AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Del Skrevet 30. august 2013 Jeg er tante til en jente som skal konfirmeres i morgen. Hva skal jeg skrive i kortet? Vil helst skrive et litt lengere dikt, men er selv så dårlig å dikte og rime. Noen som kan hjelpe ? :-)Anonymous poster hash: 09ab0...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 30. august 2013 #2 Del Skrevet 30. august 2013 Hei du søte små, hvordan skal dette gå? Foran oss skal du nå gå, for du er voksen nå. Neia, er ikke noen dikter selv, men du finner masse inspo om du googler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #3 Del Skrevet 30. august 2013 Et eller flere vers av dette, nydelig dikt. Jeg pleier skrive første ver stil konfirmanter. (Siste vers i siste linje passer forsåvidt dårlig nå da) Hvis Hvis du kan bli på post når man forlot deg og holde hodet klart når alt slår klikk, hvis du kan tro når alles tvil står mot deg, men også våkent lytte til kritikk; hvis du kan gå i ventetidens lære og møte løgn - med sannhet som ditt svar, og møte hat - du ikke selv vil nære, men tie med hvor klok og god du var. Hvis du kan ferdes fritt på tankens veier, og drømme - uten selv å bli fordrømt, hvis du kan møte nederlag og seier, som to bedragere du selv har dømt; hvis du kan tåle at ditt ord forvrenges til usselt pjatt i demagogens munn, hvis du kan se ditt livsverk søndersprenges, og atter bygge det på naken grunn Hvis du kan våge alt på samme terning, et enkelt kast på livets spillebord, og tape alt - og gjenoppta din gjerning, men aldri nevne tapet med et ord; hvis du kan ta din tørn og ikke gi deg, men sette inn hver fiber i din kropp og holde ut når alt forstummer i deg unntagen viljens røst: «Gi aldri opp!» Hvis du kan si til massen hva du mener, og selv blant konger være den du er, hvis du er alles hjelper, ingens tjener, og venn og uvenn står deg like nær; hvis du kan fylle hvert minutt av tiden med seksti solsekunder, - da som lønn er jorden din med alt som finnes i den, og - enda mer - du er en mann, min sønn! -Rudyard Kipling (oversatt av Andre Bjerke) Anonymous poster hash: 0487b...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Del Skrevet 30. august 2013 Nb 8 linjer per vers her, mellomrommene ble borte.. Anonymous poster hash: 0487b...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #5 Del Skrevet 30. august 2013 Dette diktet fikk jeg lest opp i min konfirmasjon og har betydd mye for meg i årene etter. Våg å være av Hans Olav Mørk VÅG Å VÆRE Våg å være ærlig våg å være fri våg å føle det du gjør si det du vil si. Kanskje de som holder munn er reddere enn deg? Der hvor alt er gått i lås må noen åpne vei. Våg å være sårbar ingen er av stein. Våg å vise hvor du står, stå på egne bein. Sterk er den som ser seg om og velger veien selv. Kanskje de som gjør deg vondt er svakest likevel? Våg å være nykter Våg å leve nå. Syng, om det er det du vil - gråt litt om du må. Tiden er for kort til flukt, bruk den mens du kan. Noen trenger alt du er og at du er sann! ~Hans Olav Mørk~ Anonymous poster hash: a7753...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå