AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Vi har tvillinger, som skal begynne på skolen neste høst. Vi er på i tenkeboksen ang om vi ønsker at de skal gå i samme klasse eller ikke. Samme skole blir det selvsagt uansett. Det er to jenter, som er toeggede. Vanlig søskenlikhet, men vi opplever jo at noen ikke ser forskjell (de som ikke kjenner de så godt). De er verdens beste venner og til tider bitre fiender, som de fleste søsken De er vant til å gjøre det meste sammen og virker til å trives med det. De har en storebror som er 2 år eldre. Ville du hatt de i samme klasse eller ikke? Vi vil selvsagt gjøre det beste for jentene våre, men praktiske hensyn veier også litt: alt blir enklere og mindre tidkrevende, med en klasse. Lik ukeplan, sammen lærer med en måte å gjøre ting på, et foreldremøte, utflukter skjer samtidig, blir invitert til samme bursdagsselskapene osv. Setter pris på alle synspunkt Anonymous poster hash: 2d7d6...0a0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Jeg har tvillinger som går i samme klasse, toeggede men av samme kjønn. Vi valgte det på grunnlag av at de har en støtte i hverandre og de leker greit sammen, men de får hver sine venner ganske så fort. Etter en stund så leker de lite sammen, men tryggheten av å ha hverandre er der. I tillegg så er det mye lettere for oss foreldre å ha en klasse/lærer/aktiviteter å forholde oss til, men det var ikke det vi tenkte først på. Hadde de ikke lekt bra sammen, men heller sloss eller ikke ville ha andre venner så hadde vi ikke satt de i samme klasse. Det kommer mye ann på barna. Anonymous poster hash: 6fdae...e3c 1
Frisørdama Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Hadde absolutt hatt de i forskjellige klasse, jeg har ikke tvillinger men to som er Veeeldig tett i alder og at de er i hver sin avd i bhg er alle tjent med. Barn har godt av å utvikle egen identitet og ikke bli helt avhengig av hverandre.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #4 Skrevet 31. august 2013 Jeg ville helt klart hatt dem i samme klasse! da har du som de sier samme planer/lekser/lærer og får dermed likt utganspunkt. Da får de også de samme beskjedene, så hvis den ene ikke får det med seg, gjør kanskje den andre? Kan egentlig ikke se en eneste god grunn for å splitte dem... Hva ønsker de selv da? Anonymous poster hash: dfed6...b3d 1
Gjest Magdalene Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 Avhengig av hvordan de er som personer. Kan de fint leke med andre selv om de er på samme sted? Er det en som bestemmer mer over den andre? Om de er selvstendige selv om de er sammen ville jeg nok hatt de i samme klasse.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 Jeg og søsteren min er toeggede tvillinger. Vi gikk i klassen sammen, fra 1.klasse til 3.vgs. Altså i dag er vi 20 år Jeg er utrolig takknemlig for at vi gikk gå i samme klasse. Jeg har alltid en å dele ting med, vi kunne gjøre leksene sammen, vi kunne forberede oss tilfremføringer ammen, vi kunne være med hverandre, jeg turte å gjøre mer også videre. Anonymous poster hash: 129ca...712 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 Jeg ville tatt de i hver sin klasse kjedelig og altid være "hun der søstera til hun populære"Anonymous poster hash: c5e76...02e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Ville hatt de i samme klasse. Anonymous poster hash: 02781...845
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Mine tvillinger har akkurat begynt i 5. klasse, og de går i samme klasse. Pappaen og jeg var veldig i tvil da de skulle begynne på skolen, for vi fikk en følelse av at det "riktige" var å la de gå i forskjellige klasser, spesielt siden våre er veldig like. Men vi synes det var mer praktisk å ha de i samme klasse, slik at vi kun hadde én sommeravslutning, ett foreldremøte etc. å forholde oss til. Vi tenkte også at hvis de gikk i ulike klasser og det var veldig dårlig miljø og lærere i den ene klassen, ville vi hatt dårlig samvittighet ovenfor den av ungene som havnet i den klassen. Det går veldig fint å ha de i samme klasse. Litt tull med "hvem er hvem" i begynnelsen, men de har vent seg til det og oppfatter kjapt hvis noen er i tvil (da sier de bare "jeg er xxxxx"). Men dette gikk stort sett over i løpet av første klasse. De er i samme "gjeng", men jeg har inntrykk av at de har hver sin "bestevenn" innenfor den gjengen. Tror de er ca. like populære, ganske like faglig (men sterkest innenfor forskjellige fag) og jeg føler vi gjorde det riktige valget Anonymous poster hash: 8a324...ae0 1
Gjest Sfl Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Jeg er selv toegget tvilling og gikk i samme klasse med min søster hele barneskolen. Jeg ser tilbake nå og er utrolig takknemlig for at det ble slik. Man må selvfølgelig se ann personlighetstrekk hos tvillingene og hva som er best for dem med tanke på selvstendighet, selvutvikling og utvikling av egen identitet. Som foresatte er det absolutt mest praktisk å ha barna i samme klasse
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Selv er jeg en toegget tvilling (vi er begge jenter også), og jeg gikk i samme klasse som søsteren min gjennom hele grunnskolen, og nå går jeg også i samme klasse som henne på vgs. Vi har hatt forskjellige gjenger og venner gjennom hele grunnskolen, men hvis søsteren min fikk besøk av hennes venner hjemme hos oss kunne jeg også være med dem helt uten problemer. Og omvendt, selvsagt. Nå på vgs har vi flere felles venner, og er med i samme gjeng. Jeg synes det har vært veldig greit å gå i klasse med søsteren min, men også noen ganger jeg har villet vært litt uten henne. Men jeg ville absolutt ikke ha valgt å gå i forskjellige klasser om jeg kunne velge om igjen! Jeg gikk også i klasse med en toegget tvilling (en gutt) som hadde broren sin i en annen klasse. Det virket ikke som om det fungerte så bra, i og med at den ene broren slet med å få venner i sin klasse, uten at han i klassen min kunne "hjelpe han i gang" med venner. Det virket egentlig ikke som om de hadde så mye kontakt til å være tvillinger. Jeg var mer populær enn søsteren min, men fikk henne med i samtaler og invitert i bursdager (dette var vel mer ungdomsskolen). Dette er jo ganske vanskelig om de går i forskjellige klasser. Anonymous poster hash: 5ef2c...6de
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #12 Skrevet 31. august 2013 Jeg er lærer på ungdomsskolen og har fått kjennskap til eneggede tvillinger. De gikk i samme klasse på barneskolen, men foreldrene har besluttet at de vil dele dem på ungdomsskolen. Det har jeg full respekt for, de er individuelle individer og fortjener å få oppdage verden på egen hånd. Anonymous poster hash: c33a3...f25
Gjest Magdalene Skrevet 31. august 2013 #13 Skrevet 31. august 2013 Jeg ville tatt de i hver sin klasse kjedelig og altid være "hun der søstera til hun populære"Anonymous poster hash: c5e76...02e Uansett hvilken klasse de går i så vil de jo være søsken. Det er jo ikke snakk om å ta livet av den ene..
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #14 Skrevet 31. august 2013 De tvillingene jeg kjenner går alle i hver sin klasse. Er lærer for to tvillinggutter pr dags dato. De krangler så fillene fyker, så i det tilfellet var det absolutt et riktig valg å splitte dem. Anonymous poster hash: b77f8...60e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #15 Skrevet 31. august 2013 Jeg tror jeg ville hatt de i samme klasse iallefall på barneskolen:) Det kan være trygt og ha en tvilling ved sin side de første årene på skolen. Har selv jobbet fra 1.kl og oppover og det er mye nye opplevelser som både kan være spennende og utfordrene. Så kan de heller velge selv når de skal begynne på ungdomskolen osv. Anonymous poster hash: 6b1c0...073
lulle Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Det er en del tvillinger som har svart i denn tråden. Tror jeg ville hørt på dem. Som kjent er det den som har skoen på som vet hvor den trykker :-)
AnonymBruker Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Hadde vurdert det. Vist de ikke er avhengig av hverandre og kan leke med hver sine venner, hadde jeg hatt det i samme klasse. Hadde de vært så avhengige av hverandre at de kun lekte sammen hele tiden evt med fellese venner, men alltid ilag, trur jeg hadde splittet de for å løsrive de litt fra hverandre. Anonymous poster hash: ed5ba...f8f
Kittykat Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Jeg ville hatt dem i samme klasse igjennom barneskolen og latt dem bestemme om de vil splittes opp når de begynner på ungdomsskolen. Hvis de får gå i samme klasse, så har de alltid en de kan støtte seg til, de kan gjøre lekser sammen, de kan pugge til prøver sammen m.m. Og dere trenger kun å forholde dere til en kontaktlærer, en ukeplan, et foreldremøte, en avslutning osv.
linkan Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 Jeg er selv toegget tvilling (vi er begge jenter), og vi gikk i samme klasse på barneskolen. Det var veldig greit, da vi alltid hadde noen å støtte oss til. Det fikk oss på en måte til å føle oss mer selvsikre, slik at vi også klarte å skaffe oss andre gode venner. Da vi begynte på ungdomsskolen, bestemte vi oss for å gå i hver vår klasse. Opplevde det som veldig greit, da det, til tross for at vi hadde trives i samme klasse på barneskolen, var deilig å ikke være "en av to" eller "en av tvillingene". På ungdomsskolen fikk vi ulike vennegjenger og levde som helt vanlige søsken gjør. På videregående begynte vi i samme klasse igjen, og har siden den gang tilhørt samme vennegjeng. Jeg mener og tror at tvillinger har godt av å bli separert noen ganger, men dette bør gjerne være et valg de selv gjør. Det var trygt og godt for oss å gå i samme klasse på barneskolen, og det gjorde oss sikre nok til å gå hver vår vei på ungdomsskolen. Jeg tror dette i stor grad bidrar til bestevenninneforholdet vi har den dag i dag! Vil så absolutt anbefale å begynne i samme klasse
Bollocks Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Vi har tvillinger, som skal begynne på skolen neste høst. Vi er på i tenkeboksen ang om vi ønsker at de skal gå i samme klasse eller ikke. Samme skole blir det selvsagt uansett. Det er to jenter, som er toeggede. Vanlig søskenlikhet, men vi opplever jo at noen ikke ser forskjell (de som ikke kjenner de så godt). De er verdens beste venner og til tider bitre fiender, som de fleste søsken De er vant til å gjøre det meste sammen og virker til å trives med det. De har en storebror som er 2 år eldre. Ville du hatt de i samme klasse eller ikke? Vi vil selvsagt gjøre det beste for jentene våre, men praktiske hensyn veier også litt: alt blir enklere og mindre tidkrevende, med en klasse. Lik ukeplan, sammen lærer med en måte å gjøre ting på, et foreldremøte, utflukter skjer samtidig, blir invitert til samme bursdagsselskapene osv. Setter pris på alle synspunkt Anonymous poster hash: 2d7d6...0a0 Jeg er tvilling, og har alltid gått i samme klasse som broren min. For meg og tvillingen min var det veldig trygt. Siden vi er av ulikt kjønn, hadde vi naturlig nok hver våre venner (vi delte jo også på vennene våre), men vi var veldig nære hverandre. Hvert år, første skoledag, visste jeg at jeg hadde en jeg kunne gå på skolen med og begynne i klassen med, og jeg tror jeg slapp mange av bekymringene som de andre barna hadde ang. ensomhet. Etterhvert vokste vi fra hverandre, slik som mange gjør når de blir eldre (fortsatt bestevenner, men ulike interesser), og vi gikk på hver vår videregående. Jeg tror det går bare fint om de begynner i samme klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå