Gå til innhold

Er snart 100% Blakk, finner ikke jobb. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer for tiden, men status er som følgende

-Får ikke studielån lenger (tok ett årsstudium når jeg var yngre. Gikk rett til helvete, og gadd ikke ta opp eksamen i fagene. Så strøk jeg på ett fag i vår...)

-Familie og venner har ikke penger

-Finner absolutt ingen jobber for tiden, alt er tatt her jeg bor. Følger flittig med på NAV, finn.no, zett.no o.l Har også sendt ut åpen søknad til de fleste plasser som aksepterer dem her

-Får ikke kredittkort pga. studielån og null inntekt.

Hvilke reele muligheter har jeg? Kan ikke få hjelp av NAV, da jeg er registrert student.

Må betale husleie for hele sommer + september, om 2 uker :( Skal snakke med huseier om situasjonen. Har sagt opp ALT som ikke er vitalt, dvs, kjøper bare mat...regner med at de siste restene av penger varer 2-3 uker.

Skolen er også meget krevende. Heavy arbeidsmengde og obligatoriske oppmøter.

Kan med hånd på hjertet si at jeg aldri har vært så stressa som jeg er nå...

Anonymous poster hash: bef6e...995
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar pause fra studiet. Fortsetter å søke jobber mens du får hjelp til det aller mest nødvendige på NAV Sosial. Studiepausen varer et års tid mens du legger deg opp nok penger til å klare deg uten studielån. Jobb mye, lev på student budsjett.

Anonymous poster hash: 7b67e...eb5

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du bor? Det må da finnes jobb slik som på sykehjem og sykehus? Søppeltømmer - de tjener bra!

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut sosialkontoret. (under NAV)

Men du må legge frem kontoene dine, hva som kommer inn og hva som går ut. De vil ha full oversikt på hva du bruker.

For 10 år siden når jeg var der, var normen at en enslig person skulle sitte igjen med 4200,- å rutte med etter faste avgifter som husleige og strøm var trekt. (til mat, telefon, klær osv)

Usikker på hvordan dette utspiller seg som student, jeg var nemlig i jobb, men hadde akkurat gått ut av et forhold og blitt alene, og pengene strakk ikke rundt de første månedene fordi jeg måtte ta opp et lite lån til hvitevarer og noen møbler.
(Fikk vite i etterkant at man kunne fått dekket litt møbler/hvitevarer med sosialen når man flytter for seg selv for aller første gang, menmen, jeg fikk nå litt hjelp i hvert fall så jeg slapp å flytte hjem)

De utbetaler ikke penger, men de hjelper deg med regninger som du ikke har tjangs å klare.

MEGET mulig mye av dette er forandret på 10 år, men dette var min erfaring :)

Anonymous poster hash: 76e6b...369
Skrevet

Sjekk ut sosialkontoret. (under NAV)

Men du må legge frem kontoene dine, hva som kommer inn og hva som går ut. De vil ha full oversikt på hva du bruker.

For 10 år siden når jeg var der, var normen at en enslig person skulle sitte igjen med 4200,- å rutte med etter faste avgifter som husleige og strøm var trekt. (til mat, telefon, klær osv)

Usikker på hvordan dette utspiller seg som student, jeg var nemlig i jobb, men hadde akkurat gått ut av et forhold og blitt alene, og pengene strakk ikke rundt de første månedene fordi jeg måtte ta opp et lite lån til hvitevarer og noen møbler.

(Fikk vite i etterkant at man kunne fått dekket litt møbler/hvitevarer med sosialen når man flytter for seg selv for aller første gang, menmen, jeg fikk nå litt hjelp i hvert fall så jeg slapp å flytte hjem)

De utbetaler ikke penger, men de hjelper deg med regninger som du ikke har tjangs å klare.

MEGET mulig mye av dette er forandret på 10 år, men dette var min erfaring :)

Anonymous poster hash: 76e6b...369

Får ingenting fra NAV Sosial når man er student. Da har man nemlig Lånekassen. Og får man ingenting fra Lånekassen, må man enten studere uten støtte eller slutte studiene.

Anonymous poster hash: 7b67e...eb5

• Liker 1
Skrevet

Du må prioritere mat og tak over hodet, så kan du ikke studere så kan du ikke studere. Men før du slutter å studere å ta kontakt med sykehjem, hjemmetjenesten, skoler, barnehager ol. i din kommune, de trenger alltid folk. Jeg har selv levd med å jobbe 80-100% som tilkallingsvikar i hjemmetjenesten, en skole og en barnehage i 2 år nå. Fordi et er umulig å få seg fast jobb her jeg bor. Jeg jobbet også en periode mer enn 100% for et bemanningsbyrå/vikarbyrå, men folka som jobbet i bemanningsbyrået var sleipe på forskjellig måter, og jeg fikk sjeldent lønna mi til rett tid, måtte mase i flere uker hver gang, så jeg sa de opp. Men det finnes andre seriøse byråer. Det er mange som kombinerer jobb og studier så det vil du og klare fint :) Du må ikke jobbe 100% for å ha nok til mat, leilighet/hybel, og regninger. Så lenge du ikke har flere hundre tusen i gjeld.

Hvis dette ikke funker for deg eller at du ikke har lyst, så får du slutte å studere og gå på sosialen. MEN vil anbefale deg å jobbe selv om det langt i fra er drømmejobben din. Det vil se bedre ut på CV'en med tanke på fremtiden og du vil da ha mer penger enn det du får av sosialen.

Anonymous poster hash: 58920...2da
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...