Adhara Skrevet 1. september 2013 #1 Skrevet 1. september 2013 Bofsen min har bare en testikkel enda. Han begynner å nærme seg året, er det noen sjanse for at den faller ned av seg selv? Og hva skjer om den ikke faller ned? Må dyrlegen operere den ned da? Og går det på forsikringa? Mvh Bekymret pelsbarnmamma
Sugerøret Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 burde jo stå i kontrakten.Normal vil manglendes testikkel være grunn til å få avslag på kjøpsprisen til hunden.Noen velger også å bytte ut hunden (!!) i skjeldne tilfeller Jeg tror nok jeg ville snakket med vetrinær og hørt om de finner den andre steinen. På min første hund utviklet det seg kreft pga en stein som ikke var nede. Hvor vanlig dette er,tørr jeg ikke påstå eller anslå. Men hadde det vært min hund,ville jeg kontaktet oppdretter,samt fått sjekk av hunden hos vetrinær. Operasjon ville jeg muligens krevd,på bakgrunn av min første hunds historie.
Adhara Skrevet 1. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2013 (endret) burde jo stå i kontrakten.Normal vil manglendes testikkel være grunn til å få avslag på kjøpsprisen til hunden.Noen velger også å bytte ut hunden (!!) i skjeldne tilfeller Jeg tror nok jeg ville snakket med vetrinær og hørt om de finner den andre steinen. På min første hund utviklet det seg kreft pga en stein som ikke var nede. Hvor vanlig dette er,tørr jeg ikke påstå eller anslå. Men hadde det vært min hund,ville jeg kontaktet oppdretter,samt fått sjekk av hunden hos vetrinær. Operasjon ville jeg muligens krevd,på bakgrunn av min første hunds historie. Glemte å nevne at han er blandingshund Glemte også å nevne at dyrlegen fant den andre testikkelen i buken på han, men vi skulle bare vente og se om den datt ned av seg selv. Nå ser det ikke ut til at det vil skje egentlig. Endret 1. september 2013 av irrlys
Sugerøret Skrevet 2. september 2013 #4 Skrevet 2. september 2013 uansett om han er blanding eller renraset.Jeg ville fått den testikkelen i buken fjernet 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #5 Skrevet 2. september 2013 Hunden min hadde det samme, og ble sterkt anbefale å få den fjernet om den ikke datt ned innen første leveår. Så han ble operert. Fjernes den ikke er det større sjanse for utvikling av kreft. Hvor mye det koster og slikt kommer helt an på hvor langt i vandringen testikkelen kom seg. Om det dekkes av forsikring må du ringe å høre med selskapet du har forsikring hos, mine dekket det ikke, det var Tryg. Anonymous poster hash: 320be...c8d
Omnivore Skrevet 2. september 2013 #6 Skrevet 2. september 2013 En testikkel er laget for å henge utenfor kroppen og være i et kaldere miljø en i bukhulen. Med bukhulens varme kan det bli problemer med hormonene og det kan utvikle seg kreft. En krypt hund som det kalles burde kastreres og prisen vil komme på ca det samme som en sterilisering/kastrering av tispe siden det da blir en operasjon hvor de må inn i bukhulen. Noen forsikringer dekker det og noen gjør det ikke, så det må du sjekke opp selv. Veterinærer vil alltid (skal i hvert fall) anbefale å kastrere hunden hvis testikkel ikke er nede når hunden er et år.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #7 Skrevet 2. september 2013 Den ene hunden min er ti år og har bare en testikkel. Den andre falt aldri ned. Den ligger rett over den andre på en måte, og dyrlegene har sagt at det ikke er farlig så lenge den ligger så langt nede. Så det kommer vel an på hvor langt nede testikkelen legger seg til slutt vil jeg tro! Anonymous poster hash: f7cad...b14
Gjest Skrevet 2. september 2013 #8 Skrevet 2. september 2013 (endret) Faktisk er sjangsen større for komplikasjoner ved en evt operasjon enn sjangsen for kreft Jeg, og flere hundeiere med meg har hunder som har kryptorkisme (en balle nede), alle har valgt å ikke operere, min er kun to år, men flere av de andre er alt fra 5-10. Ingen har hatt problemer med dem, og alle har fått samme svar hos vetereinærene sine, det er større sjangs for komplikasjon ved operasjon enn det er at hunden får kreft. To tidligere hunder jeg kjenner som også var krypte døde en "naturlig" død, ene fikk kreft, men ikke pga testiklene. Samboeren var skeptisk og han er stadig innom veterinærhøyskolen og jobber der, spurte kjapt når han møtte en del veterinærer og alle sier det samme. Det er ingen grunn til å operere det med mindre man selv vil. Ikke engang på min som er såpass langt oppe at den aldri har vært nede. Dog anbefalte de og sjekke med ultralyd når hunden ble eldre, men dette var noe de anbefalte uansett pga ganske mange hunder får kreft på sine eldre dager. I tillegg er vel 90% av kreften som oppstår pga kryptorkisme godtartet! Skal se om jeg finner dokumentasjon. Vet det finnes i papirform, men har vel kommet på nett siden jeg hørte det for 3-4 år siden Endret 2. september 2013 av Gjest
la Flaca Skrevet 2. september 2013 #9 Skrevet 2. september 2013 Kryptorkisme øker jo ikke bare faren for testikkelkreft, overproduksjon av testosteron er et reelt problem (pga. varmen i bukhulen) som gir både psykiske og fysiske plager hos hunden. Jeg ville fjernet testikkelen i buken, uten tvil.
Adhara Skrevet 2. september 2013 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2013 Takk for alle svar, skal diskutere det med dyrlegen på 1-års kontrollen hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå