Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte tenkt at det må være en årsak til at religionen fikk og fortsatt får så stort fotfeste verden over, og i likhet med andre begynnelser så må religionen ha sin begynnelse.

Jeg tror at utgangspunktet for at religionene ble skapt, var/er rett og slett for å undertrykke mennesker, og da særlig kvinner. At det var en gjeng menn som kokte i hop en idé om at kvinner er den verste "oppfinnelsen" og at de hadde slemme agendaer - menn mistet kontrollen over seg selv, og følelsen av å føle at man taper kontroll på grunn av et annet kjønn - at kvinner var Djevelens disipler. Og skapte tanken om Gud, og hvilken nåde han kunne vise, og hvilken vrede han kunne vise.

Var det slik religionen ble "født"? Fordi en gruppe menn ønsket kontroll over andre mennesker, og da i særdeleshet kvinner? Fordi det ga tilgang på makt, kanskje rikdommer også? Årsakene kan være mange, men det som slår meg som første (og som det mest naturlige tanken) var rett og slett for å kontrollere mennesker, og kvinner spesielt.

Det er i allefall min tanke som er når jeg tenker rundt det med hvordan religionen(e) ble skapt. At det er menneskeskapt, og ikke skapt av Gud og Moses og "hele hurven".

Anonymous poster hash: bdea9...3ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Religion er antagelig et biprodukt av vårt språk der grammatikken åpner for at vi kan stille en mengde rare spørsmål som tilsynelatende gir mening, men som egentlig bare har mening om vi forutsetter ting vi strengt tatt ikke kan forutsette, for eksempel at verden har en skaper og at naturen er skapt med et bestemt formål på samme måte som våre redskaper er skapt med bestemte formål. I tillegg kan det ligge en disposisjon i vår psykologiske konstitusjon siden vi alle som barn opplevde å bli tatt hånd om av noen store, nærmest allmektige, allvitende skapninger, våre foreldre. Gudene er for den voksne det foreldrene er for barnet, eller i hvert fall ganske nært dette. Det er verdt å legge merke til at det finnes et utall ulike religioner som alle er innbyrdes uforenlige, så selv den som måtte tro at en av dem er sann må jo innrømme at de fleste religioner påstår noe som ikke er sant. Noe som burde gi grunn til ettertanke.

Religion er i neste omgang et fabelaktig virkemiddel til undertrykkelse og sosial kontroll over menneskemasser, det har du helt rett i, men jeg tror heller dette er noe man kjapt oppdaget og nyttiggjorde seg enn at det var selve begrunnelsen for at man begynte å tro på høyere vesener.

• Liker 1
Skrevet

La meg se, gud skapte verden, så da oppsto religone da gud skapte verden

Anonymous poster hash: 4663b...de3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ofte tenkt at det må være en årsak til at religionen fikk og fortsatt får så stort fotfeste verden over, og i likhet med andre begynnelser så må religionen ha sin begynnelse.

Jeg tror at utgangspunktet for at religionene ble skapt, var/er rett og slett for å undertrykke mennesker, og da særlig kvinner. At det var en gjeng menn som kokte i hop en idé om at kvinner er den verste "oppfinnelsen" og at de hadde slemme agendaer - menn mistet kontrollen over seg selv, og følelsen av å føle at man taper kontroll på grunn av et annet kjønn - at kvinner var Djevelens disipler. Og skapte tanken om Gud, og hvilken nåde han kunne vise, og hvilken vrede han kunne vise.

Var det slik religionen ble "født"? Fordi en gruppe menn ønsket kontroll over andre mennesker, og da i særdeleshet kvinner? Fordi det ga tilgang på makt, kanskje rikdommer også? Årsakene kan være mange, men det som slår meg som første (og som det mest naturlige tanken) var rett og slett for å kontrollere mennesker, og kvinner spesielt.

Det er i allefall min tanke som er når jeg tenker rundt det med hvordan religionen(e) ble skapt. At det er menneskeskapt, og ikke skapt av Gud og Moses og "hele hurven".

Anonymous poster hash: bdea9...3ad

Å tro at religion ble skapt for å kontrollere kvinnen sier jo mye om hvor lite gjennomtenkte forståelse for religion du besitter.

Gjennom historien har religion dreiet seg generelt om tilbedelse av noe mektig og gjennom om følge påbud og forbud som denne man tilber gir i form av lover til både kvinner og menn.

Anonymous poster hash: d1200...30b

• Liker 1
Skrevet

Når du sier religion, hva mener du da? Moderne religion? Viking tid religion? Huleboer religion?

Jeg tror religion ble "oppfunnet" i veldig tidlig tid, for at mennesker kunne forklare naturfenomener de ikke forstod. Ta for eksempel Fenrisulven. Vikinger forstod ikke hva en solformørkelse var, og det skremte de fra vettet. Forklaringen de kom opp med var Fenrisulven som kom og spiste solen. Måten de reddet dagen på var å rope, skrike, smelle med våpen og skjold slik at de skremte ulven vekk fra sola. Og vips så kom solen frem igjen.

Så i min tro er religion noe mennesker har kommet på for å forklare ting de ikke forstår, som i ettertid har fått vitenskapelige forklaringer. Det største av alle disse mysteriene er døden. Det har vitenskapen så vidt jeg vet ikke klart å komme opp med beviselige funn for enda. Så det er fremdeles et stort mysterium. Og jeg har bitt meg merke i at veldig mye av moderne religion spinner seg rundt et liv etter døden.

• Liker 1
Skrevet

Det var noen folk som følte seg redd og aleine og ikke helt trygge på hvordan det skulle gå å ikke ha noen mor og far som passet på dem, etter at deres egentlige mor og far var døde. Så da kom de på at "Gud" tok vare på alle sammen...

I tillegg er jo "Gud" en kjekk måte å forklare forskjellige uforståelige ting. Pluss at da trengte de jo ikke sørge så fælt når noen døde, siden "Gud" passet jo på dem og "De lever videre der". Sånn at de døde ikke ble helt borte, altså.

Med andre ord: Religion oppstod fordi mennesker trengte en måte å strukturere kaos på og dempe angst for å bli forlatt.

Skrevet

Så i min tro er religion noe mennesker har kommet på for å forklare ting de ikke forstår, som i ettertid har fått vitenskapelige forklaringer. Det største av alle disse mysteriene er døden. Det har vitenskapen så vidt jeg vet ikke klart å komme opp med beviselige funn for enda. Så det er fremdeles et stort mysterium. Og jeg har bitt meg merke i at veldig mye av moderne religion spinner seg rundt et liv etter døden.

Folk har dødd i millioner av år, i likhet med alle andre dyr. Det er ingen mystikk rundt hva som skjer i det hele tatt. Man blir til jord, til og med beina blir til jord.

Anonymous poster hash: 27d24...97f

Skrevet

Folk har dødd i millioner av år, i likhet med alle andre dyr. Det er ingen mystikk rundt hva som skjer i det hele tatt. Man blir til jord, til og med beina blir til jord.

Anonymous poster hash: 27d24...97f

Hva som skjer med kroppen ja. Men det er ikke det jeg snakket om. Det jeg snakket om var hva som skjer med en eventuel sjel etter døden. Det er dette folk har undret seg over, og veldig mange fremdeles gjør. Jeg personlig tror ikke på noen gud eller noe liv etter døden. Men jeg forstår at og hvorfor veldig mange andre folk gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...