Gå til innhold

Restaurant regning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ute og spiste på restaurant, 3 par + meg.

Vi skulle spandere på det ene paret, så de skulle ikke betale noe og det er greit. Det var med andre ord 5 personer ( 2 par + meg) som skulle dele regningen.

Da jeg skulle dra kortet var regningen, det vil si HELE regningen inklusive hva alle 7 hadde spist, delt opp i 3 like store deler. Hun ene mente med andre ord at jeg skulle betale like mye som de andre parene sammenlagt.

Det syntes jeg var ganske urimelig, siden de jo også hadde bestilt mer enn det dobbelte av meg selv, siden de jo var 2 personer.

Hva syntes dere?

Anonymous poster hash: 6e3cd...96d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Man deler på antall personer som skal spleise, ikke på antall familer, det sier seg selv?

Hvis alle har spist forholdsvis likt - dvs forrett hovedrett og dessert + samme mengde drikke går det jo greit å dele hele regningen på antall personer. Men hvis noen kun har hovedrett og mindre drikke blir dette også feil.

Skrevet

Man betaler sitt eget og 1/3 av dem som ble spandert på.

• Liker 9
Skrevet

sykt, burde vært delt på 5, da blir det rettferdig. Men du godtok vel så nå er det for sent..

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var urimelig. De kunne nok argumentere for at du burde betale like mye av de 2/7-delene som de dere skulle spandere på fikk, men nå har du jo sponset maten til de andre to parene også.

De to andre parene har betalt 33,3 % av regninga, selv om de spiste for 28,6 %.

Du har betalt 33,3 % av regninga, selv om du spiste for 14,29 %.

Dette bør du ta opp med dem, skandaløst.

Anonymous poster hash: 6d4aa...ffb
  • Liker 3
Skrevet

Man betaler sitt eget og 1/3 av dem som ble spandert på.

Riktig, for et geni!

De som ble spandert på skulle bare skuflet innpå!

• Liker 1
Skrevet

Riktig, for et geni!

De som ble spandert på skulle bare skuflet innpå!

Hæ?

• Liker 4
Skrevet

Her må da noen Ha vært ubetenksomme og tenkt helt feil? Jeg hadde iallfall ikke gått med på en slik deling.

Skrevet

Det er helt feil. Enten er du blitt lurt, eller så kan ikke de andre regne. Du skulle betalt 1/5, mens de to betalende parene skulle tatt 2/5 hver.

Skrevet

Hæ?

HVA HÆ?

Skjønner du ikke at man betaler for seg og så deler man den regningen som paret skulle betale på 5.

Skrevet

Var det stor sum? De andre tenkte sikkert ikke over det (håper jeg).

Send en sms og forklar at det ble litt feil, og be de sette over kr xx til deg.

Enkelt og greit :)

Vel og merke hvis det er en viss sum. Hadde ikke gjort det om det var snakk om McDonald's, men regner ikke med at det var det..

Anonymous poster hash: dd0ff...071

• Liker 1
Skrevet

HVA HÆ?

Skjønner du ikke at man betaler for seg og så deler man den regningen som paret skulle betale på 5.

Hva i all verden dette med det forrige innlegget du skrev å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Stakkars ts. Om vedkommende tar det opp, så mister hun en del venner. Du får avgjøre om dette er verdt vennskapet, ts. Hvor mye betalte du?

• Liker 1
Skrevet

Stakkars ts. Om vedkommende tar det opp, så mister hun en del venner. Du får avgjøre om dette er verdt vennskapet, ts. Hvor mye betalte du?

Jeg ville også sett an summen.

På den andre side, så hadde jeg nok ikke reagert om jeg fikk en slik sms. Da hadde jeg syns det var en selvfølge å overføre penger.

Men hadde ikke sendt sms om det er snakk om en liten sum. Da hadde jeg bare svelget den.

• Liker 2
Skrevet

På den andre side, så hadde jeg nok ikke reagert om jeg fikk en slik sms. Da hadde jeg syns det var en selvfølge å overføre penger.

Men om du er typen til ikke å reagere på en slik sms hadde du vel ikke vært typen som hadde fått ts til å måtte betale dobbelt så mye som deg selv in the first place heller? Så den sms'en kan være risky business.

• Liker 1
Skrevet

Men om du er typen til ikke å reagere på en slik sms hadde du vel ikke vært typen som hadde fått ts til å måtte betale dobbelt så mye som deg selv in the first place heller? Så den sms'en kan være risky business.

Nei, det er sant. Men på jeg kunne fint ikke tenkt over fordelingen der og da, uten at det er vondt ment.

Men ja, man bør være forberedt på at det kan bli litt kleint dessverre.

• Liker 1
Gjest Wanderlust
Skrevet

Den er lei. Kanskje greit å avtale sånt på forhånd, selv om det er ganske opplagt at det der var urimelig.

Skrevet

Jeg endte opp med å betale det jeg hadde spist samt litt mindre enn 1/3 av det som de som skulle spanderes på spiste, så ble en blanding av 1/3 og 1/5 av det påspanderte paret bestilte.

Jeg dro ikke kortet på det beløpet som var der, men sa det som det var, at vi tross alt var 5 personer som hadde spist, og da syntes jeg det var direkte urimelig at jeg skulle betale like mye som de andre parene til sammen.

Hun ene som mente jeg skulle betale like mye, ville først ikke høre på meg, men det andre paret hadde allerede stilt spørsmål ved om jeg skulle betale like mye som de andre, siden jeg jo tross alt bare var en person som attpåtil ikke hadde bestilt like mye som de andre. Men det endte med at jeg betalte mindre enn det hun opprinnelig mente jeg skulle betale.

Reagerte også på at det aldri var oppe for diskusjon hvordan vi skulle gjøre dette, ,hun ene som mente jeg skulle betale like mye som parene, hadde bare sagt det til servitøren og jeg så det ikke før jeg skulle dra kortet. Ganske frekt syntes jeg egentlig. Hadde vært annerledes om det var hun som skulle betale mest i forhold til sin bestilling, men en gjør liksom ikke sånt når det er andre veien...

Anonymous poster hash: 6e3cd...96d
  • Liker 1
Skrevet

Hvis de fem som tok regninga spiste

Det er helt feil. Enten er du blitt lurt, eller så kan ikke de andre regne. Du skulle betalt 1/5, mens de to betalende parene skulle tatt 2/5 hver.

Presisering: Dette forutsetter at de fem som tok regninga spiste og drakk for omtrent like mye. Og det blir fort litt dyrt for TS: Hvis regninga var på 3000 kroner, skulle TS betalt 1/5, altså 600. Isteden betalte h*n 1000 og sponset hver av de fire andre med en hundrings.

Men jeg vet ikke hvor lurt det der å ta det opp med de andre. Og hvis det av og til er TS som slipper billig unna, går det kanskje opp i opp.

Skrevet

Ok, så ts tok det opp der og da. Bra!

Og hun som hadde ordnet dette med kelneren, for en kjerring!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...