Gå til innhold

Leve på kylling, egg og salat

Fremhevede innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg lurer på om noen vet om det er greit å leve på kylling, egg(omelett med ost og kyllingfilet) litt salat (bladsalat, spinat, tomat, avokado osv) og blomkålstuing og litt kokte grønnaker over litt tid? Et par uker f. eks.. Jeg vil prøve å være i ketose, men bare for en stund før jeg går over til moderat lavkarbo igjen. Men jeg vet ikke om det er heldig for kroppen med litt ensidig kosthold? Jeg er frisk og ikke spesielt overvektig, men vil gjerne ned 5 kilo, og prøve å se åssen det er å være i ketose.

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Blir kjedelig, men ikke umulig :)

Jeg får slike diller innimellom hvor jeg lager samme type middag hver dag i en periode.

Om høsten går det gjerne i supper, viltgryter osv, om sommeren i kylling, salater og dressinger. Hver gang jeg er hos legen så sjekker vi vitaminer og mineraler osv, og mangler aldri noe iallefall

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Blir kjedelig, men ikke umulig :)

Jeg får slike diller innimellom hvor jeg lager samme type middag hver dag i en periode.

Om høsten går det gjerne i supper, viltgryter osv, om sommeren i kylling, salater og dressinger. Hver gang jeg er hos legen så sjekker vi vitaminer og mineraler osv, og mangler aldri noe i alle fall

Takk for svar :)

Da tror jeg at jeg prøver det ;)

Skrevet

Takk for svar :)

Da tror jeg at jeg prøver det ;)

Basert på ett svar. Ett svar tok det før du fant ut at det var greit å gjøre det... Jaja, lykke til.

Anonymous poster hash: ba262...7e9

• Liker 3
Skrevet

Kanskje ensidig hvis du spiser det samme hver eneste dag, men det burde absolutt være mulig å få i seg det man trenger med de råvarene du har listet opp. Så jeg vil si at det er null problem.

Anonymous poster hash: 3bcf3...018
Gjest Spirula
Skrevet

Mulig jeg er helt på viddene her nå, men er det ikke litt lite fett i det kostholdet du beskriver?

Når du skal i ketose, mener jeg at 70-80% av energiinntaket ditt skal være fett, og jeg tror det fettet du får gjennom ost, egg og avocado blir litt lite.

Ellers, det er ikke farlig for kroppen å leve med ensidig kost for noen uker, men det er ikke å anbefale over lengre tid.

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Ja, basert på et svar. Jeg syns å ha fått med meg at Funky Punky har mye kunnskap som jeg stoler på. Uansett har jeg overlevd å leve på 300 g sjokolade og en pose potetgull hver dag lenge, selvfølgelig er det overhodet ikke bra i det hele tatt, men da tror jeg at dette kan vare noen uker uten at jeg får helseskader av det. Bare lurte på om det har gått greit for andre, og andres synspunkt.

Ganske ensidig, ja... vil bare teste :) for å se hvordan det er i ketose, men jeg går over til moderat lavkarbo etter det. Det er masse godt man kan spise! :)

Jeg vet ikke hvor mye fett som er anbefalt i ketose? Men jeg får for det meste i meg fett og proteiner... spiser kyllinglår, det er jo litt mer fett i det. MEn er det ikke sånn at hvis man holder seg under 15-20 g karbo om dagen, så kommer man i ketose, uavhengig av hvor mye fett man får i seg?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye fett som er anbefalt i ketose? Men jeg får for det meste i meg fett og proteiner... spiser kyllinglår, det er jo litt mer fett i det. MEn er det ikke sånn at hvis man holder seg under 15-20 g karbo om dagen, så kommer man i ketose, uavhengig av hvor mye fett man får i seg?

Vel, det spørs jo hvor mye energi du trenger for å bli mett. Du må spise så lite karbohydrater at du er i ketose (vanligvis under ca 50g), spise passelig med proteiner og så fyller du på med fett til du blir mett. Men ja, man kommer i ketose uansett hvor mye fett man får i seg. Vi lavkarbere har et uttrykk "å tenne fettbålet", og det betyr at du må ha nok fett for å bli en god fettforbrenner. Spiser du mer fett, så er du fortsatt en god fettforbrenner, men da får du all energien du trenger fra maten så kroppen trenger ikke å tære på lagrede reserver. Så du vil jo ikke spise så mye at du ikke går ned i vekt, men dette regulerer seg som regel selv når du følger sulten på LCHF.

• Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Hvis jeg ikke har misforstått totalt, kommer man ikke i ketose hvis man ikke spiser nok fett, uavhengig av hvor lavt man ligger på karboinntak.

http://www.fitnessprat.no/f22/ketose-4143/

Jeg ser at det i linken står minst 50% fett, så det er nok litt mindre enn jeg trodde, men likevel mer enn det ser ut til at du har lagt opp til.

Endret av Spirula
Skrevet

Sengaia, kom deg til lege. Du har åpenbart en eller annen form for spiseforstyrrelse. Annehver dag lager du en ny tråd her inne, hvor du surrer og styrer, og du virker usunt oppheng i dette. Ikke virker det som du klarer å slå deg til ro med noe heller. Det hele skriker spiseforstyrrelse!

Å leve på kylling, egg og salat er uholdbart i lengden, og innerst inne vet du sikkert dette. Bare dropp det. Det er usunt, både fysisk og mentalt (og ja, å kutte ut både fett og karbohydrater er på sikt livsfarlig).

Anonymous poster hash: e47ff...256
  • Liker 3
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for alle svar og linker!

Ja, jeg er nok usunt opphengt i det, og er glad for at du "vekker" meg litt, jeg har fått høre det før, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med noe som helst. Så prøver litt forskjellig. Nå er det fett og proteiner. Jobber med saken mtp mat og psyke.

Om ikke annet, så syns jeg at jeg har lært masse om mat, næringsstoffer osv, og det er interessant :)

Skrevet

Vil forøvrig anbefale diett.no. Veldig grei for å holde oversikt over kalorier, fett, karbohydrater, proteiner, vitaminer og gudene vet hva.

Jeg har et litt anstrengt forhold til mat selv, og (motsatt av hva enkelte påstår) finner faktisk hjelp i å ha så detaljert oversikt som mulig, over hva jeg spiser. Da får jeg passet på at jeg får i meg nok, og jeg får faktisk skviset inn litt kos også, samtidig som jeg går ned i vekt. Kontroll kan være bra, bare man ikke misbruker den. Sørg for at du får i deg riktig mengde mat, så slapper du kanskje litt mer av.

Anonymous poster hash: e47ff...256
Skrevet

Bra du vertfall tenker over at du ikkje bør styre veldig masse med mat og kosthold, det beste er å finne noko både hode og kropp kan trives med i lengden.

Men til spørsmålet, så trur eg ikkje det er problem i det heile med den kosten du beskriver for eit par veker. Fettet treng du først og fremst for å bli mett (trur eg). Fyll på med avocado, litt fløyte og smør/olje så får du sikkert nok fett. Ellers er fisk/omega 3 det einaste eg i farten ser du mangler. Legg inn nokre måltid med feit fisk, eller ta tilskudd. Sjølv om det kun er for nokre veker er det dumt å få for lite omega 3 og d-vitamin.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar og linker!

Ja, jeg er nok usunt opphengt i det, og er glad for at du "vekker" meg litt, jeg har fått høre det før, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med noe som helst. Så prøver litt forskjellig. Nå er det fett og proteiner. Jobber med saken mtp mat og psyke.

Om ikke annet, så syns jeg at jeg har lært masse om mat, næringsstoffer osv, og det er interessant :)

Dette svarer du også gang på gang! Dritt lei disse trådene dine nå! Skaff hjelp, fort!

• Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar igjen :)

Jeg spiser en del makrell i tomat, så jeg tror det skal gå greit med omega-3 og D-vitamin.

Diet.no hørtes kanskje heller ikke for dumt ut, inntil det går mer "naturlig" for seg. Det er ikke lett det der med å finne balansen... noen ganger tror jeg at jeg har det, men så overanstrenger jeg meg hele tiden... enten er jeg helt opphengt, men så prøver jeg å bryte det, og skeie ut, men da blir det jo hele kaker og sjokolade hver dag.

Og til det siste; Du trenger jo ikke å være frekk. Jeg har skaffa hjelp, og jeg gjør det jeg tror er best, selv om det ikke alltid overhodet ikke er det beste. Men jeg er på vei hvertfall, og TRO meg, -det kunne vært hundre ganger verre.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg ikke har misforstått totalt, kommer man ikke i ketose hvis man ikke spiser nok fett, uavhengig av hvor lavt man ligger på karboinntak.

http://www.fitnessprat.no/f22/ketose-4143/

Jeg ser at det i linken står minst 50% fett, så det er nok litt mindre enn jeg trodde, men likevel mer enn det ser ut til at du har lagt opp til.

Du har nok misforstått litt her. Så lenge kroppen ikke klarer å dekke glukosebehovet ved å omdanne karbohydrat (og proteiner i mindre grad), så kommer du i ketose. Man kan til og med komme i ketose på 100% karbohydrater hvis bare karbohydratinntaket (i gram) er lavt nok til at det ikke dekker kroppens behov for karbohydrater slik at kroppen må lage karbohydrater selv av fett.

Det er ingen regel at man må spise minimum 50% fett, men de fleste på lavkarbo ender opp med det. Man blir litt uvel kan du si hvis man kutter ned på både karbohydrater OG fett. Proteiner er en dårlig energikilde... Lite karbohydrater, passelig proteiner og fett til du blir mett. "Passelig" proteiner varierer fra person til person og hvor mye man trener. LCHF er ca:

0-5 % (av energien) karbohydrater

20-25 % proteiner

70-80 % fett

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Du har nok misforstått litt her. Så lenge kroppen ikke klarer å dekke glukosebehovet ved å omdanne karbohydrat (og proteiner i mindre grad), så kommer du i ketose. Man kan til og med komme i ketose på 100% karbohydrater hvis bare karbohydratinntaket (i gram) er lavt nok til at det ikke dekker kroppens behov for karbohydrater slik at kroppen må lage karbohydrater selv av fett.

Det er ingen regel at man må spise minimum 50% fett, men de fleste på lavkarbo ender opp med det. Man blir litt uvel kan du si hvis man kutter ned på både karbohydrater OG fett. Proteiner er en dårlig energikilde... Lite karbohydrater, passelig proteiner og fett til du blir mett. "Passelig" proteiner varierer fra person til person og hvor mye man trener. LCHF er ca:

0-5 % (av energien) karbohydrater

20-25 % proteiner

70-80 % fett

Okei, takk, da tror jeg at jeg er på rett spor igjen, i forhold til hva jeg har lært :)

Skrevet

Okei, takk, da tror jeg at jeg er på rett spor igjen, i forhold til hva jeg har lært :)

Kan du gå til legen din og be om henvisning til psykolog? Du er spiseforstyrret.

Anonymous poster hash: f8f3e...cf3

• Liker 1
Skrevet

Kan du gå til legen din og be om henvisning til psykolog? Du er spiseforstyrret.

Anonymous poster hash: f8f3e...cf3

Signerer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...