Aasa Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Noen som har vert der og har noen tips til aktiviteter?
Mermaid Blues Skrevet 1. september 2013 #2 Skrevet 1. september 2013 Jeg bor i Glasgow og er stadig vekk i Edinburgh, så jeg kan jo liste opp det jeg kommer på i farta Sentrum av E'burgh er relativt lite og kompakt, og det er veldig kurant å komme seg rundt til fots. Flere av de mest "obligatoriske" turist-greiene er vel verdt å se, som feks slottet, Royal Mile, Mary King's Close, National Gallery, National Museum, High Kirk of St Giles, osv. For Harry Potter-fans er The Elephant House ofte populært, det var JK Rowlings stamkafe og regnes av mange som Harry Potters "fødested". Er man litteraturnerd er også Writers' Museum verdt et besøk. Whiskyentusiaster pleier å sette pris på Scotch Whisky Experience, fint sted for smaksprøver. Ellers har Greyfriars Kirkyard rykte på seg for å være hjemsøkt på ekte, og spøkelsesturer på kveldstid er moro for de mindre skvetne Greyfriars har også graven til wee Bobby, terrieren som voktet sin døde eiers grav i 13 år. Det finnes en statue av Bobby på George IV Bridge, ikke langt fra gravplassen. Jeg er veldig glad i Grassmarket, mange koselige kafeer der. Like i nærheten ligger også The Traverse, et av de mest spennende teatrene for ny dramatikk i UK. Generelt er Edinburgh en super by for teater, stand-up og konserter, og det er stort sett alltid noe som skjer på kveldstid Dyreparken kan også være verdt et besøk, for tiden har de pandabjørner på lån fra Kina, og den norske kongepingvinen Nils Olav er stadig stjerne i pingvinparaden. Dersom man har god tid vil jeg jo selvsagt også anbefale en dagstur til Glasgow. Det går tog flere ganger i timen fra Waverley eller Haymarket til Queen Street i Glasgow. Togturen tar ca 45 minutter og koster £12.50 tur/retur. Fra stasjonen kommer man direkte ut i Buchanan Street, del av The Style Mile, som er hjertet av Glasgow's shoppingparadis fordelt på tre lange gågater. Det finnes også flere kjøpesenter og varehus langs Style Mile, og den leder rett til Merchant City med ytterligere shoppingmuligheter. Av severdigheter i Glasgow kan jeg anbefale Glasgow Cathedral og Necopolis (flott utsikt fra toppen), Science Museum, Museum of Modern Art, Kelvingrove Park og Kelvingrove Galleries, og selvsagt Glasgow University, som er Skottlands nest eldste universitet (og ja, jeg har hatt eksamen inni det bygget som ligner på Hogwarts), med både museum og nydelig arkitektur. Slenger man likevel rundt i West End kan man jo alltids ta turen innom Ketchup for verdens beste burger, ta en whisky eller to på Òran Mór og se etter kjendiser, eller kanskje slå til på A Play, A Pie and A Pint. Like ved Òran Mór ligger også Glasgows botaniske hager. Utsøkt middag fås alltid på Stravaigin i Gibson Street, og Glasgow er hakket hvassere på uteliv enn Edinburgh, enten man vil på teater, konsert, stand-up, ceilidh eller nattklubb. En annen dagstur som kan være av interesse er Roslyn, rett sør for E'burgh, hvor man finner det myteomspunnede Rosslyn Chapel, kanskje best kjent fra Da Vinci-koden. Bare å si fra om det er noe du lurer på, dette var det jeg kom på i farta Husk gode sko som tåler vann, det regner litt hver dag. Welcome tae Scotland! 6
Aasa Skrevet 1. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2013 Wow, litt av en liste! Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #4 Skrevet 1. september 2013 Noen som har vert der og har noen tips til aktiviteter? Noen som har vert der og har noen tips til aktiviteter? Vi ville se mest mulig av byen før shoppet. Stor by, så vi fikk råd av turistkontoret og kjøpe billett til en av turistbussene. To etasjers busser med åpent tak. Hadde aldri fått sett mange plasser om det ikke var for den. Kjørte rundt overalt. Fantastisk Anonymous poster hash: d7312...fb4
Tabris Skrevet 1. september 2013 #5 Skrevet 1. september 2013 Vi ville se mest mulig av byen før shoppet. Stor by, så vi fikk råd av turistkontoret og kjøpe billett til en av turistbussene. To etasjers busser med åpent tak. Hadde aldri fått sett mange plasser om det ikke var for den. Kjørte rundt overalt. Fantastisk Anonymous poster hash: d7312...fb4 Jeg vil også anbefale turbussene, spesielt å kjøpe et dagpass. Da har man tilgang til alle bussene 24/7. Det er ikke alltid lett å vite hva man har lyst til å besøke og hvor mye tid man ønsker å bruke på hvert sted. Med et slikt døgnpass kan du hoppe av hvor som helst, bli der så lenge eller så kort du vil, og så hoppe på neste buss videre igjen. Vi tilbrakte en halv dag på Edinburgh Castle og fikk sett omtrent halvparten - det er enormt! Resten av dagen var vi på The Royal Mile. Ellers var vi også og så på klosterruiner i Dunfermline, ca en halvtime fra Edinburgh (var der vi bodde). Nydelig sted!
Aasa Skrevet 1. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 1. september 2013 Takk for tips! Høres bra ut med busstur
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Ta spaserturen opp på Arthur's Seat! Det er et nydelig lite fjell som ligger mer eller mindre inni byen. Veldig spesielt. Utsikten derfra er fantastisk, man ser ned på Edinburgh by, fjell i bakgrunnen, og flott natur rundt deg. Gåturen opp dit, var definitivt det beste jeg gjorde da jeg var der (og jeg gjorde også nesten alt det andre av de nevnte obligatoriske turistgreiene)! God tur, Edinburgh er den fineste byen! Anonymous poster hash: 3aa7c...3df
totes_mc Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Ta spaserturen opp på Arthur's Seat! Det er et nydelig lite fjell som ligger mer eller mindre inni byen. Veldig spesielt. Utsikten derfra er fantastisk, man ser ned på Edinburgh by, fjell i bakgrunnen, og flott natur rundt deg. Gåturen opp dit, var definitivt det beste jeg gjorde da jeg var der (og jeg gjorde også nesten alt det andre av de nevnte obligatoriske turistgreiene)! God tur, Edinburgh er den fineste byen! Anonymous poster hash: 3aa7c...3df Er helt enig! I tillegg vil jeg foreslå å gå "rundt" Arthur's Seat og ned i en liten landsby kalt Duddlingston. Der er det en koslig pub fra 1300-tallet som er verdt å titte innom. http://www.thesheepheidedinburgh.co.uk/
Avalon Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 Jeg har vært der to ganger og elsker den byen! Vi har i grunn bare holdt oss i "sentrum" da, men er veldig mye der også! Slottet f.eks er jo kjempe flott. The royal mile. Så arrangeres det turer på kveldene, en som tar dere med gjennom byen og dere får høres historier. En annen som er foregår i Edinbourgh vaults, og en annen sånn spøkelsestur. Dere finner helst sikkert masse brosyjerer om disse turene på hotellet, men også på nett hvis dere søker. Det er masse flotte gater, og masse små rare og søte butikker! Kjenner jeg er kjempe misunnelig nå!
Edie Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Vi skal til Edinburgh senere i høst. Mye gode tips her, gleder meg masse Spesielt godt likte jeg tipset om Glasgow. Hvis togturen virkelig tar kun tre kvarter lurer jeg på om vi skal spandere på oss en dag der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå