AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #1 Del Skrevet 30. august 2013 Hei Leverte inn bilen min på verksted (paugeot 207 2008). Den startet ikke og ikke viste jeg hvorfor så jeg spurte mitt lokale verksted om jeg kunne ta med bilen til dem for undersøkelse. Da jeg kom for å levere den hadde jeg med faren min siden jeg kan lite om bil ble de enige om at det var han som skulle kontaktes. Vi ble ikke enige om pris og lite ble egentlig sagt under levering av bilen. Nå ringer verksted og sier at de har byttet en del til 4000kr som jeg ikke har bedt om, i tillegg vil de ha 3000 kr for arbeidet de har gjort. Ikke nok med det med de hadde fått hjelp av et merkeverksted som hadde feilsøkt mye på bilen og skal ha 8000,- for jobben. Bilen min er forsovidt fortsatt ikke reparert. Fikk et prisoverslag på 32000 kr hvis dette skulle repareres av merkeverkstedet. Dette tar jeg nå med forhandleren jeg kjøpe bilen hos. Det jeg lurer på er om verkstedet jeg leverte den hos har lov til å gi meg kostnader på 15000 når jeg spurte om en undersøkelse av bilen? Jeg har ikke blitt kontaktet av de i det hele tatt, ikke for byttet av delen og heller ikke da de trengte hjelp til feilsøkingen av merkeverkstedet. SOS, har ikke 15000 til overs desverre! Anonymous poster hash: 77277...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 30. august 2013 #2 Del Skrevet 30. august 2013 Kontaktet de ikke faren din da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 30. august 2013 #3 Del Skrevet 30. august 2013 har du sjekka om garantitida har gått ut, og om noko av dette burde gå på garantien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Del Skrevet 30. august 2013 Kontaktet de ikke faren din da? Han ble heller ikke kontaktet nei. Vi fikk først beskjed om hva som hadde blitt gjort da faren min ringte dem etter omrtent en uke. Anonymous poster hash: 77277...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #5 Del Skrevet 30. august 2013 har du sjekka om garantitida har gått ut, og om noko av dette burde gå på garantien? Jeg har reklamasjonsrett på bilen enda, men forhandleren jeg kjøpte den av er litt vanskelige så vi får se.. Det største problemet akuratt nå er jo at jeg ikke har mulighet til å betale tilsammen 15000 for undersøkelser gjort av andre verksteder. (dette dekker ikke forhandleren uansett) I såfall måtte jeg ha levert bilen hos dem. Kanskje dumt å ikke gjøre det men jeg tenkte jo ikke at feilen var så stor. Spesiellt ikke da jeg fikk høre at det kunne være bare en ledning f.eks... Anonymous poster hash: 77277...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TN-># Skrevet 5. september 2013 #6 Del Skrevet 5. september 2013 Hvis de ikke foreligger noen form for avtale (skriftlig eller muntlig) om at de skal levere den tjenesten/ varen som de krevet betaling for av deg, har du ingen plikt til å ettergi kravene fra verkstedet, da de ikke er rettslig bindende. Dog kan det være noe vagt at du har bedt om en "undersøkelse", men såvidt jeg forstår har du ikke bedt om noen utbedring av ev. mangler/ feil som måtte bli avdekket under denne undersøkelsen. Se på håndverkertjenesteloven §7 og 8 § 7. Plikt til å frarå. (1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det. (2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse. § 8. Unnlatt fraråding. (1) Har tjenesteyteren ikke underrettet forbrukeren eller stanset arbeidet i samsvar med § 7, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve betaling i videre utstrekning enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt. (2) Kostnader som ikke dekkes etter første ledd, kan tjenesteyteren likevel kreve dekket så langt det er rimelig og den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeid har for forbrukeren. Tar også med et lite utsnitt av håndverkertjenesteloven § 9 § 9. Tilleggsarbeid. (1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. De må med andre ord dokumentere at de har prøvd å oppnå kontakt med faren din. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #7 Del Skrevet 5. september 2013 Kjempegodt innlegg av TN! En siste dramatisk mulighet er å gå til avisen. Kanskje litt vanskeligere å få oppmerksomhet nå med valget, men gå til Dagbladet - de har jo tradisjon for å skrive om annet enn resten av media...Anonymous poster hash: 6ccd0...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2013 #8 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg har reklamasjonsrett på bilen enda, men forhandleren jeg kjøpte den av er litt vanskelige så vi får se.. Det største problemet akuratt nå er jo at jeg ikke har mulighet til å betale tilsammen 15000 for undersøkelser gjort av andre verksteder. (dette dekker ikke forhandleren uansett) I såfall måtte jeg ha levert bilen hos dem. Kanskje dumt å ikke gjøre det men jeg tenkte jo ikke at feilen var så stor. Spesiellt ikke da jeg fikk høre at det kunne være bare en ledning f.eks... Anonymous poster hash: 77277...e6a Du må for all del ikke gi deg bare fordi de er "vanskelige". Det er sånn folk snor seg unna ansvar! Sett heller advokat på saken enn å gi deg! Anonymous poster hash: 85a7c...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 7. september 2013 #9 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Dersom verkstedet skal gjøre noe med bilen, så skal de gi deg et prisoverslag FØRST. Dette må du godkjenne eller ikke godkjenne. De kan riktignok SE på bilen, gi deg prisoverslag, og så belaste deg for sjekken (timesbetaling..som regel noen hundrelapper). Men det de IKKE har lov til er å forandre prisen uten å ha hørt med deg først. Grensen går vel på 10 eller 20%. Om prisoverslaget var på 1000 kroner, så kan det hende du må betale 1100 eller 1200 kroner. Det må du gå med på. Men ikke noe i nærheten av det du fremstiller her. Bare å nekte. Du har aldri godkjent en slik pris, eller noe i nærheten av den prisen. Ja, og om de påstår de har kontaktet faren din, så må de fremlegge bevis på det. Her har dere all rett på deres side, så ikke noe å bekymre dere for. Endret 7. september 2013 av FuturePrimitive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 7. september 2013 #10 Del Skrevet 7. september 2013 Jeg synes du har fått flere veldig bra svar her- med henvisninger. Det eneste jeg kan tilføye er at du eller faren din må stå på- vær skikkelig "vanskelige kunder". For dette er ikke riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå