Laina Skrevet 1. mai 2004 #61 Del Skrevet 1. mai 2004 Hvorfor så mye bråk om hvem man lover til? Et løfte er et løfte, og bør være like viktig om man lover til hverandre eller til Gud, eller lover til hverandre med Gud som vitne. Derimot syns jeg det er hyklersk om ikke-troende lover til hverandre med Gud som vitne, dersom de ikke selv tror på Gud. I en så viktig hendelse som et bryllup er, bør man holde seg for god til det. For meg blir det som å latterliggjøre hele vielsen og respektløst ovenfor de som faktisk tror på Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity Skrevet 1. mai 2004 #62 Del Skrevet 1. mai 2004 :enig_animasjon: Men så har vi selvsagt de tilfellene der den ene tror og den andre ikke - hva skal bety mest? Jeg tror, og jeg ønsker å vies i den kirken "er fra", men min sambo tror ikke.. Dersom han skulle nekte å vies i kirken, ville jeg blitt veldig trist.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 1. mai 2004 #63 Del Skrevet 1. mai 2004 :enig_animasjon: Men så har vi selvsagt de tilfellene der den ene tror og den andre ikke - hva skal bety mest? Jeg tror, og jeg ønsker å vies i den kirken "er fra", men min sambo tror ikke.. Dersom han skulle nekte å vies i kirken, ville jeg blitt veldig trist.. Vel, jeg vet ikke helt. I prinsippet bør han gifte seg borgerlig og du i kirken. Hva med en storskjerm i kirken, slik at du ser ham når han står hos sorenskriveren, og motsatt, slik at han ser deg i kirken? Neida. I et slikt tilfelle må selvfølgelig paret gjøre det de syns føles riktig. (Jeg pleierikke å blande meg i hva slags bryllup folk velger...) Det jeg mener er at et kirkelig bryllup betyr langt mer for mange mennesker enn tradisjon. Og jeg syns ikke det er riktig å tråkke på andres tro og følelser. For å utdype dette litt: Jeg ville ikke giftet meg i kirken. (Jeg har en tro på Gud, men ikke på den måten f.eks familien min har. De er pinsevenner. Jeg vil ikke definere meg som kristen, men tror nok allikevel på den samme guden som kristne. Vanskelig å forklare.) Av hensyn til de menneskene som virkelig har en sterk Gudstro, ville jeg føle det var feil å bruke deres tro i en så viktig begivenhet, bare fordi det er tradisjon. Jeg ville nok følt at jeg tråkket på andres religiøsitet, ikke minst min families. For meg blir det helt feil. Andre må selvfølgelig gjøre hva de vil, men jeg forbeholder meg retten til å mene noe om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2004 #64 Del Skrevet 1. mai 2004 King James; jeg mente ikke å fremstille deg som rasist elle lignende. Hadde ikke det inntrykket. Synes bare det plutselig dukket opp mye nasjonalisme på en gang, hvis du skjønner. Ja, man skal få være stolt av landet sitt, "velsigne norge delen" på slutten minte meg litt om Bush og hans taler. Selv mener jegat nasjonalisme er det som fører til krig, faktisk fremfor religiøse konflikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 1. mai 2004 #65 Del Skrevet 1. mai 2004 jo jeg skjønner hva du mener. tja...Nasjonalisme har mye av grunnen at det blir krig,,man kan jo nevne noen kriger.som ble startet pga nasjonalisme Den spanske tronefølger krigen den nederlandske tronefølger krig Napoleon Krigen Den Store Nordiske Krig 2 Verdenskrig. men jeg tror nok relgion har mer skyll en nasjonalsime i og starte krig. at du synnes det ble for mye nasjonalistisk kan jeg forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity Skrevet 1. mai 2004 #66 Del Skrevet 1. mai 2004 Vel, jeg vet ikke helt. I prinsippet bør han gifte seg borgerlig og du i kirken. Hva med en storskjerm i kirken, slik at du ser ham når han står hos sorenskriveren, og motsatt, slik at han ser deg i kirken? Neida. I et slikt tilfelle må selvfølgelig paret gjøre det de syns føles riktig. (Jeg pleierikke å blande meg i hva slags bryllup folk velger...) Det jeg mener er at et kirkelig bryllup betyr langt mer for mange mennesker enn tradisjon. Og jeg syns ikke det er riktig å tråkke på andres tro og følelser. For å utdype dette litt: Jeg ville ikke giftet meg i kirken. (Jeg har en tro på Gud, men ikke på den måten f.eks familien min har. De er pinsevenner. Jeg vil ikke definere meg som kristen, men tror nok allikevel på den samme guden som kristne. Vanskelig å forklare.) Av hensyn til de menneskene som virkelig har en sterk Gudstro, ville jeg føle det var feil å bruke deres tro i en så viktig begivenhet, bare fordi det er tradisjon. Jeg ville nok følt at jeg tråkket på andres religiøsitet, ikke minst min families. For meg blir det helt feil. Andre må selvfølgelig gjøre hva de vil, men jeg forbeholder meg retten til å mene noe om det. Jeg er veldeig enig med deg i det du sier - og synes det er veldig fint å se at det fremdeles finnes folk som tenker slik.. Jeg føler ofte at "de" tråkker på troen min ved å døpe barna sine fordi alle andre gjør det, konfirmeres for å få penger og vies i Kriken fordi det er tradisjon - men jeg legger meg selvsagt ikke opp i hva andre gjør.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 2. mai 2004 #67 Del Skrevet 2. mai 2004 Dåp er jo bare en tradisjon - og det må vel være greit...Foreldrene må vel sannelig få bestemme det selv! - Jeg meldte meg ut av statskirka da jeg normalt sett skulle ha konfirmert meg fordi jeg ikke visste om jeg trodde....Synes egentlig det er ok at jeg ble døpt - for da kunne jeg ta dette valget da jeg var 15. - så ble det en overgang for meg også Tanken bak dåpen synes jeg egentlig er helt forferdelig. Den er jo at barnet er så full av arvesynd at det må døpes fortest mulig så det kommer til himmelen OM det dør....Å se på et nyfødt barn og anse det som syndig har iallefall jeg problemer med...Og derfor kommer ikke jeg til å døpe mine barn. Men Gud skal de få høre om. Det er en del av vår kultur, tross alt! Man å lage scene for barnedåpen? tøys! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarante Skrevet 2. mai 2004 #68 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg skal hvertfall døpe mine fremtidige barn! Dette fordi det er en fin tradisjon og fordi jeg selv er døpt. Dette gjør det mye enklere for barna senere syns jeg, da kan de selv melde seg ut hvis de vil. Samtidig slipper de å døpe seg hvis de velger kristelig konfirmasjon senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2004 #69 Del Skrevet 2. mai 2004 Dåp er jo bare en tradisjon - og det må vel være greit...Foreldrene må vel sannelig få bestemme det selv! - Jeg meldte meg ut av statskirka da jeg normalt sett skulle ha konfirmert meg fordi jeg ikke visste om jeg trodde....Synes egentlig det er ok at jeg ble døpt - for da kunne jeg ta dette valget da jeg var 15. - så ble det en overgang for meg også Tanken bak dåpen synes jeg egentlig er helt forferdelig. Den er jo at barnet er så full av arvesynd at det må døpes fortest mulig så det kommer til himmelen OM det dør....Å se på et nyfødt barn og anse det som syndig har iallefall jeg problemer med...Og derfor kommer ikke jeg til å døpe mine barn. Men Gud skal de få høre om. Det er en del av vår kultur, tross alt! Man å lage scene for barnedåpen? tøys! Da tror jeg du har misforstått kirkens dåpssyn totalt. Kirken døper ikke barn med den begrunnelsen du skriver. Dåp er ingen frelsesgaranti. På samme måten er ikke Guds mulighet til å frelse avhengig av dåpen. Dåpen er en gave. Et synlig tegn og noe de som vil være kristne skal gjøre for å markere tilhørighet til Gud og hans frelse. Det er en handling hvor Gud og menneske sammen markerer denne tilhørigheten. Tilhørighet til Gud er tilhørighet til det gode. Arvesyndslæren tror jeg også mange misforstår. Kirken lærer at mennesket er født med synd. Det vil ikke si at kirken mener at barna har gjort mange synder. Det det betyr er at de mener at menneskets vilje til å gjøre ondt er medfødt. Mennesket er født med muligheter til å gjøre godt og ondt, og vil hele tiden fristes til det som er ondt og dette er noe det enkelte menneske må kjempe mot i seg selv. Det har med synet på menneskets natur å gjøre. Det handler ikke om det enkelte barnets synd, men det handler om at barn er født som mennesker på godt og ondt. Født med menneskeslektens synd og skyld, sier at det har med menneskearten å gjøre. Ikke med barnets dårlige gjerninger. Jeg synes det er et like realistisk og positivt menneskesyn som de som hevder at mennesket er født godt. Hvis mennesket er det, hva er det som gjør at mennesker gjør annet enn godt da? Og ved hvilken alder er det mennesket får "ond vilje" ? Hva er det som gjør at alle mennesker får onde tanker og gjør onde ting i løpet av livet? Blir det så ille å si at mennesket er født slik, mot å si at det er noe som vi får siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 11. mai 2004 #70 Del Skrevet 11. mai 2004 Man bør døpe barna sine. Tror selv at barna kommer til Gud uten å være døpt, men valgte å døpe barna mine fordi de lettere kunne velge da de kom i konfirmasjonsalder. Vet at det IKKE er lett for en på 15 som ikke er døpt be om det hvis han/hun velger kristelig konfirmasjon. Å være medlem av statskirken er vel egentlig ikke noe pes, man kan jo melde seg ut når man er 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. mai 2004 #71 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvorfor så mye bråk om hvem man lover til? Et løfte er et løfte' date=' og bør være like viktig om man lover til hverandre eller til Gud, eller lover til hverandre med Gud som vitne. Derimot syns jeg det er hyklersk om ikke-troende lover til hverandre med Gud som vitne, dersom de ikke selv tror på Gud. I en så viktig hendelse som et bryllup er, bør man holde seg for god til det. For meg blir det som å latterliggjøre hele vielsen og respektløst ovenfor de som faktisk tror på Gud.[/quote'] Ehh, ser for meg en fryktelig aktiv statskirke hvis flertallet skulle kuttet ut å gifte seg. For jeg tipper at flertallet i dette landet ikke inngår en pakt med guden sin når de gifter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 11. mai 2004 #72 Del Skrevet 11. mai 2004 Man bør døpe barna sine. Tror selv at barna kommer til Gud uten å være døpt, men valgte å døpe barna mine fordi de lettere kunne velge da de kom i konfirmasjonsalder. Vet at det IKKE er lett for en på 15 som ikke er døpt be om det hvis han/hun velger kristelig konfirmasjon. Å være medlem av statskirken er vel egentlig ikke noe pes, man kan jo melde seg ut når man er 18. Tror ingen barn har skade av å bli døpt. Jeg endte iallfall ikke opp med vannskrekk av den lille vannskvetten jeg fikk på meg. Saksopplysning: Du kan melde deg ut når du er 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå