Berit Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 (endret) Hvorfor er det viktig å spise etter trening når man ikke er så veldig sulten, og det f.eks er om kvelden og man har bare lyst til å legge seg etter en stund? Eller er det så viktig å spise da? Endret 31. august 2013 av Berit
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Viktigst for de som bygger muskler. Anonymous poster hash: 752ce...df4
Berit Skrevet 31. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 31. august 2013 Viktigst for de som bygger muskler. Anonymous poster hash: 752ce...df4 Er det fordi at man med tom mage forbrenner musklene i stedenfor den maten man skulle spist? Men hvis man har spist rikelig nok timene før trening og ikke har forbrent opp all energien man har spist timene før, er det da også viktig å spise etter treningen? Kan ikke kroppen da forbrenne videre på den maten man spiste før?
Atrix Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Er det fordi at man med tom mage forbrenner musklene i stedenfor den maten man skulle spist? Men hvis man har spist rikelig nok timene før trening og ikke har forbrent opp all energien man har spist timene før, er det da også viktig å spise etter treningen? Kan ikke kroppen da forbrenne videre på den maten man spiste før? Bare en personlig teori, men det er kanskje mulig at musklene har bedre tilgang til det de trenger for å bygges opp igjen, dersom næringstoffene er lett tilgjengelig i blodbanen, og at næringsstoffene er lettest tilgjengelig der, så og så lenge etter at man har inntatt de, slik at de ikke er der lenger, etter en stund og at musklene bedre bygges opp på et bestemt tidspunkt etter treninga.
Berit Skrevet 31. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2013 (endret) Takk for svar. Husvarm, det høres helt rett ut det du sier. Jeg fant noe på denne linken om det som forklarte det ganske godt, synes jeg. For å reparere seg etter trening, så trenger kroppen næringsstoffer, og da er det best de er lett tilgjengelige, som du sier. http://www.kk.no/873306/derfor-bor-du-spise-rett-etter-trening Når man trener så blir det frigjort frie radikaler, og derfor trenger man antioxidanter for at kroppen skal ha optimalt utbytte av treningen. Dessverre trener jeg så sent noen dager, og har da ikke lyst på noe å spise når jeg kommer hjem. Men er nok lurt å ta noe lett. Noen anbefalinger til å spise noe lett sent på kvelden etter trening? Endret 31. august 2013 av Berit
Martine-1337 Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 http://www.kk.no/873306/derfor-bor-du-spise-rett-etter-trening Interessant, har alltid bare dusjet og sovnet etter trening. Får begynne med kveldsmat da.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 Jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte å spise direkte etter trening. Brått fikk jeg synlige muskler og har hatt mye bedre progresjon i styrketreningen min. Spiser ofte wok etter trening, og eggerøre/laks en drøy time før trening. Anonymous poster hash: 6f3c3...bae
Berit Skrevet 1. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2013 Så interessant å høre, AB. Eggerøre og laks høres bra ut, det samme med wok
Supraspinatus Skrevet 1. september 2013 #9 Skrevet 1. september 2013 Det er ikke så viktig å spise rett etter trening. For vanlige mosjonister. Er man derimot idrettsutøver på høyt nivå og har flere økter i løpet av dagen så er det gunstig å gjenfylle glykogenlagrene hurtig. Når det gjelder proteinsyntese så er den rimelig treg. Det spiller ikke så stor rolle når man spiser så lenge man spiser nok.
ini Skrevet 1. september 2013 #10 Skrevet 1. september 2013 Det er lurt å spise etter trening, fordi skjelettmuskulaturen går over i en katabol (nedbrytende) tilstand. For å få den over i anabol (oppbyggende) tilstand trenger man tilførsel av karbohydrater (ikke nødvendigvis masse, men noen gram er lurt). Når man trener hardt, og går over i anaerob forbrenning stopper endel av forbrenningsprosessene i cellene opp, fordi sluttproduktet i glykolysen blir laktat (melkesyre) i stedet for pyruvat. Laktat må via leveren for å bli pyruvat igjen, og denne prosessen tar tid. Pyruvat skal videre brytes ned i sitronsyresyklus, men dersom pyruvat blir til laktat vil sitronsyresyklus stoppe opp. Derfor kan det være lurt å tilføre litt energi etter trening, slik at glukose kan nedbrytes til pyruvat i glykolysen, og dermed får man i gang sitronsyresyklus raskere. (Tok ikke med alle detaljer i forklaringen, har skjønt at de biokjemiske detaljene hovedsaklig er for spesielt interesserte..) Enkelt forklart - jo raskere tilførsel av energi etter trening, desto raskere vil du restitueres. Dette er selvfølgelig ikke like viktig etter en halvtimes joggetur som det er etter en hard styrkeøkt, men prinsippet vil likevel være det samme.
Supraspinatus Skrevet 1. september 2013 #11 Skrevet 1. september 2013 Enkelt forklart - jo raskere tilførsel av energi etter trening, desto raskere vil du restitueres. Dette er selvfølgelig ikke like viktig etter en halvtimes joggetur som det er etter en hard styrkeøkt, men prinsippet vil likevel være det samme. En kan jo spørre seg om det er noe hensikt. De fleste trener jo ikke flere økter om dagen.
ini Skrevet 1. september 2013 #12 Skrevet 1. september 2013 En kan jo spørre seg om det er noe hensikt. De fleste trener jo ikke flere økter om dagen. Det kommer jo an på hva målet med treningen er. De fleste vil jo bygge muskler, ikke bare bryte de ned. Jo raskere du kommer over i restitusjon, desto mindre bryter man ned kroppen.
Wiggins Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Hvorfor er det viktig å spise etter trening når man ikke er så veldig sulten, og det f.eks er om kvelden og man har bare lyst til å legge seg etter en stund? Eller er det så viktig å spise da? Hva er "trening" for deg? Hvis du jogger med moderat intensitet i en halvtime er det ikke noe must å spise etterpå. Om du jogger med litt over moderat intensitet i en time eller lengre, er det gunstig å få i seg karbohydrater i løpet av det første kvarteret etter trening. Da er kroppens evne til å bygge glykogenlager dobbelt så stor som ellers. Restitusjonen av muskulaturen går også raskere hvis du får i deg litt proteiner rett etter trening. Det gjelder spesielt hvis du trener styrke, men også folk som driver utholdenhetstrening vil bryte ned muskulaturen i løpet av en treningsøkt, og trenger å bygge den opp igjen.
Supraspinatus Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 Det kommer jo an på hva målet med treningen er. De fleste vil jo bygge muskler, ikke bare bryte de ned. Jo raskere du kommer over i restitusjon, desto mindre bryter man ned kroppen. Blander du ikke litt kort når du snakker om muskeloppbygging (regner med vi snakker om proteinsyntesen, siden glykogenlager i muskelen strengt tatt ikke spiller noen rolle styrkemessig)? Nevromuskulær restitusjon og proteinsyntesen går ikke fortere ved å spise karbohydrater fort etter trening, såvidt jeg har lest. Men jeg er nødvendigvis ikke helt à jour i litteraturen. Kanskje du har noe spennende lesning for meg? 1
Berit Skrevet 2. september 2013 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2013 Synes dere alle har poenger. Supraspinatus, jeg har fått forståelsen av at det er god hensikt med å spise etter trening, nødvendigvis bare litt, men det er ikke så om å gjøre at det er dødsnødvendig, dersom man ikke da trener veldig hardt, er idrettsutøver eller bygger muskler. Men klart som Wigins sier, at restitusjonen av muskler går hurtigere dersom kroppen får tilført energi. Takk Ini, for fin forklaring:)
Løvetanten Skrevet 2. september 2013 #16 Skrevet 2. september 2013 Er det egentlig målbart for oss som ikke trener for annet enn å ha det gøy og ikke se ut som en søppelsekk? Om jeg løfter litt klokka 9 om morgenen men ikke spiser før lunch, hva gjør det egentlig? Restitusjonsmessig- snakker vi minutter, timer eller dager her? Om jeg spiser det kroppen trenger fordelt på en gitt tidsperiode, da spiller det vel liten rolle om jeg spiser det like etter trening, før trening eller mange timer etter?
Atrix Skrevet 3. september 2013 #17 Skrevet 3. september 2013 De som er trenere i timene på treningssenteret presiserer i alle fall viktigheten av å spise og drikke etter treningsøkter som skal bygge muskulatur. Vet hun ene også er PT og gir ernæringsveiledning på senteret, så ikke vet jeg . Tror de mener rett etter treninga.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #18 Skrevet 4. september 2013 Blander du ikke litt kort når du snakker om muskeloppbygging (regner med vi snakker om proteinsyntesen, siden glykogenlager i muskelen strengt tatt ikke spiller noen rolle styrkemessig)? Nevromuskulær restitusjon og proteinsyntesen går ikke fortere ved å spise karbohydrater fort etter trening, såvidt jeg har lest. Men jeg er nødvendigvis ikke helt à jour i litteraturen. Kanskje du har noe spennende lesning for meg? Uansett hva "teorien" sier, jeg sliter som helt vanlig usprek mosjonist, som trener styrke- og kondisjonstimer, med treg restitusjon og merker godt at slitenhet og utbrenthet i musklene nærmest forsvinner umiddelbart hvis jeg spiser en "overdose" med karbohydrater. Og jeg kan også godt merke på trening om jeg har fått for lite karber, altså trolig tomme glykogenlager. Anonymous poster hash: df5bc...4b1
Supraspinatus Skrevet 4. september 2013 #19 Skrevet 4. september 2013 Uansett hva "teorien" sier, jeg sliter som helt vanlig usprek mosjonist, som trener styrke- og kondisjonstimer, med treg restitusjon og merker godt at slitenhet og utbrenthet i musklene nærmest forsvinner umiddelbart hvis jeg spiser en "overdose" med karbohydrater. Og jeg kan også godt merke på trening om jeg har fått for lite karber, altså trolig tomme glykogenlager. Anonymous poster hash: df5bc...4b1 Så bra for deg! Vi er alle forskjellige og vi reagerer nødvendigvis ikke likt. Det er jo ingen som oppfordrer til å sulte seg etter trening. Det er heller ikke noe poeng i å bruke penger på kosttilskudd for å få i seg mat fortest mulig. De fleste klarer seg med vanlig mat. Selv merker jeg ingen forskjell dagen etter om jeg spiser 20 min, 1 time eller 2 timer etter trening. Jeg spiser når jeg kommer hjem eller før om jeg er absurd sulten hvis jeg har med meg mat. Når det gjelder karbohydrater eller hva som helst etter trening så er det en helt annen diskusjon. Kroppen vil uansett fylle på glykogenlagrene i musklene først selv om du spiser lavkarbo. Det er forklart litt her: http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/ketones-carbohydrates-can-co-exist
AnonymBruker Skrevet 4. september 2013 #20 Skrevet 4. september 2013 Så bra for deg! Vi er alle forskjellige og vi reagerer nødvendigvis ikke likt. Det er jo ingen som oppfordrer til å sulte seg etter trening. Det er heller ikke noe poeng i å bruke penger på kosttilskudd for å få i seg mat fortest mulig. De fleste klarer seg med vanlig mat. Selv merker jeg ingen forskjell dagen etter om jeg spiser 20 min, 1 time eller 2 timer etter trening. Jeg spiser når jeg kommer hjem eller før om jeg er absurd sulten hvis jeg har med meg mat. Når det gjelder karbohydrater eller hva som helst etter trening så er det en helt annen diskusjon. Kroppen vil uansett fylle på glykogenlagrene i musklene først selv om du spiser lavkarbo. Det er forklart litt her: http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/ketones-carbohydrates-can-co-exist Jeg vet ikke hvor bra det er for meg at jeg har sug etter karber for rask restitusjon. Skulle ønske jeg ikke følte det slik, så kunne jeg ha gått ned i vekt lettere. Imidlertid vet jeg ikke om hvor mye det "haster" å få i meg mat. Jeg har fått svar fra deg i en annen tråd, og jeg likte ditt svar om at det er produsenter av diverse barer som pusher budskapet om at man må spise innen kort tid. Det tror jeg så gjerne. Vanligvis spiser jeg etter 1-1,5 t etter avsluttet trening. Men det å få mye karber når muskler verker, er utvilsomt "medisin" for meg...dessverre. Etter en lettere treningsøkt føler jeg derimot ikke samme behovet. Så for meg, hvis jeg virkelig prioriterer vektreduksjon, virker intensiv trening kontraproduktivt, uheldigvis. Forøvrig morsomt at du har begynt å skrive lavkarbo-info i liten skrift! - Ja, for lavkarbo-propaganda ender som regel med Anonymous poster hash: df5bc...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå