Gå til innhold

Kan noen forklare meg regler ved å leie ut leilighet når man ikke bor i samme bygget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus og vurderer å leie ut vår gamle leilighet i stedet for å prøve å selge.

Jeg ser man må skatte 28% av det man leier ut for, så det skal jo godt gjøres å tjene inn for lån og utgifter.

Vi betaler ca 6800 i lån på leilighet i mnd og hvis jeg regner på strøm, tv, felleskostnad osv så kan man regne ca 9400 i mnd. Jeg ser ikke for meg at vi kan ta mer enn maks 8500 i leie i mnd.

Noen her som vil sette opp et regnestykke på hvor mye vi "taper" i mnd, evt har noen tips på om man kan skrive av noe på skatten?

Anonymous poster hash: 58d59...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter ikke av hele utleiesummen, du skatter av overskuddet på utleie. Dvs du tar leieinntekt minus rentekostnader, forsikring for leiligheta, kommunale avgifter, evt strøm hvis du dekker det, renovasjon, vedlikehold. Siste er viktig at det kun er vedlikehold/reparasjon; du har ikke rett til fradrag for kostnader til oppgradering av leiligheta. Dersom det leietaker må betale til dere også inkluderer tv/nett, så kan dette også trekkes fra som deres kostnad og minker grunnlaget for skatt fordi overskuddet på utleien minker.

Selve avdraget på lånet kan du ikke trekke fra før skatt beregnes, men rentene trekkes fra som en kostnad før overskudd på utleie beregnes.

Anonymous poster hash: 175ee...a61
Skrevet

Du skatter ikke av hele utleiesummen, du skatter av overskuddet på utleie. Dvs du tar leieinntekt minus rentekostnader, forsikring for leiligheta, kommunale avgifter, evt strøm hvis du dekker det, renovasjon, vedlikehold. Siste er viktig at det kun er vedlikehold/reparasjon; du har ikke rett til fradrag for kostnader til oppgradering av leiligheta. Dersom det leietaker må betale til dere også inkluderer tv/nett, så kan dette også trekkes fra som deres kostnad og minker grunnlaget for skatt fordi overskuddet på utleien minker.

Selve avdraget på lånet kan du ikke trekke fra før skatt beregnes, men rentene trekkes fra som en kostnad før overskudd på utleie beregnes.

Anonymous poster hash: 175ee...a61

Renter trekkes vel ikke av som en del av overskuddsberegningen men på egen post i selvangivelsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...