Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og litt over halvgått svangerskap nå. Har de siste ukene slitt veldig med at jeg blir kjempe kvalm, kaldsvetter, får prikker forran øynene, kroppen føles bly tung og føler at hele verden gynger i perioder. Det skjer flere ganger for dagen og varer en liten stund før det gir seg. Er det dette som er de berømte blodtrykksfallene?

Frem til dette har jeg slitt med at det svartner når jeg reiser meg og jeg har dieset i bakken en gang fordi jeg mistet balansen når det svartnet, men dette er nytt for meg. Det er veldig ubehagelig når det skjer.

Noen som har opplevd det samme under graviditet? Burde det nevnes for lege/jordmor neste gang jeg skal dit?

Anonymous poster hash: a74bf...413

Videoannonse
Annonse
Gjest xMarina
Skrevet

Du burde ikke nevne dette for lege/jordmor "neste gang du skal", men ringe lege med en gang de åpner legekontoret! Dette kan være farlig.
Jeg hadde et slikt anfall og fikk tidlig ultralyd for det. Om dette skjer ofte synes jeg det er rart du ikke har kontaktet lege for lenge siden. Sånn skal du ikke ha det.
Masse lykke til, og håper det går bra. <3

Skrevet

Jeg har hatt masse blodtrykksfall i mitt liv og har alltid fått beskjed av lege at det ikke er farlig (så lenge man ikke detter og slår hodet kraftig, eller magen når man er gravid) og at de kan gjøre ingenting for det. Men det er nok lurt å ta det opp med legen i tilfelle det er noe annet. Lav blodprosent kanskje. For meg høres det ut som blodtrykkfall. Og da bør du ta det med ro og kan prøve å få opp blodtrykket selv, selv om det ikke alltid går. F.eks få i deg en del koffein (men ikke for mye pga babyen) og mye væske hele dagen. Men ta det opp med legen snart i tilfelle det er noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Du burde ikke nevne dette for lege/jordmor "neste gang du skal", men ringe lege med en gang de åpner legekontoret! Dette kan være farlig.

Jeg hadde et slikt anfall og fikk tidlig ultralyd for det. Om dette skjer ofte synes jeg det er rart du ikke har kontaktet lege for lenge siden. Sånn skal du ikke ha det.

Masse lykke til, og håper det går bra. <3

Fikk du noen forklaring på hvorfor det kunne være farlig?

Blodprosenten min er fin, men blodtrykket lavt, noe det har vert gjennom hele svangerskapet. Jeg var hos legen for bare noen dager siden, men der var så travelt at jeg glemte selvsagt å nevne det da. Jeg skal ringe opp litt senere i dag å høre om de tenker at det er noe som burde sjekkes :)

Skrevet

Jeg slet med lavt blodtrykk gjennom svangerskapet, særlig de første månedene. Da ble jeg svimmel og uvel rett og slett. Det var jeg hele tiden når jeg stod og gikk. Det er ikke farlig med lavt blodtrykk! Det er tvert imot gunstig for baby i magen. Men ikke noe moro da. Bare pass på å ikke reis deg for fort, stå stille for lenge og husk å spise og drikke ofte.

Men hvis du lurer på om det kan være noe annet kan det jo være lurt med en legetime.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at det ikke var farlig, bare ubehagelig forrige gang jeg var gravid. Opplevde det slik du beskriver. Men som de andre sier, ville jeg jo nevnt det for legen. Jeg har hatt noe blodtrykksfall også denne gangen, men ikke sånn som sist, da jeg noen ganger følte at jeg holdt på å besvime. Nå har det vart lengre om gangen, men mindre intenst. Og spesielt når jeg har vært sliten eller f.eks. drukket for lite. Har ikke tenkt å gjøre noe med det selv, men andre får kjenne selv om de vil oppsøke lege for det.

Skrevet

Jeg hadde for lav blodtrykk i starten av svangerskapet. Da fikk jeg beskjed om å drikke farris. Ikke vann (hele tiden) for å få opp veskenivået og derav blodtrykket. Sånn omtrentlig forklart.. ;)

Skrevet

Hørtes ut som blodtrykksfall ja. Men det var da veldig ofte du hadde det... Tror jeg hadde tatt det opp med legen.

Jeg har hatt to slike, ett kraftig i 1. graviditet og et svakere i 2. graviditeten. Jeg opplevde faktisk å miste synet i ett minutt og to før jeg svimet av. Det var veldig merkelig og ubehagelig. Har ikke hatt noe av det i denne graviditeten da, og satser på at det holder seg borte. Er noe drit! :P

Skrevet

Jeg hadde sjekket jernnivået også. Mangler du jern (eller har lavt jern under 50-70), kommer slike "anfall" ofte.

Skrevet

Det høres litt ut som blodtrykksfall. Jeg har slitt en del med det, og en fysioterapaut sa at det kan være lurt at før du reiser deg så strammer du musklene, gjerne lårmusklene, og beveg litt på bena. Om det allikevel svartner når du reiser deg, så fortsett å stramme muskulaturen, så vil du få opp blodtrykket fort.

Men jeg er ikke gravid. Du kan jo kanskje ringe legen og spørre om det er farlig når du er gravid (jeg har ikke peiling på graviditet), og kanskje få deg en time i tilfelle det er noe annet enn blodtrykksfall. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Det at det skjer ofte trenger ikke å være farlig. Jeg hadde som sagt dette veldig mye og kunne ikke dusje uten at det svartnet for meg. Jeg hadde blodtrykk på 90/55, husker du hva du hadde?

Skrevet

Det at det skjer ofte trenger ikke å være farlig. Jeg hadde som sagt dette veldig mye og kunne ikke dusje uten at det svartnet for meg. Jeg hadde blodtrykk på 90/55, husker du hva du hadde?

Har også ligget så lavt og enda litt lavere nå som gravid men kun vært svimmel, merkelig nok ingen blodtrykksfall på meg som gravid (har det ofte ellers og da med høyere blodtrykk i utgangspunktet). Å dusje bør man unngå ja, da kan blodtrykket falle veldig pga varmen.

Det folk må huske er å sette seg ned når man har et blodtrykksfall, så man ikke faller og skader seg. Selv om man sjelden blir alvorlig skadet så kan man i teorien falle og slå magen kraftig, eller hodet.

Skrevet

Det høres veldig ut som blodtrykksfall. Jeg har aldri vært gravid, men har slitt en del med blodtrykksfall, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen.

Men: personer på KG kan ikke sette noen diagnose som du vet, så som de andfre her sier så bør du nok nevne det for legen din ja. Selv om det sikkert ikke er noe farlig.

lykke til med svangerskap :)

Anonymous poster hash: 03dc9...6fd
Skrevet

Anbefaler deg å søke opp "vena cava syndrom". Kanskje det vil gi deg litt klarhet i symptomene du beskriver.

Skrevet

Anbefaler deg å søke opp "vena cava syndrom". Kanskje det vil gi deg litt klarhet i symptomene du beskriver.

Men det er vel bare når man ligger?

Anonymous poster hash: 7c8b4...6df

Skrevet

Snakket med "hallodamen" på legekontoret og hun sa jeg skulle følge med og heller ringe igjen hvis det ble for plagsomt eller om symptomene endret seg.

Blodtrykket er ikke kjempe lavt, men litt. Ligger på 110/70 stort sett. Jernlageret er også fint. At det blir verre i dusjen kjenner jeg meg igjen i. Hater å dusje nå og har faktisk vurdert å få meg en krakk i dusjen :fnise: Takk for alle tips til å prøve å forhindre/bedre anfallene. Skal huske på dem til neste gang jeg opplever det.

Skrevet

Jeg har det helt likt og legen sier dette er blodtrykksfall. Prøvde å kjøpe salte kjeks å spise litt sånne iløpet av dagen og det hjalp veldig for meg. Drikk mye vann også!

Gjest xMarina
Skrevet

Fikk du noen forklaring på hvorfor det kunne være farlig?

Blodprosenten min er fin, men blodtrykket lavt, noe det har vert gjennom hele svangerskapet. Jeg var hos legen for bare noen dager siden, men der var så travelt at jeg glemte selvsagt å nevne det da. Jeg skal ringe opp litt senere i dag å høre om de tenker at det er noe som burde sjekkes :)

Det behøver ikke være farlig, men om du besvimer og faller kan det jo være det. Ei jeg kjenner kjørte utfor veien med bil 2 ganger pga blodtrykksfall, og babyen hennes meldte ankomst flere ganger midt i svangerskapet. Men det gikk heldigivis bra alt sammen.

Mye som kan skje, bare. Så dette burde du ta opp med lege.

Det er jo ikke riktig å fare rundt å kaldsvette og svimle//nesten besvime. Håper det ordner seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...