AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #1 Skrevet 2. september 2013 Hei! Jeg har nå betemt meg for å slutte å drikke alkohol. Jeg er bare 23 år, men er rett og slett kjempelei av å bli full, drite meg ut og få fyllenerver og skikkelig angst dagene derpå. Jeg blir dårlig selv om jeg bare har drukket et par glass. Derfor har jeg tatt valget om å bli avholds. Jeg har forklart dette til mine nærmeste venner og sagt at jeg vil gjerne være med på fester selv om jeg ikke drikker, men fikk til svar at hvis jeg ikke drikker så er jeg en "partypooper" Jeg ble litt forbauset av dette svaret, jeg er vanligvis livlig med eller uten alkohol! De jeg går sammen med er fra 23-28 år, så skulle da tro at de kunne respektere et slikt valg. Noen her ute som er avholds? Får dere mange spm om hvorfor dere ikke drikker? Anonymous poster hash: 72975...ca7 5
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2013 #2 Skrevet 2. september 2013 Velkommen i klubben. Nei jeg får bare spørsmål før de blir så fulle at de ikke husker på at jeg er der engang. I starten. Og etter kort tid blir man ikke invitert lenger, eller man driter i å gå fordi man ender med å sitte i en krok alene og se på idiotiet. Nye venner er et nøkkelord når man tar et slikt valg. For de gamle, de er null interessert i å endre seg, og for å kunne fortsette sin tåpelige oppførsel, så må de heller dumpe den som påpeker saken. Min erfaring. Hell og lykke til deg, god avgjørelse!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #3 Skrevet 2. september 2013 Massevis, så sier ikke noe om det. Feks kan du bestille 10 runder med jegershots mens du heller cola til deg selv og jeger til resten De kommer ikke til å se forskjellen Men sånn seriøst, ja, du blir litt party pooper av ikke å drikke. Spesielt hvis "ut by byen" er din store hobby allikevel. De fleste som ikke drikker har andre hobbyer, som feks terrengsykling, dykking eller annen sport. Noe som de kan holde på med i helgene og på ettermiddager, være sosiale uten å nødvendigvis involvere alkohol. Så har du og mange som etter hvert vokser opp og fokuserer mer på selskaper med god mat og godt selskap fremfor flatfyll. Anonymous poster hash: 29ddf...a85
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #4 Skrevet 2. september 2013 Ja. Folk tror jeg er kronisk gravid eller går på antibiotika. Anonymous poster hash: 22b1f...722 1
Trymmir Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Jeg er ikke avholds, men drikker kanskje ikke mer enn et par ganger i året...føler ikke noe behov lenger. Men jeg nærmer meg 32 år da Uansett, kan ikke vennene dine respektere ditt valg, er de jammen ikke verdt å kalle nære venner. Man kan ha det like gøy uten alkohol...om ikke bedre, man husker jo alt dagen derpå, slipper å være dårlig og redd for hva man kan ha sagt og gjort Du er ingen partypooper så lenge du ikke forlanger at vennene dine også skal droppe alkoholen eller du ikke drar ned stemninga, noe du ikke gjør dersom det er som du sier, at du er like mye med om du ikke drikker. Du tåler ikke å drikke og har tatt et modent valg utifra det, venner som ikke respekterer det er virkelig ikke noen jeg ville kalt venner. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 Ts her; Jeg har jo vurdert å helle eplesaft i vinflaska og bare late som jeg drikker 😉 kanskje jeg burde teste det noen ganger. Jeg ser for meg at de "glemmer" å invitere meg fremover. Men heldigvis har jeg venninner med små barn som ikke drikker og noen som er gravide å gå sammen med også. Anonymous poster hash: 72975...ca7 1
Guybrush Skrevet 2. september 2013 #7 Skrevet 2. september 2013 Hvilken type folk er det du egentlig henger me? Er dette på bygda? Selve problemstillingen blir så fjern da jeg aldri har sett/hørt noen fortelle om en slik opplevelse. Selv i miljøer (student) hvor festing skjer svært ofte. Jeg ville isåfall funnet meg andre å henge med.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #8 Skrevet 2. september 2013 Ts her; jeg er helt med på festen selv om jeg ikke drikker. Og så synes jeg det er helt topp å kunne kjøre om vi skal på byen, har det så gøy når jeg er edru på byen. Det har hendt folk har sagt til meg uka etter "skal si du var i farta på lørdag, tipper du var fyllesyk på søndag" ...så var jeg egentlig klinkende edru, men i veldig godt humør 😉Anonymous poster hash: 72975...ca7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #9 Skrevet 2. september 2013 Jeg drikker svært sjelden alkohol (1-2 ganger i året, og da bare et glass vin eller to), så vil anta at jeg nok blir sett på som avholds. Jeg har opplevd flere interessante scenarier i forbindelse med fest, blant annet: - Ikke blitt invitert fordi vertskapet mente jeg ikke kom til å ha det noe moro... - Konstant mas fra jeg kom inn døra om hvorfor jeg ikke skulle drikke og om jeg ikke bare kunne la bilen stå (jeg svarte med at: Er det viktigst at jeg er her eller at jeg drikker. Dersom sistnevnte er viktigst kan jeg bare gå hjem...). Heldigvis har det bedret seg, og jeg føler at det er mer akseptert nå at jeg ikke drikker men at jeg kanskje allikevel har lyst til å være med på fest og kan være sosial. Jeg kan fint være både fjasete, fnisete og tøysete i edru tilstand, og når resten av festen begynner å bli vel intense så tusler jeg bare hjemover . Ikke noe problem Anonymous poster hash: 98a14...165
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #10 Skrevet 2. september 2013 Syns det er så trist at man skal bli ekskludert fra festeligheter fordi man ikke drikker alkohol, man kan jo ha det gøy fordet. Jeg er ikke avholds, men drikker ikke mer enn et par ganger i året og jeg blir aldri bedt på fest. Har mista alle "vennene" mine så de gangene jeg faktisk har lyst å dra ut så er det ingen jeg kan spørre om å bli med. Jeg trenger litt tid å komme meg på etter en kveld ute så trives best med å dra ut på en fredag og da er det ingen som vil fordi det er så lite folk på byen (jeg syns det er greit når det ikke er stappfult på byen jeg da). Men jeg tenker at jeg er i en annen del av livet enn dem, de oppfører seg fortsatt som fjortisser og er på flatfylla flere dager i uka, det er ikke megAnonymous poster hash: 771be...aa4
Wonders Skrevet 2. september 2013 #11 Skrevet 2. september 2013 De sier det er kjipt, fordi det er kjipt i dems øyne, og muligens kjipt for dem selv. Selv var jeg så godt som avholds til jeg var 27 år, nippet ett par ganger til champangen på nyttårsaften, og dett var dett. Man må bare ta med seg det man vil ha selv å drikke på, det er da ingen hokup pokus. Ingen var kjipe mot meg, jeg var høyt og lavt av meg uansett. Jeg bare husket alt etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #12 Skrevet 2. september 2013 Du er ikke alene http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/the-rise-of-the-teetotal-generation-2307539.html Har lest flere artikler i det siste der det pekes på at stadig flere kvinner velger å drikke svært lite, eller ikke noe i det hele tatt. "Who wants to be that drunk woman at the bar these days?" Det er flere og flere som velger å ikke være med i fyllaklubben, og det beste er at slik adferd er smittsomt. Sjansen er stor for at vennene dine egentlig misliker at du ikke tabber deg ut på samme måte som dem, så at du ikke er partypooper for din egen del, men for deres. Lykke til! Anonymous poster hash: 89f90...6d9
Hapa Skrevet 2. september 2013 #13 Skrevet 2. september 2013 Ts her; Jeg har jo vurdert å helle eplesaft i vinflaska og bare late som jeg drikker kanskje jeg burde teste det noen ganger. Jeg ser for meg at de "glemmer" å invitere meg fremover. Men heldigvis har jeg venninner med små barn som ikke drikker og noen som er gravide å gå sammen med også.Anonymous poster hash: 72975...ca7 Det med eplesaft på flaska høres ut som en dårlig ide, TS. Vær deg selv på godt og vondt og stå for de valgene du tar og meningene du har. Ikke la andres smålighet gjøre deg til en skuespiller for å tekkes dem. Ikke gjør noe bare fordi "alle andre gjør det", stå heller opp for deg selv!! 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #14 Skrevet 2. september 2013 Nå er ikke jeg avholds, men det hender ofte at jeg drar på fest uten planer om å drikke. Blir ofte spurt om jeg vil ha noe eller hvorfor jeg ikke drikker. Får også slike " ååå kommigjenna, EN pils kan du ta..." og da bare smiler jeg og sier noe sånt som "hehe, sorry, orker ikke i dag ".. " skal opp i morra tidlig". Nå er jeg så barnslig at jeg drikker bare for å bli full og syns det er rimelig bortkasta for meg og bruke 150 kr for to utepils hvis planen er å slutte etter de. da kan jeg liksågodt kaste pengene i do føler jeg og da sier jeg bare det til de som spør. Noe sånt som " skal opp tidlig i morra og da gidder jeg ikke bare drikke én øl. skal jeg drikke skal jeg bli brisen " Anonymous poster hash: 770a3...c81
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #15 Skrevet 2. september 2013 Jeg syns det er rart at du i heletatt har lyst til å gå ut uten å drikke. Det er kjedelig å være edru rundt fulle folk. Jeg ble avhold i år og har dermed også sluttet å gå ut med venner på den måten og jeg må også si det er sært å skulle gå ut uten å drikke. Anonymous poster hash: 3d869...ea4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #16 Skrevet 2. september 2013 Min erfaring er at mange av de som drikker blir veldig selvbevisste når det er noen som ikke drikker sammen med dem. De tror at den som er edru dømmer dem, og hvordan de er i fylla, og det hemmer dem. Dette går på deres usikkerhet, og har ingenting med deg å gjøre. Jeg bryr meg katta om hva andre gjør i fylla, jeg har mer enn nok med å ha det morsomt selv, bare så synd at andre bryr seg om hva jeg har i glasset. Anonymous poster hash: 283a8...36b
Asso Skrevet 2. september 2013 #17 Skrevet 2. september 2013 Jeg klarte meg fint som avholds de første årene som student, og har aldri vært skikkelig full heller. Vennene mine godtar det og de synes det er greit med i alle fall én som passer på, selv om det ikke alltid er like gøy å høre om alt de gjorde kvelden før.. Gjør det du føler er rett! Ikke kast vennene rett på dør med en gang, men se hva som skjer =)
Gjest BettyBoop Skrevet 2. september 2013 #18 Skrevet 2. september 2013 Hei! Jeg har nå betemt meg for å slutte å drikke alkohol. Jeg er bare 23 år, men er rett og slett kjempelei av å bli full, drite meg ut og få fyllenerver og skikkelig angst dagene derpå. Jeg blir dårlig selv om jeg bare har drukket et par glass. Derfor har jeg tatt valget om å bli avholds. Jeg har forklart dette til mine nærmeste venner og sagt at jeg vil gjerne være med på fester selv om jeg ikke drikker, men fikk til svar at hvis jeg ikke drikker så er jeg en "partypooper" Jeg ble litt forbauset av dette svaret, jeg er vanligvis livlig med eller uten alkohol! De jeg går sammen med er fra 23-28 år, så skulle da tro at de kunne respektere et slikt valg. Noen her ute som er avholds? Får dere mange spm om hvorfor dere ikke drikker? Anonymous poster hash: 72975...ca7 så teite de er da. Om du klarer å ha det like gøy uten alkohol hva er problemet?
Gjest BettyBoop Skrevet 2. september 2013 #19 Skrevet 2. september 2013 Hvilken type folk er det du egentlig henger me? Er dette på bygda? Selve problemstillingen blir så fjern da jeg aldri har sett/hørt noen fortelle om en slik opplevelse. Selv i miljøer (student) hvor festing skjer svært ofte. Jeg ville isåfall funnet meg andre å henge med.så uvanlig er det ikke. 8m en person ikke drikker på fest så er det alltid noen som skal kommentere det. Er tydeligvis ikke lov å være avholds i norge uten at folk skal lure på om du er gravid eller kristen
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #20 Skrevet 2. september 2013 Jeg synes det er kjedelig å være på fest med edru folk, men det er meg. Anonymous poster hash: 39912...8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå