AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Min datter på 17 år har flyttet langt for å gå siste året på videregånde og samtidig få all støtte og hjelp i den sporten hun satser høyt på. Nå setter jeg over barnetrygda (Den får hun fram til hun fyller 18) og barnebidraget fra far. Jeg betaler på faste ting hun er med på og dette tilsvarer mitt barnebidrag. Dessuten får hun litt penger utenom. Hun får borteboerstipend ca 6000 i mnd, men aalt det går til hybel og busskort. Det som er saken er at hun krever at jeg skal betale mer til mat, hjemreiser osv. Me da føler jeg at jeg tar av de andre barnas penger (Det de trenger).Hun prøver å skaffe seg jobb, men har ikke fått noe ennå. Syns det er vanskelig. Hvor mye bidrar dere med når barnet som 17-åring flytter hjemmefra? Hun måtte og ville flytte av hensyn til idretten sin. Man føler man svikter om man ikke klarer å gi henne mer, men det vil jo gå ut over de andre barna og jeg er alene om omsorgen, men faren betaler bidrag. Tips og råd mottas med takk. Anonymous poster hash: 9e768...1c9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Hun kan faktisk gå så langt som å kreve bidrag av deg å, å da vil hun få både bidraget fra far og deg. Dette utgjør kanskje mer enn barnetrygden? Ellers er jeg overrasket over at hun krever at du skal betale mer. Hun er såpass stor nå at hun burde ha forståelse for at pengene vokser ikke på trær... Anonymous poster hash: 2af98...60c 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Krever hun MER? Syns du gir mer enn du egentlig behøver. Er hun bortskjemt? Anonymous poster hash: a3247...299 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Barnebidrag fra far, barnetrygd og at du betaler på fasteting hun er med på må da være nok? Jeg flyttet selv på hybel som 17 åring for å gå skole. Og jeg fikk stipend, og fikk ikke noe fast sum med mine foreldre i mnd, ikke barnetrygda heller. Fikk litt penger da jeg spurte og jeg var blakk. Men det var til litt mat. Anonymous poster hash: 70efc...80e 1
Gjest Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 Hvor mye utgjør bidraget fra far i kroner og øre? Hvis hun ikke får det til å gå rundt med det du kan bidra med, så får hun kanskje vurderer å droppe fritidsaktiviteter og heller bruke de pengene på mat. Hvor mye sparer du pr måned på at hun ikke er hjemme? Differansen kan muligens være et "mat-bidrag" til henne. Det er ikke meningen at det skal gå ut over de andre at hun flytter på hybel. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 Få henne til å sette opp et budsjett over hva hun har av faste utgifter. Så hjelper du henne med de faste utgiftene og mat, mens hun rett og slett må tjene til lommepenger selv. Det finnes alltids en jobb, men man kan ikke være kresen. Det går kanskje også an å prioritere om hun er med på veldig mange ting som koster, pluss en billigere hybel? 6000 til hybel og busskort må da være dyrt? Anonymous poster hash: 481ca...709 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Busskort? Får man ikke dekt buss når man går på skole og må ta bussen dit? Anonymous poster hash: 70efc...80e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Hun kan faktisk gå så langt som å kreve bidrag av deg å, å da vil hun få både bidraget fra far og deg. Dette utgjør kanskje mer enn barnetrygden? Ellers er jeg overrasket over at hun krever at du skal betale mer. Hun er såpass stor nå at hun burde ha forståelse for at pengene vokser ikke på trær... Anonymous poster hash: 2af98...60c Jeg betaler treningsavgifter, konkurranseavgifter og telefon som tilsvarer mitt bidrag rent prosentvis ift det faren betaler i bidrag. Dessuten får hun barnetrygda, samt litt til, har vel dreid seg om en tusenlapp siden hun flyttet for 3 ukr siden. Så jeg bidrar mer enn jeg må ja. Men hun mener jeg skal betale hjemreiser, mer til mat osv. Får jo dårlig samvottighet om jeg ikke gir litt mer, men samtidig blir jo det tatt fra det søsknene skal ha, og det er ikke riktig.. Har jo ikke mer å rutte med enn jeg må... Anonymous poster hash: 9e768...1c9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Anonymous poster hash: 2af98...60c Jeg betaler treningsavgifter, konkurranseavgifter og telefon som tilsvarer mitt bidrag rent prosentvis ift det faren betaler i bidrag. Dessuten får hun barnetrygda, samt litt til, har vel dreid seg om en tusenlapp siden hun flyttet for 3 ukr siden. Så jeg bidrar mer enn jeg må ja. Men hun mener jeg skal betale hjemreiser, mer til mat osv. Får jo dårlig samvottighet om jeg ikke gir litt mer, men samtidig blir jo det tatt fra det søsknene skal ha, og det er ikke riktig.. Har jo ikke mer å rutte med enn jeg må... Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet. Du betaler vel mer enn du skal, å det skal jo ikke gå utover søsken at hun bor på hybel. Ser at andre her har spurt om hun er bortskjemt. Er hun det? Anonymous poster hash: 2af98...60c
Armitage Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Hvor hardt har hun prøvd å skaffe seg jobb?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #12 Skrevet 31. august 2013 Hvor mye utgjør bidraget fra far i kroner og øre? Hvis hun ikke får det til å gå rundt med det du kan bidra med, så får hun kanskje vurderer å droppe fritidsaktiviteter og heller bruke de pengene på mat. Hvor mye sparer du pr måned på at hun ikke er hjemme? Differansen kan muligens være et "mat-bidrag" til henne. Det er ikke meningen at det skal gå ut over de andre at hun flytter på hybel. Det er mye dyrere for meg at hun har flyttet. Det merker jeg allerede. Bidrag fra far er på 2300, så får hun barnetrygd på 900. Jeg betaler som sagt det andre, og det tilsvarer mitt bidrag. Dette er utgifter hun ikke kan unngå, for det er derfor hun flyttet, for å satse. Buss må hun også ha, for å komme til idretten sin. Hybel i større byer er knalldyrt, og stipendet dekker hybel og busskort. Så det hun har å rutte med etter hybel og buss er kr 3300 i mnd. Hun får 2700 i reisestipend også. Men idretten hun driver med er dyr og mange konkurranser, så hun må ha jobb. Anonymous poster hash: 9e768...1c9
HvittHus Skrevet 31. august 2013 #13 Skrevet 31. august 2013 Datteren din trenger å få beina ned igjen på jorden! Mange familier har ikke så mye å rutte med i måneden til mat! Hvis hun ikke får pengene til å strekke til, må hun ofre en av aktivitetene sine, enkelt og greit! 11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #14 Skrevet 31. august 2013 Hun må leve rimelig råflott når 6000 bare dekker hybel og busskort! Hun høres ut som hun ikke har begrep om hva normal levestandard for en student er. Da jeg var student hadde jeg gjennomsnittlig 8000,- i mnd, inkludert det jeg fikk ved å jobbe. Det holdt til hybel, månedskort, mat, klær, telefon og noen hjemreiser og jeg bodde i Oslo, viden kjent som en av verdens dyreste byer.Anonymous poster hash: 0f7ea...3a7 6
Gjest Magdalene Skrevet 31. august 2013 #15 Skrevet 31. august 2013 3300kr i mnd til mat og slikt kan hun da leve fint på. Hun får lære seg å handle skikkelig mat og planlegge. 5
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2013 #16 Skrevet 31. august 2013 Det er mye dyrere for meg at hun har flyttet. Det merker jeg allerede. Bidrag fra far er på 2300, så får hun barnetrygd på 900. Jeg betaler som sagt det andre, og det tilsvarer mitt bidrag. Dette er utgifter hun ikke kan unngå, for det er derfor hun flyttet, for å satse. Buss må hun også ha, for å komme til idretten sin. Hybel i større byer er knalldyrt, og stipendet dekker hybel og busskort. Så det hun har å rutte med etter hybel og buss er kr 3300 i mnd. Hun får 2700 i reisestipend også. Men idretten hun driver med er dyr og mange konkurranser, så hun må ha jobb. Anonymous poster hash: 9e768...1c9 Mange som budsjetterer med mindre i mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #17 Skrevet 31. august 2013 Det er mye dyrere for meg at hun har flyttet. Det merker jeg allerede. Bidrag fra far er på 2300, så får hun barnetrygd på 900. Jeg betaler som sagt det andre, og det tilsvarer mitt bidrag. Dette er utgifter hun ikke kan unngå, for det er derfor hun flyttet, for å satse. Buss må hun også ha, for å komme til idretten sin. Hybel i større byer er knalldyrt, og stipendet dekker hybel og busskort. Så det hun har å rutte med etter hybel og buss er kr 3300 i mnd. Hun får 2700 i reisestipend også. Men idretten hun driver med er dyr og mange konkurranser, så hun må ha jobb. Anonymous poster hash: 9e768...1c9 Min datter driver også med en idrett som koster endel, både i kontigenter, drakter, koreografier og konkurranser. Mange av de i denne idretten slutter når de begynner å studere, både fordi det er dyrt og fordi at de ikke lenger har tid til å satse såpass at de opprettholder et vist nivå. Skole og utdanning er tross alt viktigere enn en idrett man ikke kan leve av, å det er det svært få av i Norge. Når den dagen kommer at min datters aktivitet kræsjer med utdanning, må hun ta et valg. Ang det økonomiske, betaler jeg dette. Men jeg har bare ett barn, så det vil ikke gå utover andre. Heldigvis har også min datter forståelse av at hun ikka kan få alt,å at ting koster penger, så hun har aldri forlangt noe av meg, men hun er flink til å komme med ønsker da Anonymous poster hash: 2af98...60c 4
Redbull Skrevet 31. august 2013 #18 Skrevet 31. august 2013 Hadde dattera mi KREVD penger hadde hun fått minst mulig. Hadde hun vært takknemlig og glad for det hun fikk hadde jeg overført mer med glede 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #19 Skrevet 31. august 2013 Min datter på 17 år har flyttet langt for å gå siste året på videregånde og samtidig få all støtte og hjelp i den sporten hun satser høyt på. Nå setter jeg over barnetrygda (Den får hun fram til hun fyller 18) og barnebidraget fra far. Jeg betaler på faste ting hun er med på og dette tilsvarer mitt barnebidrag. Dessuten får hun litt penger utenom. Hun får borteboerstipend ca 6000 i mnd, men aalt det går til hybel og busskort. Det som er saken er at hun krever at jeg skal betale mer til mat, hjemreiser osv. Me da føler jeg at jeg tar av de andre barnas penger (Det de trenger).Hun prøver å skaffe seg jobb, men har ikke fått noe ennå. Syns det er vanskelig. Hvor mye bidrar dere med når barnet som 17-åring flytter hjemmefra? Hun måtte og ville flytte av hensyn til idretten sin. Man føler man svikter om man ikke klarer å gi henne mer, men det vil jo gå ut over de andre barna og jeg er alene om omsorgen, men faren betaler bidrag. Tips og råd mottas med takk. Anonymous poster hash: 9e768...1c9 Leste her om dagen om en far som måtte betale 7000 kr til en datter på 20 som bodde borte pga skole. Han har aldri hatt noe forhold til henne pga mye konflikter. Som forelder kan du måtte betale til de er 25 om de skal gå på skole. Anonymous poster hash: ea659...cd6
ini Skrevet 31. august 2013 #20 Skrevet 31. august 2013 Det høres ut som hun må lære seg å budsjettere litt. Syns du bidrar nok jeg.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå