Gå til innhold

Katten min er borte-løpetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hunkatt som har løpetid. Hun har vært borte i to uker nå og jeg aner ikke hvor hun er eller om hun er i live.

Hun får p piller, men nå har hun altså ikke fått på p piller på to uker.

Er det vanlig at hunkatter forsvinner slik under løpetiden, på samme måte som hankatter? Det må sies at det ikke er så veldig mange hankatter å velge mellom her.

Jeg savner henne fryktelig og er redd det kan ha skjedd henne noe.

Om noen har noen gode råd å komme med blir jeg takknemlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er derfor p-piller ikke er noe godt alternativ til utekatter. Det eneste du kan gjøre er å etterlyse henne på normal måte, og ta henne med til kastrering med en gang hun dukker opp. Da vil de fjerne eventuelle fostre i samme slengen.

Anonymous poster hash: 9fa85...23e
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Har aldri hørt om at hunkatter er på vift på lik linje med hankatter. Det er jo som oftest hankattene som er på vift for å finne hunkattene i paringstiden - ikke omvendt. Nå er det jo også sånn at det har vært en fin sommer, så det kan jo faktisk hende at hun bare liker å være ute. Katten min er slik. Han er kastrert(er ikke på vift) og kan være borte mange uker på rad for så å dukke opp igjen. På vinteren derimot får jeg han nesten ikke ut døra.

Forøvrig er jeg veldig enig med han/hun over. Er det en spesiell grunn til at katten din går på P-piller? Kastrering er et mye bedre alternativ. For det første så er det dyrere med piller fordi du må gå til innkjøp av det flere ganger og må passe på å få det inn i henne. Med kastrering så får du gjort det en gang til en pris og slipper å tenke over det mer. Dessuten så øker det sjansen for jurkreft og livmorbetennelse som kan være dødelig.

Faktene til side - jeg håper katten din snart kommer tilbake igjen. Du kan jo vente en stund til, og om hun enda ikke er kommet til rette, så kan du jo skrive i avisa og/eller henge plakater på butikkene. Det var en annen katt jeg hadde for mange år siden som plutselig forsvant. Vi annonserte etter den, men den kom aldri til rette. En stund senere viste det seg at det var en familie som hadde tatt den til seg(gitt den mat, kos osv) så den hadde endt opp med å bo der. Veldig koselig ....

Legger til en nyttig side: http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm

Endret av Ozelot
Skrevet

Jeg kjenner flere hukatter som har gjort det! Dog ikke så lenge da, men gjerne 2-5 dager i samme slengen! Gjerne folk som bor langt til skogs!

Skrevet

Har aldri hørt om at hunkatter er på vift på lik linje med hankatter. Det er jo som oftest hankattene som er på vift for å finne hunkattene i paringstiden - ikke omvendt.

Ene hunnkatten min gjorde det, tror ikke det er så uvanlig, spesielt ikke i disse tider hvor det ikke bor ukastrerte hanner i annenhvert hus lengre. Min hunnkatt gjorde dette to ganger, var borte i ca 3 uker før hun dukket opp av seg selv.

Anonymous poster hash: 9fa85...23e

Skrevet

Hunnkatter kan streife for å finne seg mannfolk ja.

Enig med de over: kastrer henne så snart hun kommer hjem både for kattens, din og fedrelandets skyld (det er alt for mange katter i Norge så vi trenger ikke flere tilfeldige kattungekull).

Anonymous poster hash: 2728b...d87
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da er ikke håpet helt ute ennå da. Håper inderlig hun kommer hjemsnart .Da skal jeg ta henne med dyrlegen for å få sterilisert henne. Vi har en hankatt også, som vi nylig kastrerte og det var etter dette at hun forsvant. Jeg har sett at han har parret seg med henne og en annen hunkatt vi har. Disse tre kattene er søsken. Tror det det kan være en sammenheng her?

Gjest Wanderlust
Skrevet

Katten min var borte i 2 år. En dag kom den bare gående ned trappen til hagen vår som om ingenting hadde hendt, så jeg vil tørre å påstå at det alltid er håp.

Skrevet

Min katt var borte i tre uker en gang, da hun kom tilbake var hun drektig. Så du gjør lurt i å kastrere pus med det samme når hun kommer hjem igjen. :)

Anonymous poster hash: 343bc...042
Skrevet

Faktene til side - jeg håper katten din snart kommer tilbake igjen. Du kan jo vente en stund til, og om hun enda ikke er kommet til rette, så kan du jo skrive i avisa og/eller henge plakater på butikkene. Det var en annen katt jeg hadde for mange år siden som plutselig forsvant. Vi annonserte etter den, men den kom aldri til rette. En stund senere viste det seg at det var en familie som hadde tatt den til seg(gitt den mat, kos osv) så den hadde endt opp med å bo der. Veldig koselig ....

Legger til en nyttig side: http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm

Jeg støtter alle som sier at man skal kastrere katter OG merke ( chip / halsbånd) dem. Det er nesten umulig for andre å vite om en katt er forlatt når den står utenfor døren din og mjauer, eller om den egentlig bor i neste gate og bare kunne tenke seg et ekstra sted å lunsje. Dyr som blir funnet og ikke er merket regnes for hittegods (!) og finneren har rett til å beholde dem hvis ikke eier melder seg innen tre uker.

Skrevet

Ring også veterinærklinikker i området - som har blitt skadet kan være innlevert her og da hender det at de stalles opp en periode før eventuell avlivning om ikke eier melder seg.. (Er katten chip merket vil klinikken lett kunne finne eier).

Anonymous poster hash: 9e28f...a32
Skrevet

Supert, enda en av dem som slipper katten ut før den er kastrert, det burde vært forbudt. P-piller har høy feilmargin (f. eks nedsatt virkning om katten kaster opp) og er kreftfremkallende.

Gikk hun på p-piller når hun parret seg med broren? Er det mulig hun er drektig og har funnet seg et sted utendørs å føde? Og hva gjør dere forresten med den andre hokatten deres som også parret seg med broren? Er den sterilisert, eller går den på p-piller også?

Synes ikke du bør vente å se, men heng opp lapper med en gang, etterlys katten i lokalavisen og på nettforum.

Anonymous poster hash: 1d2e4...eb8
Skrevet

Jeg støtter alle som sier at man skal kastrere katter OG merke ( chip / halsbånd) dem. Det er nesten umulig for andre å vite om en katt er forlatt når den står utenfor døren din og mjauer, eller om den egentlig bor i neste gate og bare kunne tenke seg et ekstra sted å lunsje. Dyr som blir funnet og ikke er merket regnes for hittegods (!) og finneren har rett til å beholde dem hvis ikke eier melder seg innen tre uker.

Eieren(e) avarterte aldri at de hadde funnet en katt, selv om vi hang plakater i nærbutikken der de bodde og i avisa. Jeg synes ikke det er greit at folk bare tar til seg katter sånn helt uten videre. Det er en kjent sak at man ikke skal gi mat og husrom til fremmede katter med mindre den har synlige tegn på f. eks avmagring ellerno, for det kan ende med at den da flytter inn. Vi var mange små barn som ble lei oss over at katten ble borte og dette skrev vi også i avisa, men tydeligvis så syntes de det var helt greit å bare ta til seg en "gratis" katt fra gata.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...