Gå til innhold

Klare seg med lite/ingen inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg virkelig noen gode råd her!

Vi er en familie på 2 voksne en 3 åring og en baby på 10 mnd, som nå sitter uten inntekt på ubestemt tid...

Mannen min mistet jobben for noen uker siden, og tok da ut pappapermen sin for å beholde inntekten lengst mulig mens han søker nye jobber. NAV har ikke en gang behandlet søknaden, så når han får utbetalt dette aner vi ikke.

Han vil uansett bli arbeidsledig når permen er over om uker, hvis det ikke skjer ett mirakel på jobbfronten! Han har søkt nesten 200 stillinger siden i sommer uten å få noe.

Jeg har hatt sykepenger siden permisjonen min gikk ut, men har ikke noen jobb å gå tilbake til. Jeg er fortsatt syk, men får ikke mer sykepenger.

Dagpenger kan jeg heller ikke få, da vi ikke har barnepass, og sosialstrønad får vi ikke da vi eier en leilighet.

Jeg har nå sagt opp de 2 abonementene vi har, fått avdragsfrihet på lånet.

Kjøper kunn det nødvendigste av Firstprice produkter, og tømmer skap/fryser.

Hva mer kan jeg gjøre??? Vil jo nødig at barna skal sulte, og håper vinterdressen fra i fjord kan brukes i år også, eller blir 3 åringen å fryse....

Denne mnd har vi vi hatt 3000 kr å leve for, inkl faste utgifter på 13.000, så der røk store deler av bufferen.

Jeg er så redd og fortvila nå at jeg bare ikke aner hva vi kan gjøre for å overleve....

Anonymous poster hash: 182f7...d70
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere selge leiligheten og flytte til et sted som har bedre jobbmuligheter for din mann?

• Liker 7
Skrevet

Gå innom alt av butikker, kiosker, telefonsalgsenter, vaskebyrået etc, hør om de trenger ekstra hjelp, og lever en åpen søknad. Bare frem til du får ny jobb i alle fall. Ellers går det ann å tenke større, som nevnt over her, selg leiligheten, flytt dit det er jobb å få.

Lykke til! :klem:

Anonymous poster hash: 7019c...30a

• Liker 1
Skrevet

Spør om du kan få en jobb gjennom nav
Låne penger av foreldrene deres
Ta opp lån
I verste fall, leie ut leiligheten og flytte hjem igjen til mor. Dette trenger bare være for et pr måneder..

Anonymous poster hash: 597c6...fce
  • Liker 1
Skrevet

Spør om du kan få en jobb gjennom nav

Låne penger av foreldrene deres

Ta opp lån

I verste fall, leie ut leiligheten og flytte hjem igjen til mor. Dette trenger bare være for et pr måneder..

Anonymous poster hash: 597c6...fce

Vet ikke om TS har foreldre eller ikke, men husk at mange ikke har.

Anonymous poster hash: 9ca76...080

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder klær til ungene går det an å kontakte hjelpeorganisasjoner som f.eks Hjelp oss å hjelpe.

De kan også hjelpe med mat hvis det er fullstendig krise.

Anonymous poster hash: 2c3b4...f12
Skrevet

Ni kan "lura" system om ni behöver, nu när det är så sjukt lagt upp att en familj på fyra måste förlora det enda de lyckats jobba sig upp till (lägenhet) fören de kan få hjälp.

Antingen så säger ni att ni har hittat en privat dagmamma (detta behöver ni inte dokumentera) eller så registrerar du dig som dagmamma och ni betalar dig vitt (vet inte om detta går i praksis och om det lönar sig), då kan din man få dagpengar om sex veckor och du får väl efter ett tag rätt på dagpengar du också..? Ni betalar "skatt" som den enda reella kostnaden av barnpassen för att "lovligt" få ta del av hjälpen som finns men samtidigt så kan ni få avdrag av det på skatteuppgöret.

Kanske en dålig idé, men kom på den nu i farten. Kan ju fungera. Varför har inte barnet dagisplats? Har din man verkligen sökt alla olika typer av jobb? Till och med dem han egentligen inte vill ha? Det är ju lite synd om eran stress över ekonomin ska gå ut över barnen, om det nu verkligen egentligen inte är SÅ krise.

Så tar du ett djupt andetag och förstår att allt löser sig, alltid.

Skrevet

Du har dessuten antakeligvis krav på AAP.

Skrevet

takk for noen bra tips!

Har vurdert å leie ut å flytte hjem til mamma ja, men det er egentlig en fryktelig dårlig løsning, både for oss og dem...

Flytting har vi jo tenkt på, men hva skal vi leve av mens vi får takst, har visning, før overtakelse osv?? det hjelper liksom ikke "her og nå".

Dessuten kjøpte vi leiligheten mens boligmarkeddet hadde gått litt ned, så vi bor egentlig veldig billig, og finner neppe noe som er særlig mye billigere....

Det finnes vel neppe noe annet sted i landet med flere jobber enn her, vi har bare så syyykt uflaks på jobbmarkeddet.

Mannen har søkt nesten 200 stillinger sisste mnd, så ja han søker på ALT!!

men ja, vurderer å oppsøke fattighuset når skapene er tomme:(

Og evt. si opp bhg plassen til 3 åringen...

Har ingen vi kan låne noe serlig av desverre.

dagmamma er jo en mulighet, men siden jeg er syk, og under behandling, vil jeg ikke ha ett så stort annsvar som det er å passe andres barn, og foreldrene vil jo slite når jeg er til behandling og ikke kan passe barna...

men skal spørre legene om jeg kan utsette behadlingen en stund, så kanskje det kan gå...

TS

Skrevet

Er det ikke søkt om AAP for deg? Er du syk og under behandling så burde du kunne få AAP når sykepengeperioden går ut. Snakk med legen din!

Mannen din vil vel få arbeidsledighetstrygd.

Ikke så inne på reglene med sosialstønad, men det hørtes litt merkelig ut. Har du vært der og snakka med dem?

Anonymous poster hash: cb647...cff
Skrevet

Er det ikke søkt om AAP for deg? Er du syk og under behandling så burde du kunne få AAP når sykepengeperioden går ut. Snakk med legen din!

Mannen din vil vel få arbeidsledighetstrygd.

Ikke så inne på reglene med sosialstønad, men det hørtes litt merkelig ut. Har du vært der og snakka med dem?

joda, mannen får dagpenger etterhvert.... Når permisjonen er over og NAV får behandlet søknaden, men bare 66% av lønna hans, holder jo ikke lengden.

Og i mellomtiden har vi kun barnetrygden.

Jeg kunne vistnok ikke få AAP, fordi jeg egentlig ikke har brukt opp sykepengeperioden, og fordi jeg pga, mangel på barnepass ikke kan stille på tilltak...

Legen min er ganske usikker selv på hva han kan gjøre, men er i dialog med NAV som heller ikke aner, da jeg faller utenfor alle rammeverk.

Det verste er at alt dette hadde løst seg, hvis barnet bare ikke hadde kommet på feil side av bhg regelen:(

Skrevet

At dere eier leilighet skal i utgangspunktet ikke ha noe å si i fht sosialstønad. Jeg sier i utgangspunktet da jeg ikke kjenner saken din annet en den info du gir her. Har dere søkt og fått skriftlig avslag? I så fall hadde det vært interessant å få vite begrunnelsen for avslaget..

Skrevet (endret)

har ingen tips ift. NAV, men har noen tips til å kutte utgifter:

Har dere noen ting dere kan selge? Feks en ipad, en dyr vinterjakke, sportsutstyr, etc. Slike ting er det også et godt bruktmarked for, sånn at dere kan kjøpe inn noe tilsvarende når dere kommer dere mer ovenpå.

Kan dere få billigere forsikringer?

-bak brød selv. smaker mye bedre også.

-chilli con carne. kjøp kjøttdeig på bunnpris på fredager. koster 25 kr pakken. ris kan du få i store sekker på innvandrerbutikker til en slikk og ingenting. da tror jeg du kommer ned til rundt 10 kr per porsjon.

-frosne first price kyllingfileter i 2 kg pakker

-lapskaus

-fårikål?

-havregrøt. for å gjøre den litt mer spennende, kan du feks skjære opp et eple og ha i grøten.

-lag mat fra bunnen

edit: kastet ut leif

Endret av Pseudonym
Skrevet

joda, mannen får dagpenger etterhvert.... Når permisjonen er over og NAV får behandlet søknaden, men bare 66% av lønna hans, holder jo ikke lengden.

Og i mellomtiden har vi kun barnetrygden.

Jeg kunne vistnok ikke få AAP, fordi jeg egentlig ikke har brukt opp sykepengeperioden, og fordi jeg pga, mangel på barnepass ikke kan stille på tilltak...

Legen min er ganske usikker selv på hva han kan gjøre, men er i dialog med NAV som heller ikke aner, da jeg faller utenfor alle rammeverk.

Det verste er at alt dette hadde løst seg, hvis barnet bare ikke hadde kommet på feil side av bhg regelen:(

Hvorfor får du ikke videre sykemelding da...?

Og er du syk og i aktiv behandling så er det tiltaket ditt - jeg har hatt behandling som min aktivitet. Det burde være uvesentlig at du ikke har barnepass ennå.

Skjønner heller ikke at dere ikke får tilskudd til livsopphold/sosialstønad i denne akutte situasjonen? Det er jo nettopp det den stønaden er til for. Er leiligheten deres nedbetalt? Ellers har dere jo utgifter til bolig, som dere burde få hjelp med. Og familier med små barn skal prioriteres særskilt etter hva jeg skjønner?

Selv om de vil kreve at en skal bruke egne midler og evt selge eiendom - så er jo det ting som tar tid. Dere burde få hjelp til mat nå. evt om dere ikke har krav på stønad så kan de også gi lån - som dere kan tilbakebetale når dere får permisjonspengene til pappaen.

Høres veldig ut for meg at du har møtt en litt vrang saksbehandler....? :hug:

Skrevet

prøv å spis deg ut av huset så lenge du klarer...

prøv å unngå å kjøpe nye klær, bruk d gamle dere har. Event. sy på mer stoff på de buksene som er for små for 3åringen slik at de blir lett lengre. Prøv å ikke dra på butikken mer enn nødvendig, og få så mye hjelp du kan av din familie..

samtidig så kan det jo hjelpe litt på strømkostnadene om du:

- koker med lokk på

- lar sola lyse opp rommet og ikke bruke strøm

- slå av lys i rommene du ikke er i

Ellers kan det jo hjelpe med å

-bruke bilen minst mulig

- prøve å selge det overflødige du har på finn.no eller qxl..

Lykke til med situasjonen!

Skrevet

Om du søker her i forumet så har det nylig vært et par tråder med sparetips :)

Pass it on - se om du finner gruppe nær deg på facebook, frivillige som gir især barnefamilier i en vanskelig situasjon en håndsrekning.

Når det gjelder nye klær til barna - hva med å forslå byttekveld med andre småbarnsforeldre, i nabolaget eller barnehagen? :) Så små barn sliter jo ikke ut klærne, og barn vokser fort så det hoper seg opp i skap og folk vil gjerne bli kvitt litt. Du har sikkert litt babytøy du ikke trenger mer?

Skrevet

Jeg har fått sosialstønad selv om jeg har eid egen leilighet. Måtte heller ikke selge min gamle bil. Jeg har barn .

Har dere en nyere bil så kan den selges og så kjøper dere en eldre og billigere. Alternativet er å klare dere helt uten bil.

Anonymous poster hash: 77e27...137

Skrevet

Spør saksbehandler hos NAV om hva de anbefaler dere gjør.

Ellers ville jeg bedt om hjelp fra familie, mannen din eller din egen familie om noen der har mulighet til å hjelpe dere mens dere sliter litt.

Skrevet

Dere eier leilighet. Hallo. Selg.

Dessuten tror jeg ikke noe på at ingen av dere klarer få jobb. Dere må bare senke kravene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...