Gå til innhold

Når skal folk innse at begge i 100% jobb ikke er forenelig med å ha hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal folk her til lands begynne å ta innover seg at det å ha hund ikke er det samme som å ha ei katt eller ei geit eller en hønsegård som kan klare seg alene over lang tid? En hund er noe helt spesielt som krever nærhet til sine eiere.

Det er ikke uten grunn at det er forbudt ved lov i Sverige å la hunden være alene i mer enn 6 timer i strekk!

I dag er det ikke uvanlig at hunder er alene hjemme 10-12 timer der begge jobber 100% og bor i by, hvor 2-3 timer av arbeidsdagen går til transport til og fra jobb/barnehage. Dette er uakseptabelt og på grensen til dyreplageri.

Jeg mener det må skjerpes kraftig inn på reglene i Norge når det kommer til hundehold.

Bl.a.

- Totalforbud mot hund i lukket bur, med unntak av transport og ved sykdom/operasjon, tilsvarende som i Sverige

- Maxtid for alene hjemme, tilsvarende som i Sverige, men 6 timer er for mye. Jeg ville foreslått max 3-4 timer alene hjemme.

- Forbud mot å ha hund for familier hvor begge jobber 100%. Det bør innføres et krav der total stillingsprosent i husstanden ikke skal overstige 150% for å kunne ha hund.

For å gjennomføre dette i praksis og overholde regelverket bør det innføres en del tiltak:

- Hundepoliti må innføres snarest!

- Mye strengere krav til oppdrettere med tanke på hvem de selger hundene til. Krav til dokumentasjon fra kjøperne.

- En godkjenningsordning for hundekjøpere, av typen hundelisens.

Tror det er store mørketall i Norge når det kommer til hundelidelser. Svært mange hunder lider av manglende stimulans, separasjonsangst pga at de er alene store deler av døgnet, og hunder som er engstelige fordi de sitter i bur i store deler av døgnet. Jeg vet om mange konkrete tilfeller der hunder ligger i lukket bur om natta, og når eierne er på jobb. Det er grusomt.

Anonymous poster hash: d8216...46f
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du overdriver. Det er forskjell på å være hjemme alene en arbeids dag i et lite låst bur, og å stå i en hundegård eller være løs inne i huset.

Men de burde ikke være innestengt i et lite bur hele dagen hver dag nei.

• Liker 14
Skrevet

Mye riktig i det TS skriver, om enn noe overdrevet i noen av punktene. For eksempel kan begge gjerne ha full stilling, så lenge de ordner med lufting til hundene når de er borte. Og hva med de som jobber skift og dette lar seg ordne uten større problemer?

Hundelisens er jeg veldig skeptisk til... Hvem vil da godkjenne dette? Nordenstam eller Turid Rugaas? NKK er i mine øyne ikke skikket til det.

Dette med alenetid er også vanskelig. Hva vet vi egentlig om hvordan hunder har det når de er alene hjemme? En frisk, normal hund tar nok ikke stor skade av litt alene tid. Og hva med oss som har flere hunder - hvorfor er 3 - 4 timer nok? Om det er på grunn av lufting så vil jeg heller si at det er viktigere med luftemulighter etter hver så og så mange timer. Menjeg er helt enig at 10 - 12 timer er altfor mye. Jeg ville også sett det mer relevant å ha anbefalninger ang. hundens alder og hjemme alene tid. Altform mange valper er altfor tidlig og altfor lenge hjemme.

Burforbud er jeg selvfølgelig helt enig i.

Forøvrig et godt innlegg og muligens starten på en fornuftig debatt og diskusjon.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes og du overdriver litt.. Jeg synes at det som regel er forsvarlig å ha hund selv om man jobber 100%. Men jeg synes det er viktig å huske at hunder er forskjellige. Noen hunder takler å være alene bedre enn andre. har du en hund med seperasjonsangst, så kan man si at det er dyreplageri å la hunden være alene i 7 timer hver dag, men har du en stabil og trygg hund, så er ikke dette noe problem.

At mange går ifra valpene sine for lenge for tidlig er jeg helt enig i. Hjemme-alene trening bør en ta seg god tid til. Jeg hadde store problemer med hunden min når hun var liten. Det tok laangt tid før hun kunne være alene hjemme i flere timer. Men jeg har overhodet ikke noe dårlig samvittighet ovenfor min hund når jeg er på jobb. Jeg har filmet henne og filmer fremdeles med jevne mellomrom når hun er alene hjemme, og hun har det helt fint. Sover hovedsakelig, titter litt ut av vinduet flytter litt på seg og drikker og spiser litt. Jeg tror faktisk at hunden min har det strålende. Turer og mental trening får hun nok av og masse kos og lek.

Når det gjelder bur så er jeg helt enig, hunder har absolutt ingenting å gjøre i bur.

• Liker 4
Skrevet

Dust! Ifølge enkelte er det jo ikke andre enn sosial-klienter som burde ha hund

• Liker 4
Skrevet

Mye bra, men også noe overdrevet.
Enig i at bur kun bør brukes når det er nødvendig, som f.eks. i bil. Men samtidig mener jeg at hunden må få bruke buret inne om den selv ønsker det, men da selvfølgelig med åpen dør! Noen finner det trygt å sove i buret sitt, men igjen, ville hatt åpen dør.

At begge jobber trenger ikke være problem, så lenge en sørger for å dra rett hjem etter jobb og lufte. Dersom det ikke lar seg gjøre bør det avtales luftehjelp.

Kjenner noen som dessverre aldri burde hatt hund, som uten problem reiser fra bikkja ei helg. De får noen til å lufte den noen ganger i løpet av helga, men ser ikke problemet i at den er alene...den er vant med det å klarer seg jo...forbanna tull!!
Men det hjelper ikke si noe heller, de lukker ørene.
Heldigvis er det mer mellom ørene på de som blir satt til å lufte, de tar bikkja hjem til seg så den slipper være alene flere dager.
Hørt flere liknende historier, så at noen absolutt ikke burde ha dyr er helt klart!

Dyrepoliti er et must, ikke bare for å hindre at dyr er for lenge alene, men for å hindre at flest mulig blir utsatt for mishandling generelt.

Å ha hund, eller dyr i det hele tatt er å påta seg et ansvar. Vil man ikke ta det ansvaret skal man faen meg heller ikke skaffe seg dyr.

Anonymous poster hash: facf0...424
Skrevet

Et smutthull i teorien din vil jo være om begge jobber 100% men har barn som kommer tidlig hjem fra skole som kan være med hunden.

• Liker 2
Skrevet

litt off topic men hva med å heller innføre hundesertifikat, hvor de man kjøper hunden av må godkjenne deg som eier etter noen standpunkter man har lovsatt.

Jeg lurer mange ganger på hvor narkomane får tak i hundene sine, mange av disse hundene får nok mye luft og kjærlighet,mens andre aldri får mat og er nervevrak av noen hunder. Jeg har sett en hund som går med en narkoman yngre mann, og denne hunden har alltid halen mellom bena og ser nervøs ut. Hvor får de tak i mat til hunden? Hva hvis hunden blir syk, hvordan skal da en narkoman som ikke klarer å passe på seg selv passe på hunden?? Hvorfor lar vi som samfunn retten til å gi hvem som helst et dyr?det er tydeligvis bare en menneskerett å kunne få beholde et dyr og ha dem for hva enn årsaken er.

Skrevet

Jeg synes også du overdriver. Hunden sover mye mer enn oss mennesker, så jeg tror ikke det er slik at de har det så ille når de er hjemme alene mens vi er på jobb (sett bort i fra hunder med separasjonsangst osv). Så lenge hunden får hjernetrim og fysisk trim, og får lov å være med ellers når man har mulighet, tror jeg ikke at hunder har vondt av å være hjemme alene opp til 8 timer om dagen. Her hjemme har vi en "regel" om at vi ikke går fra hunden enda en gang, hvis vi allerede har vært på jobb i 8 timer. 8 timers alenetid synes jeg er max.

Videre tror jeg det blir uhyre vanskelig å detaljstyre hundehold på den måten, hvem skal gi ut lisens, og hvem skal ha tid til å håndheve alle disse forbudene. Jeg er 100% for dyrepoliti, og synes politikerne burde få det i sving sporenstreks, men jeg tror ikke det kommer til å skje.

• Liker 3
Skrevet

Her jobber begge full stilling, men jeg har en samboer som jobber natt. Dvs at når jeg er på jobb så er han hjemme og sover, og når han er på jobb så er jeg hjemme og sover. Han jobber også skiftordning som gjør at han jobber syv dager på og syv dager av. Så selv om begge jobber fullt, så er hunden sjelden alene hjemme. Enkelte har også ordninger med dagpass eller at de kan ta hunden med på jobb. Derfor mener jeg det blir feil å henge seg opp i stillingsprosent.

Men er enig med deg i en del av de andre punktene, som f.eks burbruk og hundepoliti.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Dyrepoiti. Det er ikke bare hunder som ikke blir behandlet riktig. Forøvrig veldig enig i burforbud.

• Liker 5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

To stykker kan da fint jobbe 100 %. Man kan jobbe skift slik at alene-tiden blir minimal, samt at mange kan faktisk ha med hund på jobb i ny og ne.

Jeg var alene og jobbet 100 % og hadde hund. All fritid ble så klart satt av til hunden. Og hun var også med på jobb et par-tre ganger i uka. Vi levde et veldig aktivt liv med mye skogsturer, hun var med i stallen daglig og vi trente mye sammen med andre hunder, så de dagene hun var hjemme alene, trengte hun rett og slett.

Skrevet

Min hund tok ikke no skade av å være alene hjemme i 8-9 timer. Hun sov stort sett. Og når vi kom hjem fra jobb så var hun ikke alene igjen samme dag. Hun hadde tilgang på hele huset, vann og mat hele tiden. Men hun lå stort sett på plassen sin å sov når vi kom hjem, akkurat der hun lå når vi dro. Siste vi gjorde før vi gikk var å gå liten tur, første vi gjorde når vi kom hjem var å gå lang tur.

Det er kanskje forskjell på raser? Min Golden Retriver sov jo nesten hele tiden når vi var hjemme uansett. Mener jeg har lest at Golden sover i 20 av 24 timer eller noe sånt.

Anonymous poster hash: ad6a5...266
Skrevet

Jeg tror det mer henger sammen med hvordan du behandler hunden når du har fritid. Går du mye tur med den og skal den ha mye mosjon, tar den med på det som hunden kan være med på og om du er mye med den når du er hjemme.

Det du foreslår er mer for folk som har 100 % jobber og en aktiv fritid der hunden ikke passer inn.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mye av det du skriver, TS, er bra - noe er overdrevent, som flere peker på. Familier er forskjellige og ordner livene sine deretter. Men det er viktig at hundeholdet blir inkludert og ansvarligholdt i familien generelt. Også hos dem som er aleneboende.

Jeg jobber sjeldent mer enn 4 timer om gangen, men har likevel pass/lufteavtale til valpen min da jeg synes det er alt for lenge for ham å være alene de timene. Og ungene går ut med ham automatisk når de kommer hjem fra skolen.

Jeg luftet hunden til naboen da den var valp. Og gjensidig hjelp blant venner, familie og naboer er av stor verdi når det kommer til pass og lufting. Så det er mange måter å ordne hundeholdet sitt på også mtp jobb. Ikke alle jobber 8 - 16 hver dag.

Endret av Ingeborg!
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er kanskje forskjell på raser? Min Golden Retriver sov jo nesten hele tiden når vi var hjemme uansett. Mener jeg har lest at Golden sover i 20 av 24 timer eller noe sånt.

Anonymous poster hash: ad6a5...266

20 timers høres veldig mye ut og golden er ikke forskjellige fra andre raser. Hunder liker å være aktive og golden er intet unntak. Men hunder sover noe mer enn oss mennesker. En hund bør sove 54 % av døgnet påstår forskere. Det vil si 12-13 timer. De resterende timene skal inneholde aktiviteter, men også noe ro.

Skrevet

Dust! Ifølge enkelte er det jo ikke andre enn sosial-klienter som burde ha hund

hva er poenget med å kalle folk for ting? Fordi h*n ikke har samme synspunkter som deg?

Jeg er forøvrig enig med TS,i hovedsakene.Selv om mye er dratt litt vel langt.

Hunder (og andre dyr) burde få bedre levevilkår.Et liv i bur er ikke bra.Men bur som brukes fornuftig (i bil...f.eks ) er jo helt greit.

Sertifikat med avslutnings prøve samt dyrepoliti ville vært et steg i riktig retning. Hverken Mattilsynet eller NKK har myndighet eller mulighet til å håndheve en ny (og bedre lov) i dag.

Det er for lett å skaffe seg en hund, uten å tenke at hunden skal faktisk ha et kvalitetsliv den også.

Skrevet

Når skal folk her til lands begynne å ta innover seg at det å ha hund ikke er det samme som å ha ei katt eller ei geit eller en hønsegård som kan klare seg alene over lang tid?

Anonymous poster hash: d8216...46f

Når skal folk lære seg at å ha dyr krever en del jobb, inkludert dyr som katter, geiter og høner? For nei, katter skal heller ikke forlates alene over lengre tid. De trenger mer enn bare mat og vann.

Har man veldig dårlig tid og er veldig lite hjemme bør man revurdere å ha dyr, uansett hvilket dyr. Å ta til seg et levende vesen for så å la det gå alene hele dagene er egoistisk.

Anonymous poster hash: 6dc8b...a29

• Liker 4
Skrevet

Ifølge ts her så vil jo det si at nesten ingen kan ha hund lenger da. Ikke alene mer enn 3-4 timer? Det er virkelig ikke alle som bor steder det er hundeluftere eller har noen som kan lufte for de. Og jeg tror ikke en hund lider av å være alene i 8 timer på dagen sålenge de får turer før/etter, masse kos, lek og stimuli og selskap ellers av tiden.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det går fint an å ha hund selv om man jobber 100%. Vi har to stykker som går løse inne, men de gjør ingenting annet enn å sove mens vi er på jobb. I tillegg har vi fleksitid og turnus, samt muligheter for at naboen lufter dem i inngjerdet hage. Da de var små, tok vi ut all ferie og permisjon så vi gradvis fikk tilvennet dem.

Om vi derimot er borte en hel arbeidsdag (det blir jo ikke hver dag pga turnus og fleksi), drar vi aldri ut uten dem på ettermiddag/kveld. Da er resten av dagen avsatt til dem.

I dag er jeg hjemme, og de har ligget og sovet hele tiden i dag, akkurat som de gjør når vi er på arbeid til kl 15. De blir riktignok ekstra daffe når det regner.

Er ellers enig i det du skriver om bruken av bur. Jeg synes ikke det burde vært tillatt annet enn ved transport/sikring. Det er ikke naturlig at hunder skal være være i bur (eller andre dyr for den slags skyld).

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...