AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Alle møter på mennesker, noen er bare flyktige treff til vennskapsforhold, og alle de vi treffer har forskjellige personligheter, og vi har gjerne bestemte preferanser for hva vi aksepterer av de ulike personlighetene. Så der kommer vi til kjernen i spørsmålet mitt: i løpet av lovet ditt, har du helt sikkert truffet på en som har en slik personlighet, eller er en mennesketype, som virker helt turn off på deg, som får deg til å rygge tilbake, som skremmer deg, eller som skaper vemmelse i deg osv.... Jeg har to slike treff i siste tid som har vekket slike reaksjoner: 1. Han er en av lederne på arbeidsplassen, som er ekstrem konfliktsky. Redd for konflikter. Han gjør alt kan han for å skygge unna konflikter eller unngår å havne i betente saker, er veldig opptatt av å være "en av gutta" (og for den saks skyld, å være på go'fot med "jentene" også så lenge de ikke er for harde med ham), virker å mangle rygg-grad. Virker veldig liten enda han er storvokst. Det har resultert i at jeg har mistet respekten for ham, og ser på ham med en blanding av stakkars ham-medfølelse og forakt. Og jeg har en mistanke om at han er typen som drar av seg den eldgamle hersketeknikken overfor kjærester og kvinnelige venner som måtte konfrontere ham med ting at "sånt drama orker jeg ikke". Slike type menn (og kvinner) er utrolig slitsomme. 2. Brølende "apekatt" - personligheten er diametralt motsatt av den konfliktskye lederen ovenfor. Brøler opp lett, mister besinnelsen for fort og er veldig opptatt av å ha kontroll. Konfrontasjon tåler han, men så lenge det foregår under "trygge" (les: på hans premisser) rammer. Er det andre som konfronterer ham, da tar han kontrollen, snur på det og tar det videre på hans premisser. Hvis man ikke gjør som han ønsker, og han opplever tap av kontroll - ja, da er det brøling, smelling med dører og slag mot veggen etc. En slik mennesketype takler jeg heller ikke, og holder meg langt unna mennesker med en slik personlighetstrekk - jeg har heldigvis ikke blitt utsatt for en "skyllebøtte" fra ham, men har sett andre havne under den "bøtten" og det var nok for meg. Fullstendig turn off. Men hvis jeg måtte velge en av de to, så hadde jeg veldig lett heller gått for den brølende "apekatten" fremfor den konfliktskye lederen, rett og slett fordi jeg heller vil at folk skal eksplodere og si rett ut ting som han/ hun opplever det (selv om det er mangel på folkeskikk og idiotisk atferd) enn en som ter seg som en ynkelig, liten skolegutt og som ikke tør å ta konfrontasjoner. Og det verste er når en slik person innehar leder-rollen. Vel, det var mine turn off'er. Dine er...? Anonymous poster hash: daf64...72b
Cata Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 (endret) Det er litt vanskelig å definere, tror bare jeg har møtt en sånn en i løpet av hele livet. Fyren fremsto rett og slett som en smiskende snik. Han virket ved første øyekast snill og omgjengelig, om enn litt formell, men hvis man først begynte å snakke med ham så viste han seg å være en innpåsliten igle som var umulig å bli kvitt. Tror egentlig ikke det der høres så fælt ut, men jeg gikk i allfall over i "vik fra meg" modus. Orket ikke den innpåslitne oppførselen selv om jeg egentlig aldri kunne sette fingeren på at han sa noe galt eller ufint. Endret 31. august 2013 av Cata
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #3 Skrevet 1. september 2013 Tja. Det finnes vel forsåvidt svært mange forskjellige mennesketyper. Det er også en del karaktertrekk som går igjen hos noen. Men hva forskjell gjør det uansett? Prioriterer man annerledes ut i fra preferansene sine uansett da ?
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 Folk som kritiserer andre når de gjør tilsvarende ting selv (hyklere).
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #5 Skrevet 1. september 2013 Det finnes bare to typer mennesker hos meg: De som trykker på knappen når de skal gå over fotgjengerfeltet rett etter at de så på at jeg nettopp gjorde det, og de som ikke gjør det. 2
sol87 Skrevet 1. september 2013 #6 Skrevet 1. september 2013 Sistnevnte til TS, sånne får jeg fnatt av. Ellers så skal det litt til før jeg klarer å engasjere meg i VELDIG sjenerte mennesker, men prøver å gi alle en sjanse.
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #7 Skrevet 1. september 2013 Det finnes bare to typer mennesker hos meg: De som trykker på knappen når de skal gå over fotgjengerfeltet rett etter at de så på at jeg nettopp gjorde det, og de som ikke gjør det. Hehehe! Det blir gjerne fortere grønt da?
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #8 Skrevet 1. september 2013 Hehehe! Det blir gjerne fortere grønt da? Jeg håper virkelig ingen tror det, selv om jeg ved flere anledninger har vært fristet til å spørre(samt kjefte litt). Dette er en kamp jeg kjemper nesten hver eneste dag. Hva det sier om meg kan være det samme 2
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #9 Skrevet 1. september 2013 (endret) Jeg håper virkelig ingen tror det, selv om jeg ved flere anledninger har vært fristet til å spørre(samt kjefte litt). Dette er en kamp jeg kjemper nesten hver eneste dag. Hva det sier om meg kan være det samme Du skal jo ikke se bort i fra det. Hehe. Jeg kan ikke tenke meg til hvorfor ellers en skulle gjøre noe sånt. Men ja, det sier nok en god del om deg og ja. På godt og vondt. Endret 1. september 2013 av pilldorf
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #11 Skrevet 1. september 2013 (endret) Du skal jo ikke se bort i fra det. Hehe. Jeg kan ikke tenke meg til hvorfor ellers en skulle gjøre noe sånt. Men ja, det sier nok en god del om deg og ja. På godt og vondt. Dette har jeg selvfølgelig tenkt mye på. Den eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg til, er at det rett og slett er en vane for folk å trykke. Likevel - når du går mot et fotgjengerfelt og ser at det lyser fordi noen har trykket, da har du tid til å tenke at du ikke trenger å trykke du også. Det samme gjelder når man omtrent likt når fotgjengerfeltet på hver sin side av veien, og du ser hele prosessen når den andre trykker fordi h*n kom frem før deg. Men verst av alt er de som står på samme side av veien, ser at du trykker(eventuelt bare at du står der) og så skal de jammen meg trykke de også. Trykket ikke jeg godt nok? Har du magiske hender som gjør at det går fortere med en gang du trykker? Trodde du jeg var idiot nok til å ikke trykke i det hele tatt? Jeg skjønner at jeg fremstår som ei skrulle nå, men syns alt dette fanger opp veldig mye av hva som er fælt med noen mennesker. Edit: Ps. Jeg føler meg utrolig nok veldig alene om å bry meg så mye om dette. Endret 1. september 2013 av Wanderlust 1
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2013 #12 Skrevet 1. september 2013 Mennesker som har et veldig høyt selvbilde, type "ingen er smartere enn meg". Mennesker som smisker og er falske, slike du aldri vet hvor du har. Mennesker som ikke holder det de lover, som sier èn ting men gjør noe helt annet. Mennesker som "snur kappen etter vinden", som følger flokken og ikke tør å stå for egne meninger. Mennesker som er overfladiske, og kun tenker på egen vinning. Mennesker som ikke holder avtaler, og som forklarer upåliteligheten sin med dårlige unnskyldninger. Mennesker som overser urettferdighet fordi det ikke rammer dem selv. Mennesker som er redd for å ta egne valg, og som hele tiden er opptatt av, og redd for, hva andre mener.
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Dette har jeg selvfølgelig tenkt mye på. Den eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg til, er at det rett og slett er en vane for folk å trykke. Likevel - når du går mot et fotgjengerfelt og ser at det lyser fordi noen har trykket, da har du tid til å tenke at du ikke trenger å trykke du også. Det samme gjelder når man omtrent likt når fotgjengerfeltet på hver sin side av veien, og du ser hele prosessen når den andre trykker fordi h*n kom frem før deg. Men verst av alt er de som står på samme side av veien, ser at du trykker(eventuelt bare at du står der) og så skal de jammen meg trykke de også. Trykket ikke jeg godt nok? Har du magiske hender som gjør at det går fortere med en gang du trykker? Trodde du jeg var idiot nok til å ikke trykke i det hele tatt? Jeg skjønner at jeg fremstår som ei skrulle nå, men syns alt dette fanger opp veldig mye av hva som er fælt med noen mennesker. Edit: Ps. Jeg føler meg utrolig nok veldig alene om å bry meg så mye om dette. Hehe. Du har tenkt en del på dette ser jeg. Det høres dog ut som du tar det litt personlig. Jeg tror ikke det har noe med deg, eller at du mangler noen magiske fingre som henter det grønne lyset fortere, eller at du er en idiot som ikke kan trykke på knappen du også. Dette ligger nok hos dem som absolutt er nødt til å trykke på knappen en gang til. Og det er rart.. Fordi normale mennesker ser som regel alltid an en situasjon før en handler. Og når en ankommer et lyskryss er det vanlig å se hvem som er der og hvordan situasjonen er, altså om noen allerede har trykket eller ei. Og er det, så er det ikke vits å trykke en gang til. Og de færreste gjør dette altså. Men det er spesielt ja. Og jeg reagerer selv også hver gang jeg ser folk gjøre det. Uten at jeg sier noe til dem om det da nødvendigvis, med mindre det er noen jeg kjenner relativt godt eventuelt. Det er litt slik når jeg går inn i en heis sammen med andre folk også. Og er det, eller blir det, trykket på knappen for etasjen jeg skal til, så gidder jo jeg ikke å trykke på knappen en gang til. PS. Jeg skjønner det. Men du er bare så alene som du vil være. Som oftest.
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Hehe. Du har tenkt en del på dette ser jeg. Det høres dog ut som du tar det litt personlig. Jeg tror ikke det har noe med deg, eller at du mangler noen magiske fingre som henter det grønne lyset fortere, eller at du er en idiot som ikke kan trykke på knappen du også. Dette ligger nok hos dem som absolutt er nødt til å trykke på knappen en gang til. Og det er rart.. Fordi normale mennesker ser som regel alltid an en situasjon før en handler. Og når en ankommer et lyskryss er det vanlig å se hvem som er der og hvordan situasjonen er, altså om noen allerede har trykket eller ei. Og er det, så er det ikke vits å trykke en gang til. Og de færreste gjør dette altså. Men det er spesielt ja. Og jeg reagerer selv også hver gang jeg ser folk gjøre det. Uten at jeg sier noe til dem om det da nødvendigvis, med mindre det er noen jeg kjenner relativt godt eventuelt. Det er litt slik når jeg går inn i en heis sammen med andre folk også. Og er det, eller blir det, trykket på knappen for etasjen jeg skal til, så gidder jo jeg ikke å trykke på knappen en gang til. PS. Jeg skjønner det. Men du er bare så alene som du vil være. Som oftest. Haha, takk for at du viser forståelse. Jeg tar det litt personlig uten at jeg tror det er derfor de gjør det. Det som er trist er jo at det ikke er derfor. Hvorfor forblir et mysterium for meg, men oppgitt og irritert som bare søren blir jeg. Uansett syns jeg at jeg har rett til å bli fornærmet, og når de ikke fatter det blir jeg bare sur. Verdensproblem, ikke sant?
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 (endret) Haha, takk for at du viser forståelse. Jeg tar det litt personlig uten at jeg tror det er derfor de gjør det. Det som er trist er jo at det ikke er derfor. Hvorfor forblir et mysterium for meg, men oppgitt og irritert som bare søren blir jeg. Uansett syns jeg at jeg har rett til å bli fornærmet, og når de ikke fatter det blir jeg bare sur. Verdensproblem, ikke sant? Åpenlyst et stort problem ja. Klart du har rett til å bli fornærmet om du vil, men gi dem fingeren da eller noe. Og ja, det er jo litt plagsomt fordi det er så tåpelig og unødvendig. But why? Are ya blind mate ? Hehe. Endret 1. september 2013 av pilldorf
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Åpenlyst et stort problem ja. Klart du har rett til å bli fornærmet om du vil, men gi dem fingeren da eller noe. Og ja, det er jo litt plagsomt fordi det er så tåpelig og unødvendig. But why? Are ya blind mate ? Hehe. Tror jeg rett og slett skal starte med en spørreundersøkelse. Alle som begår denne synden tvinges til å delta!
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Tror jeg rett og slett skal starte med en spørreundersøkelse. Alle som begår denne synden tvinges til å delta! Hehe. Hørtes i grunn litt interessant ut. Men muligens en smule optimistisk også. Jeg assosierer det litt med sånt som å slå av og på lyset 3 ganger før en forlater rommet. For hvordan kan det rasjonaliseres liksom ?
Gjest Wanderlust Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Hehe. Hørtes i grunn litt interessant ut. Men muligens en smule optimistisk også. Jeg assosierer det litt med sånt som å slå av og på lyset 3 ganger før en forlater rommet. For hvordan kan det rasjonaliseres liksom ? Sant, men et forsøk på et svar skulle jeg gjerne likt å høre likevel!
Gjest pilldorf Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 Sant, men et forsøk på et svar skulle jeg gjerne likt å høre likevel! Enig. Ett spørreskjema burde ikke være så vanskelig å svare på. Men om en ikke får, så får en ikke. Og akkurat denne holdningen her, er ikke så veldig produktiv å dyrke altså. I det større bildet. Og da er det lurt å prioritere annet i tillegg. Og porsjonere det rundt litt fornuftig.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Som regel trykker jeg aldri når jeg ser at det er trykket i et lyskryss, men det skjer at jeg er litt 'utenfor meg selv'. Da får jeg rett og slett ikke med meg om det er trykket eller ei. Det kan være at jeg er trøtt, at jeg har angst, at jeg er lei meg og nedfor. Om en person hadde forsøkt seg på å konforntere meg med dette i disse dager, hvor jeg ikke er tilstede i det hele tatt fordi moren min har gått bort, skal jeg love deg at det hadde blitt månelyst. Som regel er ikke slikt rettet dirkete 'mot' den som har trykket tidligere, men bare noe som går på autopilot, tror jeg. Om noen klarer å oppleve noe slikt personlig, er det godt mulig disse går under en mennesketype jeg ikke ville hatt noe med. Det må jo ligge en del selvopptatthet under, og en god dose usikkerhet og aggresjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå