Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget nettopp at jeg er gravid, men usikker på hvordan jeg skal regne ut hvor langt jeg er på vei.

- Jeg hadde første mensdag 24. juli.

- Jeg hadde EL 16. august.

- Jeg hadde IKM 28. august.

Utfra hvilken av disse datoene regner jeg hvor langt jeg er på vei? Hvis det er mensdatoen blir det jo rart, for utfra den er jeg 5 + 2 (som ticker'n min sier). Er ikke det litt vel mye når EL ikke var før 16. august?

Eller skal jeg regne at jeg var fire uker på vei ved IKM (som en 28-dagerssyklus)? Det blir jo også kanskje teit, med tanke på at syklusen min var 36 dager?

Noen som vil hjelpe en litt forvirret panter på tjukka? :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 24.Juli...

Hvis du leser på baby verden så kan du feks lese på uke 15 " Idag er barnet ditt 13 uker" gammelt. det er forskjellig fra mors uke og barnets uke.

Skrevet

OG FORRESTEN..... GRATULERER :gravid::hug::blomst:

Skrevet

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/0-uker/

:)

Som det blir sagt, så tas det utgangspunkt i første mensdag i forrige mensperiode. Ofte blir man stilt litt fram eller tilbake på UL. Du kan jo også søke på terminkalkulator. Der kan du legge inn sykluslengde, og eggløsningsdag (om du vet helt sikkert når det var), også tar den utgangspunkt i det.

Gratulerer!

Skrevet

Regn etter el. Nhi har svangerskapskalkulator, google.

Skrevet

OG FORRESTEN..... GRATULERER :gravid::hug::blomst:

http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/0-uker/

:)

Som det blir sagt, så tas det utgangspunkt i første mensdag i forrige mensperiode. Ofte blir man stilt litt fram eller tilbake på UL. Du kan jo også søke på terminkalkulator. Der kan du legge inn sykluslengde, og eggløsningsdag (om du vet helt sikkert når det var), også tar den utgangspunkt i det.

Gratulerer!

Tusen takk! :)

Regn etter el. Nhi har svangerskapskalkulator, google.

Det er det som høres mest riktig ut, EL + 2 uker. Nhi sin svangerskapskalkultor hadde bare utregning etter termin eller siste mensdag, så det ble litt feil. Før jeg ble gravid fant jeg terminkalkulator.com, den var veldig grei, men det funker visst ikke nå.

finnes terminkalkulator på nettet :)http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/

Ja, der var det en kalkulator som regner etter unnfangelse, ja! :) Den sier at jeg er 2+0, da, men da regner jeg vel det som jeg er 4+0.

Så, da er jeg fire pluss null i dag, med termin 11. mai! :)

Tusen takk til alle for forslag! :)

Skrevet

Tusen takk! :)

Det er det som høres mest riktig ut, EL + 2 uker. Nhi sin svangerskapskalkultor hadde bare utregning etter termin eller siste mensdag, så det ble litt feil. Før jeg ble gravid fant jeg terminkalkulator.com, den var veldig grei, men det funker visst ikke nå.

Ja, der var det en kalkulator som regner etter unnfangelse, ja! :) Den sier at jeg er 2+0, da, men da regner jeg vel det som jeg er 4+0.

Så, da er jeg fire pluss null i dag, med termin 11. mai! :)

Tusen takk til alle for forslag! :)

Glemte å skrive, Gratulerer så mye :)

Skrevet

Glemte å skrive, Gratulerer så mye :)

Takktakk! :)

(...og der fikk jeg endret ticker'n også) :)

• Liker 1
Skrevet

Man regner fra første dag av siste menstruasjon

Og gratulerer igjen^_^.

Skrevet

Man regner fra første dag av siste menstruasjon

Og gratulerer igjen^_^.

Vet det, men det føles på en måte ikke rett, siden det er så kort tid siden befruktningen egentlig fant sted. Så da var jeg ute eter den mest "riktige" tellemåten :) Og å regne etter EL må jo være det riktige?

Og takk igjen! :)

Skrevet

Vet det, men det føles på en måte ikke rett, siden det er så kort tid siden befruktningen egentlig fant sted. Så da var jeg ute eter den mest "riktige" tellemåten :) Og å regne etter EL må jo være det riktige?

Når du kommer til lege/jordmor vil de regne fra første mensdag og ta utg.pkt i 28 dagers syklus, uansett. Så tror nok du vil forvirre deg selv med å bruke din egen utregning. Så like greit å regne fra første mensdag med det samme.

Anonymous poster hash: 5bb39...4a8

Skrevet

Når du kommer til lege/jordmor vil de regne fra første mensdag og ta utg.pkt i 28 dagers syklus, uansett. Så tror nok du vil forvirre deg selv med å bruke din egen utregning. Så like greit å regne fra første mensdag med det samme.

...Men, det blir jo helt feil for en kvinne som meg som har 36-dagers syklus?

Regner de ikke utfra størrelsen til fosteret, altså?

Jeg føler meg "tryggest" med å regne at jeg er 4+0 og ikke 5+2 i dag, fordi da følger jeg utviklingen til fosteret slik det "skal" være, og at jeg ikke tror jeg når andre trimester før det er "trygt", dvs den reelle uke 12.

Er jeg tullete som tenker sånn, eller? :fnise:

Skrevet

Man regner fra første dag av siste menstruasjon fordi man ofte er usikker på når EL faktisk har vært. Det er slik leger regner det hvertfall.

Skrevet

...Men, det blir jo helt feil for en kvinne som meg som har 36-dagers syklus?

Regner de ikke utfra størrelsen til fosteret, altså?

Jeg føler meg "tryggest" med å regne at jeg er 4+0 og ikke 5+2 i dag, fordi da følger jeg utviklingen til fosteret slik det "skal" være, og at jeg ikke tror jeg når andre trimester før det er "trygt", dvs den reelle uke 12.

Er jeg tullete som tenker sånn, eller? :fnise:

De regner ikke utifra størrelsen på fosteret før du har vært på ordinær ul som er rundt uke 18. Det er med andre ord en stund til du får den terminen å forholde deg til.

Ja, det blir feil i forhold til de som har kortere eller lengre syklus enn 28 dager, men sånn er det en gang bare.

Skrevet

Man regner fra første dag av siste menstruasjon fordi man ofte er usikker på når EL faktisk har vært. Det er slik leger regner det hvertfall.

Men jeg VET jo når eggløsning var, nesten på timen! :P Tro meg, de EL-strimlene fikk kjørt seg den måneden :fnise:

Jeg regner 4+0 så lenge uansett jeg, altså, også får jeg heller fortelle lege/jordmor at jeg vet når befruktning skjedde når det omsider er tid for kontroll. Også får vi ta det fra der ;)

Skrevet

Drit i hva som er vanlig. Du har ikke 28 dagers syklus, du regner etter EL om den var sikker. Dette forstår enhver oppegående jordmor og lege og endelig termin blir uansett ikke satt før UL.

Så kan folk messe i vei om menstermin om de vil, den vil uansett være fullstendig inkorrekt for ditt vedkommende.

• Liker 2
Skrevet

har aldri hørt om noen som regner terminen sin på den måte du gjør, TS..... Og både lege og jordmor vil ta utgangspunkt i at du er to uker lenger på vei enn med din måte uansett. Og når det er snakk om 12 ukers-grensa, så er det snakk om jordmor og lege sin dato (beregnet ut fra første menstruasjonsdag), ikke minus to uker for fosteret!

Anonymous poster hash: 190bf...01c
Skrevet

Drit i hva som er vanlig. Du har ikke 28 dagers syklus, du regner etter EL om den var sikker. Dette forstår enhver oppegående jordmor og lege og endelig termin blir uansett ikke satt før UL.

Så kan folk messe i vei om menstermin om de vil, den vil uansett være fullstendig inkorrekt for ditt vedkommende.

Føler at jeg heier mest på ditt svar her, altså, Silfen! :Nikke:

har aldri hørt om noen som regner terminen sin på den måte du gjør, TS..... Og både lege og jordmor vil ta utgangspunkt i at du er to uker lenger på vei enn med din måte uansett. Og når det er snakk om 12 ukers-grensa, så er det snakk om jordmor og lege sin dato (beregnet ut fra første menstruasjonsdag), ikke minus to uker for fosteret!

...Hvorfor synes du det er så rart at jeg regner sånn? Jeg vet jo alle tallene mine, er det ikke best å forholde seg til disse da? Tro meg, jeg skulle ønsket at jeg var 5+2 (gjerne lenger) på vei, men synes det er rart å forholde seg til dette tallet, siden jeg faktisk vet at embryoet (eller hva det nå kalles på dette stadiet) ikke er særlig gammelt.

Og jeg skjønner ikke helt hva du mener med det du skriver om 12-ukersgrensa? I mitt hode (etter det jeg har lest), går sjansen for å miste drastisk ned idet man går inn i uke 12. Denne grensa på 12 uker går utfra en syklus på 28 dager, med EL den 14. dagen. Dvs, de to første ukene er uker det ingenting som har skjedd. Om man regner som jeg gjør (EL - 2 uker) blir det jo rett, i forhold til den regningen man har for kvinner med 28-dagers sykluser.

Det er jo ikke sånn at 36-dagersfolk sine embryoer utvikler seg tregere eller raskere enn 28-dagersfolk sine?

Jeg er interessert i å finne hvor langt jeg er på vei rent fysiologisk sett, slik at jeg vet på ordentlig når jeg kommer til en tryggere periode av svangerskapet. Og det vet jeg best om jeg regner sånn, tror jeg, da. Og det gjør jo strengt tatt ikke noe om jeg regner slik heller, jeg antar at min regning uansett blir riktigere på en UL enn den jeg eventuelt får gitt på en 12-ukerskontroll utfra mensdatoen.

Vel, det er bare ni dagers forskjell det er snakk om, da, så det er liksom ikke verdens undergang uansett hvordan man regner det. Men sånn er det å være førstegangsgravid, antar jeg, man blir litt på tuppa :fnise:

Skrevet

litt...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...