Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 13 uker på vei, og arbeidsløs. Fikk innvilget friskmelding for arbeidsavklaring hos nav, og har en måned igjen av dette nå. Dette skjedde før jeg fant ut at jeg er gravid. Søker jobber, har vært på en del intervju, men til nå har jeg ikke fått napp. Får jeg ikke jobb ila september, går jeg over på dagpenger. Jeg vet at jeg har rett på permisjonspenger på grunnlag av dette, men håper aller mest å få meg en jobb. Men hvis jeg skulle være så heldig å få meg en jobb ila de neste månedene, eller i verste fall desember/januar, hvordan blir dette ifht permisjonspenger? Får jeg det jeg har i ny jobb, eller blir det gjennomsnitt av dagpenger og ny inntekt? Finner ingenting på nav sine sider om akkurat dette... Håper noen kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 295d7...361

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret på dette spørsmålet på NAV sine sider gjelder vel for din situasjon også tror jeg? :) Flere gode spørsmål/svar på linken: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+foreldrepenger.231844.cms

Jeg jobber for tiden i 80 prosent stilling. Hvor lenge må jeg eventuelt jobbe 100 prosent for å få 100 prosent foreldrepenger?

Svar: Vi forutsetter at du har vært i arbeid minst seks av de siste ti månedene før uttaket av foreldrepenger starter. Utgangspunktet for beregningen av foreldrepenger er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Ved å legge vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på det tidspunktet foreldrepengene skal utbetales fra, vurderer NAV om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelse av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. Når NAV vurderer arbeidssituasjonen din, ser NAV blant annet på om det er endringer, og om endringene er varige.

Jeg har termin om en uke. Er det noen skjemaer jeg skal ha fylt ut, eller får jeg foreldrepengene automatisk fra arbeidsgiveren min?

Anonymous poster hash: cb754...b7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...