AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #1 Skrevet 1. september 2013 Jeg er nå ferdig med vgs. og jobben jeg har hatt i over et år gir meg nesten ikke flere arbeidstimer lenger. Søker nye jobber, men fremdeles ikke fått noe, og begynner å bli ganske lei av å være pengeløs. Bor med mine foreldre, og er så heldig å slippe å betale de noe for å bo her. I dag sa min far at jeg må gå til NAV i morgen. At de gav støtte til de som var ferdig på skole, søkte jobb, men enda ikke hadde fått noe? Han var ikke helt sikker på om det var riktig. Hva skal jeg i så fall be om, eller si. Og siden jeg bor hos foreldrene mine, gjelder det tilbudet da? Hadde vært veldig greit å fått noe derfra frem til jeg får jobb. Far sa at man kanskje måtte ta noen kurs for å få det også. Noen som har litt info om dette? Anonymous poster hash: b201f...5d1
Sabel Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 Ja, du kan få penger om du går på kurs. Det er sant. Dagpenger får du kun om du har opparbeidet deg rettigheten til det, du må da ha hatt inntekt som overstiger 1.5 G året før. Nav.no er et fint sted å starte om du lurer på noe.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #3 Skrevet 1. september 2013 Ja, du må gå og melde deg som arbeidssøker hos NAV. Da vil du ha rett på dagpenger. selv om du bor hjemme. Det faren din mente angående kurs er nok jobbsøkerkurs osv i regi av NAV. Lykke til! Anonymous poster hash: 605fa...3b3
Sabel Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 Ja, du må gå og melde deg som arbeidssøker hos NAV. Da vil du ha rett på dagpenger. selv om du bor hjemme. Det faren din mente angående kurs er nok jobbsøkerkurs osv i regi av NAV. Lykke til! Anonymous poster hash: 605fa...3b3 Hun har ikke rett på dagpenger om hun ikke tjente over 127 881,- i fjor. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #5 Skrevet 1. september 2013 Dagpenger kun dersom du har tjent nok tidligere, detaljer står på Nav.no. Anonymous poster hash: aa761...90d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #6 Skrevet 1. september 2013 Hun har ikke rett på dagpenger om hun ikke tjente over 127 881,- i fjor. Takk for svar. Tjente dessverre ikke så mye i fjor nei. Har bare jobbet deltid eller som ekstrahjelp tidligere, men jobbet i hvert fall fra to - fire ganger i løpet av en uke. Nå jobber jeg bare to gange annenhver uke, kjenner jeg blir irritert. Sagt til sjefen min at jeg ikke har skole lenger, og kan jobbe masse, flere ganger. Men det ser ut til å gå inn det ene øret, og ut det andre... Det min far tenkte på var om det fantes noe stønad for studenter, i overgangen fra skole til jobb. Jeg vet så fryktelig lite om NAV, derfor jeg spør her, samtidig som jeg er inne på sidene der nå. Men det finnes ikke noe slikt, eller? ts Anonymous poster hash: b201f...5d1
Sabel Skrevet 1. september 2013 #7 Skrevet 1. september 2013 (endret) Takk for svar. Tjente dessverre ikke så mye i fjor nei. Har bare jobbet deltid eller som ekstrahjelp tidligere, men jobbet i hvert fall fra to - fire ganger i løpet av en uke. Nå jobber jeg bare to gange annenhver uke, kjenner jeg blir irritert. Sagt til sjefen min at jeg ikke har skole lenger, og kan jobbe masse, flere ganger. Men det ser ut til å gå inn det ene øret, og ut det andre... Det min far tenkte på var om det fantes noe stønad for studenter, i overgangen fra skole til jobb. Jeg vet så fryktelig lite om NAV, derfor jeg spør her, samtidig som jeg er inne på sidene der nå. Men det finnes ikke noe slikt, eller? ts Anonymous poster hash: b201f...5d1 Nei, men du kan få penger om du går på kurs. Tror det er 300,- dagen eller noe sånt. Kurstilbudet ligger på nettsidene til NAV og du må selv kontakte NAV for å få plass. Jobbsøkerkurs får alle plass på, men det finnes andre tilbud. Du får ta en titt. Bare å gå dit i morgen og snakke med en saksbehandler, det må du uansett om du skal gå på kurs. Alternativet til det er sosialstønad. Du kan få støtte til mat og slikt. Endret 1. september 2013 av Sabel
Gjest Geesus Skrevet 1. september 2013 #8 Skrevet 1. september 2013 Du har rett på sosialstønad om du ikke er i jobb. Det er ikke mange kronene, men de kan hjelpe på.
Gjest Vampen Skrevet 1. september 2013 #9 Skrevet 1. september 2013 Du har rett på sosialstønad om du ikke er i jobb. Det er ikke mange kronene, men de kan hjelpe på. Ikke nødvendigvis, iom at hun bor hjemme. 1
HvittHus Skrevet 1. september 2013 #10 Skrevet 1. september 2013 Det finnes ingen stønad beregnet for unge uten jobb nei. Men du kan jo søke om sosialstønad.
Gjest Geesus Skrevet 1. september 2013 #11 Skrevet 1. september 2013 Ikke nødvendigvis, iom at hun bor hjemme. Joda, kan fortsatt få noen kronasjer for mat. Men hun får ikke penger for husleie, strøm og slikt. 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. september 2013 #12 Skrevet 1. september 2013 Hva står det i arbeidskontrakten din? Står det hvor mye du skal jobbe?
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Joda, kan fortsatt få noen kronasjer for mat. Men hun får ikke penger for husleie, strøm og slikt. Tror du de vil gi henne sosialhjelp når hun bor hjemme og jobber 4 ganger i måneden? Det kan hun nok bare glemme.
Gjest Geesus Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Tror du de vil gi henne sosialhjelp når hun bor hjemme og jobber 4 ganger i måneden? Det kan hun nok bare glemme. Ahh, jeg er blind. Så ikke at hun jobbet allerede. DA kan hun bare glemme sosialstønad. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Hva står det i arbeidskontrakten din? Står det hvor mye du skal jobbe? Husker ikke helt, et og et halvt år siden nå. Ble jo enig med sjefen om at det skulle jobbe to ganger i uken, i tillegg til annenhver helg. Men det ble vi enige om utenfor kontrakten, og det er noen måneder siden. Helt siden mai har jeg jobbet så lite som nå. Nesten alle på jobben min har fått mye mindre arbeid i det siste også. Mulig det begynner å gå dårlig der... ts Anonymous poster hash: b201f...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Jeg er 20 år, nettopp ferdig å studere og bor forsatt hjemme. Jeg gikk til nav. Svaret jeg fikk var at jeg ikke hadde rett på dagpenger, fordi jeg ikke hadde opparbeidet meg nok. Så jeg fikk velge mellom var sosialstønad eller individstønad. Sosialstønad kunne jeg få om jeg ikke hadde noe penger i banken (måtte være helt blakk), fordi dette var liksom siste utvei om jeg virkelig trengte hjelp. Det fikk jeg ikke fordi jeg har et par tusen der. Men om du ikke hadde hatt noe penger, så får du penger inntil nav finner en jobb til deg. Og du må i tillegg registrere deg på nav og vise at du leter etter jobb. Eller så kunne jeg få individstønad. Da fann de en jobb til meg, for eksempel barnehage. Der måtte jeg jobbe hver dag, så fikk jeg en sum av NAV hver mnd. (Rundt 4000) tror jeg. Det takket jeg nei til, for da fikk jeg heller finne meg en ordentlig jobb. (Nå har jeg fått jobb på et eldrehjem) Anonymous poster hash: f6863...77d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Er litt usikker på hvilke rettigheter du har, NAV er et komplisert og rotete system. Dagpenger får du bare om du har tjent nok ja, og for å få sosialstønad må du ha svært lite (Jeg var en gang uten jobb og hadde leie på ca 3000 + strøm og internett, fikk vel utbetalt 5000,- mnd, og hadde ingenting annet. Det skal altså ikke mye jobb til for å tjene bedre enn det, det er en nødløsning. De som har samboer får normalt ingenting, siden kjæresten da blir regnet som forsørger, så det er nok mulig de forventer foreldrene dine skal forsørge deg når du bor hjemme). Det kan se ut som du blir blant dem som faller mellom to stoler - de som enten har for mye eller for lite. Du bør nok kontakte de og se hvilke muligheter det er, men du må stå veldig på for å få kurs, behandlet søknad osv. Jeg har faktisk ventet i to år på svar på en søknad Måtte bare ta opp lån til slutt. Det er ikke så lett å få hjelp fra NAV, og jeg tror du har færre rettigheter siden du bor hjemme. Sier ikke dette for å ta motet fra deg, men slik at du er forberedt på at du må være veldig aktiv selv. Anonymous poster hash: 15d8f...592
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Ah, det glemte jeg nevne, du kan spørre NAV om mulighetene for praksisplass. Da har du praksis på en arbeidsplass, eller i en frivillig organisasjon, du tar ikke jobben til noen, du er der i tillegg og det er NAV som betaler. Siden arbeidsplass ikke har noen utgifter er det mange som godtar noen i praksis. Jeg fikk vel ca 10 000 i mnd (men hadde ingen jobb utenom, da får du sikkert mindre). Jeg tror du får det for enten 3 eller 6 mnd om gangen, det er ikke mulig å ha praksis om sommeren. Så det er midlertidig, men det gir deg jo mer erfaring og kompetanse så du stiller sterkere når du søker jobb igjen. Det skal sies at jeg lette en stund, og endte opp hos en frivillig organisasjon, etter å ha spurt NAV om det var mulig. Men det var en god erfaring som hjalp meg få jobb i ettertid. Anonymous poster hash: 15d8f...592
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 Er litt usikker på hvilke rettigheter du har, NAV er et komplisert og rotete system. Dagpenger får du bare om du har tjent nok ja, og for å få sosialstønad må du ha svært lite (Jeg var en gang uten jobb og hadde leie på ca 3000 + strøm og internett, fikk vel utbetalt 5000,- mnd, og hadde ingenting annet. Det skal altså ikke mye jobb til for å tjene bedre enn det, det er en nødløsning. De som har samboer får normalt ingenting, siden kjæresten da blir regnet som forsørger, så det er nok mulig de forventer foreldrene dine skal forsørge deg når du bor hjemme). Det kan se ut som du blir blant dem som faller mellom to stoler - de som enten har for mye eller for lite. Du bør nok kontakte de og se hvilke muligheter det er, men du må stå veldig på for å få kurs, behandlet søknad osv. Jeg har faktisk ventet i to år på svar på en søknad Måtte bare ta opp lån til slutt. Det er ikke så lett å få hjelp fra NAV, og jeg tror du har færre rettigheter siden du bor hjemme. Sier ikke dette for å ta motet fra deg, men slik at du er forberedt på at du må være veldig aktiv selv. Anonymous poster hash: 15d8f...592 Ah, det glemte jeg nevne, du kan spørre NAV om mulighetene for praksisplass. Da har du praksis på en arbeidsplass, eller i en frivillig organisasjon, du tar ikke jobben til noen, du er der i tillegg og det er NAV som betaler. Siden arbeidsplass ikke har noen utgifter er det mange som godtar noen i praksis. Jeg fikk vel ca 10 000 i mnd (men hadde ingen jobb utenom, da får du sikkert mindre). Jeg tror du får det for enten 3 eller 6 mnd om gangen, det er ikke mulig å ha praksis om sommeren. Så det er midlertidig, men det gir deg jo mer erfaring og kompetanse så du stiller sterkere når du søker jobb igjen. Det skal sies at jeg lette en stund, og endte opp hos en frivillig organisasjon, etter å ha spurt NAV om det var mulig. Men det var en god erfaring som hjalp meg få jobb i ettertid. Anonymous poster hash: 15d8f...592 Jeg forstår, og jeg har ikke veldig store forventninger til NAV selv. Vet jo lite om det, men er ikke så veldig imponert etter hva jeg har fått med meg. Synes også hjemmesiden var rotete for min del. Skal dra ned til NAV i morgen, og høre med de der. Mye lettere enn å lese meg frem til alt mulig på nettet. Siden jeg føler jeg må ha inn alt med teskje også. Har også registrert cv på proffice og skal ringe dit i morgen. Håper jeg får ny jobb snart, dritt lei av å være arbeidsledig og pengeløs, og det etter bare under en måned etter ferien, huff. Anonymous poster hash: b201f...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Jeg er nå ferdig med vgs. og jobben jeg har hatt i over et år gir meg nesten ikke flere arbeidstimer lenger. Søker nye jobber, men fremdeles ikke fått noe, og begynner å bli ganske lei av å være pengeløs. Bor med mine foreldre, og er så heldig å slippe å betale de noe for å bo her. I dag sa min far at jeg må gå til NAV i morgen. At de gav støtte til de som var ferdig på skole, søkte jobb, men enda ikke hadde fått noe? Han var ikke helt sikker på om det var riktig. Hva skal jeg i så fall be om, eller si. Og siden jeg bor hos foreldrene mine, gjelder det tilbudet da? Hadde vært veldig greit å fått noe derfra frem til jeg får jobb. Far sa at man kanskje måtte ta noen kurs for å få det også. Noen som har litt info om dette? Anonymous poster hash: b201f...5d1 Om du har gått på VGS så kan du sikkert lese: nav.no Anonymous poster hash: bb05c...1ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå