Gjest King James Skrevet 25. april 2004 #1 Skrevet 25. april 2004 vi må få stoppet barne dåpen.Det må bli en lov som forbyr dette og tvinge små barn inn i den kristne kirke er feil man burde være 18 år før man blir dåpt.så man selv kan velge vilken relgion man vil være en del av det er ikke relgon frihet så lenge barne dåp eksiterer. jeg sier stopp barnedåpen.
Gjest Fighter Skrevet 25. april 2004 #4 Skrevet 25. april 2004 vi må få stoppet barne dåpen.Det må bli en lov som forbyr dette og tvinge små barn inn i den kristne kirke er feil man burde være 18 år før man blir dåpt.så man selv kan velge vilken relgion man vil være en del av det er ikke relgon frihet så lenge barne dåp eksiterer. jeg sier stopp barnedåpen. Det er ingen som tvinger noen til å døpe barna sine, og det er heller ingen som tvinger barna til å forbli medlemmer. Barn kan melde seg ut av statskirka når de fyller 15 hvis de vil det.
liv Skrevet 25. april 2004 #5 Skrevet 25. april 2004 det får være opp til foreldre og så få barna heller melde seg ut senere. Litt vann på hodet har aldri skadet noen
Gjest Poirot Skrevet 25. april 2004 #6 Skrevet 25. april 2004 Med en 18-årsgrense får vi den situasjonen at en 15-åring gjerne kan komme i fengsel fordi han må ta ansvar for sine handlinger, men å velge religion, nei se det er forbudt fordi man ikke kan tenke.
Serenity Skrevet 25. april 2004 #7 Skrevet 25. april 2004 vi må få stoppet barne dåpen.Det må bli en lov som forbyr dette og tvinge små barn inn i den kristne kirke er feil man burde være 18 år før man blir dåpt.så man selv kan velge vilken relgion man vil være en del av det er ikke relgon frihet så lenge barne dåp eksiterer. jeg sier stopp barnedåpen. Det kan man velge når man er blitt eldre, ved å melde seg ut. Og i menigheter som praktiserer voksendåp, er det mange steder snakk om "frivllig tvang" (press/forventinger fra familie feks), og det er ikke noe bedre det..
Gjest King James Skrevet 25. april 2004 #8 Skrevet 25. april 2004 jeg står på mitt og sier stopp barne dåpen jeg er i mot den og jeg sier det er galt.hva så om man kan ta og gå ut av stats kirke. det vet jeg.men det er ikke poenge mitt poeng er at barne dåp er galt. det er nå min mening
Gjest King James Skrevet 25. april 2004 #10 Skrevet 25. april 2004 bare le...le i vei..gjør nar av min mening...det har dere rett til men jeg har også rett og si min mening...ikke sant? og jeg står fast på min påstand.
Gjest Fighter Skrevet 25. april 2004 #11 Skrevet 25. april 2004 Vi har skjønt hva du mener, men man kan ikke forby alt man er uenig i. Hvis du vil forby barnedåp fordi du mener voksendåp er den riktige, hva da med de som mener barnedåp er riktig? Skal de foreslå at voksendåp forbys? Hmm, blir et merkelig lovverk etterhvert det der hvis alle skal foreslå at alt de selv ikke liker skal forbys.
Gjest Madley Skrevet 25. april 2004 #12 Skrevet 25. april 2004 Syns det er greit med religionsfrihet jeg. Og at loven ikke regulerer religionsutøvelse jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #13 Skrevet 25. april 2004 Jeg skjønner tanken bak. Barnedåp er det jo opp til foreldrene å avgjøre, barnet selv har ikke noe å si. Og mange foreldre døper sine barn kun som tradisjon, ikke fordi religionen stikker så dypt. Det burde være opp til hver enkelt person selv om h*n ville la seg døpe. For å sette det hele litt på spissen, dåpen er jo en velsignelse, og selv om man kan melde seg ut av kirken senere, får man jo ikke ugjort velsignelsen, den er jo utført uansett. Enn om man skulle ønske seg å være denne foruten...? (jeg sa for å sette på spissen!)
Gjest Madley Skrevet 25. april 2004 #14 Skrevet 25. april 2004 Jeg skjønner at du setter det på spissen. Spørsmålet mitt blir da: Skal man forby all religionsutøvlese for personer under 18 år? Eller skal man la foreldrene velge? Som jo faktisk er de som bestemmer over Sitt bran til barnet er 18 år...
monja Skrevet 25. april 2004 #15 Skrevet 25. april 2004 Skal man da også forby kirkelig konfirmasjon? Eller skal man vente til konfirmanten har passert 18 også tar vi dem i tur og orden etterhvert? Med andre ord blir det konfirmasjon hver eneste helg hele året det?!? *kanskje døpe og konfirmere samme søndag?!?*
Gjest Fighter Skrevet 25. april 2004 #16 Skrevet 25. april 2004 Eller hva med de barna som blir dratt inn i Smiths Venner eller andre sekter fra de er barn? Bør ikke det også forbys?
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #17 Skrevet 25. april 2004 Jeg skjønner tanken bak. Barnedåp er det jo opp til foreldrene å avgjøre, barnet selv har ikke noe å si. Og mange foreldre døper sine barn kun som tradisjon, ikke fordi religionen stikker så dypt. Det burde være opp til hver enkelt person selv om h*n ville la seg døpe. For å sette det hele litt på spissen, dåpen er jo en velsignelse, og selv om man kan melde seg ut av kirken senere, får man jo ikke ugjort velsignelsen, den er jo utført uansett. Enn om man skulle ønske seg å være denne foruten...? (jeg sa for å sette på spissen!) Hva kan skade med en velsignelse? Om en velger å ikke tro er velsignelsen bare tomme ord. Hvis en velsignelse er farlig bør man passe på å ikke høre på radiogudstjeneste, ha på TV gudstjeneste, gå i kirkebegravelser, kirkebryllup. Man bør også være forsiktig slik at man kan sensurere bort velsignelser i musikk. Særlig bør man passe seg i kjøpesentre i juletider. Det er litt blessings der Dette var igjen litt på spissen, men alt sammen er velsignelse og har virkning for den som tror. For dem som ikke tror regner jeg ikke med det gjør så mye fra eller til. Jeg regner med at dette eventuelt vil være størst problem for dem som ikke tror på noe som helst. De aller fleste religioner vil ikke ha problem med at et kommende medlem er velsignet av andre tidligere.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #18 Skrevet 25. april 2004 Hva kan skade med en velsignelse? Om en velger å ikke tro er velsignelsen bare tomme ord. Vel, jeg sa jo at dette var å sette det hele på spissen, stort sett vil nok de fleste tenke som du sier her, at hvis velsignelsen ikke betyr noe for en, så er det bare tomme ord. Ja, enig. Men samtidig kan det føles som et hån å ta imot en velsignelse en ikke føler noe for. At man har fått en slik velsignelse gjennom barnedåp kan en jo ikke selv noe for, så det er jo ikke noe man skal bry seg om selvfølgelig, men likevel kan det jo for enkelte som virkelig har sterke meninger mot kristendommen bety noe negativt. Jeg prøvde bare å sette ord på at jeg kan se den sida av saka som King James kommer med her. Jeg skjønner hans mening, og er enig på den måten at jeg selv ikke kommer til å døpe mine eventuelle barn, men vente til de er gamle nok til å ta et selvstendig valg (dvs ikke nødvendigvis når de er 18, gjerne før, i forbindelse med evt konfirmasjon vil jo passe, men jeg tror faktisk mange ikke har reflektert så mye over slike spm i en alder av 14-15 år). Samtidig er det jo helt logisk for meg at man ikke kommer til å oppnå å kutte ut barnedåp. Det blir jo helt feil for dem som har dette i sin religion - der er det jo nettopp et poeng at det skjer når det skjer; enten det er barnedåp eller voksendåp, så er det jo på hver sine vis begrunnet hos dem som praktiserer det ene eller det andre (ang. barnedåp: "la de små barna komme til meg...osv" - og ideen i den kristne tro om at mennesker er født syndige, gjennom dåp velsignes da de små barna i Guds navn... - og ang voksendåp at det er et selvstendig, personlig valg) Jeg blandet meg inn i denne tråden rett og slett fordi jeg syntes svarene King James fikk gikk mer på gjennomførbarheten i forhold til det han skrev om å avskaffe barnedåpen, heller enn det jeg antar var poenget hans, nemlig å kunne gjøre et bevisst og selvstendig valg om å la seg døpe eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #19 Skrevet 25. april 2004 Eller skal man vente til konfirmanten har passert 18 også tar vi dem i tur og orden etterhvert? Med andre ord blir det konfirmasjon hver eneste helg hele året det?!? Faktisk ikke så dumt, for det løser nok en del av problemene i forhold til lange ventelister og rift om plasser for å få leid et selskapslokale
Gjest King James Skrevet 25. april 2004 #20 Skrevet 25. april 2004 endelig kom det en person som forsto poenge mitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå