Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 15 år som har en kjæreste på snart 17. Vi har hatt sex mange ganger, og vi har ofte sex uten kondom men stopper lenge før han kjenner tegn.

Forrige menstruasjon hadde jeg 8. August, og den siste uken har jeg hatt veldig varierende utflod. Først var den litt gulaktig, så ble den helt brun og nå er den brun og litt blodig. Igår fikk jeg en liten blødning som varte bare en times tid, og neste gang jeg skal ha mensen er 5. September.

Kan jeg være gravid, og når bør jeg evt. ta en test? Om ikke, kan det være noe annet?

Anonymous poster hash: 8f2c4...fd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å vite. Jeg er gravid og fikk ikke endret utflod før jeg var ca 6 mnd på vei. Men vi er jo alle forskjellige.

Det er ennå ca en uke til du skal ha mensen (om du har en normal syklus) og for tidlig å teste nå for graviditet. Vent en uke og om mensen ikke kommer så tester du deg.

Ellers, begynn på p-piller eller bruk kondom! Menn har noe som kalles smøring som kommer ut av penis når de har sex (lenge før utløsning) og noen ganger kan det være sæd i smøringen. Så at han trekker seg ut før han får utløsning er heller ikke trygt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 56e65...25f

• Liker 1
Skrevet

HVORFOR HAR DU SEX UTEN Å BRUKE PREVENSJON?

• Liker 3
Skrevet

Det med utfoden trenger forresten ikke være noe, du er ennå ikke voksen så kroppen din endrer seg ennå. Men begynner det å svi eller klø så dra til legen, da kan det være sopp, klamydia eller noe anne.

Anonymous poster hash: 56e65...25f

Skrevet

Jeg skal begynne på p-piller og vurderte å ta første pille i går når jeg fikk den lille blødningen som jeg trodde muligens kunne være mensen. Men jeg ble veldig usikker så jeg tror heller jeg venter til neste uke og ser hva som skjer.

Ja, jeg vet det med smøring, men det er jo veldig lite som kommer ut. Hvor stor sjanse kan det være for at man blir gravid da?

Skrevet

Jeg skal begynne på p-piller og vurderte å ta første pille i går når jeg fikk den lille blødningen som jeg trodde muligens kunne være mensen. Men jeg ble veldig usikker så jeg tror heller jeg venter til neste uke og ser hva som skjer.

Ja, jeg vet det med smøring, men det er jo veldig lite som kommer ut. Hvor stor sjanse kan det være for at man blir gravid da?

Hvis han for eksempel har onanert litt tidligere på dagen er sjansen omtrent like høy som hvis han får utløsning inni deg.

Har dere funnet et navn til barnet?

Anonymous poster hash: db2b4...60e

Skrevet

Om det så bare er én sædcelle som kommer ut kan du fortsatt bli gravid. Det hjelper deg fint lite å snakke om hvor liten sjansen var den dagen du sitter der med en positiv test. Du bør ta en nå, før du begynner på p-pillene. Kjøp gjerne et par stykker, og ta den andre om et par-tre uker - siden du har hatt blødninger som var annerledes enn de pleier å være kan du ikke vite sikkert når du har hatt/kommer til å ha eggløsning. Bruk kondom HVER GANG dere har sex inntil videre. Når du har bekreftet at du ikke er gravid begynner du på p-piller så fort du kan, og er NØYE med å ta dem riktig. Les bruksanvisningen godt og følg det som står der. Hvis du glemmer en eller kaster opp/får diaré kort etter at du har tatt en må du supplere med kondom i den påfølgende uken.

Ta ansvar, jente. Du er 15. Du KAN bli gravid, det er ikke noe som "bare skjer de andre". Prevensjon er viktig.

• Liker 2
Skrevet

Vist du har en 28 dagers syklus, så vent 1 uke og se om du får mensen. Får du den ikke da, så ta en test. Nå er det fortidlig å teste seg.

Man kan få en festblødning når egget fester seg. Det kan skje mellom 1 uke før mensen. Så kan være det. Eller så kan det bare være ei blødning. Vist du har uregelmessig mensen og du kan gå ei stund over normal syklus før du får mensen, så kan det være ei blødning i forbindelse med eggløsning. Sånne blødninger har jeg selv hatt, og lest man er ekstra fruktbar da. Så det også er ei mulighet. At det var ei eggløsningblødning. Mensen kommer normalt sett ca 14 dager etter eggløsning.

Anonymous poster hash: f7740...db7
Skrevet

Du har hatt sex uten bruk av prevensjon, og da er risikoen tilstede for at du er gravid.

• Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

HVORFOR HAR DU SEX UTEN Å BRUKE PREVENSJON?

Fordi hun er så ung at hun ikke skjønner bedre. Har man ikke vett til å bruke prevensjon så er man ikke moden nok til å ha sex mener nå jeg.
Skrevet

Fordi hun er så ung at hun ikke skjønner bedre. Har man ikke vett til å bruke prevensjon så er man ikke moden nok til å ha sex mener nå jeg.

Enig. Jeg blir bare så frustrert av å lese om unge jenter som lar gutten droppe kondom når de selv ikke går på p-piller. Vi bor i Norge, man får god informasjon fra barneskolen om prevensjon og hvordan man blir gravid. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke bruke prevensjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...