Gå til innhold

Bli kjent treff på helsestasjonen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ett sånn treff på mandag og jeg merker jeg gruer meg.. Vet egentlig ikke helt hvorfor.. Mulig jeg gruer meg fordi jeg ha hørt at man snakker om sin egen fødsel foran de andre.. Min fødsel var traumatisk og ikke noe jeg har lyst til å dele med fremmede! Hva syns dere om slike barseltreff?

Anonymous poster hash: 0b063...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg deltok på barselgruppe på helsestasjonen med eldstemann. Tror aldri temaet fødsel kom opp, va mer hvordan babyene var og sånt. Synes det var veldig ok å møte andre, laget oss etterhvert en liten "utbrytergruppe" og disse damene er nå noen av mine aller beste venninner ;)

Anonymous poster hash: e12fc...89f

Skrevet

Du er i din fulle rett til å slippe slik utlevering av personlige opplevelser. Kanskje du kan ringe helsesøster i morgen,eller ta en prat før møtet og fortelle henne hva du føler. Regner med det finnes andre som har det på samme måte som deg.

Anonymous poster hash: 36200...3be
Gjest Blåskjell
Skrevet

Jeg var på barseltreff arrangert av helsestasjon med begge mine, og syns det var hyggelig. Fint å bli kjent med andre som er i samme situasjon og som man kan treffe for trilletur og/eller treff. Vi hadde en kjapp "bli-kjent runde" (som ingen husker noe av, da alle sitter i sin egen ammetåkeboble) også snakket barnepleier litt og vi fikk mulighet til å stille spørsmål. På treff tre kom temaet fødsel opp, og da hadde vi blitt såpass trygge på hverandre at de fleste syns det var greit å si noe. Alle har forståelse vis du sier du ikke vil snakke om det!!!

Skrevet

Jeg synes det var kjempehyggelig! Alle satt der med babyene sine som var like gamle, og det var så gøy å se de alle sammen! Vi snakket mest om babyene, men helsesøster spurte vel også om hvordan fødselen hadde vært. Noen svarte på det, andre ikke. Er ikke alle som vil snakke om det, og det vet helsesøster, og ingen må det! :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Skal på ett sånn treff på mandag og jeg merker jeg gruer meg.. Vet egentlig ikke helt hvorfor.. Mulig jeg gruer meg fordi jeg ha hørt at man snakker om sin egen fødsel foran de andre.. Min fødsel var traumatisk og ikke noe jeg har lyst til å dele med fremmede! Hva syns dere om slike barseltreff?

Jeg likte heller ikke at helsesøster ba oss snakke om dette foran de andre på det første møtet der av samme årsak som du nevner. Jeg gikk ikke i detalj. Sa mer om hvor lang tid det tok. Og etterhvert at jeg kun brukte lystgass og ikke følte at det virket så bra.

Du kan jo for eksempel si hvor lang tid det tok sånn ca., og ev. om du brukte noe smertelindring, men at du ikke ønsker å si noe mer enn det siden du synes det er ganske privat?

Skrevet

Vi snakket aldri om fødsel, vi. Det var liksom mye viktigere alt som skjedde med babyene våre :)

Skrevet

Hva med å bare være ærlig og si at fødselen var traumatisk for deg og at du ikke ønsker å fortelle om den, hvis fødsel blir et tema? :) Jeg kan ikke huske at det ble snakket om hos oss, men de gjør sikkert forskjellig fra sted til sted..

Sånne barseltreff er veldig hyggelig og jeg anbefaler deg virkelig å dra selv om du gruer deg litt. Lykke til :)

Skrevet

Mitt treff vr også veldig hyggelig. Vi pratet aldri om fødselen i plenum. Vi pratet om babyene og om løst og fast, blikjent-treff rett og slett. Vi satt på matter på gulvet og babyene øvde på å ligge på magen etc. Vi ble en gjeng som har holdt sammen siden.

Skrevet

Takker for svar!:) kanskje ikke så mye å grue seg til likevel..

Skrevet

Takker for svar! :) kanskje ikke så mye å grue seg til likevel..

Det er det helt sikkert ikke, men det er lurt av deg å ha tenkt på det på forhånd hvis du tror det kan bli vanskelig.

Jeg er en av de som ble helt overrumplet av en entusiastisk helsesøster som "intervjuet oss" en etter en i plenum (en gjeng totalt ukjente damer, og noen hadde til og med mennene sine med seg...!).

Det var skikkelig ubehagelig og jeg var slett ikke forberedt. Hadde jeg vært det ville jeg ville jeg avslått høflig eller svart veldig kort, men jeg ble så paff at jeg begynte å grine. Håper helsesøster lærte noe av det, i hvert fall ;)

Men gruppa ble hyggelig nok til slutt altså. Var bare en uventet heftig start.

Anonymous poster hash: 06bce...0fd

Skrevet

Er det forresten vanlig å ha med pappaen? Han jobber kveld så han har mulighet til å være med, men litt flaut hvis det er bare jeg som tar han med...

Skrevet

Traumatiske fødsler er best snakket om, syns jeg. Bearbeide, bearbeide. Men vi er alle forskjellige. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri hørt at pappaen er med. Jeg ville ikke tatt han med. Da er det jo enda vanskeligere å snakke om en fødsel.

Jeg koste meg på barselgruppe! Vi pratet om fødsel, men noen sier mer enn andre og alle er i samme situasjon så de forstår nok :)

Jeg skal faktisk ha første hjemmetreff med barselgruppa i morgen, gleder meg :)

Skrevet

Okei, da dropper jeg å ta han med.. :) håper det ikke er en helsesøster som sitter der å intervjuer oss! Er ikke så altfor glad i å prate om meg selv til folk jeg møter for første gang.

Skrevet (endret)

Ikke ta med pappaen. På mitt første barseltreff satt alle med puppen ute, så det var ikke noe for pappaer. Det hadde bare blitt kleint for alle! Det er ikke noe å grue seg, bare frivillig kos og hygge. :-)

Endret av Sol79
  • Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Da vi var på et slikt møte for noen uker siden ble det mest prat om barseltid og babyene nå. Alle presenterte seg med navn, fødselsdato til barnet og eventuelle søsken. Fødsel ble ikke nevnt i det hele tatt :) Ikke noe å grue seg for. To av de jeg ble kjent med i forrige barselgruppe er nå gode venninner av meg.

Skrevet

Jeg ville heller ikke tatt med pappan.

Det er nok ikke noe å grue seg for, du styrer selv når du vil gå og hva du vil si.

Jeg har vært på sånn noen få ganger, men det ble bare kleint. Alle de andre snakket om hvor heeerlig det var å være hjemme med "prinsen" eller "prinsessa", og alt var bare såå koselig. Selv hadde jeg kolikkbaby, fødselsdepresjon og null tilknytning annet enn omsorg i starten. Syntes livet var fælt og angret som en hund på at jeg hadde fått barn.

Så det ble bare veldig feil for meg, og utrolig overfladisk. Mulig alle de andre virkelig hadde det så perfekt, men jeg følte ikke at jeg var på nett med noen, så jeg droppet ut etterhvert. Nå møter jeg de samme mødrene i barnehagen, og det er trivelig å småprate litt nå som jeg trives som mamma, men fortsatt like overfladisk synes jeg.

Skrevet

det var ei som hadde med pappan på første treffet jeg var på. og det la faktisk en demper på det hele. Pappaene kan fint være med på kontroller og slikt - men på barselgrupper syns jeg ikke de har noe å gjøre. Det er forbeholdt mammaene. Jeg fikk meg ikke til å si noe der og da - men syntes det var veldig merkelig at han var der.

Skrevet

Dette er litt OT, men er ikke barseltreff for de som er hjemme med babyen. Altså at dersom pappaen går hjemme med babyen så har han mulighet til å gå i barselgruppe? Kan skjønne at det gjerne ikke er mange pappaer som ønsker dette altså, men :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...