AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Jeg blir ikke klok på hvor mye protein jeg bør ha i meg, spesielt med tanke på at jeg går ned i vekt. Jeg får oppfølging hos en ernæringsfysiolog, men når jeg spør henne, så gjentar hun bare at med mitt kosthold, som jeg har vist henne detaljerte eksempler på, så er ikke det noe jeg trenger å tenke på. Alt ser bra ut, og så lenge jeg opplever å være mett og ha nok overskudd, så er alt greit, mener hun. Hun svarer meg aldri konkret på dette, og siden jeg er i en situasjon hvor trening er uaktuelt og jeg er svært opptatt av å ikke miste mer muskelmasse enn jeg må, så blir jeg veldig usikker. Nå veier jeg 85 kilo. Når noen anbefaler eksempelvis å spise 1 gram protein pr. kilo kroppsvekt, mener de da kroppsvekten inkludert overvekten? Eller er det sånn at hvis min idealvekt er 65 kg, så betyr det at jeg bør spise 65 gram protein pr. dag? Jeg ligger på et gjennomsnitt av 75 gram pr. dag, og lurer på om det er for lite. I tillegg til at trening er utelukket, så bedriver jeg dessverre heller ikke særlig mye hverdagsaktivitet. Når jeg søker rundt på nettet, så er de fleste spørsmål og svar knyttet til vektnedgang og proteiner i forbindelse med trening. Anbefalingene ifm protein pr. kilo kroppsvekt spriker også veldig, men jeg har skjønt at for eksempel anbefalingen 1,8 gram pr. kilo er myntet på idrettsutøvere og de som trener mye. Håper på noen svar, og beklager hvis det ble rotete. Anonymous poster hash: 617de...951 Anonymous poster hash: 617de...951
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Godt spørsmål. Har alltid sett at proteininntaket skal ligge på 1-1,5gr pr.kilo kroppsvekt på folk som trener(eller høyere for de som trener veldig hard styrke og ønsker å øke muskelmassen) Men de som er overvektige, og skal slanke seg er det vanskelig å si. Jeg tror grunnen til at veilederen din ikke vil poengtere dette så sterkt er fordi du antaktlig skal fokusere på å redusere kaloriinntaket fra karbohydrater og fettkilder. Anonymous poster hash: 9de8c...ab9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Godt spørsmål. Har alltid sett at proteininntaket skal ligge på 1-1,5gr pr.kilo kroppsvekt på folk som trener(eller høyere for de som trener veldig hard styrke og ønsker å øke muskelmassen) Men de som er overvektige, og skal slanke seg er det vanskelig å si. Jeg tror grunnen til at veilederen din ikke vil poengtere dette så sterkt er fordi du antaktlig skal fokusere på å redusere kaloriinntaket fra karbohydrater og fettkilder. Anonymous poster hash: 9de8c...ab9 Jeg tror også at dette er grunnen til at hun ikke vil at jeg skal legge vekt på det. Nå som jeg har gått ned såpass mange kilo (jeg pleide å veie over 140), så er fokuset hennes, forståelig nok, at jeg heller burde være fornøyd med en vektnedgang som åpenbart fungerer, og en ny livsstil. Anonymous poster hash: 617de...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå