Gjest Medisinstudine Skrevet 24. april 2004 #1 Skrevet 24. april 2004 Hei, Jeg er medisinstudent, og har praksis på et sykehus. Her opplever jeg stadig å bli bevisst motarbeidet av de kvinnelige sykepleierne! Jeg har tatt dette opp med noen av mine medstudiner, og det viser seg at de opplever det på samme måten. Det er særlig sykepleierne som er ca tretti år vi opplever som vanskelige. Det er da snakk om at sykepleierne har et negativt, avvisende kroppsspråk, de unnviker øyekontakt med oss når vi søker kontakt for å be om hjelp, direkte uhøflige opptredener, nekte å være behjelpelige, utsette og/eller utføre tjenester særs langsomt for oss. Jeg har opplevd å bli behandlet så uhøflig og respektløst at jeg har måttet løpe på do for å skjule tårene mine!!!! For ordens skyld vil jeg legge til at jeg (og de andre jentene jeg studerer med - vi er i midten av tjueårene) er veldig påpasselige med å oppføre oss ydmykt og høflig når vi er ute i praksis. Vi er absolutt ikke "arrogante, selvopptatte legestudenter" og nøye med å passe på å ikke bli oppfattet sånn!! Dessuten er jeg ganske sjenert :oops: - og jeg mistenker at noen av sykepleierne merker dette fort, og nærmest "utnytter" situasjonen.... Kjæresten min trøster meg med at på større arbeidsplasser der mange kvinner er samlet på en plass, vil det fort oppstå "gnisninger". Ikke alle unge kvinner synes det er greit å ha en yngre kvinne "over seg" i hierarkiet, og kan oppføre seg usympatisk pga dette. Litt sånn "du skal ikke komme her og tro du er noe -- Jeg skal nok sette deg på plass, ja"-stilen. *Noen som har lignende erfaringer på sine arbeidsplasser? *Noen som har synspunkter på dette? Råd/tips til meg om hvordan jeg bør takle slike situasjoner? Jeg er så konfliktsky, men er redd det vil komme til et pkt der jeg blir nødt til å sette ned foten, for å få respekt. Hva mener dere? Takknemlig for tilbakemeldinger på dette innlegget! :-)