Gå til innhold

Ideer til uteplanter?

Anbefalte innlegg

Gjest Amber Rose
Skrevet

Håper noen vil komme med ideer her, da jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilke planter vi skal ha i bedene våres.

Jeg har lyst på en plante/busk som gjør litt av seg( altså at den har litt størrelse, uten å være gedigen heller da vi har litt fjell å skjule). Det hadde vært fint om det fantes noe som er vintergrønt, men ikke en must.
Det kan være et lite tre også for den saks skyld men maks 2 meter ca.

Det er delvis skygge eller helt skygge der bedene er, og det er jo en fordel om det er planter som er lettstelte.

På forhånd takk om noen gidder å svare :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rhododendron, kanskje?

Skrevet

Syrintre kanskje? Blir ikke så veldig store tror jeg, blomstrer ikke så lenge, men er flotte og lukter godt når de gjør det..ellers bevarer de bladene lenge :)

Tujaer er jo enkle, men gjerne litt kjedlige da det er noe "alle" har.
Og som nevnt over er jo rhododendron grei. Den er fin hele året, og blomstrer litt på våren :)

Skrevet

Hvor i landet bor du? Er en smule klimaforskjell i dette laaaange landet :) Her overvintrer f.eks ikke rhododenron om en ikke gjør seg stor flid med å pakke den inn til vinteren.

Hva med buskmure - det er sånn liten busk med gule blomster, de høyeste variantene blir ca 1 meter høye. Er ganske tøffe planter, veivesenet bruker de endel i midten på rundkjøringer her f.eks.

Ellers ta en tur på hagesenteret og spør :) gartnerier har også gjerne restesalg på stauder nå på høsten

Anonymous poster hash: 62ddd...ec8
Skrevet

Syrintre kanskje? Blir ikke så veldig store tror jeg, blomstrer ikke så lenge, men er flotte og lukter godt når de gjør det..ellers bevarer de bladene lenge :)

Tujaer er jo enkle, men gjerne litt kjedlige da det er noe "alle" har.

Og som nevnt over er jo rhododendron grei. Den er fin hele året, og blomstrer litt på våren :)

Både syrin og tuja blir veldig store.....

Anonymous poster hash: 62ddd...ec8

Gjest Amber Rose
Skrevet

Takk for svar! Likte egentlig alle ideene, bortsett fra tuja hehe. Jeg ante faktisk ikke at rododendronen var vintergrønn. Den er jo kjempefin, så den skal jeg definitivt ha i et eller flere bed :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...