Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser for meg lesere som rister litt på hodet, eller ler litt når de leser trådens navn. Vit da at jeg er oppriktig engstelig for å bli gravid de neste årene.

Jeg har blitt gravid 3 ganger i mitt unge liv. Første gang ble jeg diagnosert deprimert etter den tunge avgjørelsen om abort. Da jeg endelig så fremover igjen, ble jeg gravid igjen. Jeg mistet det lille barnet, legen trodde det var p.g.a. stress. Mistet før 12 uker, ingen hadde fått vite. Dette var kort tid etter det ble oppdaget.

Så gikk årene, og sexlivet var ikke-eksisterende pga dette. Da vi igjen fikk livet på plass, ble jeg gravid. Nå var vi litt "eldre", samt at nå var det ikke snakk om en runde til med vurdering av abort eller ei. Idag har vi barnet i barnehage, og jeg har kommet over fødselsdepresjonen.

Fremover ønsker jeg kun én ting for meg selv, og det er å unngå graviditet mens jeg avslutter utdannelsen og ønsker å jobbe noen år. Jeg er oppriktig redd for å bli gravid igjen- uplanlagt.

Unngå sex. Ikke et alternativ som er sunn, vi har hatt utrolig lite sex de årene vi har vært ilag. Vært gravid med samme mann alle gangene altså.

Til sist, jeg har ikke slurvet med prevensjonen. Første graviditet gikk jeg på p-piller. Andre graviditet pga angrepille (hadde p-stav men den var ikke sikker ennå- tok ut pga bivirkninger), nå sist på p-ring.

Anonymous poster hash: 6ff93...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk p-piller kombinert med kondom.

Anonymous poster hash: dc5e9...8c1

• Liker 5
Skrevet

Snakk med legen din angående prevensjon, få noe som fungerer for deg - og bruk kondom i tillegg. Du kan også prøve å unngå å ha sex i perioder der du kan bli gravid (om du ikke går på prevensjon som hindrer eggløsning).

Og så kan du tenke over hva som er verst - ikke ha sex, eller bli gravid igjen? Kan dere kanskje kutte ut samleie og ha annen sex?

Anonymous poster hash: a53d2...b02
  • Liker 3
Skrevet

Vi orket ikke vurdere abort siste gang, pga vi var begge slitne av forrige runder. *

Skrevet

Snakk med legen din angående prevensjon, få noe som fungerer for deg - og bruk kondom i tillegg. Du kan også prøve å unngå å ha sex i perioder der du kan bli gravid (om du ikke går på prevensjon som hindrer eggløsning).

Og så kan du tenke over hva som er verst - ikke ha sex, eller bli gravid igjen? Kan dere kanskje kutte ut samleie og ha annen sex?

Anonymous poster hash: a53d2...b02

Angående kondom: dette bruker vi nå og da kombinert med p-ringen. Etter dødtiden på vel ca 3 år, så har sexlivet fått liv. Dermed "mister vi" litt fokus og glemmer kondom noen ganger. Ingen unnskyldning som er vanntett, men nettopp pga vår begges redsel for graviditet spesielt etter vi har oppdaget sex for alvor, burde vi husket kondom hver eneste gang. Kjenner meg igjen om noen nevner det "styret" med kondom i langvarige forhold.

Med det sagt, for meg og den egoistiske siden min, er det like ille å kutte samleie som å bli gravid nå.

Livet smiler, sexen binder oss virkelig sammen og gir oss positiv energi i hverdagen som foreldre. Har vi ikke sex, på en uke kansje, så er vi automatisk begge mer trøtte og uopplagte. Selv med trening i tillegg.

Derimot, en graviditet i seg selv er ikke katastrofe. Vi ønsker gjerne flere barn i fremtiden (spesielt han). Men før den tid burde jeg ha en utdannelse og jobb på plass, slik at økonomi ikke skal ødelegge. Sånn som det er nå fungerer alt bra; vi har litt til overs hver mnd etter mat og livsopphold er betalt. Får vi flere nå ville det vært litt... Lite å rutte med, selv om vi ikke lever over evne.

Svarer på spm ditt med tankene rundt akkurat hva som ville vært verst.

Videre tror jeg at jeg kanskje ikke tåler hormonene i prevensjonen? Det skurrer, hvorfor er det mulig å bli så lett gravid når man går på prevensjon..?

Det er visse typer prevensjoner som jeg har hatt mange bivirkninger av- p-ringen er den eneste til nå uten bivirkninger for meg. Men vil kunne stole på sikkerheten også.. :(

Skrevet

Har du forsøkt spiral? Kobber eller hormonspiral?

Det er ikke alltid lett å finne en type prevensjon som virker som den skal samtidig som en ikke får ekle og vonde bivirkninger. Men, man må bare prøve seg frem da alt virker forskjellig på alle.

Legen din har nok en liste over hva du har prøvd tidligere, snakk med legen.

Jeg er veldig fornøyd med Microgynon, men ikke sikkert det passer for deg.

Skrevet

Ingen prevensjon er helt trygg, det er de som blir gravid med spiral og. Jeg kjenner ei. Hun fikk spiral fordi legen sa at det var falig for henne å blir gravid igjen, men gravid ble hun og heldigvis gikk det bra da hun ikke klarte å ta abort.

TS ingen prevnsjon er helt trygg dessverre. Er selv gravid og ble det på pillen, tok den som jeg skulle da den lå i et dosett sammen med viktige medisiner jeg må ta hver morgen. Vil dere ha et barn i fremtiden eller aldri? (Har skumlest tråden) Hvis aldri, hva med at din man steriliserer seg?

Ei vennine ble sammen med en fyr som hadde sterilisert seg og da angret han, for hun hadde ingen barn og ville ha det. Legene tok ut sperm av han og befruktet henne med det, hun ble gravid på første forsøk og har nå en baby. De måtte betale for dette selv da ingen av de var ute av stand til å få barn, han hadde sterilisert seg frivillig og hadde barn fra før av.

Så det går an å ombestemme seg da og. Men anbefaler selvsagt ikke å sterilisere seg med tanke på å prøve å få barn senere, ikke alle lykkes med det og det er ikke billig. Da er det bedre med f.eks p-ring og kondom.

Anonymous poster hash: 3778e...793

Skrevet

Sterilisering av begge to.

Dersom dere ønsker flere barn, legg noen embryo på frys.

Skrevet

Har du forsøkt spiral? Kobber eller hormonspiral?

Det er ikke alltid lett å finne en type prevensjon som virker som den skal samtidig som en ikke får ekle og vonde bivirkninger. Men, man må bare prøve seg frem da alt virker forskjellig på alle.

Legen din har nok en liste over hva du har prøvd tidligere, snakk med legen.

Jeg er veldig fornøyd med Microgynon, men ikke sikkert det passer for deg.

-Jeg har brukt hormonspiral, den ga meg så stygge kviser som ga arr- aldri mer.

-Jeg har tenkt tanken på kobberspiral, men pga store blødninger hver mens fra før ble jeg frarådet den.

-Jeg har prøvd Microgynon, Cerazette(?noe slikt), Diane, Yasmin og Loette. Disse ga meg alle stygge bivirkninger i varierende grad.

-Jeg har prøvd p-stav, jeg blødde gjennom hele perioden som var nesten 2 år. Måtte tilslutt ta ekstra jerntilskudd pga dette.

Nå bruker jeg som nevnt p-ring. Ingen bivirkninger som ødelegger hverdagen, annet enn erfaringen at jeg ble gravid med denne.

Sprøyten tør jeg ikke bruke, 3 venninner og bekjente som tok sprøyten gikk alle kraftig opp i vekt.

Minipillen er for utrygg i vår situasjon.

Plaster, ei bekjent gikk så mye opp i vekt at jeg ikke tør selv- samt ei kusine av meg fikk kviser. Vet bare om disse to på plaster, og det at begge fikk sånne bivirkninger..

Kondom er ikke dumt, men tør ikke kun bruke det.

Takk for svar.

Ts

Skrevet

Ingen prevensjon er helt trygg, det er de som blir gravid med spiral og. Jeg kjenner ei. Hun fikk spiral fordi legen sa at det var falig for henne å blir gravid igjen, men gravid ble hun og heldigvis gikk det bra da hun ikke klarte å ta abort.

TS ingen prevnsjon er helt trygg dessverre. Er selv gravid og ble det på pillen, tok den som jeg skulle da den lå i et dosett sammen med viktige medisiner jeg må ta hver morgen. Vil dere ha et barn i fremtiden eller aldri? (Har skumlest tråden) Hvis aldri, hva med at din man steriliserer seg?

Ei vennine ble sammen med en fyr som hadde sterilisert seg og da angret han, for hun hadde ingen barn og ville ha det. Legene tok ut sperm av han og befruktet henne med det, hun ble gravid på første forsøk og har nå en baby. De måtte betale for dette selv da ingen av de var ute av stand til å få barn, han hadde sterilisert seg frivillig og hadde barn fra før av.

Så det går an å ombestemme seg da og. Men anbefaler selvsagt ikke å sterilisere seg med tanke på å prøve å få barn senere, ikke alle lykkes med det og det er ikke billig. Da er det bedre med f.eks p-ring og kondom.

Svarer fra en liten mobil, derfor må jeg svare én og én, og kan ikke utheve setninger/korte ned på svar.

Ja, vi er begge under 25 år så ønsker oss flere i fjern fremtid- om vi får når tiden er inne.

Vi diskuterte sterilisering, men slo det vekk pga vår alder, det at vi ønsker flere barn og risikoen for fremtidige problemer blir for stor.

Frister veldig for min del, men i dette tilfellet tør jeg ikke likevel. Å angre på noe slikt tar jeg ikke sjansen på..

Takk for råd :)

Ts

Skrevet

Sterilisering av begge to.

Dersom dere ønsker flere barn, legg noen embryo på frys.

Samme svar til deg som til AB, på grunn av vår alder og ønsket om barn i fremtiden (nedfrysninger er selvsagt en god idé, men vi føler det er for tidlig med sterilisering i en alder av 23 og 24 generelt), ikke for å være vanskelig.

Vet ikke hva mer jeg kan tilføye, annet enn at jeg er glad for tanker og råd fra andre rundt dette.

Takk :)

Ts

Skrevet

Du er hysterisk redd for å bli gravid og allikevel nekter du å bruke prevensjon som har rent kosmetiske mulige bivirkninger (kviser og vektøkning)?

Skrevet

Du er hysterisk redd for å bli gravid og allikevel nekter du å bruke prevensjon som har rent kosmetiske mulige bivirkninger (kviser og vektøkning)?

Fordi jeg fikk disse bivirkningene av annen prevensjon.

Å være så betent i huden at det gjør vondt å smile, eller veie så mye over normalvekt at det går utover livskvaliteten, er ikke noe jeg ønsker igjen.

Jeg vet ikke hvordan p-sprøyten eller p-plasteret fungerer på min kropp, men når de tilfellene jeg vet om er nettopp disse to bivirkningene- så kan du ikke klandre meg for å ikke ha så lyst til å ta den risikoen.

Alle 3 jeg vet om som brukte sprøyte, gikk opp mer enn bare noen kosekiloer. 5-10 kg over vekten jeg har idag er helt ok, men mer enn det blir rent for meget.

Av de 2 jeg kjenner til som brukte plaster, fikk vektøkning av samme type som sprøyten, og den andre fikk kvisene jeg kjenner til.. Hvis jeg er så utsatt for bivirkninger, så velger jeg ikke bevisst 2 prevensjonstyper som er i risiko-sonen.

-----------

Som nevnt et par ganger, bruker p-ring og har bare noen "små" bivirkninger sammenlignet med de andre jeg har hatt hittil. Men har blitt gravid også under p-ringen, så skriver her for å få innspill fra andre. Kanskje noen har samme erfaring?

• Liker 1
Skrevet

P-piller fungerer fint på meg med tanke på bivirkninger (hvis vi ser bort fra at jeg ble gravid, etter å ha brukt pillen i ca 10 år)mens p-ring ga meg flere plager. Så vi er alle forskjellige ;)

Ang sterilisering så vil ikke du TS få det innvilget uten en meget god grunn, uansett alder. Fordi det er en stor og dyr operasjon med sjanse for alvorlige komplikasjoner. Mens sterilisering av menn er et lite inngrep og noen store risikoer , men tviler for at din kjære for det i så ung alder. Og jeg skjønner at dere ikke vil pga alder og at dere vil ha flere barn.

Hva med å fortsette med ringen og prøve å husk kondom hver gang. Ha en pakke liggende oppå nattbordet, og minn hverandre på det uten om sex flere ganger i en lengre periode. Under middagen i blant f.eks "husk beskyttelse kjære", el et annet ord så ungen ikke skjønner hva det er og i tilfelle ungen gjentar det i barnehagen kan det være lurt med et annet ord :P Høres kanskje ut som et teit forslag men av erfaring så er det lettere å huske noe som bli nevnt ofte.

Skrevet

UTEN noen store risikoer skulle det stå der jeg skrev om sterilisering av menn.

Skrevet

Bruk kondom - ved riktig bruk skal det gå helt fint! Gjør noe mer utav det, til en del av akten. Lær deg å ta den på selv. Be mannen sjekke den en ekstra gang før han kommer. Funker veldig fint for oss, som en metode før vi skal sette i gang å prøve å få barn om noen måneder. Hvis dere virkelig er redd for å bli gravide så skjønner jeg ikke at det går an å glemme kondom. Helt ærlig ... Så får dere i tillegg unngå å ha sex rundt eggløsning.

Anonymous poster hash: 777d8...889
Skrevet

Vist dere glemmer kondom i øyeblikkets hete, så hopp av i svingen, så minker iallfall sjansene når du i tilegg går på prevensjon. Ikke at hopp av i svingen er trygt, men tryggere enn at han spruter inni deg.

Anonymous poster hash: 853e5...597
Skrevet

Bruk kondom - ved riktig bruk skal det gå helt fint! Gjør noe mer utav det, til en del av akten. Lær deg å ta den på selv. Be mannen sjekke den en ekstra gang før han kommer. Funker veldig fint for oss, som en metode før vi skal sette i gang å prøve å få barn om noen måneder. Hvis dere virkelig er redd for å bli gravide så skjønner jeg ikke at det går an å glemme kondom. Helt ærlig ... Så får dere i tillegg unngå å ha sex rundt eggløsning.

Anonymous poster hash: 777d8...889

Vist hun går på f.eks p-piller så er det vel litt vansklig å unngå eggløsning? For da skal hun egentlig ikke ha eggløsning. eller andre prevensjon som hindrer eggløsning.

Anonymous poster hash: 853e5...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...