AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Skrevet 30. august 2013 Noen som vet hvordan det foregår? Vet de har et eller annet de kan bruke for å teste synet på barn. Jenta mi klager ofte på vondt i øynene, gnir seg og blinker mye. Har fått henvisning til øyelege siden det ikke er tegn til infeksjon eller betennelse. Ha litt lyst å forberede henne før vi drar, men aner jo ikke hva de skal gjøre Anonymous poster hash: 5e631...6ad
Mamalama Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Ring øyelegen og hør hva de pleier å gjøre? Min datter fikk briller som 3-åring, da fikk hun pupille-utvidende øyedråper (litt ekkelt fordi man får slørete syn en stund etterpå), ellers ble hun bare testet med ulike apparater. Skjedde ingenting skummelt, annet enn de øyedråpene.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #3 Skrevet 30. august 2013 Bare pass på at hun får en test som er tilpasset hennes ordforråd. Min pode måtte til øyetime før h*n var tre. har alltid vært en utfordring for min lille, så da h*n måtte si ordet sommerfugl når det kom på bildet (som bare h*n kunne se gjennom en viss type briller), så sier det seg jo selv at øyelegen ikke hadde undersøkt alt godt nok på forhånd. Han var litt på bærtur med andre ord.. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Edit: Ordforrådet har altid vært osv.. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #5 Skrevet 30. august 2013 Bare pass på at hun får en test som er tilpasset hennes ordforråd. Min pode måtte til øyetime før h*n var tre. har alltid vært en utfordring for min lille, så da h*n måtte si ordet sommerfugl når det kom på bildet (som bare h*n kunne se gjennom en viss type briller), så sier det seg jo selv at øyelegen ikke hadde undersøkt alt godt nok på forhånd. Han var litt på bærtur med andre ord.. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3 Ja er jo dette jeg er litt bekymret for. Trodde ikke hun skulle være nødt til å si noe.. Flink å snakke men blir veldig sjenert og snakker iallfall ikke på oppfordring Anonymous poster hash: 5e631...6ad
Pria Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 Mitt beste råd er at du er avslappet under undersøkelsen og ikke gjør dette til noe skummelt og farlig. Her er det ingen nåler eller noe som gjør vondt. De bruker apparater som når vi voksne tar synstest.
ms. Perfect Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Jeg ville anta at hun skal se på en tavle med bilder, og må fortelle øyelegen hva hun ser. Øv litt på at jenta di må snakke selv om hun er sjenert, hun får nok belønning etterpå.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Eh... Hvordan øver man på sånt? Skal dra på en lekebutikk med henne så får hun velge seg en premie før vi drar til øyelegen. Funket greit hos fastlegen iallfall, men der slapp hun å si noe. Satt iallfall ikke med ansiktet mellom puppene mine Anonymous poster hash: 5e631...6ad
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #9 Skrevet 30. august 2013 Jeg ville anta at hun skal se på en tavle med bilder, og må fortelle øyelegen hva hun ser. Øv litt på at jenta di må snakke selv om hun er sjenert, hun får nok belønning etterpå. Tror ikke det var en slik tavle for mitt barn. Tror det er mest for de større barna. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #10 Skrevet 30. august 2013 Eh... Hvordan øver man på sånt? Skal dra på en lekebutikk med henne så får hun velge seg en premie før vi drar til øyelegen. Funket greit hos fastlegen iallfall, men der slapp hun å si noe. Satt iallfall ikke med ansiktet mellom puppene mine Anonymous poster hash: 5e631...6ad Hos leger pleier barnet å få en liten leke som belønning. Tror ikke vi har fått det hos astmalege eller øyelege (bortsett fra eplebiten h*n fikk etterpå). Det er mest vanlig hos andre leger/tannleger. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3
Karmosin Skrevet 30. august 2013 #11 Skrevet 30. august 2013 Mitt beste råd er at du er avslappet under undersøkelsen og ikke gjør dette til noe skummelt og farlig. Her er det ingen nåler eller noe som gjør vondt. De bruker apparater som når vi voksne tar synstest. Jeg må modifisere dette litt - det kan svi i øynene hos øyelegen, og etter undersøkelsen. Det hender at det skal gjøres så mye under en undersøkelse at mine øyne er varme og sviende i noen timer og alt jeg vil er å legge meg på sofaen med en iskald klut over øynene. Det verste er at jeg nevnte dette for noen jeg kjenner som øyeblikkelig fikk svart samvittighet, for hun hadde aldri trodd på det når barnet hennes sa at øynene gjorde vondt etter undersøkelse. Hun trodde barnet overdrev, for hun hadde aldri selv gått gjennom en full undersøkelse hos øyelegen. Det er greit å ha i bakhodet at hvis barnet sier at det svir kan det være fullstendig sant.
ms. Perfect Skrevet 30. august 2013 #12 Skrevet 30. august 2013 Eh... Hvordan øver man på sånt? Skal dra på en lekebutikk med henne så får hun velge seg en premie før vi drar til øyelegen. Funket greit hos fastlegen iallfall, men der slapp hun å si noe. Satt iallfall ikke med ansiktet mellom puppene mine Anonymous poster hash: 5e631...6ad Prøv rollespill f.eks. Fortell henne at det er viktig å svare, og at hvis hun gjør det får hun premie etterpå. Vi fikk av øyelegen, men hvis ikke øyelegen har er det lurt å å gjøre som du forslår, kan godt gjøre begge deler også. Viktig med en god opplevelse for barnet. Evt kan hun kanskje hviske svaret til deg hvis det føles tryggere? Tror ikke det var en slik tavle for mitt barn. Tror det er mest for de større barna. Anonymous poster hash: 4bd2c...3c3 Min var 2 år første gang, og brukte tavle. Det ble bare sånn ca da, for ordforrådet hans var for dårlig, så de målte det mens han lå i narkose for å stikke opp tårekanalene også.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #13 Skrevet 30. august 2013 Da fikk vi faktisk brev fra øyelegen. Hun skal få noen øyedråper. Regner med det var et standardbrev siden det stod at hun ikke måtte kjøre bil hjem, hehe..Anonymous poster hash: 5e631...6ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå