Gå til innhold

Dugnader - hva er innenfor rimelighetens grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Barna mine driver med lagidrett i et stort idrettslag. Det betales en høy treningsavgift for at de skal spille, i tillegg kommer medlemsavgift og salg av doruller.

Det kreves også en stor dugnadsinnsats i form av oppsatte vakter av foreldrene. I fjor var det seks vakter per barn. Disse kommer ofte med kort frist.

Når man har flere barn i klubben (flere har tre) sier det seg selv at disse vaktene legger beslag på mange helger og ettermiddager. Selv jobber jeg skift og forrige helg ble en full dag på jobb etterfulgt av en kveld på vakt. Mange er jo alene om ansvaret for barn også, og for disse er utfordringene ennå større.

Idrettslaget har et seniorlag på toppnivå og det er ingen tvil om at mye av innsatsen man legger ned går til drift av dette.

Jeg skjønner at mange idrettslag ikke hadde vært liv laga uten stor egeninnsats, men hvor går grensa for hva man kan kreve? Hva er vanlig rundt om i landet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes dette høres helt latterlig ut. Da jeg spilte håndball, hadde vi max 2-3 dugnader i året. Typ rake løv for kommunen før 1. mai, male planker (eller hva det nå var) og lignende. Synes også det er rimelig spesielt at det både skal betales treningsavgift og medlemsavgift - som om det er to forskjellige ting? Spesielt. Andre steder betaler man typ 800 kr for medlemskap/treningsavgift og that's it. Og 6 vakter per barn i dugnadsarbeid er jo bare sykt! Hvem er det som har tid og overskudd til noe sånt?? Har du to unger så er det 12 vakter, altså 1 gang hver eneste måned, i tillegg til kjøring og henting på trening og kamper.

Dette hadde jeg aldri i verden gått med på - da ville jeg funnet en annen klubb hvis denne sporten var SÅ viktig. Det er IKKE vanlig å holde på sånn (faktisk er det ganske sketchy), og det forekommer meg åpenbart at de utnytter 'småtasslagene' for å finansiere seniorlaget, som du også peker på. Noe lignende forsøkte de å gjøre på håndballen da jeg spilte i sin tid; vi samlet inn over 30 000 kr på dugnad, men de pengene så vi aldri noe av, da fotballaget fikk pengene i stedet (felles styre..). Da var det slutt på å delta på dugnader for vår del. Hvis det ikke beviselig kommer laget til gode gjennom at samtlige inntekter fra arbeidet går til dem, hadde jeg ikke stilt på en eneste dugnad ;)

Edit: Jeg ville dog også skiftet klubb, som sagt..

Endret av Strixvaria
  • Liker 2
Skrevet

Frekt at gamlingene på seniorlaget snylter på småungene - eier de ikke skam?

Anonymous poster hash: aea48...607
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

I korpset mine barn går i, er dugnadsarbeid satt til ca 30 timer i året, mens det i idrettslaget de var med i, var ca 50 timer i året, i tillegg til kjøring og henting på kamper.

Ikke på noen av stedene er det "antall vakter pr barn", men antall timer pr familie.

Det du beskriver høres helt horribelt ut!

Jeg må ellers signere Strixvarias innlegg! :)

Endret av Spirula
Skrevet

Jeg betaler heller en del fremfor dugnad. Å sponse et seniorlag hadde jeg aldri gjort.

Skrevet

Idrettslaget har et seniorlag på toppnivå og det er ingen tvil om at mye av innsatsen man legger ned går til drift av dette.

Det der er så himla surt!

Men ganske vanlig, er jeg redd- det var sånn da jeg var liten på bygda også, alle ungene måtte fly rundt og selge lodd mens herrelaget reiste land og strand rundt med egen buss for å spille andredivisjonskamper.

Til saken: seks ganger per barn i året = tre ganger i semesteret... Tja, jo, kanskje...

For min del blir det helt opp mot grensen for hva som er greit, men jeg skulle nok klart å leve med det. Men jeg ville ha pushet på for

1) Varsel god tid i forveien, og

2) "Søskenrabatt", i hvert fall fra barn nummer tre

Det siste fikk vi til i klubben sønnene mine spiller i, etter lang tids murring fra de som ble sittende med 3 x 20 kalender de liksom skulle selge... en helt umulig oppgave.

Synes i hvert fall du skal ta opp dette med kort frist og rabatt på årsmøtet. Og kanskje også spørre direkte av hvor mye av deres vakt- og dorullpenger som faktisk kommer ungene til gode. Det må de kunne svare på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en veldig stor tilhenger av idrettstilbud der man betaler en semesteravgift og det er det hele. Kanskje krav om å kjøpe billetter på en jule- eller sommeravslutning.

Ikke like lett med alle typer idrett, dessverre.

Men sjekk opp alternativene der dere bor.

Kommunen har også ofte en kulturskole som har musikk, sang, dans og drama. Her jeg bor er det et relativt rimelig tilbud.

Private "skoler" innen ulik sport kan også være en løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...