Gå til innhold

Nybegynner i Geocaching

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å prøve meg på Geocaching, men jeg har ikke GPS. Hvor dyrt er det å bruke mobil som GPS? Hvor billig kan en brukbar GPS være? Jeg vil ikke bruke så mye penger på noe før jeg vet jeg liker det.

Lurer også litt på om det finnes noe sted å få tips hvis man ikke finner noen cacher? Jeg har tittet litt på kartet over cacher i nærområdet og gått dit for å se om jeg finner noe, men selvom jeg har lett i opptil en time har jeg ikke funnet noe. Frykter at jeg ikke finner noe selvom jeg kjøper meg en gps. Hvordan lære seg å se typiske gjemmesteder?

Anonymous poster hash: 0b31e...1f7

Skrevet (endret)

Jeg bruker en geocache-app på mobilen som er gratis. Den heter "c:geo". Det eneste negative med å bruke GPS på mobil i stedet for en egen GPS-device er at den er mer unøyaktig, noe som kan gjøre det vanskeligere å finne de helt riktige koordinatene. Det er ikke alle jeg heller finner, men her er et par tips du kan se på før du leter etter en cache:

1. Sjekk størrelsen på cachen på nettet. Er den micro, small eller regular? Eller kanskje nano? Nano og micro er bittesmå, omtrent på størrelse med en liten filmrull, kanskje enda mindre. "Small" kan være en liten matboks eller en liten krukke. Regular er ofte en større matboks.

2. Sjekk loggen. Har den blitt funnet nylig? Hva er tilbakemeldingene fra de andre - har mange hatt problemer med finne den? Ofte kan du finne små hint eller til og med bilder i loggen.

3. Sjekk beskrivelsen og hintet på nettet.

Cacher kan finnes hvor som helst. Small or large kan f.eks være under en stein, inni en stubbe, inni en steingard, hengende i et tre osv. Den skal ikke være gravd ned, men kan være dekket over av en stein eller greiner. De bittesmå kan være magnetiske og være festet på undersiden av stolper, bak skilt osv.

Endret av Tabris
Skrevet

Ok, men koster det ikke mye med mobildata?

De få jeg har prøvd å finne er middels størrelse, lav vanskelighet og folk har funnet de. Så det er nok jeg som trenger å endre tankegangen litt.

Skrevet

Det er en vanesak å lete etter dem, og det er fortsatt en del jeg ikke har funnet. Er ny i dette selv. :)

Hvor dyrt det er med mobildata kommer an på hva slags abonnement du har.

Skrevet

Jeg finner ikke C:geo i Appstore. Er det noen andre som vil anbefale GPS?

Hvorfor finnes det ikke GPS-apper som ikke behøver internett?

Skrevet

Når du først finner én og to og tre, så begynner du å skjønne hvordan du skal lete. Vil anbefale deg å lete utenfor bykjernen først (f.eks turområder), de er ofte større og litt enklere å begynne med. I by og sentrum er de ofte små og magnetiske. Du kan også se størrelsen på dem på forhånd, slik Tabris har nevnt.

Jeg bruker den offisielle geocache-appen, engangssum 69,-, og det er ingen pris for en sunn hobby ;)

Jeg har 150 mb gratis mobildata i abonnementet mitt, og appen bruker veldig lite datatrafikk! Jeg har brukt den nesten hver dag den siste mnd, og selv med facebook og sånt i tillegg så er jeg ikke over mb-grensen min.

Om du er redd for nett-kostnader så kan du jo investere i en skikkelig gps, men det er jo en vurderingssak. Jeg ville i alle fall ha brukt mobilen litt først, og finne ut om du faktisk kommer til å fortsette med det eller ikke.

For min del fungerer mobilen veldig greit, jeg har ikke lommer nok til å drasse rundt på en gps i tillegg :P (mobilen har man jo med uansett!).

Anonymous poster hash: a280e...0fd
Skrevet

Når du først finner én og to og tre, så begynner du å skjønne hvordan du skal lete. Vil anbefale deg å lete utenfor bykjernen først (f.eks turområder), de er ofte større og litt enklere å begynne med. I by og sentrum er de ofte små og magnetiske. Du kan også se størrelsen på dem på forhånd, slik Tabris har nevnt.Jeg bruker den offisielle geocache-appen, engangssum 69,-, og det er ingen pris for en sunn hobby ;)Jeg har 150 mb gratis mobildata i abonnementet mitt, og appen bruker veldig lite datatrafikk! Jeg har brukt den nesten hver dag den siste mnd, og selv med facebook og sånt i tillegg så er jeg ikke over mb-grensen min.Om du er redd for nett-kostnader så kan du jo investere i en skikkelig gps, men det er jo en vurderingssak. Jeg ville i alle fall ha brukt mobilen litt først, og finne ut om du faktisk kommer til å fortsette med det eller ikke.For min del fungerer mobilen veldig greit, jeg har ikke lommer nok til å drasse rundt på en gps i tillegg :P (mobilen har man jo med uansett!). Anonymous poster hash: a280e...0fd

Ja, problemet mitt er at mobilen betales av jobben og den har ikke datatrafikk i abonnementet, så jeg tror det blir fryktelig dyrt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så jeg har kjøpt en GPS, og den sier at jeg er rett på Cachen. Men så er det aldri noe der... F.eks. en cache hadde hintet "magnetisk", da GPSen sa jeg var der var jeg midt på et jorde, det var ingenting som en magnet kan festes på der.... Jeg har prøvd alle de største og enkleste i nærområdet mitt. De største er nr.3 på skalaen her. Det er like før jeg gir opp. Finnes det noe sted hvor kan få ekstra hint om cacher? Eller noe sted man kan lese tips om hva man bør se etter på gjemmestedet, typiske gjemmesteder eller typiske måter å gjemme cacher på?

Skrevet

Geocaching er kjempegøy! Som sagt, en dedikert GPS fungerer bedre i skog og andre plasser det ikke er fri sikt til himmelen.

C:geo er bra, men den offsielle appen til geocaching.com er hva jeg bruker.

Nanocacher kan være bittesmå. På størrelsen med en fingertupp.

Blyant er bedre enn penn hvis det ikke er skrivesaker i cachen. Det fordi en blyant virker på første forsøk.

Anonymous poster hash: a1666...df7
Skrevet

Skal du til utlandet på cachetur så sjekk hvor mange favorittpoeng en cache har. Du kan finne fantastiske plasser.

Anonymous poster hash: a1666...df7
Skrevet

Når du først finner én og to og tre, så begynner du å skjønne hvordan du skal lete. Vil anbefale deg å lete utenfor bykjernen først (f.eks turområder), de er ofte større og litt enklere å begynne med. I by og sentrum er de ofte små og magnetiske. Du kan også se størrelsen på dem på forhånd, slik Tabris har nevnt.

Jeg bruker den offisielle geocache-appen, engangssum 69,-, og det er ingen pris for en sunn hobby ;)

Jeg har 150 mb gratis mobildata i abonnementet mitt, og appen bruker veldig lite datatrafikk! Jeg har brukt den nesten hver dag den siste mnd, og selv med facebook og sånt i tillegg så er jeg ikke over mb-grensen min.

Om du er redd for nett-kostnader så kan du jo investere i en skikkelig gps, men det er jo en vurderingssak. Jeg ville i alle fall ha brukt mobilen litt først, og finne ut om du faktisk kommer til å fortsette med det eller ikke.

For min del fungerer mobilen veldig greit, jeg har ikke lommer nok til å drasse rundt på en gps i tillegg :P (mobilen har man jo med uansett!).

150 MB er forferdelig lite.

Og ja, TS, hvis du ikke har mobildata inkludert, vil det kunne bli veldig dyrt.

Anonymous poster hash: 164a4...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...