Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Både jeg og kjæresten min er studenter, og i tillegg til studiene har kjæresten min jobb. Han liker jobben sin og jobben er godt betalt.

I det siste har han jobbet veldig mye ekstra vakter fordi jobben hans er underbemannet. De får ikke overtidsbetaling, men de skal jobbe maksimalt 13 timer i strekk med 11 timers hviletid. Hviletiden blir ikke overholdt. Normalt skal de jobbe etter turnus annenhver helg. I dag ble kjæresten min satt opp på vakt fra 08.00 til 15.00, når han skulle jobbe fra 18.00 til 03.00 samme døgn. Jeg sa at det ikke var sunt å jobbe så mye som han har gjort siste uka og ba han om å bli hjemme til han skulle gå nattevakta eller dra hjem tidligere enn 15.00 på dagen slik at han fikk sove litt før han dro på nattevakta. Han kom hjem 12.30, men ble så oppringt av han karen som setter opp vaktlista og ble spurt om han kunne starte kl 15.00 i stedet for kl 18.00.

Altså samme kar som hadde satt opp kjæresten min på vakt fra 08.00 til 15.00 ringte å spurte om han kunne jobbe fra 15.00 til 03.00, altså 19 timer i strekk. Han skal også jobbe natt til søndag, og kveld fra 15.00 til 23.00 på søndag.

Kjæresten min er normalt veldig livlig, og har masse energi, men denne uka har han lagt seg på sofaen for å sove hver dag etter jobb/skole. Han har også vært grinete, likegyldig og vanskelig å snakke med. Jeg vet det er fordi han er sliten av all jobbingen. Kjæresten min har vanskelig for å si nei og vil gjerne gjøre alle til lags, og jeg tror også han føler seg presset til å jobbe utover hviletida fordi det gjør de andre på jobben hans.

Jeg hadde lyst å sende ei bekymringsmelding til han som er tillitsvalgt på jobben hans, men kjæresten min ville ikke la meg gjøre det. Jeg er redd for at jobben til kjæresten min går ut over helsa hans, og utover studiene. Jeg føler meg veldig hjelpeløs og kunne ønske det var noe jeg kunne gjøre.

Er det noen som har noen gode råd til meg? Jeg har ikke lyst å be kjæresten min om å slutte i jobben sin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han lærer nok å sette grenser på den vanskelige måten her når han blir helt utbrendt. Men han burde jo forstå at arbeidsgiver utnytter snillheten hans ! Blir han utbrendt kommer han veldig sannsynlig til å stryke på fagene han tar, og må være student enda lengre.

Anonymous poster hash: 3aa2e...b82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...