Gå til innhold

Testkost ved fruktosemalabsorpsjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært flere tråder den siste tiden med spørsmål om dette, så tenkte jeg kunne poste en del av det matriellet jeg fikk på sykehuset. :)

Lista som kommer under her er ment som retningslinje for en 2 ukers testkur, med så lavt fruktoseinnhold som mulig. Det er IKKE meningen at en skal holde seg strengt til denne listen for alltid - etterhvert som en blir bedre i magen vil en tåle mer. :)

En må etterhvert prøve seg fram for å finne sin egen tålegrense. :)

Testkost - 2 ukers kur.

Varedeklarasjoner - unngå følgende:

agave sirup, brunsukker, corn sirup, farin, fruktose, fruktsukker, honning, isomalt, kin, kli, lycasin, mannitol, marmelade, melasse, karamell, raffinade, sirup, sorbitol, sukker, sukrose, syltetøy, toffee.

Vanlig hvitt sukker (farin) inneholder ca 50 % fruktose, og må derfor utelates.

Maltsukker (maltose), melkesukker (laktose), druesukker (glukose) og stivelse inneholder ikke fruktsukker.

Frukt og bær

Alle typer inneholder fruktsukker.

Sitron, lime, stikkelsbær, bringebær, bjørnebær, multer og blåbær kan brukes i mindre mengder.

Grønnsaker

Kan brukes i normale mengder:

Agurk, issalat, brokkoli, sopp, spinat, bønnespirer, persille, rabarbra, avokado, gressløk, dill.

Kan brukes i begrenset mengde:

Blomkål, asparges, asparges brekkbønner, bønner, surkål, reddik, stangselleri, grønn paprika, løk (alle typer), aubergine, squash, kinakål, frossen rosenkål, mais.

Unngå:

Alle andre typer grønnsaker

Potet

Saturna, Beate og Laila anbefales. Nypotet og gammelpotet har størst innhold av fruktose. Mengden fruktsukker kan reduseres ved å lagre potet i 1-2 uker i romtemperatur.

Kan brukes i mindre mengde:

Pommes frites, potetmos (fra pose eller hjemmelaget), potetgull.

Kjøtt og fisk

Rene råvarer og de aller fleste farseprodukter (fiskeboller, kjøttkaker mm.) er uten fruktose.

Kornvarer

I kli (skallet på korn) og kim (kjernen inni korn) er det litt fruktose.

Kan brukes:

Middels grovt brød (f.eks kneip), loff, lyse knekkebrød, havre (lettkokte gryn, mel), riskaker, sætre frokostkjeks, tuc crachers kjeks, spaghetti, nudler, makaroni, hvit ris, hvetemel, potetmel, maizenna, sagogryn, semulegryn.

Vær forsiktig med:

Ekstra grovt brød og knekkebrød, bakverk tilsatt sukker, kim, kli.

Drikke

Kan brukes:

Melk (sur og søt som ikke er tilsatt smak, men Tine Smak melk inneholder lite sukker og tåles av mange), te, kaffe, kakodrikk (kakaopulver, melk og druesukker eller kunstig søtningsstoff), vann, kullsyreholdig mineralvann, lettsaft og lettbrus (litt fruktose i Solo lett og Mozell light) øl (noen reagerer på øl), rødvin.

Unngå:

Alle typer juice, nektar, lemonade, melk og youghurt tilsatt fruktsaft og/eller sukker (f.eks sjokolademelk, fruktyoughurt, Cultura med jordbærsmak o.l) sukret saft og brus, likør.

Matfett

Kan bruke alle typer - olje, margarin, smør.

Pålegg

Kan brukes:

De fleste typer kjøttpålegg, leverpostei, egg, fiskepudding, tunfisk, reker, anjos, sild, torskerogn, røkt laks/ørret/makrell, hvitost, brunost, majones, smøreoster, Carobella sjokoladepålegg fra helsekost.

Pålegg med litt sukker:

Makrell i tomat, prim, innherredsost, kaviar, kaviarmix, majonessalater, kremoster tilsatt frukt, peanøttsmør

Unngå:

Nøttepålegg, sjokoladepålegg, syltetøy, honning.

Kaker og søtsaker

Alle bakverk og godteri som er tilsatt mye sukker må unngås i testperioden.

Kan brukes:

Hjemmelaget bakverk (gjærbakst er lett å få til) søtet med ren glukose (druesukker) eller søtningsstoffer (aspartam, acesulfam-K, sakkarin og cyklamat; produktnavn Sukett, Hermesetas, Natrena, Canderel.)

Matlagingsråd

I mange tilfeller er det mulig å endre på vanlige oppskrifter ved å erstatte sukker med ren glukose (druesukkerpulver som fås på helsekost eller apotek) eller kunstige søtningsstoffer (fås i vanlig butikk.)

Annet:

Kan brukes:

Gjær, bakepulver, krydder, urter, kakaopulver, naturell youghurt, rømme, fløte, popcorn, ostepop, saltstenger, nøtter, frø-

Vær forsiktig med:

Ketchup, tomatpure, dressinger med sukker.

Vær oppmerksom på:

Tyggegummi og kullsyreholdige drikker gir mye luft i mage-tarmsystemet og bør av den grunn unngås i testperioden.

Tabletter og medisiner kan inneholde fruktose og sukker, men som regel tåles dette greit.

Ernæringsmessige konsekvenser

Et kosthold med lavt innhold av frukt, grønnsaker, bær og grove kornprdukter, vil kunne medføre lavt inntak av vitamin C, folsyre, kostfiber og mineralstoffer. Det anbefales daglig tilskudd av C-vitamin. I tillegg kan det være greit å ta tran eller et mulittilskudd som inneholder ulike typer vitaminer og mineraler.

Kostilskudd uten fruktose: (obs - gammel liste)

Nycoplus C-vitamin 60 mg, Nycoplus C-vitamin syrenøytral 200 mg, Weifa C 200 mg sitron/appelsin, Ferrosan Mulit-tabs for barn (3-6 år og over 7 år), Ferrosan Mulit-tabs family, Ferrosan Mulit-tabs Special 40+.

Håper dette kan være til hjelp for noen :blomst:

Anonymous poster hash: 8944c...056
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilleggstips!

Fryste grønnsaker tåles bedre enn ferske :)

f.eks brokkolitopper fra frysedisken tåler jeg selv på de verste dagene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggstips 2! :)

Glukose (druesukker) fremmer opptaket av fruktose.

- ved å innta glukose samtidig som fruktoseinnholdig mat kan en tåle mer

Obs - kan gi rask blodsukkerstigning, anbefales ikke diabetikere

- noen frukt og bær inneholder ca like mye glukose som fruktose, og kan derfor tåles bedre:

aprikos, nektarin, fersken, plommer, kiwi, ananas, sitrusfrukter

blåbær, bjørnebær, boysenbær, tranebær, bringebær, jordbær

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggstips 3! :D

Her finnes ei liste over fruktoseinnhold i noen matvarer - http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp

Ligger link der til svenske næringmiddeltilsynet, og på sidene deres finnes en database hvor en kan søke på innholdet i matvarer, bl.a fruktose. :)

Her er en annen liste: http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff397.asp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegstips 4! :fnise:

Nettmelon har fruktoseinnhold 0,8 gram per 100 gram - altså nokså lavt. Også kalt sukkermeloner, siden de inneholder nesten bare druesukker/glukose.

Dvs de melonene som ser krakkelert ut utenpå - cantaloupe og galia tror jeg de heter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 763ae...502

Bare hyggelig - husker veldig godt hvor forvirrende og vanskelig alt var i starten :hug:

Siden det er ganske nytt å teste for fruktose finnes det svært lite informasjon på nett, utover det helt generelle, så vi får hjelpe hverandre som best vi kan :) Håper at det blir bedre etterhvert som fruktoseintoleranse blir mer kjent, er jo masse informasjon og kurs tilgjengelig for glutenintoleranse f.eks. Og en kan bli minst like syk av fruktose :(

<----- kunne ikke gå ut av huset, sykemeldt, sykehusinnlagt og hakket før uføretrygda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en oversikt på engelsk over matvarer som mange fruktose malabsorpsjonere visstnok tåler:

Fruits:

Avocado, Banana, Blueberries, Cantaloupe, Clementine, Coconut, Cranberries, Grapefruit, Grapes, Honeydew melon, Kiwi, Lemon, Lime, Mulberries, Orange, Pineapple, Pomegranate, Raspberries, Rhubarb, Strawberries, Tangelos

Vegeatbles:

Arugula, Bamboo shoots, Bean sprouts, Bok choy, Carrots, Celery, Chili pepper, Chives, Collard greens, Cucumber, Eggplant, Green beans, Leaf lettuce, Mustard greens, Parsnip, Potato (white), Pumpkin, Rutabaga, Scallions (green part), Seaweed, Spinach, Summer squash, Swiss chard, Turnips, Water chestnuts, Zucchini (peeled)

Sweetners:

Dextrose (glucose), Glucose syrup, Rice malt syrup, Malt extract, Stevia (made from the leaf and without any added ingredients like inulin), (some may be okay with 100% maple syrup).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne matvaretabellen fikk jeg på kurs hos Nordlandsykehuset. Kurset ble holdt av ernæringsfysiolog og lege.

I tillegg til fruktoseinnhold per 100 gram så har den også fruktoseinnhold per porsjonstørrelse, det fant jeg veldig praktisk i starten :)

Matvare fruktose per 100 g (porsjonstørrelse) fruktose per porsjon

Agurk 0,7 g (1 skive = 5 g) 0,04 g

Agurk (hermetisk Boston) 4,9 g (1 skive = 8 g) 0,14 g

Ananas 1,4 g (1 skive = 100 g) 1,4 g

Appelsiner 2,7 g (1 stk = 105 g) 2,8 g

Appelsinjuice (drikkeferdig) 2,8 g (1 glass = 150 g) 4,2 g

Appelsinmarmelade 15,3 g (1 ss = 20 g) 3,0 g

Aprikoser (fersk) 0,9 g (1 stk = 35 g) 0,3 g

Aprikoser (tørked) 4,5 g (1 porsjon = 35 g) 0,3 g

Asparges (grønn/hvit, fersk) 0,67 g (1 stk = 7 g) 0,05 g

Aubergin 1,4 g (1 porsjon = 100 gram) 1,4 g

Avokado 0,2 g (1 stk = 105 g) 0,2 g

Banan 2,7 g (1 stk = 110 g) 3,0 g

Bjørnebær 2,5 g (1 dl = 50 g) 1,25 g

Blomkarse 0,07 g (1 stk = 5 g) svært lite

Blomkål 0,9 g (1 bukett = 40 g) 0,3 g

Blåbær 2,9 (1 dl = 60 g) 1,74 g

Bringebær 2,2 g (1 dl = 50 g) 1,1

Bringebærsaft (drikkeferdig) 2,4 g (1 glass = 150 g) 3,6 g

Brokkoli 0,7 g (1 bukett = 45 g) 0,3 g

Bønner (grønne) 0,69 g (1dl = 50 g) 0,4 g

Bønner (hvite, hermetiske m/tomatsaus) 0,8 (1 dl = 100 g) 0,8 g

Dadler (tørkede) 23 g (1 stk = 8 g) 1,8 g

Druer 7,3 g (1 stk = 6 g) 0,4 g

Eple 4,5 g (1 stk = 105 g) 4,7 g

Eplejuice 5,3 g (1 glass = 150 g) 8 g

Eplemost (lettsukret)/ nektar 12,7 g (1 glass = 150 g) 19 g

Erter 0,1 g (100 gram) 0,1 g

Erter, grønne 0,1 g (1 prosjon = 60 g) 0,06 g

Fersken 1,3 g (1 stk = 130 g) 1,7 g

Fiken (fersk) 5,3 g (1 stk = 50 g) 2,7 g

Fiken (tørked) 26,5 g (1 porsjon = 50 g) 13 g

Fruktococtail (hermetisk m/middels søt lake) 9 g (1 dl = 110 g) 10 g

Gele-konfekt/godteri 3,4 g (1 stk = 3 g) 0,2 g

Grapefrukt 2,6 g (1 skive = 150 g) 4 g

Grapefruktjuice (ferskpresset) 2,3 g (1 glass = 150 g) 3,5 g

Gressløk 0,9 g (10 g) 0,9 g

Grønnsaksblanding (dypfryst m/erter, gulerøtter) 0,2 g (1 dl = 70 g)

Gulrot 1,8 g (1 stk = 65 g) 1,17 g

Hasselnøtter 0,5 g (10 stk = 10 g) 0,05 g

Havregryn 0,2 g (1 dl = 40 g) 0,08 g

Honning 38,5 g (1 ss = 20 g) 7,7 g

Jordbær 2,4 g (1 stk = 5 g) 0,12 g

Kantarell kun spor av fruktose

Kirsebær (søte) 5,4 g (1 dl = 60 g) 3,2 g

Kiwi 4,1 g (1 stk = 65 g) 2,2 g

Kvitkål 1,4 g (1 dl snittet = 30 g) 0,4 g

Kålrabi 1,23 (1 dl revet = 35 g) 0,4 g

Lime 0,32 g (1 skive = 10 g) 0,03 g

Løk (gul/rød) 1,0 g (1dl hakket = 50 g) 0,5 g

Maiskolbe (fersk) 0,2 g (1 stk = 190 g) 0,4 g

Maiskolbe (hermetisk) 1,0 g (1 stk = 190 g) 1,9 g

Mandler 0,5 g (1 stk = 1 g) 0,05 g

Mango 4,1 g (1 stk = 230 g) 9,4 g

Melon (honning-) 1,6 g (1 skive = 65 g) 1,0 g

Melon (nett-) 0,8 g (1 skive = 65 g ) 0,5 g

Melon (vann-) 3,5 g (1 skive =65 g ) 2,3 g

Multer 3,7 g (1 dl = 50 g) 1,85 g

Papaya 2,3 g (1 stk=260g/1dl=60 g) 6 g

Paprika (grønn) 1,04 g (1 skive = 7 g) 0,1 g

Paprika (rød) 2,1 g (1 skive = 7 g) 0,15 g

Persilleblad 0,3 g (1 dl = 10 g) 0,03 g

Plommer 1,5 g (1 stk = 22 g) 0,3 g

Potetchips 0,29 g (1 dl = 20 g) 0,06 g

Purreløk 1 g (1 dl = 35 g) 0,4 g

Pærer 5,4 g (1 stk = 125 g) 6,8 g

Rabarbra 0,3 g (1 dl = 50 g) 0,15 g

Rosiner 29 g (1 dl = 60 g) 0,15 g

Rotselleri 0,1 g (1 skive = 25 g) 0,03 g

Rødbeter 0,1 g (1 skive = 20 g) 0,02 g

Rødkål 1,2 g (100 g) 1,2 g

Salat 0,9 g (2 dl findelt = 50 g) 0,45 g

Salat (hode-) 0,4 g (1 dl findelt = 25 g) 0,1 g

Sennep 1,5 g (1ts = 10 g) 0,15 g

Sitron 0,6 g (1 skive = 10 g) 0,06 g

Sjampinjong 0 g

Sjampinjong (hermetisk) spor

Sjampinjongsuppe (spiseferdig) 0,1 g (2 dl = 200 g) 0,2 g

Solbær (svarte) 4 g (1 dl = 50 g) 2 g

Spinat 0,1 g (1 dl = 55 g) 0,05 g

Squash (zucchini) 0,6 g (1 dl findelt = 55 g) 0,3 g

Stikkelsbær 2,4 g (1 dl = 60 g) 1,4 g

Surkål (hermetisk) spor av fruktose

Svisker 14,6 g (1 stk = 8 g) 1,1 g

Tomat 2 g (1 skive = 10 g) 0,2 g

Tomat (hermetisk) 1,2 g

Tomatjuice (hermetisk) 1,4 g (1 glass = 150 g) 2,1 g

Tomatketchup 3,4 g (1 ss = 20 g) 0,7 g

Tomatsuppe (hermetisk, spiseferdig) 0,6 g (2 dl = 200 g) 1,2 g

Tyttebær 4,2 g (1 dl = 60 g) 2,5 g

Tyttebærsyltetøy 11,5 g (1 ss = 20 g) 2,3 g

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en oversikt på engelsk over matvarer som mange fruktose malabsorpsjonere visstnok tåler:

Fruits:

Avocado, Banana, Blueberries, Cantaloupe, Clementine, Coconut, Cranberries, Grapefruit, Grapes, Honeydew melon, Kiwi, Lemon, Lime, Mulberries, Orange, Pineapple, Pomegranate, Raspberries, Rhubarb, Strawberries, Tangelos

Vegeatbles:

Arugula, Bamboo shoots, Bean sprouts, Bok choy, Carrots, Celery, Chili pepper, Chives, Collard greens, Cucumber, Eggplant, Green beans, Leaf lettuce, Mustard greens, Parsnip, Potato (white), Pumpkin, Rutabaga, Scallions (green part), Seaweed, Spinach, Summer squash, Swiss chard, Turnips, Water chestnuts, Zucchini (peeled)

Sweetners:

Dextrose (glucose), Glucose syrup, Rice malt syrup, Malt extract, Stevia (made from the leaf and without any added ingredients like inulin), (some may be okay with 100% maple syrup).

Nå vet jeg ikke hva alt dette er - men usikker på hvor nøyaktig denne lista er? Sånn i farta reagerer jeg på at f.eks bananer og druer står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da beklager jeg. Jeg fant den på en amerikansk blogg som så veldig gjennomført ut, det virket som hun hadde peiling...

Tusen takk for at du gadd å skrive den listen!!! :). Jeg leste et sted at som hovedregel bør man ikke spise det som har mer enn 1g per 100g, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da beklager jeg. Jeg fant den på en amerikansk blogg som så veldig gjennomført ut, det virket som hun hadde peiling...

Tusen takk for at du gadd å skrive den listen!!! :). Jeg leste et sted at som hovedregel bør man ikke spise det som har mer enn 1g per 100g, stemmer det?

Bare hyggelig :hug:

Ja, det er gjerne det de sier - prøve å holde seg til de matvarene som ligger under 1 g per 100 gram.

Men det som er viktig er det totale innholdet av fruktose per måltid. Altså, om jeg f.eks spiser fiskekaker med makaroni og stor porsjon frosne grønnsaker til, så er det veldig lite fruktose i, ca 0,5 gram kanskje? Så da tåler jeg fint å spise 2-3 plommer til dessert.

Så du kan etterhvert fint spise litt av ting med høyere fruktoseinnhold, om du spiser bare litt :)

Også er det ikke alle som er like ømfintlige da. Jeg blir innmari dårlig, (ikke bare dårlig i magen, men hele kroppen, syk, slapp, osv) og har fremdeles testkosten som basis. Mens min venninne ikke reagerer så sterkt, og klarer seg fint ved bare å kutte ut godteri og de søteste fruktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Jeg har allerede kuttet ut sukker, godis, juice og de søteste fruktene og det hjalp, men jeg tror jeg må enda lavere ned.

Foresten, hva er disse tablettene man kan ta hvis man skal spise fruktose? Det virker kjekt å kunne ta en tablett hvis man må i selskap, istedetfor å pirke i maten eller få vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok! Jeg har allerede kuttet ut sukker, godis, juice og de søteste fruktene og det hjalp, men jeg tror jeg må enda lavere ned.

Foresten, hva er disse tablettene man kan ta hvis man skal spise fruktose? Det virker kjekt å kunne ta en tablett hvis man må i selskap, istedetfor å pirke i maten eller få vondt.

Helt vanlige druesukker tabletter :) Glukose er kjemisk navn på druesukker bare. Finner i helsekosthylla på butikken eller på apotek. Men prøv ut om det virker for deg først da - for meg gjør det ikke særlig forskjell dessverre :(

Om folk spør hva du kan spise og ikke spise så er jeg begynt å si at det er ca det samme som lavkarbo - det har jo de fleste hørt om nå til dags. Mye lettere for folk å forholde seg til virker det som :)

Godteri og is tips:

Gelegodteri er lavest på fruktose.

Saftis (Lollipop, pæreis) er lavest på fruktose

Dream is vanilje fra diplom-is er den vanlige isen med lavest fruktose jeg har funnet

Italiensk is :rodmer: men den må være håndlaga, tror kanskje de bruker glukose i isen? Kan spise nesten ubegrenset - heldigvis må jeg reise ganske mange timer for å komme til isbaren :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo dette jeg egentlig hadde tenkt å svare på da.... :fnise:

Jupp. Husk på at i magen din er det massevis av slemme bakterier som har fest nå, og for å bli bedre må du sulte dem ut. (fruktose som ikke blir tatt opp i tarmen gir bakterieoppvekst, herfra alle gassene og problemene kommer)

Leger sier vel litt forskjellig, men jeg tror absolutt det er smartere å prøve å være så nært null som mulig et par uker - og så heller øke mengden fruktose litt etterhvert. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda et spørsmål. tusen takk for all hjelpen foresten! Spiser man opp all maten man har i hus, gir bort/kaster eller satser på å kunne spise litt og litt senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse
Gjest Sanne__

Jeg blir veldig syk når jeg bruker suketter i teen, vært syk lenge og litt av et forsknings prosjekt å finne utav hva man reagerer på.

Det ble så ille etter teen at jeg fikk illebefinnende som gikk på hele kroppen jeg ble kortpustet og medtatt

Legene finner ikke utav noe så hvilken test må jeg be legen om å ta?

Endret av Sanne__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...