Gå til innhold

Hva er galt med hodebunnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har innsett det nå.. Dette har blitt et stort problem for meg! Det begynte som en plage, men nå går det over styr.

Det begynte å klø i hodebunnen, og jeg hadde veldig tørr hodebunn. Trodde det var begynnende flass for 2 år siden, men det viste seg å være tørr hodebunn. Skiftet shampoo, og begynte med hodebunnsgele. Det hjalp en god del, men ikke som en løsning.

For 2 måneder sider ble hodebunnen fet, og gradvis har det blitt verre og verre. Nå klør det hele tiden, og jeg får et lite "lag" med hud og fett på fingrene hver gang jeg glemmer meg og klør.

Håret MÅ vaskes eller skylles minst annenhver dag, men helst hver dag. Tro meg når jeg sier dette- jeg vet det ikke er bra i utgangspunktet, men å gå uten vask har ikke fungert. Har vært gjennom dette før, og vet at nedtrapping har hatt null effekt.

Nå holdt jeg ikke ut lenge, for det lukter litt av håret (hodebunnen) etter 1 dag, og det forsterkes etter 2 dager. Dette er nytt.

Hva kan jeg gjøre..? :( Huden i ansiktet har også blitt oljete, jeg røyter masse og har mistet mye hår. Mer enn normalt.

Er det noen som vet hva dette er?

Anonymous poster hash: 601c6...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seboreisk eksem? Prøv spesialsjampo fra apoteket.

Skrevet

Åh, jeg lurer på det samme! Er så irriterende å klø hele tiden:(

Skrevet

Har du ikke en lege som kan hjelpe deg? Det høres ut som noe innenfor eksemsjangeren, ja. Det er ikke godt! God bedring!

Skrevet

Jeg har innsett det nå.. Dette har blitt et stort problem for meg! Det begynte som en plage, men nå går det over styr.

Det begynte å klø i hodebunnen, og jeg hadde veldig tørr hodebunn. Trodde det var begynnende flass for 2 år siden, men det viste seg å være tørr hodebunn. Skiftet shampoo, og begynte med hodebunnsgele. Det hjalp en god del, men ikke som en løsning.

For 2 måneder sider ble hodebunnen fet, og gradvis har det blitt verre og verre. Nå klør det hele tiden, og jeg får et lite "lag" med hud og fett på fingrene hver gang jeg glemmer meg og klør.

Håret MÅ vaskes eller skylles minst annenhver dag, men helst hver dag. Tro meg når jeg sier dette- jeg vet det ikke er bra i utgangspunktet, men å gå uten vask har ikke fungert. Har vært gjennom dette før, og vet at nedtrapping har hatt null effekt.

Nå holdt jeg ikke ut lenge, for det lukter litt av håret (hodebunnen) etter 1 dag, og det forsterkes etter 2 dager. Dette er nytt.

Hva kan jeg gjøre..? :( Huden i ansiktet har også blitt oljete, jeg røyter masse og har mistet mye hår. Mer enn normalt.

Er det noen som vet hva dette er?

Anonymous poster hash: 601c6...7b6

Prøv å droppe shampoen og bruk xtra balsam fra coop(ev coop änglamark) til å vaske med. Hodebunnen min reagerer lignende på alle typer shampo. Hodebunnen min liker det best når den blir vasket 1-3 ganger i uka med ca 1/3 flaske xtra balsam. En flaske koster rundt 10 kroner, bruk MYE balsam! Fordel balsamen godt i hodebunnen, bruk fingertuppene og skrubb hodebunnen godt. Gjør dette hver dag i begynnelsen om nødvendig.

Om balsamvasking ikke er noe for deg, så prøv og massere hodebunnen med jojobaolje istedet for hodebunnsgele etter hårvask, og skyld tilslutt. Jojobaolje får du kjøpt i helsekostbutikk, apotek eller f.eks her. Jojobaolje hjelper mot tørr hud/hodebunn, og regulerer talgproduksjonen.

NB! Om du bare vasker med balsam, unngå alle hårprodukter med bivoks, mineraloljer(vaselin, parafin, petrolatum, o.l. navn) og silikoner( alt som slutter på -cone, -siloxane).

Anonymous poster hash: 0ccd9...670

• Liker 1
Skrevet

Seboreisk eksem? Prøv spesialsjampo fra apoteket.

Aldri hørt om før, skal sjekke dette nærmere. Takk :)

Ts

Anonymous poster hash: cf0ef...559

Skrevet

Har du ikke en lege som kan hjelpe deg? Det høres ut som noe innenfor eksemsjangeren, ja. Det er ikke godt! God bedring!

Ikke tenkt tanken på at en lege kunne hjulpet meg her. Takk for påminnelse. :) Takk for svar. Alle råd taes imot med åpne armer.

Brimi: God bedring til deg.. Utrolig hvor mye det opptar fokus, enda det bare er snakk om hodebunn.. "Bare". Oppdater gjerne her om du finner noe lurt.

Ts

Skrevet

Prøv å droppe shampoen og bruk xtra balsam fra coop(ev coop änglamark) til å vaske med. Hodebunnen min reagerer lignende på alle typer shampo. Hodebunnen min liker det best når den blir vasket 1-3 ganger i uka med ca 1/3 flaske xtra balsam. En flaske koster rundt 10 kroner, bruk MYE balsam! Fordel balsamen godt i hodebunnen, bruk fingertuppene og skrubb hodebunnen godt. Gjør dette hver dag i begynnelsen om nødvendig.

Om balsamvasking ikke er noe for deg, så prøv og massere hodebunnen med jojobaolje istedet for hodebunnsgele etter hårvask, og skyld tilslutt. Jojobaolje får du kjøpt i helsekostbutikk, apotek eller f.eks her. Jojobaolje hjelper mot tørr hud/hodebunn, og regulerer talgproduksjonen.

NB! Om du bare vasker med balsam, unngå alle hårprodukter med bivoks, mineraloljer(vaselin, parafin, petrolatum, o.l. navn) og silikoner( alt som slutter på -cone, -siloxane).

Hei AB.

Dette rådet er noe jeg selv ville gitt til andre, om de bruker "feil shampoo" :)

Da jeg byttet, var det fra Änglamark. Jeg er veldig fornøyd med Änglamark, og ble obs på ingredienser i såper og balsam for en god del år siden. Balsammetoden bl.a også.

Jojobaoljen har jeg prøvd, dessverre også det uten hjelp.

Bruker ikke shampoo i store mengder, og balsam kun i lengdene av håret. Før brukte jeg Xtra og/eller Änglamarks balsam for rengjøring av håret, men som nevnt uten at noe hjalp.

Samme med eddik. Det jeg har prøvd har lindret litt, men aldri fjernet selve problemet.

Har ikke hatt slik hodebunn hele livet i det hele tatt, og det at det eskalerte slik nå er blitt vanskelig. Gode råd føles dyre :) Dessverre.

Setter pris på at du tok deg tid å skrive dette til meg, takk for det.

Bruker ikke hårprodukter som spray, gele, voks etc. Pga av redsel for å ødelegge mer.

Ts

Skrevet

Hei AB.

Dette rådet er noe jeg selv ville gitt til andre, om de bruker "feil shampoo" :)

Da jeg byttet, var det fra Änglamark. Jeg er veldig fornøyd med Änglamark, og ble obs på ingredienser i såper og balsam for en god del år siden. Balsammetoden bl.a også.

Jojobaoljen har jeg prøvd, dessverre også det uten hjelp.

Bruker ikke shampoo i store mengder, og balsam kun i lengdene av håret. Før brukte jeg Xtra og/eller Änglamarks balsam for rengjøring av håret, men som nevnt uten at noe hjalp.

Samme med eddik. Det jeg har prøvd har lindret litt, men aldri fjernet selve problemet.

Har ikke hatt slik hodebunn hele livet i det hele tatt, og det at det eskalerte slik nå er blitt vanskelig. Gode råd føles dyre :) Dessverre.

Setter pris på at du tok deg tid å skrive dette til meg, takk for det.

Bruker ikke hårprodukter som spray, gele, voks etc. Pga av redsel for å ødelegge mer.

Ts

Hei,

Jeg leste viss ikke innlegget ditt godt nok. Ser nå at hodebunns-situasjonen endret seg for ikke så lenge siden, og ville nok tatt en tur til legen ja. Det er greit å finne ut årsaken til problemet, så man kan behandle best mulig.

Lykke til!

Gjest Carousel
Skrevet

Høres ut som eksem eller en kraftig soppinfeksjon. Det er nok klokt å dra til legen før du prøver selvbehandling :)

Skrevet

Høres ut som eksem eller en kraftig soppinfeksjon. Det er nok klokt å dra til legen før du prøver selvbehandling :)

Takk.

Utifra deg og et par andre så ser det ut til at jeg må kontakte lege for en liten sjekk.

Håper på en varig løsning fra lege da :)

Sitter foran pcen i skrivende stund og kjenner at jeg må virkelig bite tennene sammen for å ikke klø... Ikke er det lus heller. Oppdaterer her så snart jeg har vært hos lege, jeg da :)

TS

Skrevet

Forrige gang jeg klødde i hodebunn var det pga jeg var veldig tørr. Tok masse bodylotion i hodebunn og håret og det virket. Men ikke denne gangen. Kanskje det er noe du kan prøve?:)

Skrevet

Jeg vet hvor grusomt det er å ha kløende hodebunn! Flere ganger har jeg til og med våknet om natta av kløen og vært nødt til å ta en dusj. Mine hodebunnsproblemer og håravfall kom etter at jeg sluttet på p-piller, har vart i ett år nå. Ikke regn med at legen kan hjelpe deg så mye, ihvertfall min erfaring. Jeg har klart å holde kløen borte ved å ta cetirizin hver kveld(allergitabletter, antihistaminer som demper reaksjoner i kroppen). Jeg er fremdeles nødt til å vaske håret annenhver dag, men gjør jeg det så er jeg 98% kløfri:) Desverre har jeg fortsatt fett hår og håravfall, men den uutholdelige kløen er borte. Bare et tips som er verdt å prøve, fåes reseptfritt på apoteket!

Anonymous poster hash: c9afe...fd0
Skrevet

Jeg gikk tom for p-piller og ikke hatt råd til å skaffe nye enda. Og jeg sliter med at det klør, kviselignende klumper i hodebunnen og håret blir utrulig fort fett. Kom så og si med engang jeg gikk tom for piller.

Anonymous poster hash: b147b...343
Skrevet

Jeg har samme problemet som deg, og det er dessverre tilbakevendende. Har ikke vært hos lege, men er nesten helt sikker på at det er seboreisk eksem. Jeg har kjøpt Fungoral shampoo på apoteket, litt dyr, men fungerer faktisk. :)

Anonymous poster hash: 41d79...3ad
Skrevet

Åhhh, det er så irriterende dt du bveskriver her! Jeg har nogenlunde det samme problemet som deg!

Håret mitt blir fort fett, jeg er NØDT til å vaske håret mitt annenhver dag, ellers blir håret bare ekkelt. Og hver gang jeg vasker håret, så føles det ut som om halve håret mitt faller av, det kommer veldig mye hår i sluken i dusjen etter hver hårvask som jeg må grave opp, det ligger ALLTID mange hårstrå til enhver tid på genser/t-shorte/toppen min som jeg må børste av eller plukke bort og hver gang jeg børster gjennom håret, så ser jeg på børsta og det ligger mye hår der ...... håret mitt er veldig fint(tynt) i tillegg, så dette er ikke bra!

Vet ikke om dette har en sammenheng med at jeg stripet håret mitt for noen år siden, men det er jo LENGE siden og stripene er borte for lenge siden de også ....

Har prøvd ulike shampoer: Sunsilk, Redken, TRESemme og TGI Catwalk(bruker nå). Har sikkert prøvd flere, men husker disse akkurat nå. Fikk Nioxin shampo og balsam til bursdag som jeg skal prøve når Catwalken er oppbrukt.

Går også på tabletter som skal styrke "hår, hud og negler" uten at jeg har kjent noe forskjell .... gått på det i over 2 år nå.

Dette er så frustrerende, hater håret mitt!!!! :grine:

Skrevet

Prøv Selsun!!!!! Eller Fungoral!!!!

Anonymous poster hash: cd40e...9c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det ganske likt, og jeg sluttet på p-pillene for ca 1,5 måned siden, lurer på om det kan være en årsak.

Anonymous poster hash: 07c8f...acd

Skrevet

Jeg er ikke glad for at det er flere som sliter med dette, men jeg er glad jeg ikke er alene om å vite hvordan det er.

Det er veldig lang ventetid hos legen min, så derfor drar jeg til apoteket imorgen for å se etter Fungoral. Er den på resept?

Idag tidlig vasket jeg håret, men allerede 3 timer etter vask begynte det å klø. Igjen. Og etter vask av håret var sluken i dusjen FULL av hår, samme med badegulvet, på klærne mine, på gulv...

Støvsuger og vasker ofte, og hver gang jeg vasker uten å ha støvsugd ser jeg hvor mye hår det er. Helt utrolig.. Drar jeg hånden gjennom håret får jeg alltid med meg en stripe med hår (ikke dotter, men fra jevnt over hodebunnen). Jeg prøver å unngå å røre hodebunnen, men det er veldig vanskelig når jeg ser på TV, leser eller er fokusert på andre ting.

Takk for flere svar.. :blomst:

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...