyttet hjem.. Men det falt meg da aldri inn å gå på sosialen for å få penger? Hvor mye penger trenger man egentlig om man bor hjemme og foreldre (som oftest) i en overgangssfase betaler for livsopphold? Jeg fikk mat og bosted hjemme, og så ventet jeg med å bruke noe penger til jeg selv hadde en inntekt. Den skaffet jeg meg ganske raskt ved å kontakte diverse sykehjem for å få jobb og ganske raskt jobbet jeg 100% og mer til...

Synes det bare er merkelig at man tenker at sosialen er noen slags lommepenge sentral - den er et sikkerhetsnett når man ikke har andre muligheter og sånn skal det jo være. Har du penger på bok av noe slag vil du få avslag - personlig synes jeg ikke du skal søke engang.. Går det veldig lang tid uten jobb og det blir vanskelig for foreldre å stille opp kan det bli noe annet - men du er jo ikke flyttet hjem enda engang??? Sett i gang og skaff jobb, la være å bruke penger en stund og vær glad for at du tross alt lever i verdens beste land der du KAN få jobb og KAN få hjelp om det virkelig skulle bli nødvendig...

Anonymous poster hash: 796f9...276
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Helt greit å velge å slutte på studiet og heller jobbe om det virkelig ikke er det rette studiet.. Men jeg reagerer på at du tenker du skal få sosialstønad - jeg har vært i samme situasjon en gang, sluttet på studiet jeg hadde begynt på fordi det var feil for meg og flyttet hjem.. Men det falt meg da aldri inn å gå på sosialen for å få penger? Hvor mye penger trenger man egentlig om man bor hjemme og foreldre (som oftest) i en overgangssfase betaler for livsopphold? Jeg fikk mat og bosted hjemme, og så ventet jeg med å bruke noe penger til jeg selv hadde en inntekt. Den skaffet jeg meg ganske raskt ved å kontakte diverse sykehjem for å få jobb og ganske raskt jobbet jeg 100% og mer til...

Synes det bare er merkelig at man tenker at sosialen er noen slags lommepenge sentral - den er et sikkerhetsnett når man ikke har andre muligheter og sånn skal det jo være. Har du penger på bok av noe slag vil du få avslag - personlig synes jeg ikke du skal søke engang.. Går det veldig lang tid uten jobb og det blir vanskelig for foreldre å stille opp kan det bli noe annet - men du er jo ikke flyttet hjem enda engang??? Sett i gang og skaff jobb, la være å bruke penger en stund og vær glad for at du tross alt lever i verdens beste land der du KAN få jobb og KAN få hjelp om det virkelig skulle bli nødvendig...

Nå tror jeg ikke du leser hva ts skriver. Hun lurer på om hun har sett til sosialpenger vil mat og månedskort. Det er ikke lommepenger. Er man myndig, så har ikke foreldrene samme forsørgeransvar som før barna fyller 18.

Dessuten sier hun at hun skal skaffe jobb, og begynne å studere igjen kommende høst.

Endret av fruBeist
  • Liker 1
Skrevet

Dersom begge foreldrene dine er i jobb, de har forsørget deg hele livet, du står uten inntekt, så skjønner jeg ikke at de kan gi deg "vann og brød" til du har fått deg jobb?. Det er derfor man har familie.

Anonymous poster hash: ac7c2...d84
  • Liker 1
Skrevet

Dersom begge foreldrene dine er i jobb, de har forsørget deg hele livet, du står uten inntekt, så skjønner jeg ikke at de kan gi deg "vann og brød" til du har fått deg jobb?. Det er derfor man har familie.

Anonymous poster hash: ac7c2...d84

Enig med denne, det var det jeg mente.. Om man bor hjemme trenger man da ikke betale for mat om det er snakk om en kort periode til man får jobb?

Skrevet

Fortsett i studiet, leig leilighet og avslutt studiet etterpå. Ikke flytt hjem, vips - sosialpenger.

Anonymous poster hash: e6baf...201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...