Gå til innhold

Er starten på ammetiden like vond med nr.2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde helt jæ@%$ vondt de første ukene av ammingen med min første. Tårene stod i øynene mine hver gang han skulle hekte seg på.

Etter 3 uker var det helt bra og vi hadde ingen problem med amming det neste året. :)

Hvordan er dette med de påfølgende babyene man får da? Er man litt herdet, siden man har ammet før? Eller starter man på scratch hver gang?

Anonymous poster hash: 1e83e...e78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merket ingenting med nr to. Hadde også sinnsykt såre brystvorter med nr en, men han plagdes endel med ammingen så kan være derfor. Var også bare et år mellom jeg sluttet å amme nr en og nr to ble født.

Anonymous poster hash: 5deb3...d0d

Skrevet

Nei, det var ikke like vondt! Brukte fortsatt krem da jeg hadde tendens til å bli sår, men alle andre vondter var ikke der. Heldigvis.

Skrevet

Det var fremdeles noe innihampen vondt, men det gikk raskere over med nr 2. Brukte skjold på den vonde puppen bare 2 ganger tror jeg, før det var greit.

Her var det 19 mnd mellom ammeslutt med første til andre ble født.

Skrevet

Var litt vondt den første uka bare, og det var ikke type "tårer i øya"-vondt, men smurte med krem ganske ofte. Nesten 4 år mellom barna.

Anonymous poster hash: 84b4f...488
Skrevet

ja med nr 2 og nr 3. Like såre brystvorter da også. Sprakk og blødde. Beit sammen tenna hver gang jeg skulle amme. Godt det går seg til etterhvert. Men fy så vondt det er i begynnelsen.

Gjest pysepusen
Skrevet

Det var like vondt, og jeg ble sårere. Men hun var mindre og hadde ikke like godt sugetak. Jeg var flinkere til lufttørking og smøring så det gikk fortere over :)

Skrevet

Eg var ikkje sår eller hadde anna vondt med nr 1 (bortsett frå melkespreng).

Med nr 2 var eg sår (ikkje blødende sår, men det var sårt, og vondt å legge til), men det var berre i dei første to-tre vekene.

Skrevet

Jeg starter på scratch hver gang... Selv med nummer fem! Men det går jo over i løpet av et par-tre uker. Men starten er preget av mye klynk og banning ;)

Skrevet

Dette er jeg spent på også, nå som jeg snart skal i gang med nr.2. Håper erfaringen fra sist vil hjelpe, og at både jeg og babyen har bedre teknikk denne gangen.

Vet ihvertfall at jeg ikke sskal la det gå like lenge som sist uten å få skikk på problemene, evt. slutte å amme.

Skrevet

Like mye trøbbel med nr 2 som med nr 1.

Vondtene og problemen varte og rakk lenge med begge to, fikk aldri dreisen på teknikken selv med mye hjep fra ammepol og helsesøster.

Med nr to fikk jeg i tillegg Reynauds fenomen, så ammingen var nesten like vond fra start og til jeg sluttet da hun var 8 1/2 måned.

Skrevet

Jøss, dette overrasket meg veldig. Trodde at når man hadde "herdet" dem, så slapp man å bli sår seinere.. Så kjipt, da! :dry:

Skrevet

Nedtur:( hadde fæle, blødende sår sist og håpet det skulle bli bedre denne gang..jaja. This too shall pass.

Skrevet

Jøss, dette overrasket meg veldig. Trodde at når man hadde "herdet" dem, så slapp man å bli sår seinere.. Så kjipt, da! :dry:

Jeg har dårlig fasong på tuttene, de er flate og spredte. Første barnet sugde dem ut så de ble gode ammetutter, og det trodde jeg var permanent, har jo sett damer i garderoben som åpenbart har ammet. Men nei, her var det tilbake til dårlig fasong som med møye og besvær over tid igjen ble fine ammetutter.

Skrevet

Nei, det var ikke like vondt! Brukte fortsatt krem da jeg hadde tendens til å bli sår, men alle andre vondter var ikke der. Heldigvis.

Hvilke andre vondter enn sårhet kan man ha?

Skrevet

Hvilke andre vondter enn sårhet kan man ha?

Ah...la meg liste opp: ungen har hardt sugegrep som klyper puppen så brystvorten er helt hvit når den kommer ut - inn i det gapet skal man altså frivillig putte puppen for 10-15 min. Strålesmerter inni puppen når melken slipper. Nålestikk-smerter i brystknoppen under amming så man lurer på om man har fått sopp/trøske (neida, var bare klyping/blodmangel). Melkespreng. Såre knopper som mister litt av huden så det er skrubbsår. Og ja, ømme kuler i brystet som må bort så man ikke får brystbetennelse. Har jeg glemt noe da? Det går seg til på noen uker :)

Skrevet

Ah...la meg liste opp: ungen har hardt sugegrep som klyper puppen så brystvorten er helt hvit når den kommer ut - inn i det gapet skal man altså frivillig putte puppen for 10-15 min. Strålesmerter inni puppen når melken slipper. Nålestikk-smerter i brystknoppen under amming så man lurer på om man har fått sopp/trøske (neida, var bare klyping/blodmangel). Melkespreng. Såre knopper som mister litt av huden så det er skrubbsår. Og ja, ømme kuler i brystet som må bort så man ikke får brystbetennelse. Har jeg glemt noe da? Det går seg til på noen uker :)

Oi, jeg har visst sluppet billig unna, selv om jeg så vidt husker biting i brystvorta og sugemerke på areola på barsel.

Anonymous poster hash: 758a3...5a8

Skrevet

Oi, jeg har visst sluppet billig unna, selv om jeg så vidt husker biting i brystvorta og sugemerke på areola på barsel.Anonymous poster hash: 758a3...5a8

Ja, du var heldig med den :) Jeg skulle der og da ønske at noen kunne ha sagt at amming KAN være både vondt og vanskelig i starten, man må kvinne seg litt opp. Alle ga inntrykk av at nei, det var bare å legge ungen til brystet, så ammet den så fint og fredelig. Melkespreng og pumping for øke produksjon hver 3.time natt og dag i flere døgn, jeg har prøvd begge. Stålsette seg før amming, ta et dypt pust, og krølle tærne, før man lukker øynene og lar ungen hogge seg fast... Men, det gikk seg til, angrer overhodet ikke på at jeg pushet gjennom en trøblete start. Vel verdt det synes jeg.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det var like forbanna vondt, men det varte bare 5 dager med nr to mot 20 dager med nr en. Så her var det en stor forbedring sånn sett.

Skrevet

Jeg hadde mye ammetrøbbel med nr 1, men med nr 2 har amminger gått veldig fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...