Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem for å få dette? Jeg har tatt MR før jeg visste jeg var gravid!

Anonymous poster hash: d904b...4ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt MR så bør du få rekvisisjon til UL rundt uke 12 av legen din.

• Liker 1
Skrevet

Du tar kontakt med en privat gynekolog for å høre om han har ultralydapprat eller tar kontakt med en privat ultralydklinikk.

Anonymous poster hash: 4801f...63d
Skrevet

Du tar kontakt med en privat gynekolog for å høre om han har ultralydapprat eller tar kontakt med en privat ultralydklinikk. Anonymous poster hash: 4801f...63d

Jeg skjønner også at man kan betale for det når som helst, tenkte selvfølgelig på om jeg kunne få det via legen

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan få det via legen. Det er medisinsk begrunnet.

Skrevet

Har du tatt MR så bør du få rekvisisjon til UL rundt uke 12 av legen din.

Hva kan egentlig skje? Visste ikke at jeg var 3,5 uke på vei da :-(

Skrevet

Jeg vet ikke helt, men jeg antar det er utviklingsskader det kan være snakk om. Derfor antar jeg også at du må være et visst antall uker på vei for å kunne se om det er defekter.

Skrevet

Se punkt 7 her. Ser ut som du ikke trenger å være veldig bekymret.

https://www.curato.no/sporsmal-svar

Du får sikkert UL om du ønsker :)

Se punkt 7 her. Ser ut som du ikke trenger å være veldig bekymret.

https://www.curato.no/sporsmal-svar

Du får sikkert UL om du ønsker :)

Takk! Håper jeg får.. Et lite problem med det er at jeg jobber på sykehuset og kollegene mine ser jeg skal dit og hva jeg skal. Hvem tar ultralyd? Er det gynekolog ell jordmor? Trur jeg må slå meg sammen med noen for å lure Systemet:-p

Skrevet (endret)

MR er magnetisk stråling og harmløst alene for barnet. Bare spør en hvilken som helst lege som vet litt om MR ;) Men fikk du kontrastvæske? For det skal ikke gravide ha.

Jeg ble innlagt på sykehuset på nevrologisk avdeling i svangerskpsuke 28 pga synsforstyrrelser og en hoven synsnerve. De fryktet det verste som kreft eller blodpropp i hodet så jeg var i MR to ganger. Pga en godt synlig babymage så var det tydelig at jeg var gravid og jeg sa det selvsagt. Så de var fullstendig klar over det. Men de droppet kontrastvæsken siden jeg var gravid selv om de egentlig burde brukt kontrastvæske i mitt tilfelle, det er ikke alltid de trenger kontrastvæske. Var heldigvis ikke noe farlig i hodet mitt da. Eneste var at barnet antakelig mitt ble litt stresset pga lydene, jeg kjente at han ble ekstra aktiv den første ganger :( Men er du kort på vei så har ikke fosteret hørsel og merket ingenting.

Det som er farlig for barnet er CT. Det er sterk røntgen, dvs radioaktiv stråling, og det kan gi utviklingsskader. Derfor skal gravide ikke ta bilder hos tannlegen, fordi det er røntgen, selv om den er mildere enn CT.

Endret av Yesterday
Skrevet

MR er magnetisk stråling og harmløst alene for barnet. Bare spør en hvilken som helst lege som vet litt om MR ;) Men fikk du kontrastvæske? For det skal ikke gravide ha.

Jeg ble innlagt på sykehuset på nevrologisk avdeling i svangerskpsuke 28 pga synsforstyrrelser og en hoven synsnerve. De fryktet det verste som kreft eller blodpropp i hodet så jeg var i MR to ganger. Pga en godt synlig babymage så var det tydelig at jeg var gravid og jeg sa det selvsagt. Så de var fullstendig klar over det. Men de droppet kontrastvæsken siden jeg var gravid selv om de egentlig burde brukt kontrastvæske i mitt tilfelle, det er ikke alltid de trenger kontrastvæske. Var heldigvis ikke noe farlig i hodet mitt da. Eneste var at barnet antakelig mitt ble litt stresset pga lydene, jeg kjente at han ble ekstra aktiv den første ganger :( Men er du kort på vei så har ikke fosteret hørsel og merket ingenting.

Det som er farlig for barnet er CT. Det er sterk røntgen, dvs radioaktiv stråling, og det kan gi utviklingsskader. Derfor skal gravide ikke ta bilder hos tannlegen, fordi det er røntgen, selv om den er mildere enn CT.

Takk :-) Fikk ikke kontrastvæske heldigvis !

Skrevet

Takk :-) Fikk ikke kontrastvæske heldigvis !

Bra! ;) Selvsagt kan jeg ikke garanterer det med MR, men ble fortalt av flere nevrologer at det er ufarlig for fosteret. Og det er jo bare store magneter, og magneter skal ikke være farlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gravid i uke 28 og jeg har akkuratt tatt CT, og de tar CT av gravide av bekkenet for å se om barnet faktisk kan passere.

Jeg fikk klar beskjed om at det ikke var noe problem for meg å ta CT fordi jeg er i siste trimester, de fortalte også at de tok CT på premature barn med kontrastvæske.

Jeg fikk ta CT i en mildere CT maskin og jeg fikk på meg blybelte rundt magen, de forsikret seg også om at de ikke kunne se tvillingene på bildene!

Jeg fikk kontrastvæske og det er ikke farlig for fosteret i følge spesialistene på haukeland universitetssykehus. Jeg var på maaaaaange samtaler med forskjellige leger, fødselslegen, gynekologen, røntgenlegen, lungelegen og alle sa det var helt trygt.

Men de hadde vurdert andre behandlingsmåter for meg om jeg hadde vært i første trimester!!!

Skrevet

Jeg er gravid i uke 28 og jeg har akkuratt tatt CT, og de tar CT av gravide av bekkenet for å se om barnet faktisk kan passere.

Jeg fikk klar beskjed om at det ikke var noe problem for meg å ta CT fordi jeg er i siste trimester, de fortalte også at de tok CT på premature barn med kontrastvæske.

Jeg fikk ta CT i en mildere CT maskin og jeg fikk på meg blybelte rundt magen, de forsikret seg også om at de ikke kunne se tvillingene på bildene!

Jeg fikk kontrastvæske og det er ikke farlig for fosteret i følge spesialistene på haukeland universitetssykehus. Jeg var på maaaaaange samtaler med forskjellige leger, fødselslegen, gynekologen, røntgenlegen, lungelegen og alle sa det var helt trygt.

Men de hadde vurdert andre behandlingsmåter for meg om jeg hadde vært i første trimester!!!

Rart da at de ikke ville gi kontrastvæske til meg, jeg var jo 28 uker på vei. Jeg tok også en rask CT av øynene mine (strålte kun på øynene) for å supplere på MR siden jeg ikke fikk kontrastvæske, de sa at de vurderte det som trygt siden det var langt over magen, og jeg hadde en sånn blydrakt på. De hadde ikke tatt CT av magen min sa de. CT er uansett farligere enn MR, derfor blybeltet ;)

Skrevet

Rart da at de ikke ville gi kontrastvæske til meg, jeg var jo 28 uker på vei. Jeg tok også en rask CT av øynene mine (strålte kun på øynene) for å supplere på MR siden jeg ikke fikk kontrastvæske, de sa at de vurderte det som trygt siden det var langt over magen, og jeg hadde en sånn blydrakt på. De hadde ikke tatt CT av magen min sa de. CT er uansett farligere enn MR, derfor blybeltet ;)

De tar CT av magen på gravide :) noen ganger så må de se om fosteret kan passere via bekkenet. De tar og CT av premature barn og på begge bruker de kontrastvæske.

Jeg fikk kontrastvæske, men det var vel fordi de MÅTTE se hvordan lungene mine var.

Jeg fikk og på blybelte, de vil jo unngå unødvendig stråling.

Den CT maskinen jeg var i sa de til meg ga mindre stråling enn en flytur til Oslo, og det var ikke registert noe feil på fostre etter CT behandling hos mor sent i svangerskapet.

Men du vet... de praktiserer forskjellige ting på sykehus... selvom det i utgangspunktet skal være ganske likt, men leger er jo mennesker de og... så.... :) Hos deg så var det kanskje ikke nødvendig med kontrastvæske, men hos meg var det det, og det er ikke skadelig for barnet, men de vil vel ikke bruke det bare for å bruke det...

Skrevet

Hos meg var det nødvendig med kontrastvæske egentlig fodi de skulle sjekke blodårene i hjernen, men siden gravid så fikk jeg ikke :) Kanskje det finnes forskjellige kontrastvæsker og du fikk en som de ikke har her.

Skrevet

Det kan vere ulike kontrastvæsker ja. Eg fekk ikkje ta mr med kontrastvæske når eg amma.

Skrevet

Nå er jeg litt spent på hva legen sier, fikk time neste tirsdag!

Skrevet

Ja, gravide kan ta CT. Men etter det jeg forstår gjør de det ikke uten grunn. Dvs. ikke før de absolutt må, og de da må veie risikoen ved CT mot andre ting. Jeg ble nemlig opplyst at det kan være en risiko, men at de ikke vet nok om det, og da er de forsiktige for sikkerhets skyld. Husker ikke om jeg hadde blybelte da jeg gjorde det, for øvrig. Jeg tok det forresten noen få uker før fødsel.

Skrevet

Det er jo forskjell på å ta MR/CT én gang pga noe medisinsk, enn de som feks. er radiografer og jobber med det hver dag!

Anonymous poster hash: 4cddb...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...