Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge lurt på hvorfor samboeren ikke oppleves like høffelig og imøtekommende som man forventer i relasjoner. Han er dårlig på kommunikasjon og følelser. Nå har det kommet frem at han har en liten grad asberger. Hvordan skal jeg forholde meg til det og hva kan vi gjøre? Ønsker jo at forholdet skal bestå. Er det noen som har erfaring eller gode råd?

Anonymous poster hash: 933ba...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asperger med p. Kanskje greit å kunne skrive det rett.

Anonymous poster hash: 05aac...cdd
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe man kan gjøre med asperger. Folk med asperger kan ikke bli forelsket f.eks selv om de kan føle seksuell tiltrekning. Det er ofte vanskelig for "vanlige" folk å være sammen med folk med asperger. Jeg hadde i alle fall ikke klart det.

Anonymous poster hash: 48e35...27c
Skrevet

Asperger med p. Kanskje greit å kunne skrive det rett. Anonymous poster hash: 05aac...cdd

Du mener det er det som skal til for at forholdet dems skal gå knirkefritt? Idiot?

Ts: les deg litt opp på dette, prøv å lære deg å forstå hvordan ting foregår i hans hode. Vet ikke hvor åpen han er, men kanskje han kan fortelle deg litt om hvordan han har det og om du kanskje kan lære han litt om hvordan det er greit å te seg i sosiale settinger?

Se filmen Adam, den handler om en mann med aspergers som blir forelska :)

• Liker 3
Skrevet

En med asperger kan også elske sterkt. En med asperger er EN med asperger, og det er store individuelle forskjeller. Siden dere bor sammen så er vel samboeren din en som elsker!

Jeg kjenner tre med diagnosen, og de er alle veldig forskjellige. Jeg synes at de er veldig lette å forholde seg til, etter at jeg fikk vite om diagnosen. De driver ikke med "spill" og det synes jeg er greit. Men de er jo ofte ganske rutinepreget, noe som for noen er enkelt å forholde seg til, mens det for andre ikke er så greit. Noen er også lite fleksible, mens andre kan være mer av det. Min erfaring er at det meste går greit bare de får tid på seg til å forberede seg :)

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Det er ikke noe man kan gjøre med asperger. Folk med asperger kan ikke bli forelsket f.eks selv om de kan føle seksuell tiltrekning. Det er ofte vanskelig for "vanlige" folk å være sammen med folk med asperger. Jeg hadde i alle fall ikke klart det. Anonymous poster hash: 48e35...27c

Og hvor har du kildene til denne "faktaen"?

• Liker 1
Skrevet

Du mener det er det som skal til for at forholdet dems skal gå knirkefritt? Idiot?

Nei, men det er en fordel å kunne stave diagnosen rett når man ber om råd.

Skrevet

Nei, men det er en fordel å kunne stave diagnosen rett når man ber om råd. Anonymous poster hash: 05aac...cdd

På hvilken måte er det en fordel?

Anonymous poster hash: 5dbc3...b5c

• Liker 3
Skrevet

På hvilken måte er det en fordel?

Anonymous poster hash: 5dbc3...b5c

Man blir vel tatt mer på alvor, kanskje?

Skrevet

Nei, men det er en fordel å kunne stave diagnosen rett når man ber om råd. Anonymous poster hash: 05aac...cdd

Herregud. Hvis du googler asbergers så får du opp aspergers, det er ikke uvanlig at folk tror det skrives med b og jenta som spør om råd her har ingen kjennskap til denne diagnosen, er det rart hu ikke vet hvordan det skrives?

Jeg tar hu seriøst selvom hu skriver det med Ø så der ser du, man kan bli tatt seriøst selvom man har stavet en diagnose feil

Gjest Wanderlust
Skrevet

Se filmen Adam, den handler om en mann med aspergers som blir forelska :)

Skulle akkurat til å si det samme. Den så jeg tilfeldigvis i går. Kjempefin.

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takk til de av dere som svarer seriøst. De som fnyser dette bort med hvordan diagnosen staves burde heller la være å svare. Jeg ber om råd angående det å leve med en som har asPerger, ikke om rettskriving.

Jeg er ikke i tvil om at han elsker meg. Han har bare problemer med å uttrykke seg verbalt. Han kan fremstå som litt avslipet følelsesmessig.

Det finnes grader av dette og han har en mild grad.

Han er til å stole på, forutsigbar og utrolig snill. Jeg trenger nok verktøy for å kunne se han som han er, til å lære hvordan han faktisk tenker og oppfatter ting.

Er litt usikker på hva jeg som står han nærmest kan og bør gjøre.

Anonymous poster hash: 933ba...1e9

Skrevet

Du må ta han som han er - det er vel hovedgreia. Dette er ikke noe han kan slå av eller bli kvitt, og han oppfører seg ikke sånn for å være slem.

Les litt om diagnosen, sånn at du skjønner den bedre. :)

Han jeg kjenner med lett aspberger er en veldig fin fyr og lojal venn. Men kan oppfattes som litt brysk eller uhøflig fordi han kan være litt rett på sak - pakker ikke inn ting liksom. Det er en egenskap jeg har lært meg å sette pris på, trenger jeg en ærlig tilbakemelding på noe går jeg til ham. Og han tåler også at en sier ifra ganske direkte - dvs en må være litt direkte, han oppfatter hint og undertoner dårlig.

Så ser for meg at som kjæreste hadde jeg måttet øve meg på å verbalisere hva jeg tenker og mener - ikke bare tenke at han burde da skjønne at slik eller sånn. For det gjør han ikke.

Kameraten min er også lite impulsiv. Ringer jeg å spør om å bli med på noe som han må ta stilling til der og da, så får jeg stort sett nei. Han trenger litt tid på å omstille seg. Ringer jeg litt på forhånd og gir han muligheten til å tenke seg litt om så blir han stort sett med. :)

Anonymous poster hash: c79ed...eae
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...