mocci Skrevet 25. april 2004 #1 Del Skrevet 25. april 2004 Hei! Jeg og kjæresten min skal flytte sammen for første gang nå til sommeren. Vi vil foreløpig bare leie en leilighet. Vi har nå funnet en kjempebra leilighet men husverten ville ha referansepersoner (tidligere husverter/eventuelt arb.giver) som kunne bekrefte at vi er skikkelige folk som kan betale for seg. Jeg må si at jeg ble litt paff da!!! Jeg og kjæresten min er jo snart 30 år, vi har begge fast arbeid og er da voksne folk! Jeg ble nesten litt fornærmet over at husverten må drive sånn "etterretningsvirksomhet"..... Er det vanlig praksis å måtte oppgi referansepersoner når en skal leie leilighet?? Det er også slik at jeg og min kjæreste ikke har sagt fra til våre nåværende husverter om at vi skal flytte, siden vi kun har 1mnd oppsigelsestid og det er nå 2,5 mnd til vi flytter ut.Vi tenkte vi skulle være ute i god tid slik at vi kunne finne en bra leilighet. så vi vet ikke helt hvem vi skal oppgi som ref.personer?? Hilsen Mocci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. april 2004 #2 Del Skrevet 25. april 2004 Det er helt vanlig å be om referanser. Dette har ingenting med alder å gjøre tror jeg. Jeg tror at jeg hadde tatt en prat med husvertene og fortalt at dere skulle flytte. Dette er de beste refaeransene dere kan få når det gjelder leie av leilighet. Arbeidsgiver vet sjelden hvordan de ansatte bruker lønna si. Men sette gjerne opp arbeidsgiver også, for å bekrefte at dere tjener penger. Husvertene deres vil sikkert bare bli glad for å ha god tid til å finne ny leieboer uansett. Vi har alltid bedt om referanser når vi har leid ut. Sist gang var vi veldig glad for at vi tok oss tid til å sjekke med den forrige husverten til en av de aktuelle. :o Ikke rat at han måtte flytte, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 25. april 2004 #3 Del Skrevet 25. april 2004 Min mann og jeg har tilsammen leid på seks forskjellige steder og aldri blitt spurt om ref. Det fullt forstålig at man gjerne vil ha ref. men jeg ville nok som deg ha blitt litt paff. Uansett alder, man kan være verdens beste leieboer som 17 åring og man kan være verdens verste som 40 åring. Alder har ingen betydning for hvordan du er som person. Men hadde jeg vært deg hadde jeg nevt dette for nåværende utleier og spurt om ref. Da blir jo de også klar over at dere skal flytte, selvom dere ikke sier opp enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 25. april 2004 #4 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg må si at jeg ble litt paff da!!! Jeg og kjæresten min er jo snart 30 år, vi har begge fast arbeid og er da voksne folk! Jeg ble nesten litt fornærmet over at husverten må drive sånn "etterretningsvirksomhet"..... Er det vanlig praksis å måtte oppgi referansepersoner når en skal leie leilighet?? Man hører så mange skrekkhistorier om leieboere - som utleier så blir man skremt da. Det er litt "risky business" å leie ut til noen - folk kan virke hyggelig og skikkelige på visning, og så blir det masse tull med bråk og betaling senere. Jeg hadde aldri leid ut til noen som ikke vill oppgitt referanse. Jeg sjekker med tidligere husverter - om betaling, støy, problemer el.l. De leieboerne jeg har hatt har fått kjempegode referanser - og det stemmer med mine erfaringer. Det er ikke "etterretningsvirksomhet" - det er bare vanlig sunn fornuft. Blir du fornærmet hvis en arbeidsgiver ber om referanse når du søker jobb? Det blir samme sak. Å ansette noen, eller å ta inn en leieboer, bare basert på din egen subjektive oppfattelse av personen er rett og slett å ha overdrevet tro på sin egen menneskekunnskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 25. april 2004 #5 Del Skrevet 25. april 2004 Leier ut sokkelleilighet selv, og kunne aldri funnet på å leie ut til noen som ikke ville oppgi referanse. Hadde nok stusset om en potensiell leieboer hadde gitt uttrykk for at han ikke likte forespørselen heller. Jeg foreslår at du følger de rådene du har fått. Snakk med dem du leier hos nå, så ordner det seg nok :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 25. april 2004 #6 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg er glad huseier ikke ba om referanse da jeg og min samboer flyttet inn i denne leiligheten i alle fall. For hvem skule vi oppgitt som referanser da? Vi hadde ikke bodd hjemme på 4 år, det er greit, men skulle vi oppgitt studentsamskipnanden som referanse? Ja, for de vet om det er mye bråk med hver og en av de mange tusen leieboerene, ikke sant? Ja, kunne oppgitt min mor som kunne si at hennes datter selvsagt var verdens snilleste, men... Så lenge dere har et greit og ryddig forhold til nåværende utleier ser jeg ikke oe problem med å bruke dem som referanse, selv om dere har bare 1 md oppsigelsestid, så kan dere jo informere om at dere planlegger å flytte og derfor trenger referanser, selv om dere ikke sier opp enda. Men for "førstegangsleiere" er jeg glad det finnes utleiere som ikke krever referanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 25. april 2004 #7 Del Skrevet 25. april 2004 Vi måtte oppgi referanse da vi flyttet sammen og inn i en leie-leilighet. Siden det var begges første leilighet hjemmefra oppgav jeg sjefen min som referanse. VI fikk leiligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. april 2004 #8 Del Skrevet 25. april 2004 De som leier hos oss nå hadde faktisk ikke referanser. Dette sa de klart i fra om på visningen. Grunnen var ganske enkelt at de hadde eid sin egen leilighet i en evighet og at det var første gangen de skulle leie. Det var ting som veide opp for dette da. Vi fikk gode garantier og likte menneskene. Om dere absolutt ikke VIL oppgi husvertene deres (der dere bor nå) som refaeranser, så sett opp arbeidsgiver eller noe sånt. Men den nye husverten vil garantert lure på HVORFOR dere ikke bruker husvertene som referanser. Jeg ville i alle fall lurt på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. april 2004 #9 Del Skrevet 25. april 2004 Vi har arbeidsgiver som referanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 25. april 2004 #10 Del Skrevet 25. april 2004 Det er vanlig be om referanser, men ikke alltid at de gidder å ringe dem.. Jeg oppgir personer jeg har leid leilighet av tidligere som referanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 25. april 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 25. april 2004 Hei igjen! Tusen takk for alle svar!! Det er flere år siden jeg var ute på leiemarkedet, så derfor ble jeg litt paff når vi ble nødt til å oppgi referansepersoner.men jeg forstår nå at det er vanlig praksis og jeg skjønner det jo godt også. Jeg ble bare "tatt på senga" siden både jeg og min kjæreste er skikkelige, voksne folk som betaler for seg.Jeg vet jo godt at jeg er et skikkelig, seriøst menneske som ikke farer med tull men det kan jo ikke en eventuell husvert vite. Men kjempeflott å høre hva dere mener og syns om saken Jeg og min kjæreste har nå oppgitt våre nåværende husverter som referanser, så får vi håpe at vi får leiligheten Den er så flott hilsen mocci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #12 Del Skrevet 25. april 2004 Selfølgelig ville jeg forlangt det. Du kan jo si at du jobber hvor som helst, bodd hvor som helst. Overrasket bør du ikke være. Ville vert overrasket om ikke huseier gjorde det. I dag er det vanskelig å si opp leietakere for en huseier SÅ det er det første jeg ville ha gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 25. april 2004 #13 Del Skrevet 25. april 2004 hei hei, jeg og samboeren min leier ut nabo huset og jeg skjønner godt han som skal leie ut leiligheten at han vil ha referanser. Vi har vært VELDIG uheldige med to av leieboerene vi har hatt, tiltross for at de så veldig koselige, etc ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 25. april 2004 #14 Del Skrevet 25. april 2004 Vi har leid ut leilighet i mange år nå. Og har aldri bedt om referanser. Et par spm skrøt av at de kunne skaffe gode referanser er de verste leieboerne vi har hatt. ( Vi bad ikke om referanser av dem selv da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. april 2004 #15 Del Skrevet 25. april 2004 Vi har leid ut leilighet i mange år nå. Og har aldri bedt om referanser. Et par spm skrøt av at de kunne skaffe gode referanser er de verste leieboerne vi har hatt. ( Vi bad ikke om referanser av dem selv da) Sjekket dere referansene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 25. april 2004 #16 Del Skrevet 25. april 2004 vi måtte ikke oppgi ref på de to siste stedene vi har bodd men vet det er veldig vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 25. april 2004 #17 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg ville absolutt bedt om referanser. Som referanse kan man bruke tidligere utleier, arbeidsgiver, lærer (om du går på skole eller har gjort det for ikke så mange år siden). Syns som Lea, at dere burde fortelle de dere leier hos nå, at dere vurderer å flytte. 1 mnd er ikke lang tid å finne noen ny på, så dere gjør vedkommende en tjeneste hvis dere signaliserer dette allerede nå. Det har dere ingen ting å tape på selv. (og kanskje kan det gi dere en god referanse ) Selv om det er noe som heter magefølelse og intuisjon, har jeg sett og hørt nok på dette området (utleie) til at jeg ville stolt på dette ene og alene, i allefall. At mennesker kan snakke for seg og si det en eventuell utleier liker å høre, betyr ikke at man nødvendigvis klarer å leve opp til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3llie Skrevet 25. april 2004 #18 Del Skrevet 25. april 2004 Jeg angrer veldig på at jeg ikke ba om referanser når jeg leiet ut til mine leieboere og vil absolutt gjøre det neste gang OG sjekke dem! Har ingen planer om å drite meg ut sånn igjen. Håper for deres skyld at de ikke blir bedt om referanser nå som de snart skal flytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysjerrigper på loftet Skrevet 25. april 2004 #19 Del Skrevet 25. april 2004 Til dere som leier ut boligen deres; tar dere kredittvurdering også eller? (i tillegg til å kreve referanser?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ireth Carnesir Skrevet 25. april 2004 #20 Del Skrevet 25. april 2004 Sjekket dere referansene da? Nei vi gjorde jo ikke det. Men jeg tror ikke man skal stole på alle referanser heller. De kan jo lyve. Jeg ser an folk, hva de jobber med osv. Har funka fint til nå. (Unntatt de med referanser) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå