juliane Skrevet 29. august 2013 #1 Skrevet 29. august 2013 Etter mange år med kneproblemer har jeg de siste mnd endelig dristet meg til å begynne å jogge. Jeg syns det er overraskende gøy, men sliter med å klare å løpe sammenhengende over lengre tid. Litt av grunnen er nok at jeg ikke gidder å løpe sakte nok og heller syns det er mer moro å løpe i et tempo som faller meg mer natulig, og heller gå raskt innimellom for å få ned pulsen. Men selv når jeg tvinger meg til å løpe i "gåtempo" klarer jeg ikke løpe sammenhengende spesielt lenge. Jeg kan GÅ 5 km i en fart på 7,5 km/h med en gjennomsnittspuls på 145, men hvis jeg "JOGGER" i samme farten (tredemølle) er pulsen raskt oppe i 180. Jeg skjønner at det er mer slitsomt for kroppen med løpebevegelser, men er det virkelig normalt at det er så stor forskjell? Og har dere noen gode tips til hvordan jeg skal klare å komme over denne kneika? Gleder meg veldig til den dagen der jeg uansett klarer å løpe sammenhengende, men bare kan justere farten etter dagsform/distanse/type trening.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Jeg leste nettopp en artikkel om dette. De fleste av oss har en fart som vi løper best i. Den er jo som regel fortere enn det sakteste vi kan løpe. Uansett så er nok løping noe som bare må trenes opp fra scratch uansett om du egentlig har god kondis og er i god form. Bruker du et program? Man bør begynne med veldig korte løpeintervaller og øke gradvis. Det er som du sier, kroppen må bli vant til løpingen og du må gi det tid. Det går sakte framover i begynnelsen, så skyter det plutselig fart og går litt i rykk og napp etter det.Anonymous poster hash: 47a44...5eb
juliane Skrevet 30. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2013 Takk for svar. Følger ikke noe program, har tittet på litt forskjellige uten at det fristet meg så mye. Føler jeg er i "for god" form til å begynne på uke 1, men finner ikke helt ut hvor det er smart å begynne heller. Men jogger ca 3 ganger i uka, det samme som jeg ser blir anbefalt på de ulike programmene. Noen som vet om det spiller noen rolle hvor langt/lenge jeg jogger av gangen? Pleier som regel å løpe/gå 5 km (ca 35 min), men har også gått/løpt 7 km (ca 50 min). Hadde sikkert klart 10 km med gå/løp også helt greit hvis det hjelper å øke distansen/tidsbruken? Eller er det kanskje smartere å f,eks prøve å heller løpe 3 km sammenhengende? (Da blir jo treningsøkta veldig kort, men det kan jo hende det hjelper i å lære kroppen å løpe?)
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #4 Skrevet 30. august 2013 Jeg ville prøvd å roe tempet og løpe sammenhengende. Man blir fort litt avhengig av å stoppe. Anonymous poster hash: 47a44...5eb
juliane Skrevet 30. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2013 Jeg ville prøvd å roe tempet og løpe sammenhengende. Man blir fort litt avhengig av å stoppe.Anonymous poster hash: 47a44...5eb Ser det er meldt regn i morgen, så da forsøker jeg en sammenhengende økt på mølla i skilpaddetempo. Har løpt ute de siste ukene og da klarer jeg ikke å regulere tempoet til å bli sakte nok, men på mølla er jo ikke det noe problem. Blir spennende å se om "intervalltreningen" ute den siste tiden har gitt noen effekt eller om jeg må roe ned til gåtempo etter 2 km fremdeles...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #6 Skrevet 30. august 2013 jeg har funnet ut at når jeg først begynner å jogge så må jeg ta noen pauser hvor jeg får ned pulsen litt, men så er det noe som tar tak i meg å får hjernen over på noe annet og da kan jeg fint jogge hvertfall 4 ganger lengden som i starten uten å gå innimellom Anonymous poster hash: fead8...a11
Gjest Runforit Skrevet 30. august 2013 #7 Skrevet 30. august 2013 Heller starte som skilpadde og jogge jevnt enn å hakke opp med småjogging og gåing. Om målet er 3 km sammenhengende så fokuser på det, ikke farten 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #8 Skrevet 30. august 2013 Jeg skjønner at det er mer slitsomt for kroppen med løpebevegelser, men er det virkelig normalt at det er så stor forskjell? Og har dere noen gode tips til hvordan jeg skal klare å komme over denne kneika? Ja, svaret er: fortsett! Anonymous poster hash: f0a7a...594
Gjest bustyvel Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Har du vurdert et "sofa-til-5-km"program? Der veksler du mellom rask gange, lange gåturer og etterhvert mer og mer jogging.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Jeg ville heller løpt ute i regnet enn på mølle. Regn er forfriskende deilig så lenge det ikke er kaldt. Da klarer jeg å løpe både fortere og lengre enn når det er sol og varmt. Hater mølle! Jeg løp nokså lenge før jeg endelig skjønte hva sakte er. Plutselig kunne jeg løpe i evigheter! Etterhvert så øker denne saktefarten. Før detta sa jeg akkurat som deg at "jeg løper allerede altfor sakte!". Når du endelig finner riktig fart, så skjønner du hva vi snakker om! ;-)Anonymous poster hash: 47a44...5eb
Gjest Merida Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Har nettopp begynt å jogge og er i dårlig form. Har holdt ut 8 min i strekk (i midt sakte tempo). Er det noen måter som er best for å bli bedre å jogge, eller er det bare rett og slett å jogge til en ikke orker mer, gå litt, så jogge igjen?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #12 Skrevet 31. august 2013 Har nettopp begynt å jogge og er i dårlig form. Har holdt ut 8 min i strekk (i midt sakte tempo). Er det noen måter som er best for å bli bedre å jogge, eller er det bare rett og slett å jogge til en ikke orker mer, gå litt, så jogge igjen? Ikke jogg til du ikke orker mer! Bruk faste intervaller og begynn å gå før du må. Finn deg et C25K-program og gå sakte frem.Anonymous poster hash: 47a44...5eb
Gjest Merida Skrevet 31. august 2013 #13 Skrevet 31. august 2013 Ikke jogg til du ikke orker mer! Bruk faste intervaller og begynn å gå før du må. Finn deg et C25K-program og gå sakte frem.Anonymous poster hash: 47a44...5eb Takk for svar :-) skal søke meg opp på det
juliane Skrevet 1. september 2013 Forfatter #14 Skrevet 1. september 2013 Ble ikke noen mølleøkt i går, men løp ute i dag istedenfor. Tvang meg selv til å løpe så sakte at det var pinlig , og klarte helt greit å løpe 3 km sammenhengende. Løp på 20.33, det blir vel ca 8,7 km/t. Så jeg innser jo at skilpaddefarta mi ikke er fullt så lav som jeg trodde, og at jeg bare må tvinge meg til å løpe sakte frem til formen blir bedre. Løp to runder a 1 km etterpå i litt kjappere tempo da, etter å ha pustet litt ut. Men, vannblemmene jeg sliter med under tåballene av løpeskoa inntok en helt ny dimensjon i dag (hallo gigablodblemmer!), så jeg får droppe løpingen en liten stund og heller kjøre noen økter på ellipse mens huden får hvile. Er midlertidig "fattig", så har ikke råd til nye løpesko heller...
Gjest bustyvel Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Bruker du gode sokker i skoene da? Prøv å teipe de utsatte områdene? Prioriter gode sko. 8,7 km/t er absolutt ikke gæli
juliane Skrevet 1. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 1. september 2013 Bruker du gode sokker i skoene da? Prøv å teipe de utsatte områdene? Prioriter gode sko. 8,7 km/t er absolutt ikke gæli Nye løpesko er det første jeg skal kjøpe meg når jeg får meg jobb! Har mistet jobben grunnet nedbemanning og går på dagpenger for tiden, så nå har jeg ikke råd til å unne meg noe nytt. Særlig ikke fordi jeg tenker jeg skal ta løpetesten på Løplabbet for å være sikker på at jeg ikke får samme problem igjen, men da blir det nok relativt dyre sko også. Kjøpte faktisk nye løpesokker (billigere enn sko!) i går i håp om at det skulle hjelpe (skal ikke være så ille de jeg har hatt heller altså), men det hjalp jo ikke sånn umiddelbart akkurat. Men skal la det hvile litt nå og så prøve med de nye sokkene igjen om en uke eller noe sånt, tenker jeg. Spørs om jeg skal prøve å teipe også ja!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #17 Skrevet 2. september 2013 Nye løpesko er det første jeg skal kjøpe meg når jeg får meg jobb! Har mistet jobben grunnet nedbemanning og går på dagpenger for tiden, så nå har jeg ikke råd til å unne meg noe nytt. Særlig ikke fordi jeg tenker jeg skal ta løpetesten på Løplabbet for å være sikker på at jeg ikke får samme problem igjen, men da blir det nok relativt dyre sko også. Kjøpte faktisk nye løpesokker (billigere enn sko!) i går i håp om at det skulle hjelpe (skal ikke være så ille de jeg har hatt heller altså), men det hjalp jo ikke sånn umiddelbart akkurat. Men skal la det hvile litt nå og så prøve med de nye sokkene igjen om en uke eller noe sånt, tenker jeg. Spørs om jeg skal prøve å teipe også ja! Prøv Compeed. Da burde det ikke være nødvendig å vente en hel uke. Og sokker er viktig! Farten din er ikke dårlig! :-)Anonymous poster hash: 47a44...5eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå