Gå til innhold

Luftegård for hund - regelverk?

Væren

Anbefalte innlegg

Nå har det skjedd som vi har ventet på; etter at vi klagde på naboens hund som til stadighet løp løpsk på vår eiendom (og alle andre sine eiendommer), har de satt pinner i jorda for å markere hvor de skal bygge hundegård.

Jeg blir oppriktig fortvila! :-( Av de fire sidene som finnes rundt huset deres, planlegger de selvfølgelig å sette opp hundegård midt i fleisen på oss, på baksida av sitt eget hus (der de har alt det andre rotet sitt; komposthaugen, tørkestativet, stigen, betongblanderen, ugresset og en halvmurt utvendig pipe...) På framsida ser det ut som Falcon Crest, mens vi får all dritten midt i synet fra hovedinngangen og soleplassen vår (vår sørside).

Denne evt. luftegården vil bli det første man ser når man kommer kjørende inn til vårt hus, og den vil ligge ca 8 meter fra soveromsvinduet vårt...

Er det noen som vet med sikkerhet hvordan regelverket er mht. bygging av hundegård? Vet ikke om de tenker å bygge tett gjerde eller bare bruke nettinggjerde. Vet bare at nå er jeg møkk lei både naboen og hunden!

Og jeg som er så glad i dyr!!! :cry: Hvorfor må de ødelegge et ellers godt naboforhold med den bikkja si? Hvorfor var det så fælt at vi sa fra i direkte ordelag om "løsbikkjevirksomheten"? 1000 hint hjalp jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo også regler om hvor tett fra nabogrensen man kan bygge.

Takk for hjelpen, Poirot, det var det jeg også tenkte! Men om det ikke skal være en tett hundegård, men bare et luftig gjerde, da? Da har det vel noe med høyden på gjerdet å gjøre?

Skal sjekke grannelova, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Høyden på gjerdet kan ha noe å si, også hvorvidt dette vil være til sjenanse for dere.

Loven er litt kjip å lese, da den er skrevet på ur-nynorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke må man vel søke byggetillatelse for et lite gjerde? Jeg mener å huske at grensa vanligvis går på 2 meters høyde, jeg. Og 4 meter fra tomtegrensa. Men jeg er ikke sikker! Dessuten tror jeg reglene varierer fra kommune til kommune...

Dette må jeg selv sjekke opp, da vi nå skal lage en plass til hundene inntil nabogrensa. Ikke at det blir et problem med denne naboen (vi har snakket med ham om det), men vi vil jo gjerne ha alt lovlig gjort da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Men ikke må man vel søke byggetillatelse for et lite gjerde? Jeg mener å huske at grensa vanligvis går på 2 meters høyde, jeg. Og 4 meter fra tomtegrensa. Men jeg er ikke sikker! Dessuten tror jeg reglene varierer fra kommune til kommune...

Dette må jeg selv sjekke opp, da vi nå skal lage en plass til hundene inntil nabogrensa. Ikke at det blir et problem med denne naboen (vi har snakket med ham om det), men vi vil jo gjerne ha alt lovlig gjort da...

Noen har jo et hus inne i gården, som erstørre enn vanlige hundehus. Dette kan det hende man må søke om (jeg vet ikke). Kommuner her, som du sier, ulike regler. Vil ikke tro man må søke pga vanlig gjerde. men noen steder har man strengere regler mht hva som er pent og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har jo et hus inne i gården' date=' som erstørre enn vanlige hundehus. Dette kan det hende man må søke om (jeg vet ikke).[/quote']

Hmm, så om vi slenger inn et større hundehus vil vi møtte søke om å sette opp huset, men ikke selve hundegården, ja. Sååååå naturlig. Neida, takk og lov for at vi ikke har plass til noe sånt. De ska'kke bo der ute heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at grensa vanligvis går på 2 meters høyde' date=' jeg. Og 4 meter fra tomtegrensa.[/quote']

Dette gjerdet kommer max 1 meter fra tomtegrensa, og vil bli stående på et bakkenivå som ligger ca 1,5 meter høyere enn innkjørselen vår. Blir gjerdet 2 meter høyt, vil det altså toppen på gjerdet bli 3,5 meter over oss når vi står i innkjørselen / ved søppelkassen vår.

Naboen har nemlig bygget opp tomta si, slik at huset deres virker som det formelig "ramler" over vårt. På enkelte solrike dager kaster huset deres til og med skygge på trappa vår! Så et slikt gjerde, bygget 1 meter fra hjørnet på muren deres (mot atkomstvei til vår tomt) vil ruve godt i terrenget og sperre innsyn mot vår tomt for dem som kommer kjørende.

Naboen vår har alltid vært en vanskelig fyr, ikke rart at ungene i nabolaget er halvredde ham!

Jeg blir deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hør med kommunens plan- og bygningsetat!

Men kan være smart å legge inn en protest direkte til naboen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan iallafll ikke bygge bygninger nærmere en fire meter fra tomtegrensa lærte jeg engang. Men en hundegård er jo ikke bygning kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er så fælt og rotete og uferdig og bedritent hos naboen så må det jo være en velsignelse å få et gjerde som skjuler alt rotet?

Jeg syns du bør lese innleggene dine en gang til, Væren, i denne tråden høres du sannelig ut som "naboen fra helvete" - selv om du nok opplever tingene motsatt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg høres sånn ut.

Men husk: Denne tråden er min "ventileringskanal"!

Og vi snakker om den samme naboen som for noen år siden truet to små 6 åringer med følgende: "Dersom eg ser dei kattane dykkar på min eigedom EIN GONG TIL, så kjem eg til å skyte dei!!!" Det var to gråtende barn som kom hjem til sine respektive familier.

Gjerdet vil nok ikke skjule alt rotet, det vil bli et frittstående bur mindre enn en meter fra vår innkjørsel, og 8 meter fra soverommet vårt. Dette vil kunne påvirke vår nattesøvn og hverdagsliv. Er det så urimelig at man blir bekymret? Hvor mange naboer ville ha jublet over å få en hundegård utenfor soveromsvinduet sitt?

Mulig jeg framstår som "naboen fra helvete" (Fint kompliment, forresten, tusen takk! :wink:) men det må da være lov å komme ut med litt frustrasjon uten å få slengt slike betegnelser etter seg?

Og det er nokså betegnende at naboen setter opp disse pinnene for å "markere revir" bare et par uker etter at vi tok opp med dem problemet med at hunden deres til stadighet var løs på vår eiendom og bjeffet som besatt før kl. 07.45 om morgenen. Var vi "naboer fra helvete" som tok opp dette problemet, også? Burde vi ikke sagt fra?

Antagelig ikke, for det var DA problemene startet. Nå skal man ikke hilse, og finne på alle mulige former for hevn... Vår eneste synd er at vi var ærlige og sa fra om noe som vi og ungene våre (og flere av naboene) faktisk opplevde som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt du tok kommentarer "naboen fra helvete" som den var ment, litt humoristisk.

Jeg ser problemet ditt, klart jeg gjør det. Det jeg tenker på er om det kanskje er en velforening i nabolaget ditt hvor det er mulig å ta opp problemet?

Hvis ikke må du rett og slett "løpe" til plan- og bygningsetaten (eller hva det heter i din kommune) og klage! Det er ikke sikkert du får stoppet byggingen, men om du klager må den utsettes til klagen er behandlet. Vær obs på at naboen får kopi av klagen, så prøv å være så saklig som mulig og begrunn klagen godt!

Lykke til - med eller uten helvete :wink: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "lykke til", det kan jo være det ordner seg! Det er også godt m

mulig at jeg ser litt svart på tingene akkurat nå, skal innrømme det. Men det har jo også litt med det faktum å gjøre at jeg kjenner denne naboen og vet hva han er "god for"... Han har vært i konflikt med flere rundt seg, nemlig. Han er alltid best; har flottest hus og dyrest bil - og passer også på å fortelle det til alle som vil høre... :-(

Han er faktisk fullstendig betrodd å bare sette pinnene i jorda for å "skremme" oss akkurat nå. Og jeg synes ikke det er noen hyggelig situasjon vi har havnet i, eller påført oss selv. Men likevel: Jeg mener vi må kunne si fra om hundeholdet deres, og Hr. Sau kommer nok ikke til å gi seg i denne saken. Selv om han blir betegnet som en rolig og sindig kar av dem som kjenner ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan kommunen din har det, men da vi bygde hundegård måtte vi søke om det om det viste seg at den skulle stå i boligfelt. Siden vi bor på landet ble ikke dette aktuelt, men jeg vet at der mamma og pappa bor ble det klaget til plan og bygningsetaten i kommunen mot en kommende hundegård og der fikk ikke eieren bygge. Sjekk med kommunen din.

Jeg forstår deg godt jeg :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...