AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #1 Skrevet 1. september 2013 Jeg kan ikke matematikk. Har aldri klart å forstå reglene i oppgavene. Nå går min datter i 6.kl og jeg merket allerede i fjor at jeg begynte å få vanskeligheter med å hjelpe henne. Neste uke er det påan igjen. Hun gjør lekser og trenger hjelp, jeg kikker på oppgavene og skjønner ikke bæra. Det var i 6. og 7. kl jeg begynte å falle fra da det ble for vanskelig. Når jeg i tillegg hadde en elendig mattelærer ble det hele dødfødt før meg. Nå er jeg livredd for at det samme skal skje med henne. I helgen har jeg tenkt på om det kanskje er best at hun flytter til pappaen sin. Han er god i regning og hun har heldigvis arvet det etter han. Dette er så sårt og en fortvilet situasjon og tenker mye på om hun kommer til å gjøre det dårlig på skolen på grunn av meg. Det holder jeg ikke ut. Noen flere som sliter med det samme? Og hvordan løste dere det? Anonymous poster hash: e4d25...52b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 Hva med at du finner noen til å hjelpe henne litt i matte? En litt eldre ungdom eller noe sånt fra ungdommskolen? Anonymous poster hash: cb962...710 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #3 Skrevet 1. september 2013 Kanskje du bør snakke med lærer og gjøre h*n obs på at hjelpen hjemmenfra ikke er helt den beste? Jeg hadde ikke leksehjelp fra noen men klarte meg greit allikevel. Anonymous poster hash: f902a...12a 4
Miss moneypenny Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 Kanskje et dårlig forslag, men jeg tror jeg ville satt meg ned med bøkene hennes når hun sover eller driver med noe annet. Du kan finne ut hva slags oppgaver hun skal lære seg dette året, også finner du noen skolebøker som inneholder samme type oppgaver, samt løsningsforslag. Så kan du prøve å lære deg litt, og så lære videre til henne. Kan overhodet ikke matte jeg heller, begynte å falle fra på samme tid som deg. Men jeg kommer til å prøve å lære meg matte nå som jeg studerer, også holde det ved like til ungene begynner på skolen... 11
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #5 Skrevet 1. september 2013 Min mor måtte lære seg matten sammen med oss. Du kan jo ikke gi opp, da viser du jo henne at det er greit. Ellers må du mobilisere venner og familie. Ring faren hennes for eksempel. Betal noen til å hjelpe henne. Anonymous poster hash: 78fed...fb9 12
Tabris Skrevet 1. september 2013 #6 Skrevet 1. september 2013 Jeg tenkte også på at du kan sette deg ned om kveldene og lære deg matte. Start med noe enklere enn hva din datter har nå, og lær deg det litt fremover slik at du er i forkant. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #7 Skrevet 1. september 2013 Ja, kanskje jeg skal begynne med matte for 5. klassinger. Det var da jeg begynte å trøbles med å hjelpe henne. Det er utrolig pinlig for meg at jeg er uten utdannelse i voksen alder. Jeg har prøvd meg på videregående flere ganger men sluttet alle gangene fordi jeg ikke kom til å bestå i matte + fysikk og kjemi. Anonymous poster hash: e4d25...52b 1
gullhjerte Skrevet 1. september 2013 #8 Skrevet 1. september 2013 Det finnes en bok som heter "Leksehjelpen - Matematikk for foreldre" av Line K. Smith og Christine B. Hotvedt. Der står det mange fremgangsmåter enkelt forklart, nettopp for foreldre som møter matteoppgaver de ikke husker eller har lært. Boka kan lånes på biblioteket eller kjøpes. Du er ikke den eneste forelderen i denne situasjonen, det finnes mange i hver eneste klasse. Og de aller fleste foreldre kommer i samme situasjon med jevne mellomrom. Det viktigste er at du viser interesse for de leksene som skal gjøres. Og gjør gjerne læreren oppmerksom på tankene dine rundt det :-) 15
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #9 Skrevet 1. september 2013 Om jenta er flink i matte, så klarer hun seg nok godt uten hjelp hjemmefra. Jeg var flink i matte og fikk aldri hjelp fra mine foreldre. Det går nok bra, det hadde vært verre om hun hadde vært svak i matte. Anonymous poster hash: 5f197...a52 5
Carrot Skrevet 1. september 2013 #10 Skrevet 1. september 2013 Kanskje denne siden kan hjelpe med noe av det du sliter med å hjelpe henne med? http://matematikk.net/side/Hovedside Ellers har de aller fleste kommuner voksenopplæring, du kan ta kontakt der og høre om det går noen kurs? Og noen skoler kjører mattekurs for foreldre - det er ingen skam å ikke kunne matte, og kanskje kan du mer enn du tror men følelsen av å ikke mestre sitter så i fra skolen at det går litt blankt. 2
Påfugl Skrevet 1. september 2013 #11 Skrevet 1. september 2013 Jeg fikk aldri hjelp med matten hjemme, men klarte meg fint (gikk ut med 5) fordet, så det trenger ikke være verdens undergang at det er vanskelig. Og om du veldig gjerne vil hjelpe kan du jo lage en tråd her og få forumbrukere til å hjelpe til?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #12 Skrevet 1. september 2013 Ja, kanskje jeg skal begynne med matte for 5. klassinger. Det var da jeg begynte å trøbles med å hjelpe henne. Det er utrolig pinlig for meg at jeg er uten utdannelse i voksen alder. Jeg har prøvd meg på videregående flere ganger men sluttet alle gangene fordi jeg ikke kom til å bestå i matte + fysikk og kjemi. Anonymous poster hash: e4d25...52b Litt på siden men du trenger ikke fysikk og kjemi for å bestå videregående. Det er valgfag. Er du over 23 år kan du få studiekompetanse på bakgrunn av 23/5-regelen. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ -Matematikken som kreves her klarer du om du virkelig bare jobber med den. Jeg synes også det er supervanskelig, men bare du får en 2'er så er du gjennom nåløyet. Du kan også søke på bakgrunn av realkompetanse. Da er det det enkelte lærested som vurderer om de synes du er en kandidat for studiet selv om du ikke har studiekompetanse. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ Vet om flere som har komt inn ved å søke på realkompetanse. Blant annet sykepleien. Anonymous poster hash: 78fed...fb9 3
Nephthys Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Skjønner frustrasjonen din rundt dette, men kan forsikre deg om at dette gjelder mange foresatte i dag! Matematikken er annerledes enn da foresatte gikk i 6.-7., og i tillegg er det jo noen år siden... Usikker på om skolen tenker at dere skal hjelpe til med lekser? Jeg tenker ikke slik i hvert fall (forventer at de sjekker at leksene er gjort!), og om noe er vanskelig kan de jo bare spørre oss. Tilbyr de kanskje leksehjelp der datteren din går? Kanskje det kunne hjulpet noe? Ville nevnt der for læreren på samtale, og jeg tviler på at det ikke ordner seg.
Gjest Violetta Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Bor faren så nært dere at han kan hjelpe til med matten utenom samvær?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Nei, faren bor for langt unna. Mangel på matematisk forståelse har gjort meg redd for faget. Hvis noen spør meg om et i utgangspunktet enkelt regnestykke går jeg helt i lås. Hodet blir helt tomt og jeg får nesten angst fordi jeg føler meg så dum. På torsdag som var var min datter helt i tårer fordi hun ikke skjønner oppgaven og også fordi hun synes de har for mye lekser i faget. Anonymous poster hash: e4d25...52b
Gjest Violetta Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Du må prate med læreren om dette. Ikke la henne lide samme skjebne som deg. 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Du må prate med læreren om dette. Ikke la henne lide samme skjebne som deg. Hva mener du? Hun har jo allerede skrevet at jenta har arvet gode matematikkferdigheter av faren. Det er en misforståelse at foreldres evne til å hjelpe med lekser har noe særlig å si for barns utvikling. De flinkeste barna har ikke behov for hjelp med lekser i det hele tatt. Anonymous poster hash: 5f197...a52 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Lekser er repetisjon og fordypning av det de har lært i skolen. Jeg syns ikke at foreldre skal hjelpe med lekser, bortsett fra sjekke. Dvs høre på lesing, se på skriving, høre gloser. That's it. Mener faktisk at et barn som sliter med matte og likevel alltid leverer feilfrie lekser gir feil tilbakemelding til læreren.Anonymous poster hash: c94ac...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 Mener faktisk at et barn som sliter med matte og likevel alltid leverer feilfrie lekser gir feil tilbakemelding til læreren.Anonymous poster hash: c94ac...f0a Meget godt poeng! Men det jeg har erfart er at lærere "kjefter" på foreldre når barna sliter med matematikken. Kvinnelig lærer på mellomtrinnet jeg sikter til. Mener foreldre må være flinkere med leksene hjemme. Hallo!? Det er hun som er læreren. Anonymous poster hash: 5f197...a52 2
Miss moneypenny Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Lekser er repetisjon og fordypning av det de har lært i skolen. Jeg syns ikke at foreldre skal hjelpe med lekser, bortsett fra sjekke. Dvs høre på lesing, se på skriving, høre gloser. That's it. Mener faktisk at et barn som sliter med matte og likevel alltid leverer feilfrie lekser gir feil tilbakemelding til læreren.Anonymous poster hash: c94ac...f0a Ser poenget, men det er jo ikke nødvendig at leksene leveres feilfrie. Men at barn (og kanskje forelder) skal sitte oppløst i tårer over leksene er jo veldig unødvendig når det går an å gjøre et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå