Gå til innhold

hva skriver man i takkekort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en kallografipenn (eller hvordan det nå skrives) på bokhandelen og med den ble skifta penere synes jeg. Den smitter heller ikke av, men jeg la ikke kortene oppå hverandre eller brettet de sammen med en gang, for p være på den sikre siden.

Vi fikk mye penger, så vi skrev for det meste "takk for pengegaven vi fikk til bryllupet vårt" og på noen skrev jeg "...da vi giftet oss". Til de som var på festen vår skrev jeg også at vi satte pris på at de ville feire med oss. Noen få hjalp oss mye, og til de skrev jeg litt ekstra.

Videoannonse
Annonse
Gjest Adriane
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Har ikke verdens peneste håndskrift (litt kråkeskrift syns jeg selv da..) er det likevel fint med håndskrevne takkekort da? Eller bør det da være ferdigskrevet?

Hvilke penner er forresten gode til å skrive på slike kort, så de ikke smitter av?

Anonymous poster hash: 8044a...7ca

Man trenger ikke ha pen håndskrift, så lenge det går greit å lese det som står, syns jeg personlig iallfall :)

Nå har jeg ikke skrevet takkekort selv ennå, da vi ikke har fått bilder (og derfor heller ikke bestilt kort) ennå. Men jeg ser pusla anbefaler kalligrafipenn, og de pleier å være gode å skrive med, hvis de ikke er for tykke. Jeg ville rett og slett spurt om anbefaling i bokhandelen, og kanskje hatt med et kort (hvis du har noen ekstra), og testet selv der og da.

• Liker 1
Skrevet

Mens jeg tror flertallet føler at takkekortet blir langt mer personlig om man faktisk nevner akkurat den gaven man fikk av akkurat den giveren. Det viser at man har lagt litt tanke i å takke hver enkelt giver skikkelig for akkurat den gaven de har gitt, ikke bare masseprodusert opp takkekort kun av ren pliktfølelse.

Fikk nettopp et takkekort i posten selv; et masseprodusert kort, med trykt skrift, hvor brudeparet ikke engang gadd å underskrive med egen skrift. For meg blir det altfor upersonlig - de fikk jo ikke et masseprodusert generisk kort av meg til bryllupsdagen sin; og gaven var det lagt omtanke i. Jeg syns ikke det er for mye å forvente at brudeparet gir noe av den samme omtanken tilbake.

Nei, men tenk på alle de andre gjestene i bryllupet som hadde kjøpt masseprodusert kort fra bokhandelen. Det var helt sikkert flest av dem. Skal de som da laget kort selv få selvlaget kort og så skal de andre få masseprodusert? Det er ikke alle brudepar som har tid, økonomi eller kunstneriske ferdigheter til å lage selv!

Anonymous poster hash: dc7ba...ed9

Skrevet

Nei, men tenk på alle de andre gjestene i bryllupet som hadde kjøpt masseprodusert kort fra bokhandelen. Det var helt sikkert flest av dem. Skal de som da laget kort selv få selvlaget kort og så skal de andre få masseprodusert? Det er ikke alle brudepar som har tid, økonomi eller kunstneriske ferdigheter til å lage selv!

Men jeg antar at de kan stave, og eier en penn.

Det er heller ikke så vanskelig. Man lager en mal for hva man vi si, tilpasser marginalt for hver enkelt (som for eksempel å nevne "sengetøyet" eller kaffekannen") og skriver det i et kort, og signerer.

Det å ikke en gang skrive et takkekort til gjester som har brukt tid og penger på å være med å feire er så lavmål at jeg ikke har ord for det en gang.

Anonymous poster hash: 606db...20c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Adriane, on 30 Aug 2013 - 11:17, said:snapback.png

Mens jeg tror flertallet føler at takkekortet blir langt mer personlig om man faktisk nevner akkurat den gaven man fikk av akkurat den giveren. Det viser at man har lagt litt tanke i å takke hver enkelt giver skikkelig for akkurat den gaven de har gitt, ikke bare masseprodusert opp takkekort kun av ren pliktfølelse.

Fikk nettopp et takkekort i posten selv; et masseprodusert kort, med trykt skrift, hvor brudeparet ikke engang gadd å underskrive med egen skrift. For meg blir det altfor upersonlig - de fikk jo ikke et masseprodusert generisk kort av meg til bryllupsdagen sin; og gaven var det lagt omtanke i. Jeg syns ikke det er for mye å forvente at brudeparet gir noe av den samme omtanken tilbake.

Eh... nå tror jeg du har lest noe helt annet enn hva jeg har skrevet. Jeg snakker ikke om å lage hele kortet selv. Selve kortet er jo vanligvis likt til alle (om man ikke har spesielt mye tid og er spesielt kreativ); jeg snakker om det som står inni kortet. Når det også er ferdigtrykt og det står nøyaktig det samme til alle, ikke personliggjort overhodet, da blir jeg skuffet. Og det ville aldri vært aktuelt for meg å sende fra meg slike takkekort. For meg er det naturlig å nevne giverne ved navn, type "Kjære AnonymBruker", samt hva vi fikk av vedkommende, type "Tusen takk for de flotte middagstallerkenene vi fikk i anledning vårt bryllup! Vi gleder oss til å bruke de :-)"

Det burde de fleste kunne klare å få til, uansett økonomi og kunstneriske ferdigheter. Og hva angår tid - vi har vel alle en hektisk hverdag, men om man skriver noen få kort hver kveld, og legger inn ekstra skriveinnsats en helg, så får man det til; selv med hektisk hverdag :)

Men jeg antar at de kan stave, og eier en penn.

Det er heller ikke så vanskelig. Man lager en mal for hva man vi si, tilpasser marginalt for hver enkelt (som for eksempel å nevne "sengetøyet" eller kaffekannen") og skriver det i et kort, og signerer.

Det å ikke en gang skrive et takkekort til gjester som har brukt tid og penger på å være med å feire er så lavmål at jeg ikke har ord for det en gang.

Anonymous poster hash: 606db...20c

Hehe, godt sagt ;)

Nei, det er nettopp det. Det trenger ikke være vanskelig. Man kan ha en mal ala dette f.eks:

Kjære (fyll inn navnet/navnene til giver/givere)
Tusen takk for (fyll inn det vedkommende ga deg, f.eks. "den nydelige vasen", eller "(den sjenerøse" pengegaven", eller hva det nå enn var.).

Vi setter stor pris på at du (evt dere) ønsket å dele dagen med oss (dersom de var med på selve dagen)

Mange hilsener fra (navnene på brud og brudgom, gjerne med de respektive underskriftene)

Det er jo ikke så vanskelig, og heller ikke mye mer tidkrevende enn å bare skrive "Takk for gaven i anledning vårt bryllup". Men jeg er ganske sikker på at de aller fleste (jeg sier ikke alle, men mange) vil sette stor pris på den lille ekstra innsatsen man legger i det takkekortet :)

Edit: typo

Endret av Adriane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...