Gå til innhold

Netto inntekt vs. boligutgift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å kjøpe oss større bolig, og jeg er veldig usikker på hvor høyt vi skal gå. Derfor:

Hva er deres nettolønn/disponible lønn pr mnd, hvor mye betaler dere på boligen (lån/avdrag totalt), hvor mange barn har dere, og lever dere ok med situasjonen?

Netto heller enn brutto fordi skattebetalingen deres er irrelevant. Si gjerne om dere har noe forbruk utover "vanlig" som er årsak til at det evt. føles trangt.

Anonymous poster hash: 93ab3...2bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alene om lån

40% av netto inntekt går til lån

Ingen barn

Ett dyr

Lever akkurat som jeg ønsker :)

Skrevet

Vi har utbetalt 86.500 til sammen, betaler ca 40.000 i renter og avdrag på lånet. Ett barn (snart to). Normalt forbruk, som regel råd til det vi vil, bortsett fra akkurat nå siden vi akkurat har kjøpt nytt hus og bruker alt vi får inn på møbler og andre ting til hus og hage. Har også lagt inn diff. for renteøkninger ved at vi betaler ned lånet litt raskere enn vanlig nedbetalingstid.

Anonymous poster hash: 0d29a...1cf

Skrevet

Vi har utbetalt ca. 48 500 i måneden, hvorav ca. 19 000 går til bolig (renter, avdrag og husleie).

Skrevet

Vi får utbetalt ca. 40 000 i måneden. Boligutgifter (renter, avdrag, husleie) er på 9 100 i måneden. Vi har ingen barn, men vi har hund. Vi har det fint.

Anonymous poster hash: f1376...396
  • Liker 1
Skrevet

vi får utbetalt ca 50 000 pr mnd. 15 000 går til boliglån (renter og nedbetaling) og husleie.Vi har det økonomisk romslig, føler vi :)

Anonymous poster hash: 0a29c...3e1
Skrevet

Nettoinntekt på 60 000. boliginntekt på 23 oooo.

Anonymous poster hash: dc0d8...f6c
Skrevet

Vi har ca 220 000,- i inntekt, betaler 30 000,- på boliglånet. Har ett hjemmeboende barn og en hund.

Anonymous poster hash: 617eb...4d2

Skrevet

22000 utbetalt, 10000 boliglån, renter og husleie. Det fungerer helt fint.

Anonymous poster hash: 2400c...c95

Skrevet

To pers, ca 50.000 inn hver mnd, 3000 i boliglån. Ingen barn enda. Lever godt med det ja. Det føles utrolig godt å både ha egen bolig og samtidig mer enn nok penger til overs for sparing, ekstra nedbetaling og hva enn annet som måtte oppstå.

Jeg hører endel på Dave Ramseys show i USA som handler om å legge til rette for et godt økonomisk liv. Hans tommelfingerregel er følgende ang boliglån: Betal alltid ned på 15 år eller mindre, og da skal ikke boligutgifter (lån+ evt husleie/fellesutgifter) overstige 25% av netto inntekt. Den regelen har vi tenkt å holde oss til i fremtiden, da vi en dag nok kjøper ny bolig.

Skrevet

Alenemor med ca 17 tusen utbetalt med barnetrygd og bidrag og bostøtte. Betaler ca 6 tusen i boliglån. Men har betalt ned endel. I tillegg kommer strømutgifter, forsikring , kommunale avgifter og diverse.

Sliter med å klare alle regningene, men får heldigvis hjelp av kjæresten min :)

Anonymous poster hash: fe355...da6
Skrevet

Ca 45000 nettoinntekt, 5000 i boliglån. Borettslag, så betaler i tillegg 5000 i husleie. Lever veldig godt med det.

To voksne, ingen barn

Anonymous poster hash: b3de6...d5b

Skrevet

Ca 70 000 utbetalt i mnd tilsammen, betaler 23 000 på boliglån.

To voksne og to barn i husholdningen.

Anonymous poster hash: dc0d8...f6c
Skrevet

Har en milliard utbetalt, og lånet er ca. 7500 kr, så har det ganske romslig.

Anonymous poster hash: ac99b...a12
  • Liker 1
Skrevet

Helt sikkert...

Skrevet

Vi har ca 220 000,- i inntekt, betaler 30 000,- på boliglånet. Har ett hjemmeboende barn og en hund.

Shit, det var veldig mye, kan jeg spør hva dere jobber som og om dere jobber veldig mye?

Skrevet

To pers, ca 50.000 inn hver mnd, 3000 i boliglån. Ingen barn enda. Lever godt med det ja. Det føles utrolig godt å både ha egen bolig og samtidig mer enn nok penger til overs for sparing, ekstra nedbetaling og hva enn annet som måtte oppstå.

Jeg hører endel på Dave Ramseys show i USA som handler om å legge til rette for et godt økonomisk liv. Hans tommelfingerregel er følgende ang boliglån: Betal alltid ned på 15 år eller mindre, og da skal ikke boligutgifter (lån+ evt husleie/fellesutgifter) overstige 25% av netto inntekt. Den regelen har vi tenkt å holde oss til i fremtiden, da vi en dag nok kjøper ny bolig.

TS

Vi har 56 000 inn hver mnd. Betyr det at vi skal satse på bare 14 000 i mnd i bolig? I USA får de ikke renteutgifter tilbake over skatten, og boliger er billigere. 14 000 dekker vel opp et lån på ca 3 mill nå, med lav rente.

Takk for svar, vil gjerne ha flere. Prøver å ta innover meg at vi skal påta oss boliglånsutgifter til 20 000...høres så mye ut? 2 barn. Idag betaler vi 9500 pga lav rente, så det er rom for å gå litt opp.

Anonymous poster hash: 93ab3...2bf

Skrevet

Vi har 57.000 i mnd, og betaler tilsammen 21.000 i boutgifter.

Det høres mye ut, men vi sitter faktisk da igjen med 36.000 til to voksne og to barn.

Syns vi har en romslig økonomi. :)

Skrevet

Shit, det var veldig mye, kan jeg spør hva dere jobber som og om dere jobber veldig mye?

Jeg har helt normal inntekt. Min mann er adm. direktør i et stort oljeselskap. Han jobber i perioder ekstremt mye.

Skrevet

Vi har totalt 50 000 utbetalt, nesten 20 000 går til bolig per mnd (lån, strøm og internett/TV).

Både jeg og mannen har 25 000 per mnd utbetalt, og vi trekker automatisk 10 000 kr fra hver lønn som går inn på boligkontoen. Fra denne kontoen trekker banken huslånet, og vi betaler strømregninger etc. Resten blir værende på kontoen, som bygger seg sakte men sikkert opp, slik at vi får tatt reparasjoner, skiftet tak eller andre ting når det trengs.

Hvis jeg skal tippe, er det kanskje "bare" 16000 per mnd som går direkte til boliglånet.

Vi har to barn, bil og studielån, og jeg synes vi har god råd til det meste.

Anonymous poster hash: e0307...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...