Gå til innhold

Nybegynnerhjelp strikking.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lære meg å strikke og trenger litt hjelp. Fåreløbig så er det kun et lite teppe med frem og tilbake strikking med vanlige masker jeg prøver meg på så er ikke akkurat en reser på dette.

Hvordan avslutter jeg når jeg er ferdig med det jeg lager? Noen som kan ha en link til en video som viser det ganske enkelt kanskje?

Går det an å lage kant rundt når jeg er ferdig? Isåfall. Finnes det noen måte å gjøre det på som er så enkel at jeg forstår det? :fnise:

Har også klart å gjøre noen feil, selvfølgelig. Legger ved et bilde av det jeg har fått til å gjøre to ganger. Hva har jeg gjort feil her? Greit å vite slik at jeg kanskje kan klare å forhindre at det skjer flere ganger.

Jeg er som sagt helt amatør, så her trengs teskje forklaringer :P

Anonymous poster hash: 3b67f...6f2

post-37809-0-58803300-1378114999_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for video. da har jeg en måte å prøve på når jeg kommer så langt.

Jeg vet hva en heklenål er om ikke annet :P har så vidt prøvd på det for lenge siden og skulle sikkert fått til det enkleste, men hvordan starter man på hekle på det som er strikket?

Og et spørsmål til, hva gjør jeg med taustumpen som dingler fra når jeg la opp maskene? Ser for meg at alt revner om jeg bare klipper den bort. Snakke meg om å ikke kunne noen ting...

Skrevet

Takk for video. da har jeg en måte å prøve på når jeg kommer så langt.

Jeg vet hva en heklenål er om ikke annet :P har så vidt prøvd på det for lenge siden og skulle sikkert fått til det enkleste, men hvordan starter man på hekle på det som er strikket?

Og et spørsmål til, hva gjør jeg med taustumpen som dingler fra når jeg la opp maskene? Ser for meg at alt revner om jeg bare klipper den bort. Snakke meg om å ikke kunne noen ting...

Du må ikke klippe den rett av. Alle tråder må du feste med synål :)

Skrevet

Prøver å lære meg å strikke og trenger litt hjelp. Fåreløbig så er det kun et lite teppe med frem og tilbake strikking med vanlige masker jeg prøver meg på så er ikke akkurat en reser på dette.

Hvordan avslutter jeg når jeg er ferdig med det jeg lager? Noen som kan ha en link til en video som viser det ganske enkelt kanskje?

Går det an å lage kant rundt når jeg er ferdig? Isåfall. Finnes det noen måte å gjøre det på som er så enkel at jeg forstår det? :fnise:

Har også klart å gjøre noen feil, selvfølgelig. Legger ved et bilde av det jeg har fått til å gjøre to ganger. Hva har jeg gjort feil her? Greit å vite slik at jeg kanskje kan klare å forhindre at det skjer flere ganger.

Jeg er som sagt helt amatør, så her trengs teskje forklaringer :P

Ser ut som du har tatt opp ein tråd som er for langt nede, og strikka denne. Blir det samme som om du har eit "kast", altså legger tråden over pinnen og så strikker denne som ei vanlig maske på neste pinne. Sorry, får ikkje heilt til å forklare. Men om eg har rett så vil du ha auka med ei maske for kvar gang du har gjort dette, slik at med to slike feil vil du avslutte med to masker meir enn du starta med.

Skrevet

Du må ikke klippe av tråder nei! Sy de fast og så klipp av. Det fineste er å veve de inn. Atså sy de sammen med trådene som er strikket, da blir det usynlig.

Skrevet

Du er flink! :blomst:

Garnstudio som var link til lengre opp her har massevis av nyttige videoer, på det aller meste.

I menyen på toppen finner du "Tips og råd", og i drop-down menyen der er "Håndarbeidskole" og "Instruksjonsvideoer".

Anonymous poster hash: 0def3...455
Skrevet

Ser ut som du har tatt opp ein tråd som er for langt nede, og strikka denne. Blir det samme som om du har eit "kast", altså legger tråden over pinnen og så strikker denne som ei vanlig maske på neste pinne. Sorry, får ikkje heilt til å forklare. Men om eg har rett så vil du ha auka med ei maske for kvar gang du har gjort dette, slik at med to slike feil vil du avslutte med to masker meir enn du starta med.

Eller så har hun mistet en maske. Da kan det i så fall forplante seg og bli større. Så viktig å sy igjen hullet i maskene rundt, så hullet ikke har mulighet til å utvide seg. Siden jeg antar ts ikke vil begynne å rekke opp og strikke det på nytt fra der hun har hull?

Mange garnbutikker er veldig behjelpelige, så går an å ta med strikketøyet dit og få dem til å se hva som er gjort feil.

Skrevet

Eller så har hun mistet en maske. Da kan det i så fall forplante seg og bli større. Så viktig å sy igjen hullet i maskene rundt, så hullet ikke har mulighet til å utvide seg. Siden jeg antar ts ikke vil begynne å rekke opp og strikke det på nytt fra der hun har hull?

Mange garnbutikker er veldig behjelpelige, så går an å ta med strikketøyet dit og få dem til å se hva som er gjort feil.

Syntest ikkje det såg slik ut, ut frå bildet. Men kan så klart vere mista maske og, såfall er det to for lite totalt...

Gjest Fluttershy
Skrevet (endret)

Du har nok rett. Satt og fiklet litt tidligere i dag og konkluderte med det samme.

Du må ikke klippe av tråder nei! Sy de fast og så klipp av. Det fineste er å veve de inn. Atså sy de sammen med trådene som er strikket, da blir det usynlig.

Skal huske på det. Utrolig kjipt hvis hele arbeidet hadde gått i oppløsning.

Du er flink! :blomst: Garnstudio som var link til lengre opp her har massevis av nyttige videoer, på det aller meste. I menyen på toppen finner du "Tips og råd", og i drop-down menyen der er "Håndarbeidskole" og "Instruksjonsvideoer". Anonymous poster hash: 0def3...455

Takk for tips. Skal kikke litt rundt der inne.

Nei jeg har ingen planer om å rekke opp igjen. Det orker jeg ikke :fnise: Jeg får heller tåle litt feil på mitt første "verk", så får jeg heller følge bedre med fremover for å unngå det :) Det med garnbutikker skal jeg huske på. Sjelden jeg er i trakter hvor det er rene garnbutikker, men det hender.

Når dere skriver at jeg skal sy inn tråden, tenker dere sytråd og nål, eller er det en fancy måte å gjøre slikt med pinner og garn som jeg aldri har hørt om? :sjenert:

Tror jeg skulle funnet meg et strikkekurs for nybegynnere :P

Poff så var anonymiteten borte...

Endret av Fluttershy
Skrevet

Når dere skriver at jeg skal sy inn tråden, tenker dere sytråd og nål, eller er det en fancy måte å gjøre slikt med pinner og garn som jeg aldri har hørt om? :sjenert:

Tror jeg skulle funnet meg et strikkekurs for nybegynnere :P

Poff så var anonymiteten borte...

:hug:

Nei, du bruker ikke sytråd når du fester tråden, men du trenger ei stoppenål også vever du tråden inn i strikketøyet ditt liksom.

Her er en video, mye lettere å se det synes jeg i hvert fall :)

http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=250

Og her er hovedsiden med alfabetisk index til alle videoene deres, finner det meste her :)

http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php

Gjest Fluttershy
Skrevet

:hug: Nei, du bruker ikke sytråd når du fester tråden, men du trenger ei stoppenål også vever du tråden inn i strikketøyet ditt liksom. Her er en video, mye lettere å se det synes jeg i hvert fall :)http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=250 Og her er hovedsiden med alfabetisk index til alle videoene deres, finner det meste her :)http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php Anonymous poster hash: 0def3...455

Se der ja. Nå finner jeg forhåpentlig vis utav det. Tusen takk! :hug:

Takk for hjelpen alle mann, om dere har flere nybegynner tips og triks er det bare til å komme med dem :)

Skrevet

Se der ja. Nå finner jeg forhåpentlig vis utav det. Tusen takk! :hug:

Takk for hjelpen alle mann, om dere har flere nybegynner tips og triks er det bare til å komme med dem :)

Bare hyggelig :) kan jeg spørre hvilket garn du strikker med? likte godt fargesjatteringene i rillestrikk :)

Et tips - et strikketøy i glattstrikk vokser fortere enn rillestrikk. (Du må strikke flere pinner/omganger med rillestrikk for å få like mange cm som i glattstrikk).

Så pleier å anbefale å strikke hals/buff eller lue til nybegynnere :) nyttige ting og en blir ferdig relativt fort :)

Gjest Fluttershy
Skrevet

Det skal jeg ta med meg videre, herregud så mange timer jeg føler jeg har holdt på med dette teppet nå :P Ser jo at jeg kunne laget det en god del mindre, men men... Da vet jeg det til neste gang.

Jeg har brukt dette: http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-591148.aspx?VariantID=001439&ColorOnly=1&params=fh_eds%3d%25c3%259f%26fh_view_size%3d16%26fh_start_index%3d16%26fh_secondid%3dp591148%26fh_lister_pos%3d16%26fh_location%3d%252f%252fcatalog01%252fnb_NO%252fcategories%253c%257bcatalog01_c3076%257d%252fcategories%253c%257bcatalog01_c3076_c3081%257d%26fh_refview%3dlister

Har veldig lyst å prøve meg på en baby eller barnelue etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...