Gå til innhold

Hus ved høyspentledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi vurderer å kjøpe en bolig som ligger ca 50 meter fra en høyspentledning. Noen som ville ha hatt betenkeligheter mot å gjøre det?

Anonymous poster hash: a764b...6f4
Skrevet

Jepp! Vi var og så på rekkehus en gang men likte dårlig høyspenten som gikk ike ved.. Nå er jo 50 m litt mer enn det det var her altså, men jeg ville absolutt googlet litt...

Anonymous poster hash: ae5de...bf3
Skrevet

Ikke annet enn utsikten, kanskje. Og muligens lyden, hvis det er i nærheten av en transformatorstasjon. Hadde blitt gal av summinga.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ledningen går to hus bortenfor huset vi skal se på. Skal sjekke det ut på visningen.

Anonymous poster hash: a764b...6f4

Skrevet

Min samboer, som er automasjonsingeniør, seier at høgspentledningar er ufarlige, og ikkje avgir stråling. Men om det er transformator i nærheten vil det bli litt summing/during, og det kan fort bli irriterande.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også vært litt skeptisk, men mener å huske at det har vært gjort mange undersøkelser som ikke har funnet noe negativt med å bo nært slike ledninger.

Det positive er kanskje at det har innvirkning på prisen? Slik at man kan få råd til en bolig som ellers ville vært uoppnåelig?

Anonymous poster hash: c1454...783
Skrevet

Det har jo flere ganger vært i media om høyere forekomst av kreft i boligområder ved høyspentmaster. Mulig man mener det "ikke finnes noen sammenheng", men det er nok til at jeg er skeptisk og ja, jeg har slått fra meg hus vi har sett på som har ligget nær høyspentmast.

Anonymous poster hash: fc3cd...b5f
Skrevet

Det har jo flere ganger vært i media om høyere forekomst av kreft i boligområder ved høyspentmaster. Mulig man mener det "ikke finnes noen sammenheng", men det er nok til at jeg er skeptisk og ja, jeg har slått fra meg hus vi har sett på som har ligget nær høyspentmast.

Media har også anbefalt folk å slutte å vaksinere seg mot meslinger. Journalister som skriver slikt er idioter, og har ingen evner eller interesse for å sette seg inn i det de skriver om. Lytt heller til folk som har peiling.

Anonymous poster hash: 51aa2...f38

• Liker 1
Skrevet

Media har også anbefalt folk å slutte å vaksinere seg mot meslinger. Journalister som skriver slikt er idioter, og har ingen evner eller interesse for å sette seg inn i det de skriver om. Lytt heller til folk som har peiling.

Joda, jeg ser poenget ditt. Likevel, for sikkerhets skyld velger jeg et hus som ikke har en slik beliggenhet, fordi jeg kan det. ;)

Skrevet

Vi valgte bort et aktuelt hus nettopp pga dette. Selv om det ikke er påvist sammenhenger mellom sykdom og høyspent, så var ikke magefølelsen rett.

Har tidligere bodd i nærheten av høyspentledninger, og det bråker litt, ja. Spesielt når det snør...

Skrevet

Joda, jeg ser poenget ditt. Likevel, for sikkerhets skyld velger jeg et hus som ikke har en slik beliggenhet, fordi jeg kan det. ;)

Helt greit at du velger bort slike hus, da blir det billige hus på markedet for oss andre! :)

Men det er noe helt annet å trekke inn "media mener det er farlig", da er man med på å spre desinformasjon med viten og vilje. For min egen kortsiktige egoistiske side er selvsagt det bare fordeler at folk tror det er farlig, men jeg vet slik tankegang kommer tilbake og sparker meg noe grønnjævlig i ræva om det bare får skure og gå.

• Liker 2
Skrevet

Kva avstand du bør ha frå huset til høgspent kjem ann på kva spenning som går i den.

Men 50 meter er godt over dei vanlige anbefalingane, og over sikkerhetsavstand for elektromagnetisk stråling. Ser at du ovenfor har fått svar at det ikkje er strålefare frå slike linjer, det stemmer ikkje heilt. Men det er lite fare for vaksne mennesker, og med 50 meter har du god margin.

Så med mindre synet av linja (og ev summelyd) plager deg så kan du trygt kjøpe dette huset.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter pga linja, men om trafoen er i nærheten og du kan høre summing fra den hadde jeg vært mer skeptisk. Jeg liker ikke summelyder når jeg ligger ute og soler meg!

Varmekabler avgir høyere elektromagnetisk felt enn høyspentlinja, men folk kvier seg ikke for å legge varmekabler :P

/elektroingeniør

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...