AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over alt maset om førstegangskjøpere som ikke får råd til å kjøpe seg bolig osv. Norge er vel et av de landene i verden der det er normalt å eie bolig, men det er da virkelig ikke et must? Se litt på andre land (Sverige, England, USA osv). Det går helt fint å leie! Og enda verre - de som klager over at de ikke kan få alt de drømmer om når de kjøper første bolig. . Nekter å fire på krav om peis, balkong, 5 soverom. Og ikke får de bo midt i sentrum i Oslo/Bergen o.l. heller. Huff! Men det er en helt annen sak... Kjenner jeg blir helt matt. Er det virkelig sånn at folk oppriktig tror at det er en menneskerett å eie egen bolig? Jeg skjønner at det for de fleste er et ønske, men er det krise? Anonymous poster hash: ce137...cb8 17
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Det kan vel heldigvis se ut som om det snur litt nå, slik at ikke alle tror det er en selvfølge å kjøpe bolig før man er 30. Eller 50, for den saks skyld. Anonymous poster hash: 3297e...4b7 1
Gjest Conradine Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Det er vel ingen som sier at det er en menneskerett å kjøpe seg sin egen bolig - men det er mange fordeler med å eie kontra å leie. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe barna mine ut på boligmarkedet. Synes det er viktig å kjøpe bolig så snart de begynner å tjene penger og har mulighet til det. Å eie sin egen bolig gjør at du får med deg verdistigning og gir en trygghet og stabilitet som du ikke oppnår ved å leie. Det er mye smartere å betale sitt eget huslån enn å leie og dermed hjelpe andre å betale ned deres huslån. Her hvor vi bor er det noen vanvittige leiepriser - jeg blir nesten irritert over å se hvordan mange utnytter et vanskelig eiendomsmarked ved å skru opp leieprisene. 13
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Det er vel ingen som sier at det er en menneskerett å kjøpe seg sin egen bolig - men det er mange fordeler med å eie kontra å leie. Jeg gjør det jeg kan for å hjelpe barna mine ut på boligmarkedet. Synes det er viktig å kjøpe bolig så snart de begynner å tjene penger og har mulighet til det. Å eie sin egen bolig gjør at du får med deg verdistigning og gir en trygghet og stabilitet som du ikke oppnår ved å leie. Det er mye smartere å betale sitt eget huslån enn å leie og dermed hjelpe andre å betale ned deres huslån. Her hvor vi bor er det noen vanvittige leiepriser - jeg blir nesten irritert over å se hvordan mange utnytter et vanskelig eiendomsmarked ved å skru opp leieprisene. Absolutt! Er enig i mye av det du skriver. Eier selv bolig, og vi har vært heldige i boligmarkedet, og sluppet å makse ut lån osv, selv om vi bor i Oslo-området. Men det er absolutt ikke noe folk kan kreve! Er det en fordel? Absolutt. Er det noe du kan forvente/kreve? Nope. De diskusjonene jeg hører der folk syter over at verden er så urettferdig siden de ikke får rad til leilighet, så blir jeg helt oppgitt. Verden raser da ikke under om man ikke eier egen bolig. - Noe man på enkeltpersoner skulle tro. Det gjelder naturligvis IKKE alle! Men de som gjerne hiver seg ut i diskusjoner med "stakkars meg". Anonymous poster hash: ce137...cb8 3
Guybrush Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Leieprisene speiler kjøpsprisen i norge 2
Hecubaa Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 Selvfølgelig er det både et ønske og en fordel å eie bolig, men selv med penger på BSU og en god inntekt kommer du til kort på boligmarkedet uten at foreldrene dine spytter i på en eller annen måte. 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Når leiemarkedet er som det er i Norge så forstår jeg at folk ønsker å eie egen bolig. I Sverige og Danmark og andre land er det jo vanlig å leie, de har et helt annet marked for det. Anonymous poster hash: e73d5...be6 9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Og folk ser ned på de som ikke eier egen bolig... Jaja. Mennesker. Anonymous poster hash: bac8d...885 4
Marie90 Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 Jeg er helt enig. Spesielt når det kreves i større byer, og som ung. Ingen har sagt at det ikke er store fordeler ved å eie. Det er jo helt åpenbart - å leie er på mange måter å kaste penger ut av vindu. Men det er stort sett normen til man er godt voksen og etablert og har hatt tid å jobbe og spare. Jeg bor i London og har for det meste internasjonale venner og alle har et jordnært forhold til disse tingene. Ingen forventer seg å kjøpe bolig (her eller et annet sted) som student, mange forventer heller ikke å klare leien i større byer (som er 3x høyere her), så hvis man ikke har råd, velger man å studere et annet sted. Du bor der du har råd til å bo. Det er kun fordi nordmenn er uvant med prisstigningen vi har hatt de siste årene og er bortskjemt med å ha mulighet til å investere i eiendom at de fleste forventer seg det. Det er heller ikke urimelig at utleiere tar det de kan få. Det er ren idioti å forlange noe annet. Hvis du selger en bil eller en hytte, så tar du høyeste prisen du kan få. Hvis man eier en leilighet og noen er villige til å betale 10.000,-, så er 10.000,- prisen. 1
Grønt blad Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, men i Norge er det store fordeler ved å eie egen bolig. Å eie egen bolig gir også andre friheter enn leiebolig. Mitt inntrykk er ikke at prisen er hovedproblemet, men kravet om minst 15% egenkapital. Skal man kjøpe en bolig til 2 millioner, må man ha minst 350 000 i egenkapital (inkl. 2,5% i omkostninger), en bolig til 2,5 mill krever ca 440 000 i egenkapital, bolig til 3 millioner krever 525 000 på sparekontoen. Et nyutdannet par med ca 900 000 i inntekt, vil fint kunne betjene et lån på 2,5 millioner. Problemet er at de ikke har spart nok i løpet av studietida. I stedet for å kjøpe egen bolig og betale ned på den, må de leie dyrt, og spare ved siden av. Et lån på 2 500 000 koster ca 14 000 kr/mnd. + husleie 3500 = 17 500 kr/mnd i boutgifter Leie: 13 000 kr/mnd Leier man, får man da spart 4500 kr/mnd før man er oppe i samme sum som det koster å eie. Man må leie mange måneder før man kommer opp i så store summer at man får kjøpt. Mens man leier, kaster man massevis av penger rett i lomma på huseier. Alternativet er at man har foreldre som har mulighet til og vil hjelpe poden så han/hun får kjøpt eget sted å bo. Unge mennesker med "rike" foreldre får en stor fordel framfor de som må spare alt på egen hånd. 4
Binta Ba Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Skal innrømme at jeg faktisk ikke har noe stort ønske om å eie noe eget, og føler det er tabulagt å si det høyt. Fordel? Jodajada, kanskje. Greier jeg meg fint med å leie, så fremt utleierne tar ansvaret de skal? Absolutt. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 I USA er absolutt jaget om å eie eget tilstedet. Men leiemarkedet der er så utrulig mye enklere og mer tilgjengelig. Til og med å småbyer finnes det utleiekomplekser hvor man leier fra ett firma istedet for småbyene i Norge hvor man låner fra privat personer som er mye mer opphengt i hva som skjer i leiligheten enn det ett firma er. Det er null problem å ha en hund eller katt i USA mens man leier, man finner enkelt ett sted å bo som ikke koster skjorta. Her i Norge er det nesten umulig om du har dyr, eller unger med mindre du er villig til å betale helt vanvittige leiepriser. Har fulgt med på leiemarkedet her hjemme, og iløpet av de siste 12 månedene har jeg sett EN som leier ut hvor det er lov med dyr. Og det kosta til gjengjeld 17 000 mnd for 40 kvadrat og godt stykke utenfor sentrum. Heldigvis har jeg mulighet til å spare mens jeg bor hjemme, så kan jeg kanskje få kjøpt meg noe eget iløpet av de neste 3-4 årene. I motsetning til å leie hvor det kan fort ta 10 år før jeg får spart opp egenkapital. Jeg kommer til å kjøpe alene og ikke med kjæresten, for det ligger en egen sikkerhet i å eie uten å må bekymre seg om forholdet skulle ta slutt. Selv om det er vanskeligere å kjøpe alene. Anonymous poster hash: 9a60e...cb1 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 det er ingen menneskerett å eie, men synes det er en veldig viktig rettighet at det ikke bare er de pengesterke eller de med rike foreldre som skal ha muligheten Anonymous poster hash: 618dc...e57
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #14 Skrevet 30. august 2013 Jeg betaler mer i leie, enn jeg ville ha betalt for å betale ned på lån... så ja, hadde vært fint å kjøpe noe - men er student så får ikke lån Anonymous poster hash: a4af3...16e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #15 Skrevet 30. august 2013 Jeg betaler mer i leie, enn jeg ville ha betalt for å betale ned på lån... så ja, hadde vært fint å kjøpe noe - men er student så får ikke lån Anonymous poster hash: a4af3...16e og det er nettopp dette som gjør at mange aldri vil komme ut på boligmarkedet, at de ikke får lån, men betaler mer i leie enn de ville gjort på lån, den høye leien gjør igjen at de ikke kan spare opp egenkapital, dermed blir det en slags felle. Å leie betyr jo at man betaler på en annens boliglån Anonymous poster hash: 618dc...e57 2
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 30. august 2013 #16 Skrevet 30. august 2013 (endret) Kjenner jeg blir helt matt. Er det virkelig sånn at folk oppriktig tror at det er en menneskerett å eie egen bolig? Anonymous poster hash: ce137...cb8 I og med at hvem og hvor mange som skal få eie sin egen bolig er et resultat av politikk, er det bare rett og rimelig å stille spørsmålstegn ved hvorfor man ikke kan få eie sin egen bolig i et politisk deregulert boligmarked. Dessuten er menneskerettigheter et irrelevant moment å dra inn. Menneskerettigheter er bare noe tull som er funnet opp av den øvre middelklassen i den vestlige verden. Noe som påstanden: "Det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig", bærer tydelig preg av. For hvem er det som tjener på at det ikke er en rettighet å eie egen bolig? Jo, nettopp, den øvre middelklassen, de som har spekulasjonskapital til å profittere på et boligmarked hvor ikke alle har råd til å eie sin egen bolig. På den annen side er det heller ingen menneskerett å profittere på en boligpolitikk hvor ikke alle har råd til å eie sin egen bolig. Endret 30. august 2013 av Kaptein Kuk 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #17 Skrevet 30. august 2013 Å eie sin egen bolig gjør at du får med deg verdistigning Ja, men hva er egentlig det verdt? Selvom man selger for mer enn man kjøpte boligen for så må man jo kjøpe til like høy pris. Anonymous poster hash: 5a75c...090 1
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 30. august 2013 #18 Skrevet 30. august 2013 Skal innrømme at jeg faktisk ikke har noe stort ønske om å eie noe eget, og føler det er tabulagt å si det høyt. Fordel? Jodajada, kanskje. Greier jeg meg fint med å leie, så fremt utleierne tar ansvaret de skal? Absolutt. Jeg synes det er lite flatterende med en slik underdanig holdning i forhold til interessene til en selv og ens egen gruppe.
Binta Ba Skrevet 30. august 2013 #19 Skrevet 30. august 2013 Jeg synes det er lite flatterende med en slik underdanig holdning i forhold til interessene til en selv og ens egen gruppe. Eller så har folk forskjellige interesser og syn på livet. 5
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 30. august 2013 #20 Skrevet 30. august 2013 Eller så har folk forskjellige interesser og syn på livet. Man kan jo også si at husnegrene hadde forskjellige interesser og syn på livet, siden de som oftest stilte seg på de hvite slaveeierens side når de andre negrene protesterte, men det gjør ikke husnegerholdninger noe mer sympatisk av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå