Tit Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Trenger noen råd, og vet ikke andre steder å rådføre meg enn her på KG. Kanskje noen har et godt råd å gi?Hvordan kan man skaffe familien et sosialt nettverk, når vi begge er innflyttere og de fleste som bor i bygda vår er herfra? Dvs. at de fleste har nok med "sitt". Har nå bodd her i 6 år, og fremdeles mangler vi nære venner. Vi er begge relativt utadvendte, og har ikke slitt med å få venner i tiden før vi flyttet hit og ble en familie.Vi bor i et byggefelt med omlag 50 hus. Registrerer at folk besøker hverandre MINIMALT - det er ingen felles møtesteder eller arrangementer her. Og ingen velforening. Barna våre går i barnehage, heller ikke der har vi kommet lengre enn på hils med folk.Vi kjenner mange, men det er mer overfladiske bekjentskaper. Har prøvd å ta initiativ og invitert naboer osv. på kaffe. Det blir kun med den kaffen - alltid. Hyggelig prat, men 1 år til neste gang, og da er det oftest hos meg igjen.Vi ønsker oss familier å dra på utflukter med i helgene osv. ER folk for opptatte til å stifte nye bekjentskaper?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 Nordmenn i et nøtteskall dette... Har desverre ikke noe godt råd til deg annet enn å fortsette å prøve. Anonymous poster hash: 5dd66...901
Gjest Lena Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 Trenger noen råd, og vet ikke andre steder å rådføre meg enn her på KG. Kanskje noen har et godt råd å gi? Hvordan kan man skaffe familien et sosialt nettverk, når vi begge er innflyttere og de fleste som bor i bygda vår er herfra? Dvs. at de fleste har nok med "sitt". Har nå bodd her i 6 år, og fremdeles mangler vi nære venner. Vi er begge relativt utadvendte, og har ikke slitt med å få venner i tiden før vi flyttet hit og ble en familie. Vi bor i et byggefelt med omlag 50 hus. Registrerer at folk besøker hverandre MINIMALT - det er ingen felles møtesteder eller arrangementer her. Og ingen velforening. Barna våre går i barnehage, heller ikke der har vi kommet lengre enn på hils med folk. Vi kjenner mange, men det er mer overfladiske bekjentskaper. Har prøvd å ta initiativ og invitert naboer osv. på kaffe. Det blir kun med den kaffen - alltid. Hyggelig prat, men 1 år til neste gang, og da er det oftest hos meg igjen. Vi ønsker oss familier å dra på utflukter med i helgene osv. ER folk for opptatte til å stifte nye bekjentskaper?
Gjest Lena Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Hei! Jeg er selv innflytter til ei bygd, og opplever det på samme måte. Jeg har spurt meg om folk virkelig ikke har tid - eller om de ikke tar seg tid? Folk har mye å gjøre ja, men handler ikke det meste her i livet om prioriteringer? Her er jordbruk, så forstår at det tar vekk tid fra sosiale relasjoner. Men igjen, så lurer jeg på om det handler om viljen. De aller fleste ønsker jo å være sosiale men kanskje de ikke har overskudd eller de synes det er lettest å omgås de nærmeste eller de de kjenner fra før. Jeg har desverre ikke råd for hvordan få et sosialt nettverk, men ville dele noen av de samme erfaringene. Tror allikevel en måte er å ha åpenhet rundt dette. Har selv det samme ønsket om å dele turer i helgene, eller lage felles middag av og til. Er alene med to barn, og føler vel enda mer på en slags "isolasjon", til tross for at jeg kjenner mange her etter 12 år. Å snakke om dette er bra, synes jeg. Det er etter mitt syn en myte at "alt" er så mye bedre på bygda, at folk bryr seg mer og passer på hverandre. Av og til er det sånn, men det er organisert veldig rundt kjernefamilien. Som sagt ville jeg dele noen av de samme erfaringene. Sist nå, har jeg invitert folk på besøk flere ganger, men de skal det ene og de skal det andre..
Alina X Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Er det ikke slik at på bygda så er de skeptiske til folk "utenfra"? Noen familiemedlemmer er innflyttere til en liten bygd i trøndelag og det tok dem lang tid å stifte bekjentskap med folk,selvom de deltok på nesten alt av arrangementer og andre tilbud. De har nå bodd der i lang tid og er blitt akseptert. Tror det er mye lettere med nytt sosialt nettverk i store byer selvom alle skal ha det til at på bygda så er det så koselig og alle er venner
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Jeg er oppvokst i ei lita bygd. Alle vennene mine flytta vekk for å studere og har senere bosatt seg andre steder. Jeg flytta tilbake for å støtte familien i en vanskelig periode.. Og sitter nå mye alene bortsett fra når jeg er hos familien. Det er veldig mye festing (les drikking: man drikker ikke for å kose seg, man drikker for å bli dritings) her. Det er liksom dèt folk på min alder (25+-) gjør i helgene, om de ikke har stiftet familie og er hjemme med dem da. Jeg har ingen interesse av det. Ikke lett å bli kjent med folk jeg bare vet hvem er, men ikke har hatt særlig kontakt med opp igjennom årene heller. I ukedagene har også folk sitt å drive med. Vet ikke hva folk egentlig driver med, de fleste virker veldig opptatt, og er alltid på farten.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 For ikke mange tiårene siden var dette helt annerledes. Folk hadde mer sosial omgang med naboer og venner. Vet ikke hvorfor det har forandret seg sånn, men mange prioriterer helt annerledes nå. Det er vel et resultat av mange endringer. I dag har begge foreldre karrierer som tar mye tid, og internetts inntog spiller nok også en stor rolle - har selv venner som heller vil "kommunisere" på Facebook enn å treffes irl... Det er synd. Jeg vokste opp med nabolag der de fleste kjente hverandre godt, og stadig stakk innom for kaffe og en prat, hjalp hverandre med praktiske ting, ferierte sammen osv. Nå er det så vidt folk hilser. Har ingen gode råd, annet enn å fortsette å prøve. Går også an å nevne temaet? Må da sikkert være andre som tenker det samme, og gjerne vil gjøre noe med det? Ser det i hvert fall ofte diskutert her på KG, så noen er det da der ute som har det likedan.. Anonymous poster hash: 5bf4f...76f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Trenger noen råd, og vet ikke andre steder å rådføre meg enn her på KG. Kanskje noen har et godt råd å gi? Hvordan kan man skaffe familien et sosialt nettverk, når vi begge er innflyttere og de fleste som bor i bygda vår er herfra? Dvs. at de fleste har nok med "sitt". Har nå bodd her i 6 år, og fremdeles mangler vi nære venner. Vi er begge relativt utadvendte, og har ikke slitt med å få venner i tiden før vi flyttet hit og ble en familie. Vi bor i et byggefelt med omlag 50 hus. Registrerer at folk besøker hverandre MINIMALT - det er ingen felles møtesteder eller arrangementer her. Og ingen velforening. Barna våre går i barnehage, heller ikke der har vi kommet lengre enn på hils med folk. Vi kjenner mange, men det er mer overfladiske bekjentskaper. Har prøvd å ta initiativ og invitert naboer osv. på kaffe. Det blir kun med den kaffen - alltid. Hyggelig prat, men 1 år til neste gang, og da er det oftest hos meg igjen. Vi ønsker oss familier å dra på utflukter med i helgene osv. ER folk for opptatte til å stifte nye bekjentskaper? Hva med fritidsaktiviteter? Speidern, fotball, håndball etc. for barna. Engasjere seg i det? Anonymous poster hash: ce7bb...8ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå